Ex-vaimo ei suostu tekemään ositussopimusta, mitä tehdä?
Ei suostu allekirjoittamaan, vaikka mitään jaettavaa omaisuutta ei erossa ollutkaan, ja velat otin itselleni eron jälkeen, enkä ole vaatinut osallistumaan niihin. Pitääkö tällainen hoitaa oikeuden kautta hirveillä kuluilla, vai onko tähän jotain kevyempää keinoa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tehdä osituksen jos mitään omaisuutta ei ollut?
Se on pakko tehdä tai muuten avioliitto ei ole virallisesti ohi. Omakin ositus on tekemättä ollut jo kohta 10 vuotta. Perikunta sen joutuu viimeiseksi tekemään jos ex puolisot itse ei ala siihen
No ei se kyllä sitä tarkoita etteikö avioliitto olisi ollut ohi. Muutenhan ei voisi mennä uusiin naimisiin. Mutta perikunnalle siitä koituu lisävaivaa, siksi ymmärrettävää että asia mietityttää aloittajaa.
Kyllä se sitä juridisessa mielessä tarkoittaa. En minä tätä keksinyt ole vaan se on laki. Viimeistään jomman kumman kuollessa on ositus tehtävä ja sitten vasta avioliitto on virallisesti loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tehdä osituksen jos mitään omaisuutta ei ollut?
Se on pakko tehdä tai muuten avioliitto ei ole virallisesti ohi. Omakin ositus on tekemättä ollut jo kohta 10 vuotta. Perikunta sen joutuu viimeiseksi tekemään jos ex puolisot itse ei ala siihen
No ei se kyllä sitä tarkoita etteikö avioliitto olisi ollut ohi. Muutenhan ei voisi mennä uusiin naimisiin. Mutta perikunnalle siitä koituu lisävaivaa, siksi ymmärrettävää että asia mietityttää aloittajaa.
Kyllä se sitä juridisessa mielessä tarkoittaa. En minä tätä keksinyt ole vaan se on laki. Viimeistään jomman kumman kuollessa on ositus tehtävä ja sitten vasta avioliitto on virallisesti loppunut.
Kyllä avioliitto loppuu käräjäoikeuden tuomioon, kun ero on haettu. Oikeus avioliiton aikaiseen omaisuuteen säilyy kuitenkin, kunnes ositus on tehty.
Päätä patteriin niin kauan että alkaa sopimukset syntymään. Veikkaisin että n. 15 kertaa kolautuksia riittää....
Osituksen avoinna oleminen ei toki sinällään merkitse, että avioliitto olisi yhä voimassa. Avioliitto on päättynyt vähintään toisen puolison kuolemaan tai käräjäoikeuden tuomioon. Että taloudellisesti monessa mielessä hankala epävarmuustilanne yhä jatkuu, on asia erikseen. Mitään varsinaisesti *avioliitto-oikeudellista* merkitystä asialla ei ole.
Osaisin arvostaa, etteivät maallikot opettaisi isiään naimaan.
Nimimerkki 'Juristi'
Mitä seurauksia tekemättömästä osituksesta voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä seurauksia tekemättömästä osituksesta voi olla?
Jos ei ole omaisuutta, niin katkera ex voi alkaa kaakattaa kimaltavan perään kun perintöä jaetaan. Ei saa pennin hyrrää, mutta härnäämään pääsee.
Onko asuinkunnassasi oikeusaputoimisto? Jos on, niin kannattaisiko lähteä sieltä liikkeelle? Ainakin toimiston juristi osaisi neuvoa, miten edetä asiassa.
En oikein ymmärrä kun sanot että mitään omaisuutta ei ole? Mitä siis ositus koskisi?
Kirjoitat: "Ei suostu allekirjoittamaan, vaikka mitään jaettavaa omaisuutta ei erossa ollutkaan, ja velat otin itselleni eron jälkeen, enkä ole vaatinut osallistumaan niihin."
Ositus koskisi siis tyhjää ilmaa?
Eikö se tällaisessa tapauksessa ole yks hailee onko ositusta tehty vai ei, kun mitään jaettavaa ei ole? Onko nyt niin että en ole jotakin ymmärtänyt? Itse kyllä tuollaisessa tapauksessa ottaisin omat henk.koht tavarani ja vaatteeni. Niitähän ei nyt kumminkaan tarvitse jakaa.
Vai onko sinulle mahdollisesti tulossa perintö jossain vaiheessa ja haluat turvata sen? Jos niin, niin kyllä siinä tapauksessa on otettava yhteys lakimieheen.
Oikeusaputoimisto on vain köyhille. Varaa aika oikealle juristille. Siitä tunnista ja oikeista neuvoista kannattaa maksaa. Ja älä kuole ennenkuin ositus tehty virallisesti tai exä on kuolinpesän osakas ja ties mitä valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä kun sanot että mitään omaisuutta ei ole? Mitä siis ositus koskisi?
Kirjoitat: "Ei suostu allekirjoittamaan, vaikka mitään jaettavaa omaisuutta ei erossa ollutkaan, ja velat otin itselleni eron jälkeen, enkä ole vaatinut osallistumaan niihin."
Ositus koskisi siis tyhjää ilmaa?
Eikö se tällaisessa tapauksessa ole yks hailee onko ositusta tehty vai ei, kun mitään jaettavaa ei ole? Onko nyt niin että en ole jotakin ymmärtänyt? Itse kyllä tuollaisessa tapauksessa ottaisin omat henk.koht tavarani ja vaatteeni. Niitähän ei nyt kumminkaan tarvitse jakaa.
Vai onko sinulle mahdollisesti tulossa perintö jossain vaiheessa ja haluat turvata sen? Jos niin, niin kyllä siinä tapauksessa on otettava yhteys lakimieheen.
Vaikka ei omaisuutta olisi, ositus täytyy tehdä.
Olisiko ex mahdollisesti saannilla siihen tulevaan perintöön? Jos ositus tekemättä?
Entä jos omaisuutta olisi ollut avioliiton aikana, mutta päädytty tekemään ositus missä ei jaeta mitään, vain todetaan että kumpikin pitäköön tunkkinsa, voisiko tekemätön ositus tässä tapauksessa aiheuttaa myöhemmin ongelmia? Ex alkaisikin vaatimaan jotain omaisuuden osaa itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei suostu allekirjoittamaan?
Haluaa vain kiusata, ei mitään muuta syytä. Minulla on uusi vaimo, jota selkeästi kauheasti kadehtii, niin eiköhän tässäkin taas jälleen ole yksi uusi tapa katkeruuttaan päästä härnäämään. Erosta on siis vuosia jo, mutta nyt kun olen mennyt uusiin naimisiin, niin en haluaisi tuollaista kiusaajaa vaimolleni suureen suruun, joka voi olla jonain päivänä mahdollista. Olen sairastunut, joten pahimmassa tapauksessa tilanne tulee vaimolleni vastaan tulevina vuosina. Omaisuutta on kertynyt minulle ja vaimolleni, mutta vasta pitkä aika eron jälkeen.
Ei tosiaan ole mitään jaettavaa ja velatkin suostuin kuittaamaan hetki eron jälkeen, kun exällä oli tiukka tilanne silloin.
ap
Pettämällä ihmistä loukkaat ihmistä. Petetty ihminen voi olla hankala, koska häntä on loukattu. Siksi ei kannata pettää.
Jos ositusta ei ole tehty niin toisen kuollessa pitää alkaa selvittämään oliko erohetkellä omaisuutta kenellä ja kuinka paljon. En tiedä kenen velvollisuus tuo on selvittää. Järkevintä on tehdä se ositus.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ex mahdollisesti saannilla siihen tulevaan perintöön? Jos ositus tekemättä?
Entä jos omaisuutta olisi ollut avioliiton aikana, mutta päädytty tekemään ositus missä ei jaeta mitään, vain todetaan että kumpikin pitäköön tunkkinsa, voisiko tekemätön ositus tässä tapauksessa aiheuttaa myöhemmin ongelmia? Ex alkaisikin vaatimaan jotain omaisuuden osaa itselleen?
Voi olla että silmissä kiiluu vaimon ja minun kerryttämään omaisuus, mutta ei sillä ole mitään tekemistä exän kanssa. Mitään omaisuutta ei hänen kanssa ollut, joten veikkaan että keksi vain yhden uuden tavan päästä kiusaamaan, ja tätä voisi vielä kuoleman hetkellä päästä tekemään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei suostu allekirjoittamaan?
Haluaa vain kiusata, ei mitään muuta syytä. Minulla on uusi vaimo, jota selkeästi kauheasti kadehtii, niin eiköhän tässäkin taas jälleen ole yksi uusi tapa katkeruuttaan päästä härnäämään. Erosta on siis vuosia jo, mutta nyt kun olen mennyt uusiin naimisiin, niin en haluaisi tuollaista kiusaajaa vaimolleni suureen suruun, joka voi olla jonain päivänä mahdollista. Olen sairastunut, joten pahimmassa tapauksessa tilanne tulee vaimolleni vastaan tulevina vuosina. Omaisuutta on kertynyt minulle ja vaimolleni, mutta vasta pitkä aika eron jälkeen.
Ei tosiaan ole mitään jaettavaa ja velatkin suostuin kuittaamaan hetki eron jälkeen, kun exällä oli tiukka tilanne silloin.
ap
Pettämällä ihmistä loukkaat ihmistä. Petetty ihminen v
Sitten minun varmaan kuuluisi olla se katkera osapuoli. Mutta enpä jaksa välittää menneistä, minulla on nykyään upea vaimo eikä syytä olla katkera kenellekään.
Ap
pitkälle kävelylle, lyhyelle laiturille
Vierailija kirjoitti:
Jos on tehty kuvailemasi ositus, silloinhan ositus ei ole tekemätön.
Ex ei taida ymmärtää, mitä se paperi tarkoittaa. Joku kaveri on siellä neuvomassa ja pelottelemassa. Omalla exällä oli sama juttu. Kehotin googlettamaan ja selvittämään itse asiaa. Yllättäen alkoi kiinnostaa allekirjoittaminen ja oikeastaan oli vähän jo kiire.
Ei siinä paperissa muuta tarvitse lukea, kuin että irtain on jaettu ja velat sovittu siten, että kummallakaan ei ole enää omaisuuden suhteen vaatimuksia toisiaan kohtaan. Lyhyt ja yksinkertainen paperi. Se riittää.