Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.

Vierailija
27.07.2024 |

Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.

Kommentit (223)

Vierailija
161/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Änkyrät eivät opi allergian merkitystä ennen kuin se osuu omalle kohdalle.

Näin on, se vaan kun ovat perhanat päiväkotien ja sairaaloiden keittiöissä tai ravintoloissa töissä joissa nyt pitäisi olla edes jonkunlainen tieto näistä asioista muuta kun ei ole.

Vierailija
162/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ottanut sellasen linjan, että jos tyypillä on pähkinäallergia en tarjoa ruokaa ollenkaan.

Mä taas olen ottanut sen linja, että tarjoan usein vegaanista ruokaa. Se on hyvää ja sopii useimmille.

Allergiat otan aina huomioon. Jos mahdollista, kaikki syövät sitä, mitä se seurueen allergikko tai vaikka useampi. Yleensä löytyy ruokalista, joka sopii kaikille.

Minä en voisi tulla siis teille syömään. En pysty syömään suurinta osaa kasviksista enkä lihankorvikkeista. Terv. FODMAP-ruokavalio. On muuten sit aika yleinen ärtyvän suolen vaivoista kärsivillä.

Esim. Terveystalon FODMAP-ruokavalio-ohjeistuksen avulla päästäisiin varmasti hyvään lopputulokseen.

(Mainitsemiasi lihankorvikkeita en tunne lainkaan. E

Hyvä juttu että osaamista riittää!

Mutta tämäkin on joskus vähän vaarallista. FODMAPkin on sellainen, ettei kaikille sopivaa ruoka-ainetaulukkoa ole. Jos tarjoat meikäläiselle kurpitsaa, paprikaa ja viinirypäleitä, joiden pitäisi olla hyvin siedettyjä, istun vessassa seuraavat pari päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei kai se ihan pieni määrä haittaa?!" 👀

Vierailija
164/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat pähkinäallergiset sietävät mantelia!

Voi sietää, mutta älä lupaa muiden puolesta.

Manteliallergia pitää kyllä Ilmoittaa erikseen, koska manteli ei tosiaan ole pähkinä, joten pelkästään pähkinäallergian mainitseminen ei takaa mantelittomuutta. 

Vierailija
165/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa oli valmistaikinaan tehtyjä leivonnaisia ja tarkastettiin yhdessä pakkauksesta, että on maidoton taikina, koska minulla on maitoallergia. Sisään oli kuitenkin omin käsin raastettu juustoa, mikä unohdettiin mainita...No muutama puraisu ehti mennä ja siitä sitten tunnin sisään kotiin ja 2h vessassa kaksin kerroin ja pari oksua. 🤷 

Vierailija
166/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton."

Taisi olla kyse makkaran grillauksesta kyse, eikä juhlista? Miehesi ilmeisesti ei myöskään ehtinyt syödä, kun kuuli, että makkarat ovat laktoosittomia, ei MAIDOTTOMIA. Omituista grillaustakin, kun tarjolla ei ollut kuin makkaraa, eikä mitään voinut käydä ostamassa, kun erehdys selvisi.

Vierailija
167/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella kiinnitti huomiota, että afganistanilaisessa ravintolassa on gluteenittomaksi merkitty ruoka-annos, jossa on seitanpihvi. Ei sitten menty sinne keliaakikkovaimon kanssa syömään. Samainen vaimoni on saanut myös Periscopessa väitellä siitä, voiko seitanannoksessa on (G)-merkintä.

Niille, jotka eivät tiedä: Seitan on vehnägluteenista valmistettu lihaa muistuttava elintarvike.

Vierailija
168/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalan kahviossa kysyin onko kahvi pullissa pähkinää , myyjä sanoi ettei ole . oli kummiskin. onneksi ensiapu oli lähellä

Vierailija
169/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain markkinoilla kaveri kysyi grillin pitäjältä mitä makkaraa onko muskotti pähkinää , hetkeäkään ajattelematta sanoi ettei ole muskottia, ei makkarassa ole muskottia piti hulluna kun sellasta kysyttiin.. jäi makkarat häneltä ostamatta

Vierailija
170/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ottanut sellasen linjan, että jos tyypillä on pähkinäallergia en tarjoa ruokaa ollenkaan.

Mä taas olen ottanut sen linja, että tarjoan usein vegaanista ruokaa. Se on hyvää ja sopii useimmille.

Allergiat otan aina huomioon. Jos mahdollista, kaikki syövät sitä, mitä se seurueen allergikko tai vaikka useampi. Yleensä löytyy ruokalista, joka sopii kaikille.

Minä en voisi tulla siis teille syömään. En pysty syömään suurinta osaa kasviksista enkä lihankorvikkeista. Terv. FODMAP-ruokavalio. On muuten sit aika yleinen ärtyvän suolen vaivoista kärsivillä.

Esim. Terveystalon FODMAP-ruokavalio-ohjeistuksen avulla päästäisiin varmasti hyvään lopputulokseen.

"Hyvä juttu että osaamista riittää!

Mutta tämäkin on joskus vähän vaarallista. FODMAPkin on sellainen, ettei kaikille sopivaa ruoka-ainetaulukkoa ole. Jos tarjoat meikäläiselle kurpitsaa, paprikaa ja viinirypäleitä, joiden pitäisi olla hyvin siedettyjä, istun vessassa seuraavat pari päivää."

Edelleen näkisin, että pystyn valmistamaan aterian, joka sopii kaikille kusutuille. Kun kysyn jokaiselta, rajoitteet ja erityisesti henkeä uhkaavat sellaiset, täytyy jäljelle jäädä jotain yhteistäkin kaikille kelpaavaa.

Jos este on vain periaate, ettei kukaan muu pysty syömään kuten sinä, niin kai siinä seinä nousee pystyyn.

Vierailija
171/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjottu leipää, jossa isoja pähkinäpaloja. Toisaalta henkilö ei kertonut olevansa allerginen, mutta ettäs sattuikin,että juuri tuollaista leipää tarjottiin kun pöydässä pahasti pähkinäallerginen. Ikänä en elämässäni vissiin edes törmönnyt pähhkinäleipään.

Vierailija
172/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjottu leipää, jossa isoja pähkinäpaloja. Toisaalta henkilö ei kertonut olevansa allerginen, mutta ettäs sattuikin,että juuri tuollaista leipää tarjottiin kun pöydässä pahasti pähkinäallerginen. Ikänä en elämässäni vissiin edes törmönnyt pähhkinäleipään.

Tuli sairaalakeikka ja sitten vielä epäillään onko sii oikeasti allergiaa ettei nyt vaan ahdistusta. Ihmiset on oikeasti tosi typeriä. 

Tyypille myös sanottiin, että ei allergioita testata julkisella. Mielestäni hilpeää. Näin Helsingissä. Oli samottu, että mene yksityiselle. 

Siibä sitten arpomaan mitä uskaltaa syödä. 

Vierailija
173/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jossain markkinoilla kaveri kysyi grillin pitäjältä mitä makkaraa onko muskotti pähkinää , hetkeäkään ajattelematta sanoi ettei ole muskottia, ei makkarassa ole muskottia piti hulluna kun sellasta kysyttiin.. jäi makkarat häneltä ostamatta

Älä pidä hullua jännityksessä, vaan kerro nyt vielä allergiattomalle ja asiasta tietämättömälle, mikä tässä tarinassa oli tarkoitus olla erityisen selkeää ja/tai koomista.

Vierailija
174/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarjottu pähkinää sisältävää leipää seurueessa, jossa kukaan ei ole ilmoittautunut pähkinäallergiaseksi?

Jos tämä on pahin allergiakokemuksesi, niin aika vaatimattomalla mennään.

Vai oliko uutinen se, että et ole eläessäsi ennen törmännyt pähkinäleipään?

Vierailija
175/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joukko ihmisiä, jotka eivät voi syödä joitakin ruokia jonkin sairauden hoitoon määrätyn lääkkeen vuoksi.

Ainakin Marevan on sellainen lääke, että silloin esim. karpaloita ja greippiä ei saisi syödä ollenkaan. Molemmat voimistaa lääkkeen vaikutusta, se on sitten täysin yksilöllistä, että kuinka paljon.

Ehkä vähän ohi aiheen, mutta tuli vain mieleen tapaus, jossa isäntäväki hieman loukkaantui, kun eräs vieraista ei voinut 

syödä jälkiruoaksi tarjottua karpalokiisseliä marevan lääkityksen vuoksi.

Vierailija
176/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kannattaa tehdä selväksi tarvitseeko vähälaktoositonta, täysin laktoositonta tai kokonaan maidotonta. 

Yleensä ihmiset ovat noissa laktoosiasioissa vähän sinnepäin, puhuvat intoleranssista mutta kuulemma jäätelö ei aiheuta oireita tms. 

Ehkä kurjin moka on noi gluteenit. Viljoidsakin  on kaikenlaista surfaajaa jotka välttelee vehnää, joku viljoja ties minkä viidakkodieetin takia, mutta oikeasti keliaakikkojen täytyy olla erittäin tarkkoja - siinä missä laktoosi-intolerantti vain piereskelee laktoosin takia, keliaakikon suolisto vaurioituu hiukan jokaisen viljanhippusenkin takia. 

Vierailija
177/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kohdun ja munasarjojen poistoleikkauksessa yksityissairaalassa jossa yövyn ja hinta oli noin 600,- euroa/ vrk. Olin maininnut kaikki allergiat ja yliherkkyydet olen vakavasti allerginen porkkanalle aamupalalla sain vadelmajogurtin. Ja prkle siinä oli porkkanaa. Ehdin sitä lusikoida jonkin verran ennenkuin sain kuristavan tunteen kurkkuun äkkiä luin selosteen ja huomasin porkkana mainitunpainoin nappia ja alkoi tapahtumaan sain nopeasti histamiinia ja olo koheni. Tästä viisastuneena luen vastedes kaikesta selosteen ennenkuin alan syömään mitään jos siinä olisi ollut pähkinää niin sitten olisin saattanut menehtyä.

Vierailija
178/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?

Maidoton tarkoittaa ei sisällä mitään maidosta peräisin olevaa

Miksette sanoneet noin? Moni sekoittaa tuon laktoosittomaan.

Vierailija
179/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

108, ei siinä proteiinia ollutkaan, vaan laktoosia. Jostain syystä sain kuitenkin allergiaoireita siitä laktoosistakin, vaikka olen nimenomaan maidolle allerginen enkä laktoosi-intolerantikko.

Ja sen punaisen kutisevan ihottuman säärissä, käsivarsissa ja kasvoissa saattoi kyllä ihan fyysisesti todeta, eli jostain se johtui...

Vierailija
180/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.

Eli allergia olikin vaan äipän mielessä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän