Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.

Vierailija
27.07.2024 |

Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.

Kommentit (223)

Vierailija
201/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella moni ei ymmärrä laktoosittoman ja maidottoman eroa.

Laktoosi-intoleranssi on yliherkkyys, ei varsinainen allergia jos hiuksia ruvetaan halkomaan. Oireet ovat ikäviä, mutta eivät hengenvaarallisia.

Maitoallergikolle se on ihan sama onko laktoosia vai ei, ihan eri asia aiheuttaa ne oireet.

Sanokaa maidoton. Se on selvää.

Kun sekään ei riitä. Koettakaa hyvät allergikot ymmärtää, että se mikä teille on itsestään selvää ei ole sitä muille. Vääntäkää rautalangasta. Kun sanotte maidoton painottakaa, että se tarkoittaa oikeasti sitä ettei maitotuotteita saa olla. Minkäänlaisia. Muuten teille tarjotaan laktoositonta tai hyla tuotteita. Tämä on nähty monesti. Eikä siitä voi syyttää tietämätöntä joka tekee parhaansa niillä tiedoilla ja taidoilla mitä on.

Vierailija
202/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen allerginen sellerille, purjolle, sipuleille, sienille, paprikalle, omenalle! Mutta sukujuhlissa näitä em.aineita on AINA tarjolla, koska se Maija vaan nirsoilee ja sitä pitää opettaa! Lisäksi minulla on diabetes - ei mitään väliä! Mutta tätini ei voi sietää hapanmaitotuotteita eikä purkissa olevaa kalaa (tuore kala käy) ja se on täysin hyväksyttävää eikä ole nirsoilua! Tästä on seurannut, etten ole sukuni kanssa tekemisissä!

terv. Maija (60-v.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jokaisesta virastosta tuli vain ympäripyöreitä vastauksia, että ei voi tehdä oikein mitään. Nykyään varmasti eri juttu?"

On varmasti. Terveystarkastajalle voi tehdä kantelun ja hän voi sulkea ravintolan vaikka lennosta.

Vierailija
204/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aiemmin vääriä uskomuksia keliakiasta. Olen ajatellut että jos joskus syö vahingossa tavallisen leivän tai pullan, että se ei haittaa. Yksittäinen pieni poikkeus harvoin ei tee mitään kun taas jatkaa normaalisti, vaikka ei hyväksi olekaan.Olen sitten kuullut ihmisiltä että saattavat olla hyvin sairaita jos lipsuvat ja mikään poikkeus ei tule kysymykseen. Ei kannata luottaa omiin mielikuviin asioista vaan tarkistaa faktat ruokavalioista

Joo, se on hassua. Minä söin ystäväni luona pinaattikeittoa, oletin sen oleva gluteenitonta, koska ystäväni tietää allergiani. Tulin tosi kipeäksi ja sain monen päivän kuumeen. Johtui ehkä siitä elimistön puolustusmekanismista. En ollut syönyt mitään  vehnää sisältämää 30 vuoteen. 

Vierailija
205/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laktoosi-intoleranssi on yliherkkyys, ei varsinainen allergia jos hiuksia ruvetaan halkomaan. Oireet ovat ikäviä, mutta eivät hengenvaarallisia.

Maitoallergikolle se on ihan sama onko laktoosia vai ei, ihan eri asia aiheuttaa ne oireet.

Kun sekään ei riitä. Koettakaa hyvät allergikot ymmärtää, että se mikä teille on itsestään selvää ei ole sitä muille. Vääntäkää rautalangasta. Kun sanotte maidoton painottakaa, että se tarkoittaa oikeasti sitä ettei maitotuotteita saa olla. Minkäänlaisia. Muuten teille tarjotaan laktoositonta tai hyla tuotteita. Tämä on nähty monesti. Eikä siitä voi syyttää tietämätöntä joka tekee parhaansa niillä tiedoilla ja taidoilla mitä on.

Kannattaa sanoa, ettei ruoassa saa olla maitoa missään muodossa. Ei saa olla maitoa, maitojauhetta, kermaa, heraa ja mitä kaikkea muuta olikaan, millä nimityksillä sitä ainesosaluetteloissa löytyy.

Vierailija
206/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sekään ei riitä. Koettakaa hyvät allergikot ymmärtää, että se mikä teille on itsestään selvää ei ole sitä muille. Vääntäkää rautalangasta. Kun sanotte maidoton painottakaa, että se tarkoittaa oikeasti sitä ettei maitotuotteita saa olla. Minkäänlaisia. Muuten teille tarjotaan laktoositonta tai hyla tuotteita. Tämä on nähty monesti. Eikä siitä voi syyttää tietämätöntä joka tekee

Kyllä. Juuri näin. Ei ole väärin kertoa tarkasti mitä allergia tarkoittaa. Oli se mitä laatua vain. Jos toinen ihmettelee ja sanoo, että tiedän tuon voit kertoa ettei monikaan tiedä ja siksi varmistat asian.

Vierailija
207/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden. 

Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.

Kerroppa hei että onko tässä ketjussa tosiaan mahdottomuus puhua myös kasvis/vegaaniruokavaliosta, kun ottaa huomioon että syötyäsi kauan kasvisperäisesti, suolistosi ei enää kykene kivuitta käsittelemään lihaa/maitotuotteita/kananmunaa? Tätä et osannut sitten ajatella? Tärkeintä oli päästä vinkumaan! <

Kasvissyöjälle vahingossa annettu lihanmuru ei sentään tapa syöjää. Allergisella taas saattaa olla vahingon sattuessa henki herkässä. On aika paljon eroa asioissa, joten eivät ole tässä keskustelussa edes vertailukelpoisia.

Vierailija
208/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monta.

Omat allergiani helpottivat onneksi kasvaessa, mutta jos olisivat jatkuneet, tuskin olisin syönyt mitään kenenkään muun tekemää koskaan.

Ikinä ei ollut useamman aterian reissua, jolla yksi sisaruksistani ei olisi jossain vaiheessa oksentanut, vaikka miten nipotti ruokien kanssa. 

Vierailija
209/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on erittäin allerginen porkkanalle kaikissa muodoissaan. Yhtenä kesänä hän osallistui viikon kestävälle leirille, missä sai syödäkseen lähinnä perunaa ja leipää, koska leirin keittiö ei ilmeisesti osannut tehdä mitään syötävää missä ei ole porkkanaa. 

Vierailija
210/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli teininä ja nuorena aikuisena jokin ihmeellinen vaihe, että kaikki allergiat ja yliherkkyydet tulivat peräjälkeen. Esim. tulin herkäksi laktoosille, ja sain kaikki oireet. Sitten se meni noin puolessa vuodessa ohi, ja tulin herkäksi gluteenille. Sekin meni ohi, ja sitten alkoikin omenat ja sitrukset kihelmöimään ja aiheuttamaan pahaa ihottumaa. Sekin meni ohi, ja pian kala turvotti naaman ja aiheutti hengenahdistusta. Tätä vain jatkui ruoka-aine ja allergeeni toisensa jälkeen. En ymmärrä mikä siinä oli. Lääkärit kohottelivat olkapäitään "näitä tulee aina välillä". Olin kauhuvieras, kun joka kyläilykerta olin uudella ruokavaliolla. Jotkut sukulaiset eivät uskoneet oireiden olevan oikeita, vaan syöttivät salaa juuri silloin oireita aiheuttavia ruokia ja naureskelivat vain "nirsoudelleni". Vietinkin sitten monen monta kertaa kyläilyaikaa muiden kylpyhuoneissa joko oksentaen, ripuloiden tai muuten vaan kylmästä hikoillen.

Nykyään ei ole minkäänlaisia allergioita tai herkkyyksiä.

Vierailija
211/223 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkyyksiä voi ilmetä minkä tahansa ikäisenä. Kaverille puhkesi yhtäkkiä yli nelikymppisenä paha laktoosi-intoleranssi. Käytännössä siis iskee oksennustauti, jos syö tuotteita, joissa laktoosia.

Vierailija
212/223 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut aiemmin vääriä uskomuksia keliakiasta. Olen ajatellut että jos joskus syö vahingossa tavallisen leivän tai pullan, että se ei haittaa. Yksittäinen pieni poikkeus harvoin ei tee mitään kun taas jatkaa normaalisti, vaikka ei hyväksi olekaan.Olen sitten kuullut ihmisiltä että saattavat olla hyvin sairaita jos lipsuvat ja mikään poikkeus ei tule kysymykseen. Ei kannata luottaa omiin mielikuviin asioista vaan tarkistaa faktat ruokavalioista

Joo, se on hassua. Minä söin ystäväni luona pinaattikeittoa, oletin sen oleva gluteenitonta, koska ystäväni tietää allergiani. Tulin tosi kipeäksi ja sain monen päivän kuumeen. Johtui ehkä siitä elimistön puolustusmekanismista. En ollut syönyt mitään  vehnää sisältämää 30 vuoteen. 

Keliakia ei ole allergia. 

Jaksan tuota alleviivata siksi, että diagnoosin saatuani sain liian monta kertaa kuulla milloin kenestäkin neuvoja, kuinka siedättää keliakiaa pois. Kyllästymiseen asti sai toistella, että kyseessä ei ole allergia, vaan  autoimmuunisairaus.

Vierailija
213/223 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on tappava allergia kaikille pähkinämuodoille. Sen kanssa saa kyllä taistella ihmisten kanssa, että ottavat vakavissaan. 

Pahin ravintolamoka lähiaikoina oli kahvila-leipomossa. Kysyin, missä kaikessa on pähkinää, ja mainitsin myös olevani vakavan allerginen. Minulle osoitettiin yksi nutellamunkki ja mantelikroissantti. Hienoa, otan mahdollisimman kaukaa vitriinistä leivoksen, jossa ei ole mitään. Myöhemmin pöytääni tuodaan leivonnainen. Se näyttää hieman erilaiselta, kuin mitä tilasin, ja alan vainoharhaiseksi. Pyydän ystävääni puraisemaan. 

Se oli se nutellaleivos.

Muissa uutisissa

Hei sinä ei-allerginen; allergikko ei ole mikään "vaikea" ihminen. Me todellakin huomaamme ne, joilla on jotain asenteita tästä asiasta. Älä lakkaa kutsumasta meitä ryhmän kanssa syömään tai tarjoamasta syötäviä, vain koska sinulla on jotain komplekseja tarjoilijalta kysymysten kysymisestä. Äläkä etenkään mene sitten muualla kuiskimaan siitä, kuinka "nykyään on kaikilla jotain allergioita" ja "ei ollut kyllä minun lapsuudessa kellään mitään". Näytät idiootilta.

Vierailija
214/223 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on tappava allergia kaikille pähkinämuodoille. Sen kanssa saa kyllä taistella ihmisten kanssa, että ottavat vakavissaan. 

Pahin ravintolamoka lähiaikoina oli kahvila-leipomossa. Kysyin, missä kaikessa on pähkinää, ja mainitsin myös olevani vakavan allerginen. Minulle osoitettiin yksi nutellamunkki ja mantelikroissantti. Hienoa, otan mahdollisimman kaukaa vitriinistä leivoksen, jossa ei ole mitään. Myöhemmin pöytääni tuodaan leivonnainen. Se näyttää hieman erilaiselta, kuin mitä tilasin, ja alan vainoharhaiseksi. Pyydän ystävääni puraisemaan. 

Se oli se nutellaleivos.

Nutellasta tuli mieleen. Aikanaan kaverit tarjosivat leipomuksiaan. Kysyin, mitä siinä on. Vastaus oli: suklaata. "Suklaan" väri epäilytti, joten kyselin vähän lisää ja kävi ilmi, että se oli Nutellaa. Heistä Nutella oli suklaata. Minulle, joka olen allerginen hasselpähkinälle, Nutella on hasselpähkinätahnaa.

Vierailija
215/223 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan uskomaton juttu, enkä tiedä miten asiassa loppujen lopuksi kävi. Yksityinen päiväkoti Espoossa. Hoitaja kävi erikseen ostamassa maitoallergiselle lapselle PÄÄRYNÄjäätelöä, että on hänellekin sitten jotain jäätelöä. Olisko sitten ajatellut, että vihreys on tae maidottomuudesta?

Jos se luuli, että se on mehujää?

Vierailija
216/223 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin astmaattinen akka polttaa ketjussa 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
217/223 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin astmaattinen akka polttaa ketjussa 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Ennen nykyisiä astmapiippuja apteekeissa oli myynnissä astmatupakoita. Googlella kyllä löydät osumia.

Vierailija
218/223 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi niin, että eräillä kutsuilla kaverin sähköallergiaa ei oltu huomioitu. Hänelle ei mahdollistettu sähkötöntä tilaa ja koska ulkonakin ukkosti, sekin oli häneltä poissuljettu paikka. Kaveri sitten tärisi vaatekaapissa oksentamassa koko kutsujen ajan. Jotkut sitä näyttivät vähän naureskelevankin, mutta veikkaanpa, ettei kellään ollut oikeasti kivaa tämän episodin johdosta.

Vierailija
219/223 |
02.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti allergia, mutta minulla on keliakia. En siis voi syödä mitään, missä on vehnää, ruista ja ohraa. Nyt kesällä olin ristiäiset, jossa ei ollut tarjolla mitään gluteenitonta kuin kahvia, teetä ja mehua. Sanottiin, että "Kyllä sinä nyt voit vähän vaikka kakkua syödä, ei se haittaa kun kerran syö". Mutta kun en minä en voinut syödä. Tai olisin voinut, jos ei haittaa viikkoja tai jopa kuukausia jatkuvat oireet. Sekö ei sitten haittaa mitään?

Vierailija
220/223 |
08.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala-allergisena jätän ostamatta ne salaatit ja linjastoruoat jotka on sijoiteltu äyriäisten tai kalan kanssa vierekkäin- haju ja makukin oikeasti tarttuu, en muista mikä se tieteellinen selitys on mutta kyllä se on mahdollista. Lisäksi ne ottimet käy välillä väärällä puolen.

Eräissä ylioppilasjuhlissa oli joka ruuassa ja salaatissa kalaa- minulle ehdotettiin ettäpoimi ne pois... No se neste jää sinne silti.

Saan oireita myös katkarsvun hajusta, sekin turvottaa hengitysteitäni. Saimme kerran pizzerian pizzan jossa oli katkarapua- ilmoitin pizzan olevan väärä niin kuski ei ottanut sitä nukaansa. Jemmattiin se pihavarastoon ja huonosti suomea osaava aspa väitti että voin syödä sen kun poimin ravut pois. Juu ei kiitos sairaalakeikkaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi