Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.

Vierailija
27.07.2024 |

Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.

Kommentit (223)

Vierailija
141/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.

Pahoinpitelysyyte olis paikallaan sellaiselle joka piruuttaan valehtelee ruoasta. Ettäs kehtaa, kai annoit kuulla kunniansa? 

Tuo sieniallergia on jännä, kun monet kuvittelee sen olevan nirsoilua. Itselle puhkesi keski-iässä paha sieniallergia. Söisin mielelläni sieniruokia, mutta lopputulema on tuo parin tunnin todella raju pahoinvointi ja hikoilu.

Sienissä on sienisokeria. Toisissa enemmän ja toisissa.vähemmän. sille voi reagoida samalla tavalla kuin maitosokerille, laktoosille. 

Vierailija
142/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?

Maidoton tarkoittaa ei sisällä mitään maidosta peräisin olevaa

Niin. Maidolle allerginen tosin luultavasti voisi sitä laktoosia syödäkin. Allergian aiheuttaa maidon proteiini. Mutta ei toki kannata syödä mitään, mikä on maidosta peräisin.

Kerro nyt miten sitten laktoosittomassa ei olisi sitä maitoproteiinia.

Eihän tuossa siitä ollut kyse. Joissain ruokalajeissa käytetään lisäaineena pelkkää laktoosia, joka on siis erotettu niin ettei siinä ole mukana muita osia maidosta. Jos tyyppi on allerginen maitoproteiinille, mutta ei l

Laktoosia voidaan periaatteessa valmistaa muutenkin kuin vain maidosta erottamalla, jolloin siinä ei olisi pienintäkään riskiä maitoproteiinijäämille. Tämä tuskin on taloudellisesti kuitenkaan järkevää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.

Odottakaa vaan kun nämä Suomea osaamattomat moniosaajat alkaa hoitamaan meidän lapsiamme päiväkodeissa. Onhan heitä siellä toki jo nyt mutta kantaväestön hoitajien vähetessä nämä jossain vaiheessa on vastuullisia. He sen sianlihan kyllä estää myös suomilapsilta mutta kaikki sapuskat menee sekaisin. Merkit näkyy jo vahvasti esim pk-seudun päiväkodeissa

Höpö höpö. Monet heistä ovat tottuneet tarkastamaan ruokien ainesosat. Toisin kuin moni makkaran purija. 

Vierailija
144/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi tarjoili toscakakkua pähkinäallerigselle pojalleen. "Ai onko manteli muka pähkinä? Eikö se ole siemen?"

Tämä ei mielestäni ollut ilkeilyä tai tahallista, näkisin että hän ei vain tiennyt asiaa. En itsekään olisi ajatellut ettei hän sitä olisi voinut syödä. Allergikot vetävät herneet aina nenään kun koko maailma ei ymmärrä ja tiedä juuri heidän allergeeneistaan mitään. Kyllähän se niin on että ihmistä kiinnostaa lähinnä se oma napa, omat asiat. Jos ei ole allergiaa, miksi hitossa siitä pitäisi sen enempää etsiä tietoakaan? Jokainen tutkii asiat siinä vaiheessa kun allergia omalle kohdalle osuu. Niin, itselläni on siis laktoosi-intoleranssi. Eivät ihmiset tästäkään aina mitään ymmärrä vaikka laktoosittomia tuotteita on markkinoitu kauan. Ja juu, ymmärrän kyllä että on hengenvaarallisia tilanteita jos syötetään allergikolle väärää sapuskaa ja

Allergioista manteli erotetaan pähkinöistä. Jos on oikeasti allerginen molemmille, osaa sanoa ne molemmat. 

Vierailija
145/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa kysyä, kun kutsuu syömään, että onko allergioita. Itse ainakin totean jo kutsuessa, kun tiedän, ettei ole maito- ja/tai kananmuna-allergikkoja, että sopiiko, jos teen jauheliha-/soijarouhemakaronilaatikon... silloin voi sanoa suoraan, ettei mattivillepetteriannaliisaorvokki tykkää makaronilaatikosta ja mietitään yhdessä mieleisempää...

Vierailija
146/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.

Minulla on trehaloosi-intoleranssi, mutta tätini luuli, etten pidä sienistä ja kätki sienijauhetta jauhelihakastikkeeseen. Voi sitä tuskaa, koulusta on joskus viety tk:hon, kun luultiin umpparin puhjenneen.

Vierailija
147/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi tarjoili toscakakkua pähkinäallerigselle pojalleen. "Ai onko manteli muka pähkinä? Eikö se ole siemen?"

No voi elämä. Pähkinää on ovelasti kyllä piilotettu jos johonkin tuotteeseen, sen vältteleminen käy jo harrastuksesta. Mieluummin se kuin anafylaksia.

Vierailija
148/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi elämä. Pähkinää on ovelasti kyllä piilotettu jos johonkin tuotteeseen, sen vältteleminen käy jo harrastuksesta. Mieluummin se kuin anafylaksia.

Manteli ei tosin kyllä ole pähkinä. 

Vierailija
149/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ottanut sellasen linjan, että jos tyypillä on pähkinäallergia en tarjoa ruokaa ollenkaan.

Mä taas olen ottanut sen linja, että tarjoan usein vegaanista ruokaa. Se on hyvää ja sopii useimmille.

Allergiat otan aina huomioon. Jos mahdollista, kaikki syövät sitä, mitä se seurueen allergikko tai vaikka useampi. Yleensä löytyy ruokalista, joka sopii kaikille.

Minä en voisi tulla siis teille syömään. En pysty syömään suurinta osaa kasviksista enkä lihankorvikkeista. Terv. FODMAP-ruokavalio. On muuten sit aika yleinen ärtyvän suolen vaivoista kärsivillä.

Esim. Terveystalon FODMAP-ruokavalio-ohjeistuksen avulla päästäisiin varmasti hyvään lopputulokseen.

(Mainitsemiasi lihankorvikkeita en tunne lainkaan. Enkä itse ole vegaani, jos sillä nyt olisi merkitystä.)

Vierailija
150/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin kaveriporukalla mökillä. Yhdellä tytöllä oli laktoosi-intolerassi ja oli tuonut mukanaan laktoositonta maitoa. Oli koiransa kanssa metsässä kun toinen kaverini alkoi paistaa lettuja..normimaitoon.  Kun kysyin asiasta vastaus oli "Titta vaan hakee huomiota".

Lopputuloksena tämä Titta varasi mökin sisävessan  tunneiksi,oven alta levisi lemu mökkiin ja äänet kuului, kunnes musiikki pistettiin  täysille. Me muut jouduimme menemään sateessa ja pimeässä ulkohuussin josta lisäksi loppui paperi.  Ja nukkumaan paskanhajussa.

Kyllä tämä letun paistaja oli epäsuosiossa ja puolusteli vaan että "Mistä mä tiesin?" Heillä myös meni välit tämän Titan kanssa poikki mitä en ihmettele yhtään.

XD

Miksei kukaan voinut kertoa Titalle, että letut oli tavallisesta maidosta? Osui pahasti omaan nilkkaan.

No, kun Tittahan vain halusi huomiota. - Ja saikin. :D

Vierailija
151/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat pähkinäallergiset sietävät mantelia!

Vierailija
152/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.

Odottakaa vaan kun nämä Suomea osaamattomat moniosaajat alkaa hoitamaan meidän lapsiamme päiväkodeissa. Onhan heitä siellä toki jo nyt mutta kantaväestön hoitajien vähetessä nämä jossain vaiheessa on vastuullisia. He sen sianlihan kyllä estää myös suomilapsilta mutta kaikki sapuskat menee sekaisin. Merkit näkyy jo vahvasti esim pk-seudun päiväkodeissa

Höpö höpö. Monet heistä ovat tottuneet tarkastamaan ruokien ainesosat. Toisin kuin moni makkaran purija. 

Niin ovat, mutta vain liivatteen ja sianlihan osalta. Allergioista eivät tiedä eivätkä välitä tuon taivaallista. Ja kuten sanottu, tämä näkyy jo. Heitä ei toisaalta myöskään kiinnosta juuri vääräuskoisten penskat. Ovat päiväkodeissa kun ne on sinne työkkäristä työnnetty

Vierailija
153/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.

No jos  saatana lohipiirakassa ei lohta mausta tunnista niin joutaa kuollakin. Olit jo kuitenkin niin iso, että osasit kysyä. 

Vierailija
154/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena allerginen kanamunalle. Ravintolassa jälkiruokaa tilatessa kysyttiin että eihän vanilijajäätelössä ole munaa. Tarjoilija tuli kertomaan ettei ole ja tilatiin meille lapsille jäätelöannokset. Ensimmäisen lusikallisen jälkeen kurkussa tuntui oudolta ja sisko kysyi, että mitä ihmeen hippuja kermavaahdon joukossa oli. Pyydettiin tarjoilija pöytään ja hän kertoi, että kermavaahdon joukossa on marenkia. Siinä äiti kysyi tarjoilijalta tietääkö tämä mistä marenki on tehty, ei tiennyt mutta lupasi käydä kysymässä keittiöstä. Kerrotiin että munan valkuaisesta. Onneksi en saanut pahempaa kohtausta, mtta pitkään aikaan en jäätelöä halunnut syödäå ja vieläkään aikuisena kermavaahtoa en kykene syömään. 

Vierailija
155/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Änkyrät eivät opi allergian merkitystä ennen kuin se osuu omalle kohdalle.

Vierailija
156/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä on kohteliasta tarjota sellaista ruokaa, mikä vieraille kelpaa ylipäätään. 

Jos tietää vieraan inhoavan jotain, esim. kalaa tai sieniä, niin niitä ei tarjota.

Sama pätee aate-ruokavalioihin.

Itse olen ollut yli 10 vuotta vhh-dieetillä ja syy siihen on ettei vatsani kestä höttöhiilareita. En hyödy mitenkään seuraavan 2 viikon turvotuksesta, pieretyksestä ja väsymyksestä.

Ystäväni tietää tämän, koska olen kertonut. Silti kutsuvat jatkuvasti heille ja aina tarjolla pelkkää höttöä. Pullaa, ranskiksia, pastaa yms.

Loukkaantuvat kun en syö, vaikka aina kerron edellämainitun.

Pitäisiköhän itsekin laittaa seuraavaksi tarjolle vaikka täytetyt sienet, ihan vaan kun tiedän ettei tämä ystävä tykkää sienistä.

Vierailija
157/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.

No jos  saatana lohipiirakassa ei lohta mausta tunnista niin joutaa kuollakin. Olit jo kuitenkin niin iso, että osasit kysyä. 

Hänhän huomasi ensipuraisun jälkeen, että kyseessä on lohipiirakka. Raivoat ihan aiheetta.

Vierailija
158/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he e l v e ttiä?!

Pointtihan siinä just on se ettei voi maistaa, koska maistaminen voi viedä hengen..

Pitää tietää etukäteen, onko ruuassa kalaa vai ei!

Osa ei pysty olemaan samassa huoneessa allergeenin kanssa.

Vierailija
159/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole ikinä lohta syönyt, ei sen makua voi tunnistaa. Ja vaikka maistaisikin, se voi siinä vaiheessa olla jo myöhäistä, jos allergia on paha.

Vierailija
160/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat pähkinäallergiset sietävät mantelia!

Voi sietää, mutta älä lupaa muiden puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän