Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.
Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Valehtelt taas ap.
Kukaan ei osta grillattavaksi vai yhden sortin grillimakkaroita.
Sitäpaitsi juustomakkaroita griliin ei edes ole joka niemen ja notkon kaupoissa.
Yrität vaan tärkeillä aloituksellasi.
No ihan varmasti joku ostaa vain yhtä sorttia grilliin. Ja monesti halvinta sorttia,ja paljon että riittää . Se määrä eikä laatu. En mene toista kertaa sellaiseen paikkaan. On
Oma työpaikkani (ravintola). Toisena kokkina oli sellainen wanhanajan mummo (samalla yrityksen omistaja), jonka mielestä allergiat olivat hölynpölyä ja vain asenneongelma, muotihömpötys. Mielenkiintoista kyllä "mummolla" oli itselläänkin ilmeisesti laktoosi-intoleranssi, mutta kuittasi homman "minä olen aina ollut tälläinen läpipasko, ei se mitään tarkoita, jokainenhan ripuloi päivittäin". Mummo ei siis välittänyt mistään allergioista maitoallergiasta keliakiaan ja pähkinäallergiaan. Minä otin yhteyttä varmaan kaikkiin virastoihin ja säätiöihin kysyäkseni että mitä tässä kannattaa tehdä. Jokaisesta virastosta tuli vain ympäripyöreitä vastauksia, että ei voi tehdä oikein mitään. Nykyään varmasti eri juttu?
Olin tuolla töissä neljä vuotta, ja kaiken ajan olin erittäin tarkkana: aina kun tilattiiin erikoisruokavalion annoksia, niin nappasin tilaukset mummolta ja tein itse.
Ravintola lopetettiin mummon jäädessä eläkkeelle, eli ei huolta, ette voi päätyä sinne.
Miltähän vuosituhannelta tämä käsitys on? Kyllä Marevanin kanssa saa syödä mitä vaan, lääkkeen annostus suhteutetaan ruokavalioon. Toki on helpompaa, jos ruokavalio on tasaisesti sama, mutta mitä vaan voi syödä. Tämän kertoi Marevan-hoitaja minulle 7v sitten.
Vierailija kirjoitti:
On joukko ihmisiä, jotka eivät voi syödä joitakin ruokia jonkin sairauden hoitoon määrätyn lääkkeen vuoksi.
Ainakin Marevan on sellainen lääke, että silloin esim. karpaloita ja greippiä ei saisi syödä ollenkaan. Molemmat voimistaa lääkkeen vaikutusta, se on sitten täysin yksilöllistä, että kuinka paljon.
Ehkä vähän ohi aiheen, mutta tuli vain mieleen tapaus, jossa isäntäväki hieman loukkaantui, kun eräs vieraista ei voinut
syödä jälkiruoaksi tarjottua karpalokiisseliä marevan lääkityksen vuoksi.
Ei onnistunut lainaus näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.
No jos saatana lohipiirakassa ei lohta mausta tunnista niin joutaa kuollakin. Olit jo kuitenkin niin iso, että osasit kysyä.
Poikani oli yläasteella. Kalaruokapäivänä oli ollut linjastolla oransseja pihvejä tarjolla lasvisruokien joukossa, Poikani ehti syödä puolikkaan ennen kuin tajusi, ettei pihvi olekaan porkkanaa. Miten maistaa kalan, jos sitä on vähän eikä ole edes maistellut sitä yli kymmeneen vuoteen? Ei muuta kuin tk:hon hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.
No jos saatana lohipiirakassa ei lohta mausta tunnista niin joutaa kuollakin. Olit jo kuitenkin niin iso, että osasit kysyä.&nbs
Minä, kala-allerginen, söin työpaikan tyhypäivässä ravintolan noutopöydästä salaattia. Otin yhdestä kiposta valkoisia, pehmeitä kiekkoja, työkaveri vielä kannusti että ota ihmeessä mozzarellaa, hyvää on! Hetken syötyäni aloin ihmetellä kummaa tunnetta kurkussa ja äänikin meni käheäksi. Menin kysymään tarjoilijalta, ja se valkoinen oli haukipateeta 😣 Ilman mitään merkintöjä siellä salaattipöydässä. En tiedä olenko ikinä maistanut haukea, mutta en huomannut hajussa tai maussa mitään kummaa. Siitä sitten päivystykseen. Sain hyvitykseksi lahjakortin ko. ravintolaan, mutta jäi käyttämättä.
Terkut entisille työkavereille!
"Niin ovat, mutta vain liivatteen ja sianlihan osalta. Allergioista eivät tiedä eivätkä välitä tuon taivaallista. Ja kuten sanottu, tämä näkyy jo. Heitä ei toisaalta myöskään kiinnosta juuri vääräuskoisten penskat. Ovat päiväkodeissa kun ne on sinne työkkäristä työnnetty."
Sairaalassa ongelma ovat nämä hymyilevät ja ahkerat, jotka iloisesti sanovat "joojoo" ja jakavat potilaille mitä sattuu, kun kulttuurisista syistä eivät voi myöntää, etteivät ymmärrä. Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaavat.
Tuo toinen porukka on sitten niitä, jotka pahimmillaan eivät usko mikrobeihin, käsihygieniaan tai aseptiikkaan. Kaikkea on nähty tässä parinkymmenen vuoden aikana. Kummankaan ryhmän ei pitäisi olla siellä töissä vaan minkäs teet, kun oppilaitos suoltaa rahankiilto silmissä kaikki läpi näytöistä ja ta on pulassa hakijoiden puutteessa. No ihmekö tuo.
Vierailija kirjoitti:
On joukko ihmisiä, jotka eivät voi syödä joitakin ruokia jonkin sairauden hoitoon määrätyn lääkkeen vuoksi.
Ainakin Marevan on sellainen lääke, että silloin esim. karpaloita ja greippiä ei saisi syödä ollenkaan. Molemmat voimistaa lääkkeen vaikutusta, se on sitten täysin yksilöllistä, että kuinka paljon.
Ehkä vähän ohi aiheen, mutta tuli vain mieleen tapaus, jossa isäntäväki hieman loukkaantui, kun eräs vieraista ei voinut
syödä jälkiruoaksi tarjottua karpalokiisseliä marevan lääkityksen vuoksi.
Greippi ja verenpainelääkitys eivät myöskään sovi yhteen. Se on niin yleinen lääkitys, että greippi olisi hyvä aina jättää juhlatarjoiluista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.
Minulla on trehaloosi-intoleranssi, mutta tätini luuli, etten pidä sienistä ja kätki sienijauhetta jauhelihakastikkeeseen. Voi sitä tuskaa, koulusta on joskus viety tk:hon, kun luultiin umpparin puhjenneen.
Minun tädilläni on trehaloosi-intoleranssi ja aina riittää henkilöitä, jotka pitävät häntä nirsona ja syöttävät hänelle salaa sieniä, naureskelevat vielä, ettei se huomannut mitään. Hän ei sitä yleensä ihan heti huomaa syötyään vaan vasta hieman myöhemmin, kun vatsaväänteet alkavat ja vatsa menee kuralle.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen näkisin, että pystyn valmistamaan aterian, joka sopii kaikille kusutuille. Kun kysyn jokaiselta, rajoitteet ja erityisesti henkeä uhkaavat sellaiset, täytyy jäljelle jäädä jotain yhteistäkin kaikille kelpaavaa. Jos este on vain periaate, ettei kukaan muu pysty syömään kuten sinä, niin kai siinä seinä nousee pystyyn.
Kyse ei nyt ollut siitä, osaatko valmistaa ruokaa (uskon että varmasti osaat), vaan siitä, että joku toinen tosiaan voi kuvitella että ahaa, tämän tietyn listan mukaan kun valmistan ruokaa, se sopii kaikille suolivaivaisille. Onneksi on näitä valveutuneita kuten sinä, joka ymmärrät kysyä kultakin vielä erikseen rajoitteet.
"Miltähän vuosituhannelta tämä käsitys on? Kyllä Marevanin kanssa saa syödä mitä vaan, lääkkeen annostus suhteutetaan ruokavalioon. Toki on helpompaa, jos ruokavalio on tasaisesti sama, mutta mitä vaan voi syödä. Tämän kertoi Marevan-hoitaja minulle 7v sitten."
Mulla on marevan käytössä itselläni. Ennen kurkut neuvottiin kuorimaan ja greipit ja karpalot piti jättää syömättä.
Nyt sanotaan, että saa syödä mitä tahansa, mutta onhan se selvää, jos siitä tasaisesta ruokavaliosta puuttuu se karpalo, niin kyllä sen satunnainenkin syönti veren hyytymisarvoissa näkyy.
Äidilläni mansikoiden syönti heitti aina inr-arvot ihan mäkeen (viitaten tuohon Marevan-keskusteluun).
Olen allerginen ohralle, aina tarjotaan gluteenitonta. Ne sisältävät usein käsiteltyä ohraa, ei aina tietenkään. Ymmärrän hyvin näitä maidoton/laktoositon-keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden.
Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.
Kerroppa hei että onko tässä ketjussa tosiaan mahdottomuus puhua myös kasvis/vegaaniruokavaliosta, kun ottaa huomioon että syötyäsi kauan kasvisperäisesti, suolistosi ei enää kykene kivuitta käsittelemään lihaa/maitotuotteita/kananmunaa? Tätä et osannut sitten ajatella? Tärkeintä oli päästä vinkumaan!
Kasvissyö
Kasvissyönti täytyy ottaa tosissaan. Minulla esimerkiksi on kaveri joka on sitoutunut tarkasti siihen ruokavalioon jo -70 luvulta saakka. Ei tule kysymykseen että voisin suhtautua siihen kevyesti ja laittaa "vahingossa" mitä sattuu. Samalla tavalla pitää huomioida kuin muutkin asiat allergiat ym.
Ravintoloissa saa olla tarkkana. Olen itsekin ruoka-alalla ja välillä tunnen myötähäpeää henkilökunnan osaamisesta. Esim. kaffrettiLIMEä ei tunnisteta sitrukseksi (on lime puun lehti), sekoitetaan maidoton/laktoositon tai gluteeniton/viljaton eikä ymmärretä soijalesitiinin ja kananmunalesitiinin eroa. Maallikoille ovat tietenkin yhdentekeviä, mutta ammattilaiselle vastaavien pitäisi olla peruskauraa.
Vierailija kirjoitti:
Todella moni ei ymmärrä laktoosittoman ja maidottoman eroa.
Laktoosi-intoleranssi on yliherkkyys, ei varsinainen allergia jos hiuksia ruvetaan halkomaan. Oireet ovat ikäviä, mutta eivät hengenvaarallisia.
Maitoallergikolle se on ihan sama onko laktoosia vai ei, ihan eri asia aiheuttaa ne oireet.
Sanokaa maidoton. Se on selvää.
Tää on ihan uskomaton juttu, enkä tiedä miten asiassa loppujen lopuksi kävi. Yksityinen päiväkoti Espoossa. Hoitaja kävi erikseen ostamassa maitoallergiselle lapselle PÄÄRYNÄjäätelöä, että on hänellekin sitten jotain jäätelöä. Olisko sitten ajatellut, että vihreys on tae maidottomuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen näkisin, että pystyn valmistamaan aterian, joka sopii kaikille kusutuille. Kun kysyn jokaiselta, rajoitteet ja erityisesti henkeä uhkaavat sellaiset, täytyy jäljelle jäädä jotain yhteistäkin kaikille kelpaavaa. Jos este on vain periaate, ettei kukaan muu pysty syömään kuten sinä, niin kai siinä seinä nousee pystyyn.
Kyse ei nyt ollut siitä, osaatko valmistaa ruokaa (uskon että varmasti osaat), vaan siitä, että joku toinen tosiaan voi kuvitella että ahaa, tämän tietyn listan mukaan kun valmistan ruokaa, se sopii kaikille suolivaivaisille. Onneksi on näitä valveutuneita kuten sinä, joka ymmärrät kysyä kultakin vielä erikseen rajoitteet.
Perheellä on omat rajoituksensa, itsellä omat jo alle kouluikäisestä. Lisäksi työhöni kuuluu tarjoilun järjestäminen vieraille, joilta jo vierailua sovittaessa kysytään sekä ruokarajoitteet että mitä haluavat syödä.
Sitäpaitsi olen pilkunn*ssija pahinta laatua eli todella panostan tarjoilujen onnistumiseen. Toisaalta rakastan ystäviäni ja tulisin itsekin kipeäksi, jos joku ruokavieraistani sairastuisi ruuistani. Joten tule huoletta! :D
Minulla on ollut aiemmin vääriä uskomuksia keliakiasta. Olen ajatellut että jos joskus syö vahingossa tavallisen leivän tai pullan, että se ei haittaa. Yksittäinen pieni poikkeus harvoin ei tee mitään kun taas jatkaa normaalisti, vaikka ei hyväksi olekaan.Olen sitten kuullut ihmisiltä että saattavat olla hyvin sairaita jos lipsuvat ja mikään poikkeus ei tule kysymykseen. Ei kannata luottaa omiin mielikuviin asioista vaan tarkistaa faktat ruokavalioista
Tämä oli siis siitä jutusta, jossa lääkkeessä oli laktoosia, josta ei loogisesti olisi pitänyt tulla oireita (koska maitoallergia johtuu yleensä proteiinista), mutta minulle tuli.