Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.

Vierailija
27.07.2024 |

Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.

Kommentit (223)

Vierailija
121/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ottanut sellasen linjan, että jos tyypillä on pähkinäallergia en tarjoa ruokaa ollenkaan.

Vierailija
122/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki allergia eivät ole hengenvaarallisia. Kannattaisi testauttaa onko oma allergia tällainen vaiko vähän harmittomampi. En tarkoita väheysyä allergioita, mutta niissä on vaan eri tasoja. Helpottaisi ehkä omaa elämää tietää onko oikeasti kuolemanvaarassa.

Harmiton eli lähes oireetonkin allergia vai kehittyä altistettuana tappavaksi. Toisaalta altistus voi parantaakin, mutta kukapa haluaisi omalla terveydeklään leikkiä.

Allergia voi ilmeisesti myös puhjeta altistuksesta. Söin tässä jossain vaiheessa paljon hasselpähkinöitä, melkeinpä joka päivä. Sitten alkoi epämääräinen oireilu, enkä millään tajunnut yhdistää sitä pähkinöihin, koska en ole ikinä ollut pähkinöille mitenkään allerginen. Oireet pahenivat koko ajan ja muuttuivat jopa tukaliksi, joten jossain vaiheessa oli pakko ottaa

"Harmittaa todella, että aiheutinko minä nyt itselleni sitten pähkinäallergian mussuttamalla niitä liikaa."

Minä aiheutin itselleni maapähkinäallergian massuttamalla niitä liikaa. Vähän mutta harvoin olisi ollut viisaampaa. Tosin kai se herkkyys on joka tapauksessa olemassa, eikä allergian puhkeaminen jossain vaiheessa ole vältettävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jorvissa gastrokirurgian potilaalle jolla on keliakia tarjoiltiin vehnäleipää aamupalalla.

No hei, tämä on sairaaloissa ihan vakiokamaa että erikoisruokavalioiselle tarjotaan just sitä mitä ei saisi syödä. "Mä oon täällä vain töissä"-mentaliteetilla.

Minulle sairaanhoitaja sanoi että "jätä sit syömättä mitä et voi", ja minä kysyin "mitä tästä voin sun mielestä syödä,vai pitääkö minun olla kokonaan syömättä?". 

2 tyypin diabeetikkona pärjään kotona hyvin ilman lääkitystä, kun syön ohjeiden mukaista ruokaa. Sairaalassa on täysin mahdotonta saada ruokaa, jolla verensokerit pysyisivät hyvinä. Pahinta on, jos ei pääse itse ottamaan ruokaa. Tosin sitä kaikkea ei tietenkään tarvitse syödä, enkä jaksaisikaan. Mutta jos syö pelkkää pastaa sen verran, että nälkä pysyy

Älä viitsi, sinä et taida ymmärtää vs heittelyistä yhtään mitään. Satunnainen heittely ei hetkauta kokonaistasoa eli hobista yhtään mihinkään, eli tuollaisesta et joudu läökitykselle. Sulla taitaa olla ennemmin ortoreksiaa.

T DM1

Vierailija
124/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jorvissa gastrokirurgian potilaalle jolla on keliakia tarjoiltiin vehnäleipää aamupalalla.

Eipä tuossa vielä mitään. KYSissä gluteeniton leipä on samassa laatikossa tavallisen leivän kanssa! Samoin keksit yms.

Katselin kun laitoshuoltaja voiteli ensin tavalliset leivät, sen jälkeen gluteenittomat niillä samoilla voiveitsillä siinä samalla tasolla!

Suuttui kun mainitsin asiasta. 

Ihan törkeitä mokia ja vielä sairaalan henkilökunnalta. Ei osaa ottaa edes palautetta vastaan. Gluteenittomalle on oma voirasia ja veitsi, leipä säilytetään erillään. Moni on niin yliherkkä ettei oikeasti kestä yhtään altistua.

Nämä voi oikeasti olla jotain työkokeilijoita.

KYSsissä oli juuri suomea huonosti osaava ruokia tuomassa, pelkäsin kun mulla keliakia ja muita allergioita. Mulla ei onneksi ollut valmiiksi voideltuja leipiä vaan rasva oli pikku rasiassa erikseen.

Vierailija
125/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.

Pahoinpitelysyyte olis paikallaan sellaiselle joka piruuttaan valehtelee ruoasta. Ettäs kehtaa, kai annoit kuulla kunniansa? 

Tuo sieniallergia on jännä, kun monet kuvittelee sen olevan nirsoilua. Itselle puhkesi keski-iässä paha sieniallergia. Söisin mielelläni sieniruokia, mutta lopputulema on tuo parin tunnin todella raju pahoinvointi ja hikoilu.

Minullakin alkoi keski-iässä, samaan aikaan kun aloin oireilla gluteenista. Saan niin hirveät kivut rintaan ja selkäpuolelle myös, että luulin aluksi saavani syd

En ihan tarkkaan tiedä. Lääkäri aikoinaan sanoi, että pitäisi jokainen sienilaji testata erikseen. Mutta pysyn kaukana sienistä.

Vierailija
126/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.

Pahoinpitelysyyte olis paikallaan sellaiselle joka piruuttaan valehtelee ruoasta. Ettäs kehtaa, kai annoit kuulla kunniansa? 

Tuo sieniallergia on jännä, kun monet kuvittelee sen olevan nirsoilua. Itselle puhkesi keski-iässä paha sieniallergia. Söisin mielelläni sieniruokia, mutta lopputulema on tuo parin tunnin todella raju pahoinvointi ja hikoilu.

Minullakin alkoi keski-iässä, samaan aikaan kun aloin oireilla gluteenista. Saan niin hirveät kivut rintaan ja selkäpuolelle myös, että luulin aluksi saavani syd

Tää kannattaa googleta. Sitä tutkitaan suomessa. Suomalaisissa sienissä on joku aine joka tän tekee ja on yllättävän yleinenettä puhkee tietyn ikäisenä. 

Vierailija
127/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?

Maidoton tarkoittaa ei sisällä mitään maidosta peräisin olevaa

Niin. Maidolle allerginen tosin luultavasti voisi sitä laktoosia syödäkin. Allergian aiheuttaa maidon proteiini. Mutta ei toki kannata syödä mitään, mikä on maidosta peräisin.

Kerro nyt miten sitten laktoosittomassa ei olisi sitä maitoproteiinia.

Eihän tuossa siitä ollut kyse. Joissain ruokalajeissa käytetään lisäaineena pelkkää laktoosia, joka on siis erotettu niin ettei siinä ole mukana muita osia maidosta. Jos tyyppi on allerginen maitoproteiinille, mutta ei laktoosille, voi hän syödä sitä missä on pelkkää laktoosia.

Mutta pelkkä laktoositon ei käy maitoproteiini-allergiselle.ä tietenkään.

Eri

Vierailija
128/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki allergia eivät ole hengenvaarallisia. Kannattaisi testauttaa onko oma allergia tällainen vaiko vähän harmittomampi. En tarkoita väheysyä allergioita, mutta niissä on vaan eri tasoja. Helpottaisi ehkä omaa elämää tietää onko oikeasti kuolemanvaarassa.

Harmiton eli lähes oireetonkin allergia vai kehittyä altistettuana tappavaksi. Toisaalta altistus voi parantaakin, mutta kukapa haluaisi omalla terveydeklään leikkiä.

Allergia voi ilmeisesti myös puhjeta altistuksesta. Söin tässä jossain vaiheessa paljon hasselpähkinöitä, melkeinpä joka päivä. Sitten alkoi epämääräinen oireilu, enkä millään tajunnut yhdistää sitä pähkinöihin, koska en ole ikinä ollut pähkinöille mitenkään allerginen. Oireet pahenivat koko

Mä olen kanssa saanut maapähkinäallergian, tai se puhkesi, kun söin niitä joka päivä ulkomailla.

Vierailija
129/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin kaveriporukalla mökillä. Yhdellä tytöllä oli laktoosi-intolerassi ja oli tuonut mukanaan laktoositonta maitoa. Oli koiransa kanssa metsässä kun toinen kaverini alkoi paistaa lettuja..normimaitoon.  Kun kysyin asiasta vastaus oli "Titta vaan hakee huomiota".

Lopputuloksena tämä Titta varasi mökin sisävessan  tunneiksi,oven alta levisi lemu mökkiin ja äänet kuului, kunnes musiikki pistettiin  täysille. Me muut jouduimme menemään sateessa ja pimeässä ulkohuussin josta lisäksi loppui paperi.  Ja nukkumaan paskanhajussa.

Kyllä tämä letun paistaja oli epäsuosiossa ja puolusteli vaan että "Mistä mä tiesin?" Heillä myös meni välit tämän Titan kanssa poikki mitä en ihmettele yhtään.

XD

Vierailija
130/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?

Maidoton tarkoittaa ei sisällä mitään maidosta peräisin olevaa

Niin. Maidolle allerginen tosin luultavasti voisi sitä laktoosia syödäkin. Allergian aiheuttaa maidon proteiini. Mutta ei toki kannata syödä mitään, mikä on maidosta peräisin.

Kerro nyt miten sitten laktoosittomassa ei olisi sitä maitoproteiinia.

Eihän tuossa siitä ollut kyse. Joissain ruokalajeissa käytetään lisäaineena pelkkää laktoosia, joka on siis erotettu niin ettei siinä ole mukana muita osia maidosta. Jos tyyppi on allerginen maitoproteiinille, mutta ei laktoosille, voi hän syödä sitä missä on pelkkä

Meillä oli maitoallergikolla kieltolistalla kaikki maidon eri osat, sisältäen tuon laktoosin, joten ei tämä nyt niin mustavalkoista ole. Eli ulkopuoliset eivät voi näitä asioita määritellä.

Vierailija
131/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman koulutuspäivillä eräässä maineikkaassa hotellissa meiltä kysyttiin ennakkoon allergiat ym ja lounaaksi sain sitten vihersalaattia ja perunaa koska mulla on keliakia. Kävin kysymässä henkilökunnalta että oliko gluteenittomille joku oma ruoka jossain niin ei ole. Meitä gluteenittomia oli kuitenkin kolme. Iltapäiväkahveillakin muille oli isot pullat, meille ei mitään.

Vierailija
132/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.

No eipä taapero sitten ollut allerginen munalle jos munaa söi eikä oireita tullut. Taitaa äitinsä pitää häntä lumihiutaleena ja keksiä allergiat omasta päästään.

Esim pieni määrä kypsennettynä voi olla sidettn rajoissa. Mutta luotatko paikkaan, johon on kerrottu munaton, että seuraavassa ei sitten ole tappavaa annosta? 

Vierailija
133/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin kaveriporukalla mökillä. Yhdellä tytöllä oli laktoosi-intolerassi ja oli tuonut mukanaan laktoositonta maitoa. Oli koiransa kanssa metsässä kun toinen kaverini alkoi paistaa lettuja..normimaitoon.  Kun kysyin asiasta vastaus oli "Titta vaan hakee huomiota".

Lopputuloksena tämä Titta varasi mökin sisävessan  tunneiksi,oven alta levisi lemu mökkiin ja äänet kuului, kunnes musiikki pistettiin  täysille. Me muut jouduimme menemään sateessa ja pimeässä ulkohuussin josta lisäksi loppui paperi.  Ja nukkumaan paskanhajussa.

Kyllä tämä letun paistaja oli epäsuosiossa ja puolusteli vaan että "Mistä mä tiesin?" Heillä myös meni välit tämän Titan kanssa poikki mitä en ihmettele yhtään.

XD

Miksei kukaan voinut kertoa Titalle, että letut oli tavallisesta maidosta? Osui pahasti omaan nilkkaan.

Vierailija
134/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.

Sama kävi ystävälleni, mutta ilman tuota nirsoilumotiivia. Kyläpaikassa tarjottiin suolaista kalapiirakkaa, jossa emännän mukaan ei kuitenkaan ollut kalaa. Anafylaktia vei ystäväni

Ala-asteella koulussamme oli poika, jolla oli lääkärintodistus, ettei voi kala-allergian vuoksi koulussa niinä päivinä,  kun on kalaa tai jotain kalasta tehtyä ruokaa. Jo pelkästään tuoksu sai hänet reagoimaan. Samoin serkullani oli lapsena vastaava allergia, joka kuitenkin helposti teini-iän jälkeen...

Vierailija
135/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ottanut sellasen linjan, että jos tyypillä on pähkinäallergia en tarjoa ruokaa ollenkaan.

Mä taas olen ottanut sen linja, että tarjoan usein vegaanista ruokaa. Se on hyvää ja sopii useimmille.

Allergiat otan aina huomioon. Jos mahdollista, kaikki syövät sitä, mitä se seurueen allergikko tai vaikka useampi. Yleensä löytyy ruokalista, joka sopii kaikille.

Vierailija
136/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.

Odottakaa vaan kun nämä Suomea osaamattomat moniosaajat alkaa hoitamaan meidän lapsiamme päiväkodeissa. Onhan heitä siellä toki jo nyt mutta kantaväestön hoitajien vähetessä nämä jossain vaiheessa on vastuullisia. He sen sianlihan kyllä estää myös suomilapsilta mutta kaikki sapuskat menee sekaisin. Merkit näkyy jo vahvasti esim pk-seudun päiväkodeissa

Vierailija
137/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firman koulutuspäivillä eräässä maineikkaassa hotellissa meiltä kysyttiin ennakkoon allergiat ym ja lounaaksi sain sitten vihersalaattia ja perunaa koska mulla on keliakia. Kävin kysymässä henkilökunnalta että oliko gluteenittomille joku oma ruoka jossain niin ei ole. Meitä gluteenittomia oli kuitenkin kolme. Iltapäiväkahveillakin muille oli isot pullat, meille ei mitään.

mitä ne muut söi

Vierailija
138/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä muuten on, että nykyään monet uudet ravintolat (etenkin kesäravintolat tai popupit) eivät vaivaudu julkaisemaan ruokalistoja nettisivuillaan? Tai jos julkaisevat, aivan varmasti puuttuu tieto erikoisruokavalioiden huomioimisesta.

Testattiin yhtä tällaista paikkaa, koskapa burgerit olivat saaneet hyvät arvostelut. Ruokalista oli netissä, muttei tietoa laktoosittomuudesta. Kysyin etukäteen ja sanottiin, että annokset ovat tuunattavissa laktoosittomiksi. Noh, menimme paikan päälle ja selvisi, että burgereiden sisältö onkin eri kuin mitä netissä on kuvattu. Ja laktoosittomaksi tuunaus olisi tarkoittanut vegesämpylää, vegemajoneesia, vegejuustoa ja vegedippiä. En pysty syömään esim. kaurapohjaisia tuotteita lainkaan, joten kaikki vegejutut ovat kohdallani no-no. Olisin halunnut tämänkin tietää etukäteen, ettei tule hukkareissua.

Miksi ihmeessä oletetaan, että laktoositon, maidoton ja vege tarkoittavat kaikki samaa asiaa?

Tästä eteenpäin en kyllä mene sellaisiin ravintoloihin, jotka eivät osaa kertoa tarjontaansa etukäteen. 

Vierailija
139/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

XD

Miksei kukaan voinut kertoa Titalle, että letut oli tavallisesta maidosta? Osui pahasti omaan nilkkaan.

Tuo jengi kokonaisuudessaan oppi reissusta ainakin yhden asian. Tulee varmaan aina mieleen lettuja syödessä.

Vierailija
140/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen ottanut sen linja, että tarjoan usein vegaanista ruokaa. Se on hyvää ja sopii useimmille.

Allergiat otan aina huomioon. Jos mahdollista, kaikki syövät sitä, mitä se seurueen allergikko tai vaikka useampi. Yleensä löytyy ruokalista, joka sopii kaikille.

Minä en voisi tulla siis teille syömään. En pysty syömään suurinta osaa kasviksista enkä lihankorvikkeista. Terv. FODMAP-ruokavalio. On muuten sit aika yleinen ärtyvän suolen vaivoista kärsivillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän