Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.

Vierailija
27.07.2024 |

Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.

Kommentit (223)

Vierailija
101/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi tarjoili toscakakkua pähkinäallerigselle pojalleen. "Ai onko manteli muka pähkinä? Eikö se ole siemen?"

No mantelihan ei ole pähkinä. 

Vierailija
102/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki allergia eivät ole hengenvaarallisia. Kannattaisi testauttaa onko oma allergia tällainen vaiko vähän harmittomampi. En tarkoita väheysyä allergioita, mutta niissä on vaan eri tasoja. Helpottaisi ehkä omaa elämää tietää onko oikeasti kuolemanvaarassa.

Eiköhän allergiset tiedä onko allergia kuolettava vai ei. Ja allergiat muuttuu, sekä helpottui, mutta myös pahentuu. Ja ne muutkin oireet on hankalia. Esim suolistoon vaikuttavat voivat alkaa hitaasti, eli ei näy kylässä, mutta sitten niitä sairastetaan pari viikkoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kertonut hääjuhliin ilmoittautuessa allergiat ja hieno ravintola, jossa häät järjestettiin ei ollut huomioinut niitä launkaan.. kun kysyin asiasta tajoilija sanoi, että voin syödä buffasta keitettyä perunaa ja vihersalaattia sillä aikaa kun he alkaa valmistaa mulle jotain.vieläkin tyrmistyttää.

Vierailija
104/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki allergia eivät ole hengenvaarallisia. Kannattaisi testauttaa onko oma allergia tällainen vaiko vähän harmittomampi. En tarkoita väheysyä allergioita, mutta niissä on vaan eri tasoja. Helpottaisi ehkä omaa elämää tietää onko oikeasti kuolemanvaarassa.

Harmiton eli lähes oireetonkin allergia vai kehittyä altistettuana tappavaksi. Toisaalta altistus voi parantaakin, mutta kukapa haluaisi omalla terveydeklään leikkiä.

Yleensä, jos on siedätetty vaikkapa nyt maidolle (siis lääkärin valvonnassa), on se maidon nauttiminen sitten pakollista päivittäin koko loppuelämän ajan jotta se sietokyky "pysyy" (siis ikään kuin lääkkeenä). Joillakin voi olla hyvinkin tarkkaa se määrä, mitä voi sitten nauttia päivässä ja esimerkiksi kova ruumiillinen rasitus tai vaikkapa kova kuume saattaa yhä edelleen tuoda noita allergiaoireita pintaan. Näin nyt ainakin maitoallergiatapauksessa, omakohtainen kokemus.

Vierailija
105/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen oli ainoastaan yhdelle ruoka-aineelle allerginen eli porkkanalle. Siitä huolimatta anoppi yritti syöttää hänelle porkkanaraastetta, kun oli yksin siellä kylässä. Oli sentään itse osannut kieltäytyä, vaikka pieni olikin. Kyseli sitten aina kaikesta mahdollisesta joka paikassa, että onko siinä porkkanaa, sellaisistakin mihin sitä kukaan ei laita.

Minun allerginenlapsi oppii kysymään aina minulta saako syödä jotain.  Kyllä lapset on ihania ja fiksuja. 

Vierailija
106/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa tosiaan laitoshuoltaja vastaa vähintään ruokien tarjoilusta, monesti myös tilauksista. Meille ammattiin koulutetuilla laktoosittomat, maidottomat, gluteenittomat, pescot, pollot, lakto-ovot, semit, eettiset ja tutkimusruokavaliot ovat arkipäivää, ja kuuluvat ammattitutkintoon. Ongelma tulee siinä kohtaa, että meitä on nykyään tosi vähän, sijaisilta ei voida vaatia samaa (usein aivan muun alan ihmisiä) ja maamuilla on helpotettu tutkinto. Itse en enää toimi kenenkään lapsenvahtina, työnantajan vastuulla on pitää huolta siitä, että jos ei osaa, opettelee. 

Vierailija
107/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden. 

Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.

Vegaaniruoka sopii esim maito allergiselle

Vierailija
108/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?

Maidoton tarkoittaa ei sisällä mitään maidosta peräisin olevaa

Niin. Maidolle allerginen tosin luultavasti voisi sitä laktoosia syödäkin. Allergian aiheuttaa maidon proteiini. Mutta ei toki kannata syödä mitään, mikä on maidosta peräisin.

Minulle apteekista sanottiin, että voit ihan rauhassa ottaa tätä laktoosia sisältävää lääkettä, kun siinä ei ole tietenkään maitoproteiinia. Noinhan sen loogisesti ajateltuna pitäisi ollakin.

No, jostain syystä siitä tuli kuin tulikin ihan samat allergiaoireet kuin maitotuotteista. Onneksi en saa mitään anafylaktisia reaktioita, vaan "vain" veristä ihottumaa pitkin ihoa.

Luulisi, että lääkkeistä tiedetään onko niissä jotain proteiinia tai ei. 

Vierailija
109/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.

No eipä taapero sitten ollut allerginen munalle jos munaa söi eikä oireita tullut. Taitaa äitinsä pitää häntä lumihiutaleena ja keksiä allergiat omasta päästään.

Minun taaperolla näkyi allergiateteissä vahva allergia kananmunalle. Hän kuinkin pystyi syömään kananmunaa pieniä määriä ilman oireita.

Niin. Allergioista ja oireissa on eroja. Testitkään eivät anna välttämättä 100% tietoa, vaan kokeilemalla tiedetään. Joku voi syödä hieman, joku ei lainkaan. Jos tulee pieni kutina, se tuskin haittaa elämää ja hoituu antihistamiinilla. Toinen saa anafylaksian jos on vatkattu

Mulla on ristiriita, kun tykkään munasta, munakkaista ja munavoista. Voin syödä näitä harvoin. Esim. nyt kesällä on taas vedetty. Sit kun menee liian pitkälle herkuttelu (useana päivänä peräjälkeen), tulee hirveä pahoinvointi ja nokkosihottuma, seuraa pitkä tauko. Tyypillisesti vuosi.

Vierailija
110/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.

Mitä hittoo? Allergiat voi olla tappavia. 

Vierailija
111/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.

Pahoinpitelysyyte olis paikallaan sellaiselle joka piruuttaan valehtelee ruoasta. Ettäs kehtaa, kai annoit kuulla kunniansa? 

Tuo sieniallergia on jännä, kun monet kuvittelee sen olevan nirsoilua. Itselle puhkesi keski-iässä paha sieniallergia. Söisin mielelläni sieniruokia, mutta lopputulema on tuo parin tunnin todella raju pahoinvointi ja hikoilu.

Minullakin alkoi keski-iässä, samaan aikaan kun aloin oireilla gluteenista. Saan niin hirveät kivut rintaan ja selkäpuolelle myös, että luulin aluksi saavani sydänkohtauksen. Mikään määrä närästyslääkkeitä ei auttanut. Ilmeisesti sienen sokerit tekee sen?

Vierailija
112/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi tarjoili toscakakkua pähkinäallerigselle pojalleen. "Ai onko manteli muka pähkinä? Eikö se ole siemen?"

Tämä ei mielestäni ollut ilkeilyä tai tahallista, näkisin että hän ei vain tiennyt asiaa. En itsekään olisi ajatellut ettei hän sitä olisi voinut syödä. Allergikot vetävät herneet aina nenään kun koko maailma ei ymmärrä ja tiedä juuri heidän allergeeneistaan mitään. Kyllähän se niin on että ihmistä kiinnostaa lähinnä se oma napa, omat asiat. Jos ei ole allergiaa, miksi hitossa siitä pitäisi sen enempää etsiä tietoakaan? Jokainen tutkii asiat siinä vaiheessa kun allergia omalle kohdalle osuu. Niin, itselläni on siis laktoosi-intoleranssi. Eivät ihmiset tästäkään aina mitään ymmärrä vaikka laktoosittomia tuotteita on markkinoitu kauan. Ja juu, ymmärrän kyllä että on hengenvaarallisia tilanteita jos syötetään allergikolle väärää sapuskaa ja vieläpä tahallaan, tarkoitan tässä nyt vain tätä ainaista mielensä pahoittamista joka hiton asiasta.

Vierailija
113/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kertonut hääjuhliin ilmoittautuessa allergiat ja hieno ravintola, jossa häät järjestettiin ei ollut huomioinut niitä launkaan.. kun kysyin asiasta tajoilija sanoi, että voin syödä buffasta keitettyä perunaa ja vihersalaattia sillä aikaa kun he alkaa valmistaa mulle jotain.vieläkin tyrmistyttää.

Ymmärtäisin tämän erikoiskohtelun vaatimisen jos olisit ollut morsian, mutta jos olit vain tavisvieras muiden joukossa niin älä viitsi tyrmistyä siinä yhtään. Syöt mitä buffasta tosiaan voit ja ystävällistä että alkoivat kuitenkin sinulle erikseen kiireessä vielä tekemään annosta. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?

Vierailija
114/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?

Maidoton tarkoittaa ei sisällä mitään maidosta peräisin olevaa

Niin. Maidolle allerginen tosin luultavasti voisi sitä laktoosia syödäkin. Allergian aiheuttaa maidon proteiini. Mutta ei toki kannata syödä mitään, mikä on maidosta peräisin.

Kerro nyt miten sitten laktoosittomassa ei olisi sitä maitoproteiinia.

Hän puhui pelkästä laktoosista, eli maitosokerista. Ei koko maitotuoteeata. Yliherkkä voi olla.muullekkin kuin proteiinille. 

Vierailija
115/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jorvissa gastrokirurgian potilaalle jolla on keliakia tarjoiltiin vehnäleipää aamupalalla.

Eipä tuossa vielä mitään. KYSissä gluteeniton leipä on samassa laatikossa tavallisen leivän kanssa! Samoin keksit yms.

Katselin kun laitoshuoltaja voiteli ensin tavalliset leivät, sen jälkeen gluteenittomat niillä samoilla voiveitsillä siinä samalla tasolla!

Suuttui kun mainitsin asiasta. 

Ihan törkeitä mokia ja vielä sairaalan henkilökunnalta. Ei osaa ottaa edes palautetta vastaan. Gluteenittomalle on oma voirasia ja veitsi, leipä säilytetään erillään. Moni on niin yliherkkä ettei oikeasti kestä yhtään altistua.

Nämä voi oikeasti olla jotain työkokeilijoita. Niitä tungetaan ties minne.

Paljon on myös heitä, joilla on puutteita suomenkielen osaamisessa. 

Vierailija
116/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden. 

Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.

Itse muualle ja maidolla allergisena pyydän ostan vegaanisia tuotteita ja valitsen vegaaniruuan esim lentokoneeseen. Koska ne automaattisesti on mahdottomia ja munattomia. Siksi liittyy allergiaan. Helpompi pyytää vegaaniruokaa kuin selittää allergioita. 

Vierailija
117/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.

Siis valehtelivatko sinulle, että ei ole kalaa, koska olettivat sinun olevasi vain nirso? Kerroitko allergiastasi? Silti ei olisi pitänyt valehdella kalasta, kun et kerta halunnut sitä. No saiko kyläpaikan emäntä kuulla käytöksestään?

Vierailija
118/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalassa tosiaan laitoshuoltaja vastaa vähintään ruokien tarjoilusta, monesti myös tilauksista. Meille ammattiin koulutetuilla laktoosittomat, maidottomat, gluteenittomat, pescot, pollot, lakto-ovot, semit, eettiset ja tutkimusruokavaliot ovat arkipäivää, ja kuuluvat ammattitutkintoon. Ongelma tulee siinä kohtaa, että meitä on nykyään tosi vähän, sijaisilta ei voida vaatia samaa (usein aivan muun alan ihmisiä) ja maamuilla on helpotettu tutkinto. Itse en enää toimi kenenkään lapsenvahtina, työnantajan vastuulla on pitää huolta siitä, että jos ei osaa, opettelee. 

Kyllä, ja niiltä osaajiltakin vaaditaan ihan liikaa liian kiireisissä keittiöissä, jos kaikki ei olisi niin säästettyä ja keskitettyä niin olisi vastuualueet hyvä pilkkoa useammalle työntekijälle. Mun kaveri joka valmistaa erikoisruokia joutuu suosiolla hakemaan saikkua jos on huonosti nukuttuja öitä tai oman elämän stressiä menossa liikaa, pelkää siis virheitä kun vastaa tyyliin yksinään kymmenistä erilaisista ruuista joissa potentiaalinen hengenvaara.

Vierailija
119/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.

Eikö sitä kalaa haista? Itse en syö allergikkona myöskään kalaa, ja haistan sen kilometrien päähän.

Vierailija
120/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri, joka mainosti itseään hyvänä emäntänä ja pöydässä aina sen seitsemää sorttia tarjolla. Kaikessa joka juhlissa joko maapähkinää tai pippuria, joskus molempia. Eli en voinut syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän