Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.

Vierailija
27.07.2024 |

Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.

Kommentit (223)

Vierailija
81/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri voiteli minun gluteenitonta leipääni omalla murusten kuorruttamalla leikkuulaudallaan ja kun sanoin, etten voi syödä sitä nyt, hän huokaili ärtyneenä "että on sillä ja silläkin keliakia, muttei ne nuin hysteerisiä ole!"

Sanoin vielä aluksi, että teen mieluiten itse leipäni. 

Ärsytystä lisää, että oli järjettömän kallis tattarireissumiesleipä. (Oon opiskelija.)

Sain vastaavalla tavalla viimeksi altistuksen, kun en asiaa ajoissa huomannut. Tämä kyllä tosin huomasi nopeasti, miksi on oltava tarkkana, kun lopputuloksena oksensin vessassa kylmää hikeä valuen.

Vierailija
82/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne näkyvät oireet ei suurin juttu olekaan, vaan onko esim. veriarvot pysyneet kunnossa (ja tietty ohutsuolen suolinukka). Näkyviä oireitahan ei välttämättä ole ollenkaan, vaikka sama sisäinen vahinko tapahtuukin.

Tiedän tämän. Multa ei ikinä gastroskopiassa löydetty tuhoutunutta suolinukkaa, kun kahteen kertaan eri henkilöiden ottamat näytteet (yhteensä 10 kpl) epäonnistuivat niin ettei suolinukkaa tullut näytteisiin mukaan lainkaan. Tässä kohtaa sitten päätettiin että diagnoosi annetaan sen perusteella, että verikokeissa vasta-aineet olivat selvästi koholla, ja suvussa (myös lähisuvussa) on paljon keliakiaa.

Luotan kyllä diagnoosiin sinänsä, koska vatsa- ja muut oireet (mm. aftat suussa) loppuivat kun siirryin gluteenittomalle, ja koska pitemmistä tai isommista altistuksista ne palaavat. Mutta tämä menee nyt ohi ketjun aiheen, kunhan olen itsekin ihmetellyt asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki allergia eivät ole hengenvaarallisia. Kannattaisi testauttaa onko oma allergia tällainen vaiko vähän harmittomampi. En tarkoita väheysyä allergioita, mutta niissä on vaan eri tasoja. Helpottaisi ehkä omaa elämää tietää onko oikeasti kuolemanvaarassa.

Vierailija
84/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla paha keliakia (en tiedä onko niitä edes muunlaisia). Oli pitkään diagnosoimaton ja ehti tulla kaikenlaista vahinkoa. 

Työpaikkaruokalassa meni tiskille yhdestä ruuasta varmistamaan, että onhan gluteenitonta (niin kuin ruokalistassa kyllä luki). Joo...on....Siihen sitten kaveri, että halusi vain varmistaa, kun siellä oli makarooneja. Ai niin juu, loppui kesken, niin jatkettiin makarooneilla (tavallisilla).

Valitettavan tavallista tuntuu olevan näiden kanssa mokaileminen.

Itse olen oppinut, että gluteeniton -merkkeihin ei voi ihan täysillä luottaa. Kaupassa näin talvella niin ihanan näköisiä laskiaispullia gluteenittoman merkinnällä, että epäilys heräsi. Tuoteselosteessa sitten vehnäjauho ekojen joukossa mainittiinkin. Menin toki heti ilmoittamaan asiasta, ja lappu laitettiin vaihtoon.

Vierailija
85/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne näkyvät oireet ei suurin juttu olekaan, vaan onko esim. veriarvot pysyneet kunnossa (ja tietty ohutsuolen suolinukka). Näkyviä oireitahan ei välttämättä ole ollenkaan, vaikka sama sisäinen vahinko tapahtuukin.

Tiedän tämän. Multa ei ikinä gastroskopiassa löydetty tuhoutunutta suolinukkaa, kun kahteen kertaan eri henkilöiden ottamat näytteet (yhteensä 10 kpl) epäonnistuivat niin ettei suolinukkaa tullut näytteisiin mukaan lainkaan. Tässä kohtaa sitten päätettiin että diagnoosi annetaan sen perusteella, että verikokeissa vasta-aineet olivat selvästi koholla, ja suvussa (myös lähisuvussa) on paljon keliakiaa.

Luotan kyllä diagnoosiin sinänsä, koska vatsa- ja muut oireet (mm. aftat suussa) loppuivat kun siirryin gluteenittomalle, ja koska pitemmistä tai isommista altistuksista ne palaavat. Mutta tämä menee nyt ohi ketjun aiheen, kunhan olen itsekin ihmetellyt asiaa.

Itse keliaakikkona kuitenkin toivon, ettei kovasti levitettäisi sellaista tietoa, että jotkut keliaakikot kestävät vähän gluteenia. Ihan riittävän haastavaa on jo nyt, kun ei uskalla syödä ihan missä tahansa. 

Vierailija
86/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus työpaikkaruokalassa oli merkitty leivitetty ruoka gluteenittomaksi. Kysyin varmistusta henkilökunnalta, ja he ilmoittivat että on ihan vehnäjauholla ja tavallisella korppujauholla leivitetty. Ettei niihin allergiamerkintöihin heillä syödessä saa luottaa, kun valmistustapa tms. saattaa muuttua suunnitellusta ja merkinnät eivät pysy mukana.

Miksi edes laitetaan merkintöjä jos kerran tiedetään etteivät ne yleensä ole oikein?

Vierailija
87/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki allergia eivät ole hengenvaarallisia. Kannattaisi testauttaa onko oma allergia tällainen vaiko vähän harmittomampi. En tarkoita väheysyä allergioita, mutta niissä on vaan eri tasoja. Helpottaisi ehkä omaa elämää tietää onko oikeasti kuolemanvaarassa.

Allergioissa on se ikävä puoli, että joskus eka oire on se anafylaktinen sokki...

Vierailija
88/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keliaakikkona kuitenkin toivon, ettei kovasti levitettäisi sellaista tietoa, että jotkut keliaakikot kestävät vähän gluteenia. Ihan riittävän haastavaa on jo nyt, kun ei uskalla syödä ihan missä tahansa.

Siis kyllähän se niin on, ettei keliaakikko kestä yhtään gluteenia. Jotkut joutuvat pienestäkin altistuksesta sairaalaan (tunnen tällaisen keliaakikon), ja minä en välttämättä pientä altistusta edes huomaa, mutta EI SE SILTI MINULLEKAAN HYVÄÄ TEE. Kyllä siinä minunkin terveyteni on vaarassa koko ajan jos asiaan lepsusti suhtaudutaan.

Itseä vähän jopa harmittaa oma tilanteeni, koska en todellakaan sitten tiedä mistä ja koska altistus on tullut; onko pitkäaikainen jostakin huomaamattani, vai onko kunnon altistus jostakin (jotta tietäisin vältellä) vai mitä ihmettä tapahtuu. Tästä syystä olen itsekin tarkka ja toivoisin muiltakin samaa, vaikka en oireilekaan heti rajusti.

Vierailija
89/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmiton eli lähes oireetonkin allergia vai kehittyä altistettuana tappavaksi. Toisaalta altistus voi parantaakin, mutta kukapa haluaisi omalla terveydeklään leikkiä.

Vierailija
90/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli ainoastaan yhdelle ruoka-aineelle allerginen eli porkkanalle. Siitä huolimatta anoppi yritti syöttää hänelle porkkanaraastetta, kun oli yksin siellä kylässä. Oli sentään itse osannut kieltäytyä, vaikka pieni olikin. Kyseli sitten aina kaikesta mahdollisesta joka paikassa, että onko siinä porkkanaa, sellaisistakin mihin sitä kukaan ei laita.

Vierailija
91/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmiton eli lähes oireetonkin allergia vai kehittyä altistettuana tappavaksi. Toisaalta altistus voi parantaakin, mutta kukapa haluaisi omalla terveydeklään leikkiä.

Allergia voi ilmeisesti myös puhjeta altistuksesta. Söin tässä jossain vaiheessa paljon hasselpähkinöitä, melkeinpä joka päivä. Sitten alkoi epämääräinen oireilu, enkä millään tajunnut yhdistää sitä pähkinöihin, koska en ole ikinä ollut pähkinöille mitenkään allerginen. Oireet pahenivat koko ajan ja muuttuivat jopa tukaliksi, joten jossain vaiheessa oli pakko ottaa huomioon sekin mahdollisuus, että se johtui pähkinöistä. Jätin pähkinät pois ja oireet loppuivat kuin seinään.

Harmittaa todella, että aiheutinko minä nyt itselleni sitten pähkinäallergian mussuttamalla niitä liikaa.

Vierailija
92/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden. 

Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.

Jos on allerginen maidolle, kalalle tai munalle, vegaaninen sopii. Vegaanisen ruuan voi helposti toteuttaa myös gluteenittomana.

Sinun aatteellisuutesi ei liikuta pätkääkään ketään allergista.

Vierailija
93/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman pikkujouluissa ravintola oli järjestänyt jälkkäriksi sitrus-maidoton ruokailijalle hedelmäsorbettia, kyllähän se siihen maidottomuuteen kävisi, mutta öhöm

Vierailija
94/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni ei ymmärrä laktoosittoman ja maidottoman eroa.

Laktoosi-intoleranssi on yliherkkyys, ei varsinainen allergia jos hiuksia ruvetaan halkomaan. Oireet ovat ikäviä, mutta eivät hengenvaarallisia.

Maitoallergikolle se on ihan sama onko laktoosia vai ei, ihan eri asia aiheuttaa ne oireet.

"Laktoosi-intoleranssilla tarkoitetaan sitä, kun elimistö ei pysty pilkkomaan maidossa olevaa maitosokeria eli laktoosia. Laktoosi-intoleranssissa laktoosin imeytymisessä on häiriö, koska laktoosia pilkkovaa entsyymiä muodostuu ohutsuolessa liian vähän tai ei ollenkaan."

(https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=mit%C3%A4+tarkoittaa…"

Vierailija
95/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?

Maidoton tarkoittaa ei sisällä mitään maidosta peräisin olevaa

Niin. Maidolle allerginen tosin luultavasti voisi sitä laktoosia syödäkin. Allergian aiheuttaa maidon proteiini. Mutta ei toki kannata syödä mitään, mikä on maidosta peräisin.

No, ruokakaupassa en muista nähneeni hyllyssä laktoosipussia.

Vierailija
96/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannan itseni, kun on jäänyt vaivaamaan ja harmittamaan. Olin nuorena töissä kahvilassa, jossa myynnissä oli suolaista kasvispiirakkaa ja sienipiirakkaa. Siis kaksi eri täytevaihtoehtoa. Minulle ei tullut mieleenkään, että kasvispiirakassa olisi täytteenä sieniä. Tulipa sitten erään kerran asiakas, joka kysyi asiaa tiskillä. Ihmettelin kysymystä, mutten sillä elämänkokemuksella ymmärtänyt oman vahvan käsityksen voivan olla väärä. Asiakas valitsi kasvispiirakan ja syötyään piirakkaa tovin, asiakas palasi tiskille ja kysyi asiaa uudelleen kolleegani läsnäollessa, joka osasi kertoa asian oikean laidan. Oli kuulemma oppinut asian itsekin samalla tavalla kantapään kautta ja huomauttanut leipomoon asiasta, ettei täytevaithoehdoissa ole mitään järkeä - tuloksetta. Muuten kahvilassa oltiin tarkkoja allergioiden suhteen; gluteenittomia käsiteltiin eri ottimilla ym..

Asiakas ei asian ilmi tullessa maininnut olevansa allerginen sienille, tuonut mahdollisia oireita tietoomme tai läksyttänyt minua, minkä olisin kyllä ansainnut. Ei olisi maksanut minulta paljoa vaivaa tarkistaa ainesosaluetteloa. Vieläkin välillä muistelen tätä ja toivon, että asiakkaalla oli vain herkät aistit ja että ylipäätään selvisi ilman suurempia oireita.

Terveisiä vaan jollekulle mahdollisesti sieniallergigolle, joka kerran kesämatkailit moottoripyörällä, jos satut lukemaan ja tunnistamaan tilanteen. Olit kauan ajatuksissani,  toivottavasti voit hyvin!

Vierailija
97/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisaruksella on joka vuosi jotkut kissanristiäiset. Yhtenäkään vuonna ei minulle ole löytynyt suolaista syötävää vaikka allergiat on kerrottu joka kerta erikseen. En jaksa välittää enää, kun tämä on tiedossa. Poiketaan aina menomatkalla jonnekin syömään. 

Kissaristiäisissä ei ole pakko käydä. Varsinkaan jos se on epämukavaa.

Aivan. Toistuessaan tuollainen piittaamattomuus eli tarjoilua vain niille, joilla ei ole allergioita, viittaa siihen, ettei allerginen vieras todellakaan ole tervetullut.

Vierailija
98/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kaveriporukalla mökillä. Yhdellä tytöllä oli laktoosi-intolerassi ja oli tuonut mukanaan laktoositonta maitoa. Oli koiransa kanssa metsässä kun toinen kaverini alkoi paistaa lettuja..normimaitoon.  Kun kysyin asiasta vastaus oli "Titta vaan hakee huomiota".

Lopputuloksena tämä Titta varasi mökin sisävessan  tunneiksi,oven alta levisi lemu mökkiin ja äänet kuului, kunnes musiikki pistettiin  täysille. Me muut jouduimme menemään sateessa ja pimeässä ulkohuussin josta lisäksi loppui paperi.  Ja nukkumaan paskanhajussa.

Kyllä tämä letun paistaja oli epäsuosiossa ja puolusteli vaan että "Mistä mä tiesin?" Heillä myös meni välit tämän Titan kanssa poikki mitä en ihmettele yhtään.

Vierailija
99/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden. 

Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.

Niin, ja maitoallergikon pitäisi voida luottaa, että vegaaninen ruoka on vegaanista, eli maidotonta. 

Vierailija
100/223 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein maidolle anafylaktista lasta päivystyshoitoon ja painotin vielä lasta tuodessa, että on erittäin allerginen maidolle. Hoitaja huikkasi "eli laktoositon maito"!

Tämä on jo paha. Vaikka maitoallergisen äitinä olen usein törmännyt tuohon laktoosittoman tarjoamiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän