Pahin allergiamoka jonka olet ulkopuolisen nähnyt jättävän huomioimatta.
Me mentiin grillijuhliin ja oltiin tarkasti kerrottu, että mies on maitoallergikko. No tarjolla oli pelkkää juustomakkaraa. No isäntäväki sanoi, että on tämä laktoositonta, vaikka sanoin selvästi, että maidoton.
Kommentit (223)
Nuorena moniallergisena olin leirikeskuksessa, jossa allergiat olivat tiedossa. Paikan emäntä ei halunnut lukea tuoteselosteita ja tarjosi minulle allergisoivaa ruokaa. Menin sanomaan asiasta ja kävin jopa merkkaamassa keittiöön ne pakkaukset, joista ei saa antaa minulle ruokaa. Lopputulos? Osalla aterioista tarjottiin allergisoivaa ruokaa ja v*ttuillakseen lopuista aterioista tehtiin ällöttäviä. Tarjolla oli esimerkiksi iso annos 100 % palsternakkaa sisältäviä pihvejä, eikä pihvien kanssa ollut mitään muuta. Ihan oikeasti, kukaan ei söisi tuollaisia pihvejä. Henkilökunta naureskeli sille, kun seurasivat ilmeitäni ruokaillessani.
Burger Kingissä gluteenitonta hampurilaista tilatessa henkilökunta alkoi tenttaamaan, että onko kyseessä allergia vai periaate. Siitä syystä, koska hampurilainen ei välttämättä ole täysin gluteeniton. Tässähän ei toki mitään jätetty huomioimatta, mutta keliaakikkona toivon, ettei tuo asia jää muulta henkilökunnalta sitten mainitsematta muille ko vaivasta kärsiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden.
Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.
Kerroppa hei että onko tässä ketjussa tosiaan mahdottomuus puhua myös kasvis/vegaaniruokavaliosta, kun ottaa huomioon että syötyäsi kauan kasvisperäisesti, suolistosi ei enää kykene kivuitta käsittelemään lihaa/maitotuotteita/kananmunaa? Tätä et osannut sitten ajatella? Tärkeintä oli päästä vinkumaan!
Ihan sama minustakin onko a
Jouduin käymään vaimoni kaverin synttärijuhlissa. Nainen on maailmanparantaja joten kaikki ruoka olikin vegaanista. Piti syödä jotain korvikemössöä vaikka olen vannoutunut lihansyöjä. Kyllä oksennus kävi lähellä vaikka allergisia oireita ei tullutkaan, koska en ole alleginen millekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin teini-ikäisenä 1990-luvun alkupuolella kummitätini kanssa jossain kyläpaikassa. Tarjolla oli suolaista piirakkaa, joten kysyin, onko siinä kalaa. Ei kuulemma ollut. Söin ensimmäisen palan, jonka jälkeen huulissa ja kielessä alkoi kihelmöimään. Kyläpaikan emäntä totesi nähtyään ilmeeni, että ei siinä kalaa ole, syö vaan. Toista palaa en pystynyt ottamaan, kun kurkku alkoi turvota enkä lopulta tuntenut saavani happea enää ollenkaan. Siinä vaiheessa paikalle oli soitettiin ambulanssi. Ambulanssi vei minut Päijät-Hämeen keskussairaalaan, jossa lääkäri totesi vanhemmilleni, että kävin lähellä kuolemaa. Kyläpaikassa tarjottu piirakka oli lohipiirakkaa ja minun luultiin olevan vain nirso.
Sama kävi ystävälleni, mutta ilman tuota nirsoilumotiivia. Kyläpaikassa tarjottiin suolaista kalapiirakkaa, jossa emännän mukaan ei kuitenkaan ollut kalaa. Anafylaktia vei ystäväni
Miten joku ei muka muista, että piirakassa on kalaa? Kyllä taisi olla se nirsoilumotiivi taustalla. Oppiipahan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allerginen sienille ja eikös talon emäntä päättänyt tehdä jäynän eli soijarouhekastikkeessa oli sieniä, koska "eihän niitä edes huomaa". Kaksi minuuttia myöhemmin lähdin oksentamaan ja vietin sen vierailun vessassa.
Pahoinpitelysyyte olis paikallaan sellaiselle joka piruuttaan valehtelee ruoasta. Ettäs kehtaa, kai annoit kuulla kunniansa?
Tuo sieniallergia on jännä, kun monet kuvittelee sen olevan nirsoilua. Itselle puhkesi keski-iässä paha sieniallergia. Söisin mielelläni sieniruokia, mutta lopputulema on tuo parin tunnin todella raju pahoinvointi ja hikoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jorvissa gastrokirurgian potilaalle jolla on keliakia tarjoiltiin vehnäleipää aamupalalla.
Eipä tuossa vielä mitään. KYSissä gluteeniton leipä on samassa laatikossa tavallisen leivän kanssa! Samoin keksit yms.
Katselin kun laitoshuoltaja voiteli ensin tavalliset leivät, sen jälkeen gluteenittomat niillä samoilla voiveitsillä siinä samalla tasolla!
Suuttui kun mainitsin asiasta.
Ihan törkeitä mokia ja vielä sairaalan henkilökunnalta. Ei osaa ottaa edes palautetta vastaan. Gluteenittomalle on oma voirasia ja veitsi, leipä säilytetään erillään. Moni on niin yliherkkä ettei oikeasti kestä yhtään altistua.
Niin tuota, keliakiassa kukaan keliaakikko ei kestä yhtään altistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin syömässä juhlaillallista jonka tarjoili hyvämaineinen ravintola. Vegaaniruoka olikin tavallista kasvisruokaa, jossa myöskin maitoa ja munaa. Ruoasta kuitenkin oli maksettu 50€/hlö etukäteen. Lopulta ravintolan kokki tuli itse omakätisesti kertomaan mitä vegaani voisi syödä. Lautaselle taikoutui vihersalaattia kera perunoiden.
Ketjussahan puhuttiin allergioista, ei aateruokailusta.
Kerroppa hei että onko tässä ketjussa tosiaan mahdottomuus puhua myös kasvis/vegaaniruokavaliosta, kun ottaa huomioon että syötyäsi kauan kasvisperäisesti, suolistosi ei enää kykene kivuitta käsittelemään lihaa/maitotuotteita/kananmunaa? Tätä et osannut sitten ajatella? Tärkeintä oli päästä vinkumaan!
Kasvissyönti ja vegaanisuus on kuitenkin alun perin ollut oma tahto, ei sairauden sanelema pakko. Kenenkään ei ole pakko ruveta kasvissyöjäksi tai vegaaniksi vaan on ihan omaa hölmöyttä tehdä niin. Ja jos on tehnyt niin, sitten kärsii seuraukset.
Kun sairaalassa meinasin päästä hengestäni tarjolla olleen sairaalaruoan takia, en sen koommin ole sairaalaruokaan koskenut. Omat eväät mukana ja omaiset tuo täydennystä tarvittaessa.
Eikä tilanne ollut edes sellainen, että minut tuntemattomana ja tajuttomana sairaalaan tuodaan, vaan ihan omin jaloin sinne menin ja alkuhaastattelussa toin ilmi allergiani, niin että mitään epäselvää ei pitäisi jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jorvissa gastrokirurgian potilaalle jolla on keliakia tarjoiltiin vehnäleipää aamupalalla.
Eipä tuossa vielä mitään. KYSissä gluteeniton leipä on samassa laatikossa tavallisen leivän kanssa! Samoin keksit yms.
Katselin kun laitoshuoltaja voiteli ensin tavalliset leivät, sen jälkeen gluteenittomat niillä samoilla voiveitsillä siinä samalla tasolla!
Ihan törkeitä mokia ja vielä sairaalan henkilökunnalta. Ei osaa ottaa edes palautetta vastaan. Gluteenittomalle on oma voirasia ja veitsi, leipä säilytetään erillään. Moni on niin yliherkkä ettei oikeasti kestä yhtään altistua.
Niin tuota, keliakiassa kukaan keliaakikko ei kestä yhtään altistusta.
En tiiä tuosta. Näin sitä sanotaan, mutta mä en saa mitään oireita sellaisesta saattaa sisältää-tyyppisestä, kunhan sitä ei jatkuvasti altistu. Jatkuva minimaalinen altistus aiheuttaa oireita, ja samoin tietenkin luultavasti jos söisin palan vehnäleipää (en ole kokeillut), mutta yksittäinen minimaalinen altistus ei tunnu aiheuttavan mitään ainakaan verikokeissa havaittavaa vasta-aineiden nousua, saati muita havaittavia oireita.
Kerran söin yhden puraisun gluteenitonta leivonnaista, jonka vuoka olikin jauhotettu tavan korppujauheella. En saanut tästäkään oireita, mutta kyllä mulla on keliakia TAYS:ssa todettu, ja keliakia on sukurasitteenakin joten en sinänsä diagnoosia epäile. En vaan tunnu olevan niin kovin herkkä, vaikka siinä ei pitäisi eroja ollakaan.
Gluteenittomaan pitsaan laitettiin jotain nyhtökauraa tms missä on gluteenia
"Typerää on tulla allergiakeskusteluun vinkumaan aatteellisista ruokavalioista. Perusta oma ketju."
En ole vinkunut mistään ja syön itse sekaruokaa. Olen aina huomioinut pyynnöt olipa kyseessä allergia tai kasvissyönti. Melkoista välinpitämättömyyttä ravintolalta veloittaa ruoasta 50€ ja tarjota mitä sattuu. Yhtä hyvin voitaisiin ajatella allergisistakin että mitä vingut, ei tämä ole mikään sairaalan keittiö, ota tai jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.
No eipä taapero sitten ollut allerginen munalle jos munaa söi eikä oireita tullut. Taitaa äitinsä pitää häntä lumihiutaleena ja keksiä allergiat omasta päästään.
Minun taaperolla näkyi allergiateteissä vahva allergia kananmunalle. Hän kuinkin pystyi syömään kananmunaa pieniä määriä ilman oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuota, keliakiassa kukaan keliaakikko ei kest
En tiiä tuosta. Näin sitä sanotaan, mutta mä en saa mitään oireita sellaisesta saattaa sisältää-tyyppisestä, kunhan sitä ei jatkuvasti altistu. Jatkuva minimaalinen altistus aiheuttaa oireita, ja samoin tietenkin luultavasti jos söisin palan vehnäleipää (en ole kokeillut), mutta yksittäinen minimaalinen altistus ei tunnu aiheuttavan mitään ainakaan verikokeissa havaittavaa vasta-aineiden nousua, saati muita havaittavia oireita.
Kerran söin yhden puraisun gluteenitonta leivonnaista, jonka vuoka olikin jauhotettu tavan korppujauheella. En saanut tästäkään oireita, mutta kyllä mulla on keliakia TAYS:ssa todettu, ja keliakia on sukurasitteenakin joten en sinänsä diagnoosia epäile. En vaan tunnu olevan niin kovin herkkä, vaikka siinä ei pitäisi eroja ollakaan.
Ne näkyvät oireet ei suurin juttu olekaan, vaan onko esim. veriarvot pysyneet kunnossa (ja tietty ohutsuolen suolinukka). Näkyviä oireitahan ei välttämättä ole ollenkaan, vaikka sama sisäinen vahinko tapahtuukin.
Itselläni kun keliakia todettiin ja siirryin tarkalle gluteenittomalle, ei seurannassa veriarvot kuitenkaan parantuneet odotetusti. Jatkuvasti kävin yhä uudelleen ja uudelleen läpi, että missä käy moka.
Syylliseksi paljastui huulirasva, jossa tarkemman tarkastelun jälkeen totesin olevan gluteeniperäisiä ainesosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä voi oikeasti olla jotain työkokeilijoita. Niitä tungetaan ties minne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuota, keliakiassa kukaan keliaakikko ei kest
Joillakin keliaakikoilla ei tule ilmeisiä oireita kuten vatsakipua, mutta suolen nukka silti tuhoutuu ja muiden sairauksien riski kasvaa.
Kaveri voiteli minun gluteenitonta leipääni omalla murusten kuorruttamalla leikkuulaudallaan ja kun sanoin, etten voi syödä sitä nyt, hän huokaili ärtyneenä "että on sillä ja silläkin keliakia, muttei ne nuin hysteerisiä ole!"
Sanoin vielä aluksi, että teen mieluiten itse leipäni.
Ärsytystä lisää, että oli järjettömän kallis tattarireissumiesleipä. (Oon opiskelija.)
Kaverilla paha keliakia (en tiedä onko niitä edes muunlaisia). Oli pitkään diagnosoimaton ja ehti tulla kaikenlaista vahinkoa.
Työpaikkaruokalassa meni tiskille yhdestä ruuasta varmistamaan, että onhan gluteenitonta (niin kuin ruokalistassa kyllä luki). Joo...on....Siihen sitten kaveri, että halusi vain varmistaa, kun siellä oli makarooneja. Ai niin juu, loppui kesken, niin jatkettiin makarooneilla (tavallisilla).
Valitettavan tavallista tuntuu olevan näiden kanssa mokaileminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tossa meni väärin? Olisiko siis pitänyt olla hylaa?
googlaa edes, sivistä itsesi
Autan: laktoositon tuote sille, jolla on laktoosi-intoleranssi
maidoton tuote sille, jolla on maitoallergia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmäperhepäivähoidossa ruoka tuli viereisestä päiväkodista ja muna-allergikon taaperon välipalassa oli munaa. Onneksi ei saanut mitään oireita.
No eipä taapero sitten ollut allerginen munalle jos munaa söi eikä oireita tullut. Taitaa äitinsä pitää häntä lumihiutaleena ja keksiä allergiat omasta päästään.
Minun taaperolla näkyi allergiateteissä vahva allergia kananmunalle. Hän kuinkin pystyi syömään kananmunaa pieniä määriä ilman oireita.
Niin. Allergioista ja oireissa on eroja. Testitkään eivät anna välttämättä 100% tietoa, vaan kokeilemalla tiedetään. Joku voi syödä hieman, joku ei lainkaan. Jos tulee pieni kutina, se tuskin haittaa elämää ja hoituu antihistamiinilla. Toinen saa anafylaksian jos on vatkattu munaa samassa huoneessa.
Minulle apteekista sanottiin, että voit ihan rauhassa ottaa tätä laktoosia sisältävää lääkettä, kun siinä ei ole tietenkään maitoproteiinia. Noinhan sen loogisesti ajateltuna pitäisi ollakin.
No, jostain syystä siitä tuli kuin tulikin ihan samat allergiaoireet kuin maitotuotteista. Onneksi en saa mitään anafylaktisia reaktioita, vaan "vain" veristä ihottumaa pitkin ihoa.