Mistä johtuu työkaverien outo käytös?
Tämä sama on toistunut todella monta kertaa eri työkavereiden kanssa eri (uusissa) työpaikoissa? Eli esittelen itseni uudelle kollegalle ja teemme sen päivän/vuoron töitä yhdessä, menee tosi hyvin! Pidämme toisistamme, vitsailemmekin. Keskustelu sujuu, olen iloinen kun pitkästä aikaa tulee mukava ihminen työrintamalla vastaan.
Kollegakin vaikuttaa tyytyväiselle ja kertoo että on tosi kiva saada minut työkaveriksi jne. Että tervetuloa taloon.
Sitten kun näemme seuraavan kerran, kollega onkin tosi vaisu, ei katsele minua päin edes vaan kengänkärkiään? Vastailee kysymyksiin joo tai ei muttei puhu mitään muuta? Vaikea tehdä jopa töitä yhdessä kun toinen on niin vaikeana (työni on parityötä). Kerran jopa eräs sanoi että meidän on parempi tehdä töitä erikseen se päivä.
Mitä tässä välillä oikein tapahtuu?! Osaako kukaan selittää?
Yritän aina olla kaikille tosi ystävällinen jne. En koe että olisin loukannut tai mitään? Joskus joltain kysyin että olenko jotenkin loukannut ja hän vastasi suorastaan hämmentyneenä että et tietenkään?
Alan olla tosi väsynyt tähän ilmiöön.
Kommentit (65)
Jos miehesi ei ole vankilassa, niin saatat olla ylisosiaalinen tai sosiaalisesti kömpelö.
Jos olet todella hauskaa ja vitsailevaa seuraa, niin varmasti joka työpaikalta löytyy kateellinen juorukello, joka alkaa pilata mainettasi silkkaa kateuttaan.
Ei auta kuin vaihtaa paikkaa niin kauan, että löytyy työpaikka, jossa kaikilla työntekijöillä on nuppi kunnossa. Voipi viedä kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut saman, juoruavat sinusta tai jostain läheisestäsi pahaa. Itse mieheni oli siihen aikaan vankilassa, ei siihen muuta tarvittu kun minua alettiin karttamaan.
Ei minulla ole kumppania eikä elossa olevia läheisiä. En ole sosiaalissa mediassa ollenkaan eikä googlaamalla löydy mitään?
Ap
Olisiko tämä nykyään ihmisten mielestä epäilyttävää? Päättelevätkö ihmiset, että sinulla täytyy olla jotain jättiluurankoja kaapissa, ja joudut niiden takia pitämään koko sosiaalisen median mykkänä?
Löytyykö sinun yhteystietosi numerotiedustelusta? Jos olet salannut nekin, niin jotkut voivat oikeasti päätellä noista kaikesta yhteensä, että sinulla on jotain salattavaa.
Tuohan on kyllä niiden johtopäätöksiä vetävien ongelma. Se vanha "jos et halua vapaaehtoisesti luovuttaa kaikkia kuvia ja tietojasi Googlelle, sinulla täytyy olla jotain salattavaa".. Tai sitten vaan on kiinnostunut yksityisyydestään ja/tai ei olisi järkeä liittyä mihinkään someen, kun kukaan ei kumminkaan seuraisi tai olisi kiinnostunut mistään, mitä siellä tekee.
Onko olemassa joku läheinen, joka mustamaalaa sinua? Joku sellainen, jolle kerrot aina uudesta työpaikastasi?
En nyt silti suosittele, että harkitsemattomasti alat epäilemään läheisiäsi ja syyttelemään ketään. Mutta kaikenlaista ihmeellistä maailmassa tapahtuu, ja joskus joku on ihan erilainen kuin mitä päällisin puolin antaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut saman, juoruavat sinusta tai jostain läheisestäsi pahaa. Itse mieheni oli siihen aikaan vankilassa, ei siihen muuta tarvittu kun minua alettiin karttamaan.
Ei minulla ole kumppania eikä elossa olevia läheisiä. En ole sosiaalissa mediassa ollenkaan eikä googlaamalla löydy mitään?
Ap
Olisiko tämä nykyään ihmisten mielestä epäilyttävää? Päättelevätkö ihmiset, että sinulla täytyy olla jotain jättiluurankoja kaapissa, ja joudut niiden takia pitämään koko sosiaalisen median mykkänä?
Löytyykö sinun yhteystietosi numerotiedustelusta? Jos olet salannut nekin, niin jotkut voivat oikeasti päätellä noista kaikesta yhteensä, että sinulla on jotain salattavaa.
On salainen numero. Vaikka ei olisi, nimeni on silti tyyliin Maija Möttönen että meitä on ainakin kymmeniä samalla nimellä Suomessa. Voisiko oikeasti olla näin simppeli syy kyseessä?
Jos on niin enpä sitten jaksa enää edes yrittää tutustua kollegoihin jos turhaa kerran on :/
Ap
Ovatko työkaverit ystävällisiä niin kauan, kun tietävät vain etunimesi. Seuraavaan työvuoroon mennessä he ovat keskenään jutellessa kuulleet sukunimesi, ja se on tyyliä "Siltavuori" tai "Putin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuullut "salaisuudestasi"
Siis ei minulla ole mitään salaisuuksia? Olen ihan tavallinen nainen, en minkään näköinen. Ei mitään erityistä minussa? Ikisinkku olen mutta muuta outoa en itsestäni keksi. Suorastaan tylsä elämä minulla.
Ap
Kyllä jopa minä tiedän "salaisuudestasi". Lisäksi sinulla oli vessapaperia tarttuneena kengänpohjaasi.
No tämähän se. Ja ne muut pukkarissa pyörivät akat, ovat nähneet sun tavan torjua tissihikeä tunkemalla rintsikat täyteen talouspaperia, saa ajattelemaan ne:
"Ei saaaaaaaaaaaaaaaaatana! Tuo on niitä! Tuo on niitä......TISSIHIKIAKKOJA! O_ V I T U N _ M _ G!"
Puhut liikaa, kenties avauduit jo ekana päivänä henk.koht. asioista. Et ymmärrä paikkaasi uutena työntekijänå.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisetko homeelle tai muuten pahalle?
Olen kysynyt ystäviltäni useamman kerran että haisenko jollekin kun minua kartellaan töissä? En kuulemma haise edes millekään vaan olen kuulemma hajuton ja mauton hiirulainen :)
Ap
Ilkeäisikö ystävä sanoa sitä, jos toinen haisee pahalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On salainen numero. Vaikka ei olisi, nime
Yksi vaihtoehto on, että olet alalla, jolle pesiytyy elämäänsä tyytymättömiä ihmisiä.
Sellaisia, jotka ottavat jokaisen uuden tulokkaan hampaisiinsa. Eli vika ei ole sinussa, vaan työkulttuurissa. Olet vain samassa limbossa kuin jokainen uusi työntekijä ennen sinua ja sinun jälkeesi.
Onko esihenkilöä, jolle voisit mainita että otat mieluusti työhön liittyvän palautteen vastaan, koska tällä hetkellä työparien kanssa tuntuu kurjaa kitkaa, ja haluat ratkaista asian?
Työkaverisi luulee, että isket häntä.
Meidän työpaikalla on iloinen, avoin, tuttavallinen ja äänekäs nainen. Hän on sanavalmis ja ihan fiksukin ja olisi ihan mukavaa keskusteluseuraa, mutta ihan jatkuvasti hän saa vedettyä keskusteluun puolisonsa ja lapsensa.
Joillain voi huomaamattaan olla joku rakas vakioaihe josta puhuu jatkuvasti ja kaikki eivät jaksaisi sitä kuunnella. Joillain se saattaa olla jatkuvaa valitustakin jostain vaivasta tai sitten ilon ja ylpeyden aihe jolla hieman kerskutaan.
Siinä on ehkä väsyttävintä se tunne, että toinen odottaa koko ajan palautetta / empatiaa / sympatiaa / tukea / kehuja enemmän kuin toinen on valmis antamaan.
Vitsailussakin on riskinsä, jos ei osaa vitsailla uuden ihmisen kanssa oikein, saattaa tulla vaikutelma että toinen töksäyttelee tai ilkeilee.
Veikkaisin että syy on jossain tämäntapaisessa kommunikaatio-ongelmassa jos se aina toistuu. Tuskin liittyy someen. En itse ainakaan jaksa googlailla työkavereita.
Sinä tulkitset työkavereiden normaalin ystävällisyyden väärin: he eivät ole etsimässä kaveria, he ovat töissä. He jaksavat kanssasi sen yhden vuoron, mutta kun keskenään juttelevat ja huomaavat, että olet kaikille yhtä rasittava liiassa hyväksynnänhaussasi, niin into tehdä töitä kanssasi loppuu siihen. Joku "kiva tehdä kanssasi töitä" ei tarkoita, että he olisivat oikeasti haluamassa kanssasi samaan vuoroon, tuo on kohtelias fraasi.
Ole vähemmän ystävänkaipuinen ja enemmän työntekijä, älä kerro omista asioista äläkä muiden asioista äläkä koko ajan muistuta, millaista oli edellisessä työpaikassa, jossa sinua ei ymmärretty.
Ei kannata välittää. Siinäpä puhuvat mitä puhuvat. Omassakin työpaikassa työkaverit ovat facekavereita ja lähettelevät toisilleen viestejä. Menen silti töihin ja yritän olla kaikille ystävällinen
Vierailija kirjoitti:
Vainoharha?
Mietin juuri samaa, että tämäkin on yksi mahdollisuus.
Ehkä ihmiset tsemppaavat ensimmäisenä päivänäsi, ja todellakin haluavat toivottaa sinut iloisesti tervetulleeksi taloon. Mutta se oli vain ekan päivän tsemppiä, ja siitä eteenpäin on tarkoitus tehdä vaan niitä töitä ihan normaalisi ilman liikaa sosialisointia ja ilakointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainoharha?
Mietin juuri samaa, että tämäkin on yksi mahdollisuus.
Ehkä ihmiset tsemppaavat ensimmäisenä päivänäsi, ja todellakin haluavat toivottaa sinut iloisesti tervetulleeksi taloon. Mutta se oli vain ekan päivän tsemppiä, ja siitä eteenpäin on tarkoitus tehdä vaan niitä töitä ihan normaalisi ilman liikaa sosialisointia ja ilakointia.
Ei kai missään työpaikassa opeteta uutta työkaveria varastamaan?
Olet teennäinen etkä anna työrauhaa.
Ei kaikki jaksa joka päivä 'esittää' iloista, ehkä siinä syy