Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu työkaverien outo käytös?

Vierailija
27.07.2024 |

Tämä sama on toistunut todella monta kertaa eri työkavereiden kanssa eri (uusissa) työpaikoissa? Eli esittelen itseni uudelle kollegalle ja teemme sen päivän/vuoron töitä yhdessä, menee tosi hyvin! Pidämme toisistamme, vitsailemmekin. Keskustelu sujuu, olen iloinen kun pitkästä aikaa tulee mukava ihminen työrintamalla vastaan.

Kollegakin vaikuttaa tyytyväiselle ja kertoo että on tosi kiva saada minut työkaveriksi jne. Että tervetuloa taloon.

Sitten kun näemme seuraavan kerran, kollega onkin tosi vaisu, ei katsele minua päin edes vaan kengänkärkiään? Vastailee kysymyksiin joo tai ei muttei puhu mitään muuta? Vaikea tehdä jopa töitä yhdessä kun toinen on niin vaikeana (työni on parityötä). Kerran jopa eräs sanoi että meidän on parempi tehdä töitä erikseen se päivä.

Mitä tässä välillä oikein tapahtuu?! Osaako kukaan selittää?

Yritän aina olla kaikille tosi ystävällinen jne. En koe että olisin loukannut tai mitään? Joskus joltain kysyin että olenko jotenkin loukannut ja hän vastasi suorastaan hämmentyneenä että et tietenkään?

Alan olla tosi väsynyt tähän ilmiöön.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole toimistotyössä. Työni tehdään tosiaan parina jossa olisi hyvä että kommunikointi parin välillä toimii (vrt poliisi, istuvat 8h samassa pakussa).

Minusta on aika vaivaannuttavaa istua kaikki päivät hiljaa ja kiskomalla kiskoa toisesta onko tehnyt asian x vai ei.

Mutta tosiaan olen nyt päättänyt että kun iloisena ja rentona omana itsenäni tulee tätä outoa reaktiota niin hillitsen itseäni tästä lähtien enkä yritä enää keventää päivää. Harmi jos työelämä on tällaista. Tuntuu että nuorempana pystyi vielä heittämään rennommin läppää ja ihmiset oli iloisempia. Maailma muuttunut totisemmaksi ilmeisesti. Kiitos mielipiteistä!

Ap

Vierailija
62/65 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kaunis mutta asiakaspalautteen perusteella olen hyvä työssäni. Asiakkaat toivoo usein minua ja pitävät minusta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole toimistotyössä. Työni tehdään tosiaan parina jossa olisi hyvä että kommunikointi parin välillä toimii (vrt poliisi, istuvat 8h samassa pakussa).

Minusta on aika vaivaannuttavaa istua kaikki päivät hiljaa ja kiskomalla kiskoa toisesta onko tehnyt asian x vai ei.

Mutta tosiaan olen nyt päättänyt että kun iloisena ja rentona omana itsenäni tulee tätä outoa reaktiota niin hillitsen itseäni tästä lähtien enkä yritä enää keventää päivää. Harmi jos työelämä on tällaista. Tuntuu että nuorempana pystyi vielä heittämään rennommin läppää ja ihmiset oli iloisempia. Maailma muuttunut totisemmaksi ilmeisesti. Kiitos mielipiteistä!

Ap

Työasioista kommunikoinnin pitääkin toimia. Se on eri asia, kuin jatkuva puhuminen kaikesta maan ja taivaan välillä riippumatta siitä, onko työkaveri juttutuulella vai ei.

Et valitettavasti voi muuttaa muiden suhtautumista sinuun väkisin. Kaikki eivät ole avoimia, rentoja ja puheliaita persoonia. Jotkut ovat jäyhempiä, pikkutarkempia, varautuneempia tai hitaasti uusille ihmisille lämpiäviä. Niin kauan, kun he eivät esimerkiksi mustamaalaa sinua tai pimitä sinulta työhön liittyviä asioita, on sinun hyväksyttävä se, että te ette vain ole niin sanotusti samaa heimoa. Keskity heittämään läppää ja ilakoimaan niiden samanhenkisten työkavereiden kanssa. Joka työyhteisöstä heitä ei välttämättä löydy mutta silloin, kun löytyy, ota siitä kirjaimellisesti ilo irti.

Vierailija
64/65 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan uupumusta. Ehkä nämä ihmiset eivät olleet tottuneet höpöttelemään ja olemaan super sosiaalisia työkavereiden kanssa. Ekan päivän voi skarpata ja esittää kun saa uuden työkaverin ja tutustutaan, mutta sit ei vaan jaksa enää ylläpitää mitään jatkuvaa juttelua ja vitsailua jollei ole sen tyyppinen ihminen.

Vierailija
65/65 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että rupattelit niin paljon, että työkaverin oli vaikea keskittyä töihin ja hän ehkä tunsi uupumusta kovan puhumisen seurauksena? Hän ehkä lähti mukaan jutteluun ettei olisi epäkohtelias mutta ei jaksa tehdä "toista työpäivää" jatkuvalla juttelulla. Introverteille voi olla uuvuttava kokemus kuunnella ja vastailla koko päivä. 

Tämä on aika todennäköistä. Itse sain uuden työparin, joka oli ihan oma-aloitteisesti kertonut parissa päivässä koko elämäntarinansa. Tosi mukava ja välitön ihminen, mutta ihan hirveä puhumaan, ihan koko ajan äänessä. 

Tuo onkin tosi ristiriitaista itsellenikin, kun koen hänet mukavaksi, hänen kanssaan on kiva tehdä töitä, koska hommat etenee ja ollaan sen suhteen oltu heti alusta alkaen samalla aaltopituudella. Mutta se jatkuva puhetulva on voimia vievää ja itse jotenkin tavallaan lopulta "suojaudun" siltä niin, että olenkin jonakin päivänä sulkeutuneempi ja etäisempi. Otan myös aina yksilötöitö vastaan, jos niitä on tarjolla, että pääsen hetkeksi huilimaan.