YTK vai ammattiliitto?
Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.
Kommentit (278)
Pitäisi varmaan säätää niin että liittoihin kuulumattomien kohdalla ei tarvitse noudattaa tessiä. Se selkiyttäisi tilannetta huomattavasti. Tosin jos järjestäytymisaste laskee olikohan se alle 80% niin Suomi joutuu noudattamaan EU:n tulevaa minimipalkkalakia. Saa nähdä miten käy. Ihmisillä ei tunnu olevan lainkaan selvää mistä kaikesta sopimuksissa on sovittu joten liittoon kuulumaton voisi rakennella ihan omat sopimuksensa työnantajan kanssa. Yllätyksiä voi tulla mutta oma valinta.
Suomessa yleinen järjestäytymisaste on noin 57prossaa mutta on aloja joissa se on vielä noin 70 prossaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi varmaan säätää niin että liittoihin kuulumattomien kohdalla ei tarvitse noudattaa tessiä. Se selkiyttäisi tilannetta huomattavasti. Tosin jos järjestäytymisaste laskee olikohan se alle 80% niin Suomi joutuu noudattamaan EU:n tulevaa minimipalkkalakia. Saa nähdä miten käy. Ihmisillä ei tunnu olevan lainkaan selvää mistä kaikesta sopimuksissa on sovittu joten liittoon kuulumaton voisi rakennella ihan omat sopimuksensa työnantajan kanssa. Yllätyksiä voi tulla mutta oma valinta.
Tämähän se olisi ek:n unelma. Vähimmäispalkalla ei Suomessa elä ja yhteiskunta tukena (asumistuki, toimefntulotuki) subventoisi orjatyövoiman käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaamatkustajille kelpaa kaikki liittojen neuvottelemat edut. Sitä ei tajuta että jos liittoja ei ole, ne kaikki edut voi vetää viemäristä alas. Lisät, lomat, lomarahat, vanhempainvapaat ym.
Yritä sinä tajuta että noista asiosta voi neuvotella itsekin, ei tarvitse mennä liiton mallin mukaan. Minä olen aina neuvotellut loma-ajat sellaisiksi kuin itse tarvitsen, eli yleensä paremmiksi kuin liittojen neuvottelemat (täydet palkalliset lomat työsuhteen alusta saakka, lomia ei tarvitse kerryttää). Lisiä en ole koskaan pyytänyt kun laitan palkkapyynnön sellaiseksi että se kattaa kaiken, se on ihan normaali työsopimusmalli tänä päivänä.
Yritäpä sinä tuota systeemiä Ruuhka-Suomen ulkopuolella. Jokaiseen järkevään työpaikkaan on paljon tulijoita ja kaikkien taustat tutkitaan. Siellä sitten joku ex-työnantaja antaa sellaista settiä, että tämä yksi haluaa rohmuta etuja yli muiden. Arvaapa saatko työpaikan? No et varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Nää itsekkäät kuspot voi tehdä omalla kohdallaan miten lystää. Tottakai voi sopia paremmat ehdot kun liitto on neuvotellut. Siitähän ei ole kyse. Onko vaikea ymmärtää että tässä on kyse myös muista? Yleisestä edusta? Niistä heikommista ja yhteisestä asiasta?
Eli meinaatko sitä että vaikka osaan neuvotella omat työehtoni niin silti minun pitäisi solidaarisuuden nimissä kuulua liittoon ja lihottaa liittopomojen tilipusseja? Ei kiitos, mieluummin lahjoitan rahaa luonnonsuojeluun.
Sinähän voit omalta osaltasi lahjoittaa rahaa eri liitoille suoraankin ja niin huolehtia heikommista. Paitsi että tuskin niin toimit vaan kuulut tasan tarkkaan siihen liittoon mikä hyödyttää vain ja ainoastaan itseäsi ja omaa alaasi.
Jos pääsen töihin, liityn välittömästi oikeaan ammattiliittoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää itsekkäät kuspot voi tehdä omalla kohdallaan miten lystää. Tottakai voi sopia paremmat ehdot kun liitto on neuvotellut. Siitähän ei ole kyse. Onko vaikea ymmärtää että tässä on kyse myös muista? Yleisestä edusta? Niistä heikommista ja yhteisestä asiasta?
Eli meinaatko sitä että vaikka osaan neuvotella omat työehtoni niin silti minun pitäisi solidaarisuuden nimissä kuulua liittoon ja lihottaa liittopomojen tilipusseja? Ei kiitos, mieluummin lahjoitan rahaa luonnonsuojeluun.
Sinähän voit omalta osaltasi lahjoittaa rahaa eri liitoille suoraankin ja niin huolehtia heikommista. Paitsi että tuskin niin toimit vaan kuulut tasan tarkkaan siihen liittoon mikä hyödyttää vain ja ainoastaan itseäsi ja omaa alaasi.
Tätä se on suomalainen yhteiskunta nykyään. Minä, minun, minulle.
Työnantajat yrittää aina esittää että itse neuvottelemalla saisi paremmat ehdot, mutta TES on vain minimitaso, mikään ei estä työnantajia nytkään tarjoamasta TESsiä parempia ehtoja, "jostain syystä (ahneus)" niitä ei kuitenkaan tarjota, ja edes palkatonta vapaata ei saanut pyytämällä "itse neuvottelemalla", joten kuten kaikki muukin työnantajien puhe, se on pelkkää paskapuhetta ja valhetta!!
Suomessa on aika vähän ihmisiä joilla on varaa neuvotella oma palkkansa juuri sellaiseksi kuin haluavat. Eli se että jos täällä on joku joka on siinä onnistunut niin taputapu ja onneksi olkoon. Mutta 90% kaikista työsopimuksista noudattavat tessin minimipalkkoja. Jos ja kun yleistä palkkatasoa voidaan laskea niin se automaattisesti tarkoittaa sitä että myös ne onnekkaat jotka voivat neuvotella paremman palkan joutuvat tyytymään vähempään. Aina ja todellakin tarkoita aina löytyy joku joka tekee sen sinun työsi halvemmalla jos sopimusjärjestelmää ei olisi. Laskemalla sosiaaliturvaa samaan aikaan kun romutetaan sopimusjärjestelmää noudatetaan EK:n tavoitteita. Tämän kaiken mahdollistavat hallituksessa istuvat lampaat eli perussuomalaiset. Hehän ovat mainostaneet olevansa Suomen suurin työväenpuolue mutta väitteelle ei ole ensimmäistäkään perustetta. No itsehän olette äänestäneet joten sen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaamatkustajille kelpaa kaikki liittojen neuvottelemat edut. Sitä ei tajuta että jos liittoja ei ole, ne kaikki edut voi vetää viemäristä alas. Lisät, lomat, lomarahat, vanhempainvapaat ym.
Yritä sinä tajuta että noista asiosta voi neuvotella itsekin, ei tarvitse mennä liiton mallin mukaan. Minä olen aina neuvotellut loma-ajat sellaisiksi kuin itse tarvitsen, eli yleensä paremmiksi kuin liittojen neuvottelemat (täydet palkalliset lomat työsuhteen alusta saakka, lomia ei tarvitse kerryttää). Lisiä en ole koskaan pyytänyt kun laitan palkkapyynnön sellaiseksi että se kattaa kaiken, se on ihan normaali työsopimusmalli tänä päivänä.
Yritäpä sinä tuota systeemiä Ruuhka-Suomen ulkopuolella. Jokaiseen järkevään työpaikkaan on paljon tulijoita ja kaikkien taustat tutkitaan. Siellä sitten joku ex-t
Kyllä itsenäinen sopiminen toimii varsin hyvin myös täällä Keski-Suomen maaseutupitäjissä. Yhteenkään työpaikkaan en ole hakenut vaan verkostojen kautta on työt löytyneet. Tuntuu, että täällä nimenomaan on pulaa työntekijöistä ja pystyy hyvin neuvottelemaan omat ehtonsa. Mieluummin työnantajat ottaa töihin liittoon kuulumattoman joka selkeästi sanoo yhden kaiken kattavan palkkatoiveen kun taas sellaisen joka alkaa vaatimaan mitä ihmeellisempiä lisiä ja vapaapäiviä kun täyttää tasavuosikymmeniä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä sinä tuota systeemiä Ruuhka-Suomen ulkopuolella. Jokaiseen järkevään työpaikkaan on paljon tulijoita ja
Eli sinä poljet omasta vapaasta halustasi työehtoja ja etuja. Oikea Viipurin voluntääri.
Loimaan kassalaiset tunnetaan ruskea kielisyydestään.
Todellakin YTK ja sieltä sekä työttömyyskassa että työllisyyspalvelut (lakimiehet, vakuutukset jne).
Kuuluin vielä toukokuussa OAJ:iin (opettajien liitto), mutta OAJ älytön byrokratiahimmeli alkoi olla jo liikaa. Apua ei tullut, vaikka olisi tarvinnut ja maksut suuremmat kuin esimerkiksi lääkäreillä. Edut ihan minimaalisia, joten todellakin mieluummin YTK ja noin 85 % OAJ: palveluista ja eduista, kuin OAJ ja 5-kertaiset maksut.
Työntekijän pitää pystyä olemaan niin tärkeä ja korvaamaton, että työnantajalla ei tule edes mieleen alkaa testailla ja simputtaa. Jos työnantaja yrittää heikentää joidenkin työntekijöiden ehtoja, heidän työpanos ei silloin ole työnantajalle kovin tärkeä. Tästä syystä pitää kouluttautua jatkuvasti, tehdä työnsä paremmin kuin kollegat ja pysyä ajan tasalla kaikesta. Näin kaikki valtit on työntekijällä eikä työnantaja haluaa ottaa sitä riskiä, että tämän luokan tekijä lähtisi.
Tietysti ne, jotka eivät ole tutkinnon saatuaan hankkineet lisäpätevyyksiä ja -osaamista ja roikkuvat mukana, pelkäävät, että työnantaja huomaakin, että he ovat ne heikoimmat lenkit, joiden työpanos ei ole heidän saamansa palkan arvoinen.
Joten kannattaa aina pitää itsensä niin hyvässä terässä kuin mahdollista, silloin ei työelämässä ole mitään pelättävää. Jos tulisikin potkut, sillä osaamisella ja kokemuksella löytyy aina uusi työpaikka.
Terveisin opettaja
Laitoin juuri eroanomuksen ammattiliittoon. Olen kuulunut siihen 30v. Nyt koin että en ole saanut mitään apua luottamusmieheltä eräässä työsuhdeasiassa. Myös liiton sopimusalavastaava oli koppavan oloinen. Saa riittää. Edut tulevat siivellä eläessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun ytk:hon koska ytk on halvempi.
Ytk jäsenyys on 120e/vuosi kun taas ammattiliittoon kuuluminen maksoi 30-50 euroa kuukaudessa. Olen pienessä firmassa ja itse neuvottelen asiani.
Ammattiliitot jos ajaisi minulle isoja palkankorotuksia tai työsuhde etuja niin sitten voisin olla ammattiliitossa.
Teillä ei siis ole noudatettavaa TES:siä työpaikalla? Siltä vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä sinä tuota systeemiä Ruuhka-Suomen ulkopuolella. Jokaiseen järkevään työpaikkaan on paljon tulijoita ja kaikkien taustat tutkitaan. Siellä sitten joku ex-t
Niin ja miettikääpä, jos ei olisi mitään yleistä sopimusta, jossa määritellään minimi, niin mistä työntekijän olisi mahdollista neuvotella. Ja tähänhän tällä politiikalla pyritään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritäpä sinä tuota systeemiä Ruuhka-Suomen ulkopuolella. Jokaiseen järkevään työpaikkaan on paljon tulijoita ja
Jahah, suhteilla siis töihin. Se firma saattaa kumminkin siirtyä jonkun suuremman pörssiyrityksen tai ulkomaalaisen yhtiön omistukseen, jolloin esimiesporras muuttuu täysin. Siinä voi tulla kylmää kyytiä kaverin kaverin palkkaamalle tyypille, joka ei oikeastaan edes osaa töitään tehdä kunnolla. Näitä tapauksia on nähty useita viime vuosina.
Tökkää sormesi vesilasiin, jos siihen jää kuoppa, olet korvaamaton. Onnea!