Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YTK vai ammattiliitto?

Vierailija
27.07.2024 |

Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.

Kommentit (278)

Vierailija
141/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK on kokoomuksen tapa yrittää hillitä tavallisten kansalaisten elämää, eli liittoon.

Vierailija
142/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ensinnäkin mistähän ihmeestä sinä kuvittelet työantajan saavan edes selville, kuuluuko liittoon? Tuo on asia, josta työnantajalle voi aivan huoletta ihan päin naamaa valehdella ilman mitään riskiä, kun vain maksaa liittomaksunsa ihan itse. Se ei kuulu työnantajalle mitenkään. 

Ja rehellisesti sanottuna sellaisia työnantajia, jotka kyselevät liittoon kuulumisesta haastattelussa kannattaa välttää kuin ruttoa, jos ei ole ihan pakkotilanteessa. Ne ovat aina ihan saastaista ihmisumpipaskaa työntekijälle tuollaiset työnantajat. "

Juurihan täällä pari sivua sitten julistettiin kuinka kyllä kaikkien työnhakijoiden taustat tiedetään ja jos olet joskus vaatinut enemmän etuja kuin liittoon kuuluvat niin et pääse enää mihinkään töihin. Yrittäkää nyt päättää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK on oikein mainio vaihtoehto jokaiselle, joka haluaa toimia työnantajan etujen puolesta ja työntekijöiden etuja vastaan. 

Koko YTK:n idea on vähentää työntekijän neuvotteluvoimaa, sillä YTK:n on perustaneet työnantajat. Onko joku oikeasti niin typerä aasi, että kuvittelee heidän sen perustaneen ihan hyvää hyvyyttään?

Nyt on taas niin paksua puppua kun vaan voi olla... 

Ei tuossa ole yhtään mitään puppua. YTK on työnantajien luomus. Sen perusti yrittäjä, joka ihan ääneen kuvaili sitä toimea ammattiyhdistysliikkeen vastaiseksi toimeksi ja jopa sen johtajana alkuun oli pitkään avoimesti yrittäjä. Se todellakin on työnantajasektorin luomus. Faktat tuosta löytää hyvin helposti googlaamalla. 

Sinulla

https://www.ytkkassa.fi/tietoa-meista/ytk-tyottomyyskassan-historia/

Tuossa on sulle linkki ykt:n omalta sivulta. Yrittäjä, toimitusjohtaja Juha Paloheimo perusti.

Vierailija
144/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK on oikein mainio vaihtoehto jokaiselle, joka haluaa toimia työnantajan etujen puolesta ja työntekijöiden etuja vastaan. 

Koko YTK:n idea on vähentää työntekijän neuvotteluvoimaa, sillä YTK:n on perustaneet työnantajat. Onko joku oikeasti niin typerä aasi, että kuvittelee heidän sen perustaneen ihan hyvää hyvyyttään?

Ei tuossa ole yhtään mitään puppua. YTK on työnantajien luomus. Sen perusti yrittäjä, joka ihan ääneen kuvaili sitä toimea ammattiyhdistysliikkeen vastaiseksi toimeksi ja jopa sen johtajana alkuun oli pitkään avoimesti yrittäjä. Se todellakin on työnantajasektorin luomus. Faktat tuosta löytää hyvin helposti googlaamalla. 

Sinulla on väitteen esittäjänä todistustaakka joten laitas linkkiä.

Näitä löytyy pilvin pimein. Ilmeisesti olet aivovammainen pelle, joka ei osaa etsiä. Kelpaisiko vaikka YTK:n oma historiikki? https://www.ytkkassa.fi/tietoa-meista/ytk-tyottomyyskassan-historia/

Vierailija
145/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole yhtään mitään puppua. YTK on työnantajien luomus. Sen perusti yrittäjä, joka ihan ääneen kuvaili sitä toimea ammattiyhdistysliikkeen vastaiseksi toimeksi ja jopa sen johtajana alkuun oli pitkään avoimesti yrittäjä. Se todellakin on työnantajasektorin luomus. Faktat tuosta löytää hyvin helposti

Tuliko tästä keskustelun päätös? Johtopäätös: persut vihaa niin kommunisteja, että haluaa liittyä työnantajien omaan kassaan. 

Vierailija
146/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko työnantaja vai työntekijä kun on noin hankaluuksia päättää että menetkö työntekijän järjestöjen perustamaan liittoon vaiko työnantajien perustamaan liitton? Koko maailmassa ei ole yhtään työnantajaa joka ajattelisi työntekijöiden parasta. Oma etu on ihan jokaisen työnantajan tärkein asia mitä ne ajaa

Vierailija
147/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen myötä vaihdoin YTK:sta liittoon. 

Vierailija
148/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen YTK:ssa ja aina on työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.

Teknisesti ottaen ei katsokaan, mutta kenenpä luulet neuvottelevan tes:istä, jos kaikki muutkin liittyvät ammattiliiton sijasta pelkkään kassaan?

Olet vapaamatkustaja.

Entä sitten, ei tukiloinen kuitenkaan.

Loinen kumminkin, yrität hyötyä toisten neuvottelemista eduista. 

Vierailija
149/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa liittyä ammattiliittoon. Ei ainoastaan siksi, että työttömyys voi uhata. Toki tuolloin liitto on varmin turvasi, kunnes asia ratkeaa tai saat uuden työpaikan.

Ammattiliitot auttavat jäseniään myös esim. neuvontapalveluilla.

Voit kysyä työsuhdeasioista ja tarvittaessa luottamusmieskja liiton lakimies on tukenasi.

Lisäksi on tarjolla maksuttomia lakipalveluja, jotka neuvovat myös vaikka yrityksen perustamisessa tai asuntokaupassa. On kursseja ja mahdollisuus edulliseen vapaa-ajan asuntojen vuokraamiseen. Myös monia alennuksia eri yrityksistä.

Yksin olemme heikkoja, yhteisöllä on aina mahdollisuus saada äänensä kuuluviin.

Ilman ammattithdistystä meillä ei olisi lomia eikä työterveyshuoltoa. Monet edut, jotka edistävät työssä jaksamista ja siinä kehittymistä ovat ammattiyhdistysliikkeen ajamia.

Vierailija
150/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on nähty. Perseillään aikansa, kun muka voi vaan kävellä toiseen firmaan. Karu herätys, kun nuoremmat ja paremmat jonottaa edellä.

Miten liittoon kuuluminen auttaa esim. yli viisikymppistä työllistymään paremmin kuin pelkkää kassaan kuuluvaa?

Ammattiliitoilla näyttää olevan työnhakuvalmennusta, lisäkoulutusta ym tukipalveluita. Ainakin TEK näitä mainostaa. Mitä ole eri ammattiliittojen lehtiä selannut, niin kyllä siellä pääpaino on juurikin ammatillisen yhteenkuuluvuuden ja identiteetin luomisessa. TEK, Lääkäriliitto, Tehy, Super, OAJ. 

Se menee vaan valitettavasti niin, että se on työnantaja joka päättää kenet palkkaa eikä siinä paina ammatillinen yhteenkuuluvuuden tunne tai identiteetti. Mitäpä luulet k

Mistä se työnantaja tietää kuuluuko liitton vai ei?

Vierailija
151/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kuuluu Insinööriliittoon ja minä Lääkäriliittoon. Tyttäremme Superiin. 

Emme ole Persuja.

Vierailija
152/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 40 vuotta työelämässä enkä kuulunut koskaan ammattiliittoon, työttömyyskassaan kuuluin. Minulta ei koskaan edes kukaan tiedustellut ammattiliiton jäsenyyttä. Olen aina osannut ja uskaltanut neuvotella palkkani itse ja mielestäni kaikkien samaa työtä tekevien ei ole edes välttämätöntä saadakaan samaa palkkaa eikä samoja palkan korotuksia. Ammattiliittojen ajamat yhtenäiset palkat voivat mielestäni myös vaikeuttaa yksilön palkkakehitystä.

Sama täällä. En ole kuulunut liittoon ja vain kerran kassaan kun näin että kohta koko työpaikka menee nurin. Palkka on ollut aina talon paras ja saanut tehdä ilman työajanvalvontaa. Kaikki lomat ja ylityöt mennyt kuten muillakin. Se tasapäisyys vaikuttaa aika paljon työmoraaliin, kun velttoilijoille maksetaan saman verran.

Vierailija
153/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 40 vuotta työelämässä enkä kuulunut koskaan ammattiliittoon, työttömyyskassaan kuuluin. Minulta ei koskaan edes kukaan tiedustellut ammattiliiton jäsenyyttä. Olen aina osannut ja uskaltanut neuvotella palkkani itse ja mielestäni kaikkien samaa työtä tekevien ei ole edes välttämätöntä saadakaan samaa palkkaa eikä samoja palkan korotuksia. Ammattiliittojen ajamat yhtenäiset palkat voivat mielestäni myös vaikeuttaa yksilön palkkakehitystä.

Sama täällä. En ole kuulunut liittoon ja vain kerran kassaan kun näin että kohta koko työpaikka menee nurin. Palkka on ollut aina talon paras ja saanut tehdä ilman työajanvalvontaa. Kaikki lomat ja ylityöt mennyt kuten muillakin. Se tasapäisyys vaikuttaa aika paljon työmoraaliin, kun velttoilijoille maksetaan saman verran.

Aika jännä, että sä olet saanut ylityökorvaukset, kun yleensä niitä ei ylemmille toimihenkilöille makseta.

Vierailija
154/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu ruikutti miten on aina ekana lomautettujen joukossa, niin sanoin, että tietenkin olet, kun olet aina ensimmäisenä ruikuttamassa myös työnantajalle etkä ole koskaan suostunut joustamaan jos olisi tarvittu joku jatkamaan päivää että homma saadaan valmiiksi. On ankara liiton mies ja yksinkertainen.

Vierailija
155/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä, että sä olet saanut ylityökorvaukset, kun yleensä niitä ei ylemmille toimihenkilöille makseta.

Oli vähän pakko kun olin ainoa joka hallitsi järjestelmän ja halusin korvauksen erikoisosaamisestani ja siitä, että pyrin aina joustamaan kun oli tarve. 

Vierailija
156/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajia ja työntekijöitä on monenlaisia. Jos lähdetään siitä, että työnantaja on asiallinen ja noudattaa lakeja ja työntekijä on sitoutunut ja hoitaa työnsä hyvin, liittoon kuuluminen on kummankin etu. 

Työntekijän ja työnantajan edut ovat pitkälti samat. Että firma kannattaa, että työntekijä voi kehittyä työssään ja ottaa vastuuta ja  että keskinäinen luottamus on kunnossa.

Liitto tarjoaa myös tarvittaessa hyvän neuvotteluväylän vaikka paikalliseen sopimiseen. 

Vierailija
157/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus liittojen neuvottelut ovat ihan lapsellista kiristystä. Olin nuorena opiskelun ohella työpaikassa, jossa oli ihan ok palkka, mutta ne lisät suorastaan hävettivät. Siellä oli esim. polkupyörälisä, erään työkalun käyttölisä, saunalisä ja vaikka mitä muuta. Lähinnä vitutti koko paikka, kun ei ollut oikein mitään tekemistä.

Vierailija
158/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen YTK:ssa ja aina on työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.

Teknisesti ottaen ei katsokaan, mutta kenenpä luulet neuvottelevan tes:istä, jos kaikki muutkin liittyvät ammattiliiton sijasta pelkkään kassaan?

Olet vapaamatkustaja.

Entä sitten, ei tukiloinen kuitenkaan.

https://www.apu.fi/artikkelit/en-usko-etta-kyse-on-tietoisesta-jaljitte…

Mitä hyötyä sinä kuvittelet saavasi siitä YTK:n jäsenyydestä kun ne yleissitovat työehtosopimukset poistuvat? Se jälkeenhän ei ole järkeä kuulua mihinkään kassaan kun maksettava palkka voi olla sen työttömyysturvan tasoa. Tässä luodaan nyt sellaista yhteiskuntaa missä vain pieni osa ihmisistä pärjää työstä saamillaan tuloilla. Ei pidä olla niin naiivi että kuvittelee sen ison tai pienen yrityksen sitten jatkossa vapaaehtoisesti maksavan sinulle palkkaa millä pärjää, kun nytkin sopimusneuvotteluissa korotukset koittavat pitää niin pieninä kuin mahdollista ja saada monia asioita jatkuvasti heikommaksi työntekijän kannalta. Tulevaisuudessa työehdot ovat hallituksen ja elinkeinoelämän täysin sanelemia.

Onko jo unohtunut yrittäjien kiljumat kikytalkoot? Niillä kun piti pelastaa koko maan kilpailukyky ja mitä tapahtui? Ei yhtään mitään. Ei tullut tuottavuus loikka eikä varsinkaan niitä työpaikkoja. Meidän firma ei edes lähtenyt tuohon hommaan koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä. Olisi vain lyöty isompaa kiilaa työnantajan ja työntekijöiden välille. Työnantajalle on paljon parempi se että työntekijät ovat tyytyväisiä sillä silloin on myös halua joustaa. Jatkuva kyykyttäminen ei tuo sitoutuneita ja motivoituneita työntekijöitä eikä aja firman etua.

Vierailija
159/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun liittoon ja työnantaja perii jäsenmaksun palkastani eli tietää, että kuulun. 

Mitenkään tämä ei ole koskaan tullut esille missään eikä vaikuttanut työpaikallani.

Olen ihan tavallinen toimihenkilö, hoidan työni hyvin ja työkavereille olen reilu, tykkään kouluttautua lisää. Olen vuosien varrella selvinnyt viisistä muutosneuvotteluista, vaikka olen jo keski-ikäinen.

Melkein sanoisin, että jos työnantajan on pakko irtisanoa ja vaihtoehtoina on kaksi tasahyvää työntekijää, irtisanotuksi tulee se liittoon kuulumaton. Työnantajat ei halua joutua turhiin selvittelyihin, jos irtisanottu riitauttaa asian. Liittoon kuulumaton tuskin riitauttaa.

En usko, että kunnollinen työnantaja syrjii liittoon kuuluvia. Muista en tiedä. 

Vierailija
160/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ensinnäkin mistähän ihmeestä sinä kuvittelet työantajan saavan edes selville, kuuluuko liittoon? Tuo on asia, josta työnantajalle voi aivan huoletta ihan päin naamaa valehdella ilman mitään riskiä, kun vain maksaa liittomaksunsa ihan itse. Se ei kuulu työnantajalle mitenkään. 

Ja rehellisesti sanottuna sellaisia työnantajia, jotka kyselevät liittoon kuulumisesta haastattelussa kannattaa välttää kuin ruttoa, jos ei ole ihan pakkotilanteessa. Ne ovat aina ihan saastaista ihmisumpipaskaa työntekijälle tuollaiset työnantajat. "

Juurihan täällä pari sivua sitten julistettiin kuinka kyllä kaikkien työnhakijoiden taustat tiedetään ja jos olet joskus vaatinut enemmän etuja kuin liittoon kuuluvat niin et pääse enää mihinkään töihin. Yrittäkää nyt päättää

Koskaan ei ole yksikään työnantaja kysellyt liittoon kuulumisesta eikä se ole laillistakaan. Sellaiset firmat kannattaakin kiertää kaukaa missä tuota harrastetaan sillä se kertoo jo että ei ole reilua peliä työntekijöitä kohtaan. 

Joskus aikoja sitten oli liittoni yhden päivän lakossa. Silloin työnantaja lahjoi porukkaa töihin pitsalla. Ei voi muuta sanoa kuin että halvalla ihmiset itsensä myy.