Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YTK vai ammattiliitto?

Vierailija
27.07.2024 |

Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.

Kommentit (278)

Vierailija
61/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittehän, että jos ette halua kuulua ammattiliittoon vaan ainoastaan työttömyyskassaan, on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin YTK? 13 muuta vaihtoehtoa tarkalleen ottaen.

Kattava lista ja yhteystiedot täältä:

https://www.tyj.fi/tyottomyyskassat/tyottomyyskassojen-yhteystiedot/?pr…

Niin miten tämä asia auttaa siihen että yleissitovat sopimukset pysyy jatkossakin voimassa? Ei se muukaan kassa niitä sopimuksia tee eikä tarjoa sitä apua ongelmatilanteissa. 

Olet aivan oikeassa. Ap ei kuitenkaan tunnu tietävän, että on muitakin kassoja, koska hän nosti otsikkoon vain yhden ainoan. 

Se, että nostin otsikkoon vain yhden ainoan työttömyyskassan ei tarkoi

Alapeukut voi sitten maanantaina sanoa että luopuvat työehtosopimuksen ehdoistaan. Tuskin on kuitenkaan kanttia siihen.

Vierailija
62/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.

Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.

Miksi minun tarvisi riidellä työnantajan kanssa? 😅 En ole verta nenästä kaivava vassari 🤭

Esimerkiksi sulla vaihtuu esimies ja häntä ei sinun naamasi miellytä ja sallii työpaikkakiusaamisen, vaikka ei itse siihen alentuisi. Silloin voisi olla jop

Tuossa tilanteessa etsin toisen työpaikan. Terkuin ytk:n jäsen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun ytk:hon koska ytk on halvempi.

Ytk jäsenyys on 120e/vuosi kun taas ammattiliittoon kuuluminen maksoi 30-50 euroa kuukaudessa. Olen pienessä firmassa ja itse neuvottelen asiani. 

Ammattiliitot jos ajaisi minulle isoja palkankorotuksia tai työsuhde etuja niin sitten voisin olla ammattiliitossa.

Jäsenmaksu on 105 €/vuosi, vai onko noussut alkuvuoden jälkeen?

Minulla ytk muistaakseni 120e/vuosi ja siihen otin jonkun oikeusavun. 

Kuulun ytk siksi jos jään työttömäksi niin saan päivärahaa, työtön en ole koskaan ollut.

Teollisuusliitto jos maksaisi vähemmän kuin ytk niin sitten kuuluisin teollisuusliittoon.

M33

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, minkälaisen terrierin ne ek:sta lähettävät sulle oikeusavuksi, kun alat käräjiä työnantajaa vastaan käymään.. 

Vierailija
64/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luottamushenkilönä tarkistan aina onko avuntarvitsija edustamani liiiton jäsen. Jos ei, sanon että pärjäile tai kysy apua sieltä ytk:sta. Useammat tulee savustetuksi pihalle tai ottamaan varoituksen tai jotain kun taas ne, jotka maksaa jäsenmaksunsa ja ovat oikeutettuja työntekijän edustajan apuun neuvotteluissa on toistaiseksi selvinneet joka kerta ilman seuraamuksia. Liitto ei siis ole pelkästään tessin ja palkkojen sopimista varten vaan auttaa myös ihan jokapäiväisissä ongelmissa työsuhteessa

Liittojen kouluttamilla luottamusmiehillä on ihan uskomaton tieto ja kokemus työehtosopimuksista,  jotka voivat olla hyvinkin kimurantteja, tuntevat ne työnantajaa paremmin. Asioita ei tarvitse edes riitauttaa, kun fiksua luottamusmiestä uskoo työnantaja ja työpaikalla vallitsee luottamus puolin ja toisin.

Vierailija
65/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Niin olen tähänkin asti tehnyt enkä näe ongelmaa. Liitot ovat mielestäni vain ovela juoni viedä tyhmien duunarien rahat.

Minkäänlaisessa työsuhderiidassa, pienessäkään, et saa ilmaista ammattiliiton apua ja isoissa riidoissa sulla ei ole ilmaista ammattiliiton lakimiestä apunasi. Kaikki oikeudellinen apu on sinun hommattava omakustanteisesti.

Miksi minun tarvisi riidellä työnantajan kanssa? 😅 En ole verta nenästä kaivava vassari 🤭

Esimerkiksi sulla vaihtuu esimies ja häntä ei sinun naamasi miellytä ja sallii työpaikkakiusaamisen, vai

Mitä lällyilyä tuo on? Eihän kiusaajille saa antaa periksi.

Vierailija
66/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toivon että jokainen miettii mikä olisi se tilanne jos sitä työehtosopimusta ei olisi. Eli maanantaina töihin mentäessä et esim. tietäisi paljoko saisit palkkaa, olisiko kahvi- tai ruokataukoa, onko työpäiväsi pituus 2, 4, 8 vai 12 tuntia."

Minä en kuulu liittoon ja kun maanantaina "menen töihin" eli siirryn työhuoneeseeni niin tiedän noista vaan palkkani. Ihan itse päätän pidänkö kahvi- tai ruokataukoa ja syönkö kotona vai lähdenkö jonnekin valmiiseen pöytään. Työpäivän pituudenkin päätän itse koska neuvottelin itselleni kokonaan työajattoman sopimuksen. Eli saan tehdä maanantaina joko 2, 4, 8 tai 12 tuntia ihan riippuen siitä miten kauan huvittaa istua koneen ääressä. On minulla työhuone myös työpaikalla, mutta siellä tulee harvemmin käytyä kun neuvottelemani sopimus antaa minulle mahdollisuuden tehdä töitä missä vaan ja valitsen yleensä mieluummin kodin tai kesämökin. Viime keväänä tein hetken aikaa töitä Espanja

Olisi varmasti kiva kun menisit kauppaan, niin se kassa olisikin päättänyt että mun päivä nyt loppuukin tähän juuri kun olisi ollut vuorosi maksaa. Tai että kesken sydänleikkauksen kirurgi sanoo että nyt on päivä pulkassa ja jättää homman siihen.

Hyvin harva ylipäätään pystyy omat työehtonsa sanelemaan ja tavan duunareilla ei siihen ole mitään mahdollisuuksia, että ehkä sinun ei nyt kannata omaa asemaasi rinnastaa perusduunariin ja hehkuttaa mahtavia työehtojasi.

Vierailija
67/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti

Esimerkiksi sulla vaihtuu esimies ja häntä ei sinun naamasi miellytä ja sallii työpaikkakiusaamisen, vai

Minä veisin asian liittoon ja työsuojeluviranomaiselle. Siltä työpaikalta lähtee silloin se kiusaaja, en minä. Näin kävi viime vuonna.  

Vierailija
68/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutusta ei tarvi kunnes sen tarvii. Liittoa ei tarvi, kunnes sen tarvii. Ruokaa ei tarvi, kunnes tarvii.

Vierailija
69/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun ytk:hon koska ytk on halvempi.

Ytk jäsenyys on 120e/vuosi kun taas ammattiliittoon kuuluminen maksoi 30-50 euroa kuukaudessa. Olen pienessä firmassa ja itse neuvottelen asiani. 

Ammattiliitot jos ajaisi minulle isoja palkankorotuksia tai työsuhde etuja niin sitten voisin olla ammattiliitossa.

Jäsenmaksu on 105 €/vuosi, vai onko noussut alkuvuoden jälkeen?

Minulla ytk muistaakseni 120e/vuosi ja siihen otin jonkun oikeusavun. 

Kuulun ytk siksi jos jään työttömäksi niin saan päivärahaa, työtön en ole koskaan ollut.

Teollisuusliitto jos maksaisi vähemmän kuin ytk niin sitten kuuluisin teollisuusliittoon.

M33

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, minkälaisen terrierin ne ek:s

Jujuhan onkin siinä että rahastavat tuolla "oikeusavulla" ja hyvin harvoin lähtevät viemään mitään oikeuteen. Mutta kysymys on kuitenkin työehdoista ja sillä sinun kassallasi ei ole niiden kanssa mitään tekemistä. Että pistä nyt vaan se 120€ sivuun niin pärjäät sitten paremmin kun sopparit raukeaa. Kuten on monesti täällä jo sanottu, ei ne ikuisia ole juuri sinunlaistesi takia.

Vierailija
70/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvin harva ylipäätään pystyy omat työehtonsa sanelemaan ja tavan duunareilla ei siihen ole mitään mahdollisuuksia, että ehkä sinun ei nyt kannata omaa asemaasi rinnastaa perusduunariin ja hehkuttaa mahtavia työehtojasi."

Sorry, en tiennyt että täällä saa keskustella vaan perusduunarien asioista. Luulin että täällä keskusteltiin siitä kuuluako liittoon vai ei. Minä en kuulu ja kerroin kuinka asioista voi sopia työnantajien kanssa ilman liittojakin.

Vierailija
71/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa työpaikassa jossa olen ollut on liittoaktiivit olleet pahimpia työpaikkakiusaajia niitä kohtaan jotka eivät kuulu liittoon... 

Vierailija
72/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hyvin harva ylipäätään pystyy omat työehtonsa sanelemaan ja tavan duunareilla ei siihen ole mitään mahdollisuuksia, että ehkä sinun ei nyt kannata omaa asemaasi rinnastaa perusduunariin ja hehkuttaa mahtavia työehtojasi."

Sorry, en tiennyt että täällä saa keskustella vaan perusduunarien asioista. Luulin että täällä keskusteltiin siitä kuuluako liittoon vai ei. Minä en kuulu ja kerroin kuinka asioista voi sopia työnantajien kanssa ilman liittojakin.

No miksi sinä kuuluisitkaan kun voit asiat kerran neuvotella itsellesi sopivaksi tyydyttävällä tavalla. Pointti onkin juuri siinä että niinpä ei kyllä perusduunari pysty tekemään ja sitä sinä et selkeästi kuvauksesi perusteella ole, etkä ymmärrä tätä eroa . Ei kai kukaan meistä mitään liittoja tarvitsisi jos asiat hoituisivat niin kuin sinulla ja kaikki työnantajat arvostaisivat tekijöitänsä ja asiat sujuisivat hienosti.

Vierailija
73/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No miksi sinä kuuluisitkaan kun voit asiat kerran neuvotella itsellesi sopivaksi tyydyttävällä tavalla. Pointti onkin juuri siinä että niinpä ei kyllä perusduunari pysty tekemään ja sitä sinä et selkeästi kuvauksesi perusteella ole, etkä ymmärrä tätä eroa . Ei kai kukaan meistä mitään liittoja tarvitsisi jos asiat hoituisivat niin kuin sinulla ja kaikki työnantajat arvostaisivat tekijöitänsä ja asiat sujuisivat hienosti."

Ymmärrän kyllä että perusduunareilla liitot neuvottelevat työehdot. Sitä en ymmärrä, että miksi tässä ketjussa saa keskustella vaan perusduunarien asioista, ap ei ainakaan aloituksessa maininnut olevansa perusduunari.

Vierailija
74/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesätöissä isossa tehtaassa missä 4kk jälkeen piti saada tuotantolisää kuukausittain. Lisää ei kuulunut vielä 5kk jälkeen ja kun kerroin asiasta pääluottamusmiehelle niin hän heti soitti tehtaan johtajalle ja lisä tuli seuraavaan tiliin takautuvasti. Onneksi olin ammattiliiton jäsen. Ytk-kassaan kuuluvana minun olisi itse pitänyt kysyä lisän perään johdolta ja se olisi jännittänyt 19 vuotiaana kovasti.

Vierailija
75/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin YTKssa vuodesta 2006 viime torstaihin asti. Hyvin toimi nämä vuodet. Muutama lomautus ja työttömyysjakso osui noihin vuosiin. Palauttivat eilen 45 egee, kun irtisanouduin kesken vuoden.

Ja mikä oli viestisi pointti? Julistaa tyhmä valinta kaikille?

Ööh, mikä tyhmä valinta? YTK? Vai eroaminen siitä? Pointti oli oma kokemus, toimi hyvin, kuten PAM aikoinaan. 

Vierailija
76/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 40 vuotta työelämässä enkä kuulunut koskaan ammattiliittoon, työttömyyskassaan kuuluin. Minulta ei koskaan edes kukaan tiedustellut ammattiliiton jäsenyyttä. Olen aina osannut ja uskaltanut neuvotella palkkani itse ja mielestäni kaikkien samaa työtä tekevien ei ole edes välttämätöntä saadakaan samaa palkkaa eikä samoja palkan korotuksia. Ammattiliittojen ajamat yhtenäiset palkat voivat mielestäni myös vaikeuttaa yksilön palkkakehitystä.

Vierailija
77/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei, fellow työ duunarit"

Vierailija
78/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTK on pelkkä kassa, joka ei neuvottele palkastasi työnantajien kanssa.

Ei tarvitsekaan. Silti saan saman palkan kuin muutkin.

Mutta jos tulee kysymyksiä tai ongelmatilanteita esim. palkan suhteen jäät yksin , jos olet YTK:n jäsen. Se on pelkkä kassa ja mitään apua ei tule. Kuuluin siihen muutaman vuosikymmenen ja jouduin tilanteeseen, jossa tarvittiin lakimiehen apua. Liityin liittoon ja asiani hoidettiin hyvin. Olisin joutunut jo pelkästään lakimiehestä maksamaan tosi isot summat, jos en olis liittoon kuulunut. Liitto on punainen, minä en, mutta otan sieltä kaiken hyödyn ja avun, mitä on saatavilla.

Vierailija
79/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kesätöissä isossa tehtaassa missä 4kk jälkeen piti saada tuotantolisää kuukausittain. Lisää ei kuulunut vielä 5kk jälkeen ja kun kerroin asiasta pääluottamusmiehelle niin hän heti soitti tehtaan johtajalle ja lisä tuli seuraavaan tiliin takautuvasti. Onneksi olin ammattiliiton jäsen. Ytk-kassaan kuuluvana minun olisi itse pitänyt kysyä lisän perään johdolta ja se olisi jännittänyt 19 vuotiaana kovasti.

Ytk-kassaan kuuluvana minä olisin sanonut asiasta lähiesimiehelle joka olisi soittanut palkanlaskijalle joka olisi lisännyt puuttuvat rivit seuraavaan palkkaan. Eihän tuollainen asia kuulu millään lailla tehtaan johdolle.

Vierailija
80/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen vässykkä ei pysty omia työehtoja neuvottelemaan? Joku jonka työpanos on nollan arvoinen :D