Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YTK vai ammattiliitto?

Vierailija
27.07.2024 |

Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.

Kommentit (278)

Vierailija
81/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sittenhän sä voit itse neuvotella palkkasi ja työehtosopimuksesi!

Ei tarvitse. Yritykset soveltavat työehtoja kaikkiin kuuluipa liittoon tai ei.

Vierailija
82/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan sen jälkeen, kun ansiosidonnaista leikataan.

Menee paljon yksinkertaisemmin, kun hakee kaiken kerralla Kelasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tämänhetkisessä työpaiksssani minulle on valitettavasti konkretisoitunut kuinka suuren varallisuuden liitot ovat vuosien saatossa keränneet ja kuinka vähän siitä potista oikeasti käytetään rivijäsenien auttamiseen. Liitoissa itsessään on paljon ihmisiä töissä varsin hyvillä palkoilla, johtajista puhumattakaan. Olen sijoitusfirmassa töissä ja koska sijoitan samoihin kohteisiin kuin suomalaiset ammattiliitot niin olen siten paljon tekemisissä eri ammattiliittojen ihmisten kanssa. 

Vierailija
84/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun tällähetkellä ytk. Lähdin liitosta ja joku piti keksiä tilalle. Voin vaihtaa takaisin johonkin ammattiliittoon jos löytyis taho joka ajaa oikeasti koko väen asiaa ja johon kuuluu paljon kollegoita. Tällähetkellä väki on aika hajallaan siellätäällä eikä voimaa ole oikein missään. 

Vierailija
85/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne liiton jäsenmaksut voi edelleenkin vähentää verotuksesta? Eli jäsenyys ei maksa mitään...

Vierailija
86/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla pääosa liputtaa varmaan ykt. Mutta minä en. Oma ammattiliitto on ammatillisen identiteetin ylläpitäjä, hyvä ja luotettava edunvalvoja, luottamusmiehestä on valtava apu ristiriitatilanteissa jne. Ansiosidonnainen työttömyysturva on toissijainen etu ja sekin siirretty jo eri kassalle. Oma ammattiliittoni on Lääkäriliitto.

Ja sitä ansiosidonnaista leikataan koko ajan, kiitos Elina Valtosen, joka käynnisti Sipilän hallituskaudella tämän öyhötyksen, että myös kassaan kuulumattomien pitää saada sama hyöty kuin kassaan maksavienkin. Nyt sitten romutetaan koko systeemi.

Vierailija
87/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tämänhetkisessä työpaiksssani minulle on valitettavasti konkretisoitunut kuinka suuren varallisuuden liitot ovat vuosien saatossa keränneet ja kuinka vähän siitä potista oikeasti käytetään rivijäsenien auttamiseen. Liitoissa itsessään on paljon ihmisiä töissä varsin hyvillä palkoilla, johtajista puhumattakaan. Olen sijoitusfirmassa töissä ja koska sijoitan samoihin kohteisiin kuin suomalaiset ammattiliitot niin olen siten paljon tekemisissä eri ammattiliittojen ihmisten kanssa. 

Juuri näin! Ymmärsin liittojen olevan Suomessa osa rakenteellista korruptiota jo vuosikymmen sitten. Siellä liittopamput nostavat kymmenien tuhansien kuukausipalkkoja ja käyttävät hyväkseen Suomen sosiaalisia tulonsiirtoja kuten asumistukijärjestelmää. Tästä korruptiosta on hyviä videoita tubessa esim Hjallis Harkimolta 

Vierailija
88/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne liiton jäsenmaksut voi edelleenkin vähentää verotuksesta? Eli jäsenyys ei maksa mitään...

Tä? Ai että valtio maksaa sulle takaisin ne jäsenmaksut kokonaisuudessaan? 

Vierailija
89/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ette ole tajunneet että ne jäsenmaksut voi laittaa vähennyksenä verotukseen?!

Vierailija
90/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ette ole tajunneet että ne jäsenmaksut voi laittaa vähennyksenä verotukseen?!

Myös pelkän kassan jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa, ei tarvitse kuulua liittoon.

Vierailija
91/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK. Ennen olin liiton jäsen, mutta kevään täysin järjettömän ylityökielto- ja lakkosekoilun myötä erosin. Sen verran suuret tappiot tuli, kun jäi työt tekemättä, että ei siihen verrattuna prosentin tai parin korotukset paljoa pyllistele.

Vierailija
92/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että mihinkä sitä liittoa tarvitaan, kun ei maksa yhtään enempää kuin kassaan kuuluminen Kuten on väitetty. Lakiapua kukaan tartte.

Vierailija
93/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaamatkustajille kelpaa kaikki liittojen neuvottelemat edut. Sitä ei tajuta että jos liittoja ei ole, ne kaikki edut voi vetää viemäristä alas. Lisät, lomat, lomarahat, vanhempainvapaat ym.

Vierailija
94/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaamatkustajille kelpaa kaikki liittojen neuvottelemat edut. Sitä ei tajuta että jos liittoja ei ole, ne kaikki edut voi vetää viemäristä alas. Lisät, lomat, lomarahat, vanhempainvapaat ym.

Ja sä et kykene edes noita omin avuin neuvottelemaan? 

Vierailija
95/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittehän, että jos ette halua kuulua ammattiliittoon vaan ainoastaan työttömyyskassaan, on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin YTK? 13 muuta vaihtoehtoa tarkalleen ottaen.

Kattava lista ja yhteystiedot täältä:

https://www.tyj.fi/tyottomyyskassat/tyottomyyskassojen-yhteystiedot/?pr…

Niin miten tämä asia auttaa siihen että yleissitovat sopimukset pysyy jatkossakin voimassa? Ei se muukaan kassa niitä sopimuksia tee eikä tarjoa sitä apua ongelmatilanteissa. 

Olet aivan oikeassa. Ap ei kuitenkaan tunnu tietävän, että on muitakin kassoja, koska hän nosti otsikkoon vain yhden ainoan. 

Se, että nostin otsikkoon vain yhden ainoan työttömyyskassan ei tarkoita ettenkö tietäisi toisten työttömyyskassojen o

Mutta sekoitit kuitenkin liiton ja kassan keskenään, ne kun ovat kuitenkin aivan eri asia. Ja olisko pitänyt köyttää sanaa kassa eikä ytk. Et ole varmaankaan aloittaja vaan trolli joka yrittää saada pöhköä näyttämään fiksummalta. 

Vierailija
96/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös pelkän kassan jäsenmaksun voi vähentää verotuksessa, ei tarvitse kuulua liittoon.

Ja valitettavasti ne molemmat menee automaattisesti niin hyödyllisten hölmöjen ei tartte itse hoitaa omia asioitaan.

Ja vaikka ne menee vähennyksiin niin ei se sitä tarkoita että olisi ilmaista. 

Vierailija
97/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä sinä tajuta että noista asiosta voi neuvotella itsekin, ei tarvitse mennä liiton mallin mukaan. Minä olen aina neuvotellut loma-ajat sellaisiksi kuin itse tarvitsen, eli yleensä paremmiksi kuin liittojen neuvottelemat (täydet palkalliset lomat työsuhteen alusta saakka, lomia ei tarvitse kerryttää). Lisiä en ole koskaan pyytänyt kun laitan palkkapyynnön sellaiseksi että se kattaa kaiken, se on ihan normaali työsopimusmalli tänä päivänä. 

Vierailija
98/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää tartte. Sääliksi käy teitä jotka luulette olevanne korvaamattomiaja aina terveitä. Eikä kohdallenne koskaan muka satu epärehellistä työnantajaa.

Vierailija
99/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliittoon kuuluminen kuin vakuutus pahan päivän varalle. Nykyisin on työttömyyskassat erikseen. Sen sijaan ammattiliittoon kuulumisesta on monenlaista hyötyä. Liitot tukevat ammatillista kehitystä ja koulutusta, ajavat ammattikunnan etua yleisesti yhteiskunnassa, auttavat jäseniä monin tavoin työelämässä ja sen ristiriitatilanteissa. Yksityisellä työntekijällä ei ole mahdollisuutta ajaa asiaansa yksin työnantajaa vastaan.

Irtisanomissuojaa puretaan nyt tämän hallituksen toimesta. Kukaan ei ole turvassa, kun pomoksi sattuu ikävä ihminen, sairastuu tai loukkaantuu,...

Monet ovat kirjoittaneet asiaa. Nyt järjestäytymisaste on vielä riittävän korkea ja työehtosopimukset voimassa. Kun riittävän moni jättäytyy pois liitoista, joutuu jokainen lopulta pärjäämään omillaan, kun sitovia työehtosopimuksia ei enää ole. Jo nyt jokainen saa neuvotella tessin päälle henkilökohtaiset lisää ja edut, kuinka hyvin olette onnistuneet siinä?

Vierailija
100/278 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiton jäsenmaksut on lähes kokonaan verovähennys kelpoisia niin eipä tuo ero ole kuin pikku roposia.