Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YTK vai ammattiliitto?

Vierailija
27.07.2024 |

Kumpi on mielestänne parempi? Omasta mielestäni YTK. Ensinnäkin se tulee halvemmaksi ja toinen syy on se, että liitot menetti uskottavuutensa alkuvuoden lakkosekoilujen jälkeen. SAK:n jäsenistö on ennätysmääräisen alhainen ja syystä.

Kommentit (278)

Vierailija
41/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen YTK:ssa ja aina on työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.

Onpa harvinaisen yksinkertainen kommentti.

Kun liittojen asemaa aikansa heikennetään, ei ole enää TESejä. Liitothan ne ovat saaneet aikaiseksi.

Miten ne TESsit muka yhtäkkiä lakkaa olemasta jos ne on jo kerran luotu? 😅

Ei voi olla totta. Oletko sinä oikeasti noin yksinkertainen ja tietämätön näistä asioista ja kuvittelet että sulla ylipäätään olisi jokin sopimus ilman ammattiliittoja?

Kerran luotu ei ole ikuinen ja jos ne keitä varten ne on luotu, eivät enää halua sitä omista eduista neuvottelevaa osapuolta tukea, niin ne neuvotellut sopimukset poistuu. Nämä asiat on saatu vuosikymmenien aikana sovittua työntekijöiden edustaman liiton ja työnantajien kesken. 

Sitten ei mikään määritä minkälaista palkkaa sinulle pitäisi maksaa, minimipalkkaa ei laki tunne. Voit sanoa kaikille ilta, yö ja ylityökorvauksille heippa. Kuten myös sairausajan palkalle, lomapalkalle ja korvaukselle ja sille että työnantaja maksaa työssä käytettävät vaatteet ja turvakengät ja huolehtii niiden pesusta. Myös kahvi- ja ruokatauoista on sovittu sopimuksissa ja paljon muista alasta riippuen.

Vierailija
42/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen YTK:ssa ja aina on työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.

Kun liittojen asemaa aikansa heikennetään, ei ole enää TESejä. Liitothan ne ovat saaneet aikaiseksi.

Kun paikallinen sopiminen tulee niin työnantajilla ei ole enää tarvetta järjestäytyä kuten nykyisin, tästä seuraa se että ay-liikkeillä ei ole enää ketään jonka kanssa neuvotella yleissitova tes. Ei ay yksin voi neuvotella tessejä jos ei ole toista osapuolta neuvottelemassa. Ja tiesitkö että tessit o

Höpö höpö

T: persu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko taas.

Vierailija
44/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä ovat voimassaolokaudet. Eivät ne ole kiveen hakattuja asioita. Työntekijäpuolen ja työnantajapuolen edustajat neuvottelevat aina uudet TESsit. Sitten kun ei ole liitossa tarpeeksi jäseniä, ei tietenkään työnantajapuoli neuvottele kenenkään kanssa. Silloin jokainen on omillaan ja ihan oikeasti neuvottelee itse omasta palkastaan. Ei kannata sitten itkeä, ettei oltu varoitettu kuinka käy kun järjestäytymisaste on liian matala.

Vierailija
45/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittehän, että jos ette halua kuulua ammattiliittoon vaan ainoastaan työttömyyskassaan, on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin YTK? 13 muuta vaihtoehtoa tarkalleen ottaen.

Kattava lista ja yhteystiedot täältä:

https://www.tyj.fi/tyottomyyskassat/tyottomyyskassojen-yhteystiedot/?pr…

Niin miten tämä asia auttaa siihen että yleissitovat sopimukset pysyy jatkossakin voimassa? Ei se muukaan kassa niitä sopimuksia tee eikä tarjoa sitä apua ongelmatilanteissa. 

Olet aivan oikeassa. Ap ei kuitenkaan tunnu tietävän, että on muitakin kassoja, koska hän nosti otsikkoon vain yhden ainoan. 

Vierailija
46/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä ovat voimassaolokaudet. Eivät ne ole kiveen hakattuja asioita. Työntekijäpuolen ja työnantajapuolen edustajat neuvottelevat aina uudet TESsit. Sitten kun ei ole liitossa tarpeeksi jäseniä, ei tietenkään työnantajapuoli neuvottele kenenkään kanssa. Silloin jokainen on omillaan ja ihan oikeas

Olisikin hauska nähdä näiden neuvottelut työnantajan kanssa. Kun ei edes nykyisin tiedä asioista mitään, niin mitenkähän ne kuvittelee voivansa edes mistään neuvotella? Työnantajan sanoo että palkka 5€ tunti, ei ruokataukoa eikä lomia ja mitään korvauksia ei makseta. Että miten on, ota tai jätä ja sitten seuraava.  Taitaa siinä tilanteessa tulla itku monelle. 

Vierailija
47/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti Liitto, jäsenmaksu 25€/kk ja paremmat edut kuin kassalla (vakuutukset, lomat ym.). Ja joskus olen työsuhdeneuvontaakin tarvinnut

Vierailija
48/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle liittorahat tuli takaisin moninkertaisina kun saatuani potkut vaati liitto työnantajaani maksamaan maksamattomat ylityöt takutuvastai 3v ajalta :)

tuskin olisi kassan kautta onnistunut ilman että olisin itse haastanut yrityksen oikeuteen

Vierailija
49/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun Koko -kasssan, vuosimaksu 63 euroa. Olen sopinut työehtoni aina itse, niin palkan, lomat kuin edutkin. En ole koskaan kuulunut liittoon nyt jo 26 vuotta kestäneen työurani aikana. Kerran olin 8kk työttömänä ja kassa maksoi ansiosidonnaisen tuolta ajalta eli olen saanut kassasta enemmän kuin mitä olen sinne maksanut.

Vierailija
50/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittehän, että jos ette halua kuulua ammattiliittoon vaan ainoastaan työttömyyskassaan, on paljon muitakin vaihtoehtoja kuin YTK? 13 muuta vaihtoehtoa tarkalleen ottaen.

Niin miten tämä asia auttaa siihen että yleissitovat sopimukset pysyy jatkossakin voimassa? Ei se muukaan kassa niitä sopimuksia tee eikä tarjoa sitä apua ongelmatilanteissa. 

Olet aivan oikeassa. Ap ei kuitenkaan tunnu tietävän, että on muitakin kassoja, koska hän nosti otsikkoon vain yhden ainoan. 

Se, että nostin otsikkoon vain yhden ainoan työttömyyskassan ei tarkoita ettenkö tietäisi toisten työttömyyskassojen olemassaolosta, arvon vammainen.

Vierailija
51/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle liittorahat tuli takaisin moninkertaisina kun saatuani potkut vaati liitto työnantajaani maksamaan maksamattomat ylityöt takutuvastai 3v ajalta :)

tuskin olisi kassan kautta onnistunut ilman että olisin itse haastanut yrityksen oikeuteen

Teit siis kolme vuotta ylitöitä ilman korvausta? Oma mokasi, en kyllä kehtaisi tulle tänne neuvomaan muita jos olisin ollut noin tyhmä.

Eikä liittorahat tulleet takaisin vaan sait puuttuneet ylityökorvaukset takaisin jotka kuka tahansa muu olisi vaatinut jo huomattavasti aikaisemmin kuin kolmen vuoden päästä. Aika moni olisi myös vaihtanut työpaikkaa välittömästi huomatessaan että työnantaja kuse.ttaa.

Vierailija
52/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla pääosa liputtaa varmaan ykt. Mutta minä en. Oma ammattiliitto on ammatillisen identiteetin ylläpitäjä, hyvä ja luotettava edunvalvoja, luottamusmiehestä on valtava apu ristiriitatilanteissa jne. Ansiosidonnainen työttömyysturva on toissijainen etu ja sekin siirretty jo eri kassalle. Oma ammattiliittoni on Lääkäriliitto.

Myös minä liputan samoista syistä omaa ammattiliittoani, Tieteentekijöitä. Liittoni on ainoa instanssi koko maassa, joka edes pyrkii parantamaan meidän tutkijoiden työsuhde-etuja; varsinkin yliopistomaailmassa määräaikaiset työsuhteet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Ammattiliittoni tarjoaa myös rahanarvoisia etuja kuten matka-apurahoja konferensseihin ym.

Vierailija
53/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että nostin otsikkoon vain yhden ainoan työttömyyskassan ei tarkoita ettenkö tietäisi toisten työttömyyskassojen o

No toivottavasti sinulle on nyt selvinnyt mikä on se järkevin vaihtoehto. Jos omat työehdot ja niiden säilyminen kiinnostaa, niin ammattiliitto ja jos ei, niin YTK. 

Tässä on nyt jo hallituskin murtamassa tätä systeemiä ja he juuri haluavat että ihmiset eroavat liitoista tai eivät edes liity niihin. Kokoomus on EK:n juoksupoika eikä persut ole todellakaan suomalaisen työväen etua ajava puolue.

Toivon että jokainen miettii mikä olisi se tilanne jos sitä työehtosopimusta ei olisi. Eli maanantaina töihin mentäessä et esim. tietäisi paljoko saisit palkkaa, olisiko kahvi- tai ruokataukoa, onko työpäiväsi pituus 2, 4, 8 vai 12 tuntia. 

Vierailija
54/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen YTK:ssa ja aina oni työsopparissa lukenut "työsuhteessa noudatetaan XXX TES". Ei ne työsopparin ehdot liittoon kuulumista katso.

Ne on määräaikaisia. Yleensä voimassa vuoden tai kaksi kerrallaan. 

Vierailija
55/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten kun työnantaja jättää palkan maksamatta tai merkkaa saikkupäivän palkattomaksi? Ytklaisena joudut itse takkuamaan mutta kun kuulut ammattiliittoon niin pääluottamusmies hoitaa kaiken ja saat heti saatavat 👍 Moni unohtaa ettei työelämässä aina kaikki mene sääntöjen ja lakien mukaan jos kiero työnantaja.

Vierailija
56/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teit siis kolme vuotta ylitöitä ilman korvausta? Oma mokasi, en kyllä kehtaisi tulle tänne neuvomaan muita jos olisin ollut noin tyhmä.

Eikä liittorahat tulleet takaisin vaan sait puuttuneet ylityökorvaukset takaisin jotka kuka tahansa muu olisi vaatinut jo huomattavasti aikaisemmin kuin kolmen vuoden päästä. Aika moni olisi myös vaihtanut työpaikkaa välittömästi huomatessaan että työnantaja kuse.ttaa.

Kyllä olin silloin nuori ja tyhmä ja ensimmäinen työpaikka ja työantaja sanelin ehdot niin minulle kuin muillekin kyseisessä paikassa tyyliin meillä on tälläsiet tavat ja näiden mukaan mennään, kirjasin kyllä kaikki työtuntini ylös, ilman tuota niitä ei olisi pystynyt jälkikäteen vaatimaankaan. mutta pointti oli että liitto hoiti asiat kuntoon mun puolesta ja haastoi yrityksen oikeuteen koska sovittelupyyntöihin yritys vastasi että vapaaehtoisesti kaikki heillä tekee pidempää päivää eikä ketään ole pakotettu ylitöihin eivätkä he aioa maksaa mitään. Enkä ilman liittoa olisi silloisella rahatilanteellani ikinä uskaltanut lähteä oikeuteen yritystä vastaan.

Työpaikan vaihtokaan ei aina ole niin helppoa ainakaan pikkupaikkakunnalla, riipuu tietysti alasta ja omasta rahatilanteesta, itsensä irtisanomisesta napsahtaa kuitenkin aina karenssi päälle

Vierailija
57/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä itse niitä vaatia mutta ei se tarkoita että työnantaja ne maksaisi ennen liiton puuttumista asiaan. Tiedän paljonkin näitä tapauksia ja näitä löytyy ihan ns. hyvämaineisistakin työnantajista.

Itse taistelin yli vuoden yhden entisen työnantajan kanssa tietyistä asioista ja vasta kun sanoin että liitto jatkaa tästä, niin homma yllättäen hoidettiin. Rahallisesti oli firmalle kallis paukku ja olisi tullut todella paljon kalliimmaksi jos olivat oikeuteen lähteneet mutta tiesivät ettei olisi ollut mitään mahdollisuuksia. Että kyllä jotkut firmat koettavat vetää välistä jos et puoliasi pidä ja usein vasta se liiton ottaminen mukaan asiaan saa yrityksen hoitamaan asian.

Vierailija
58/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toivon että jokainen miettii mikä olisi se tilanne jos sitä työehtosopimusta ei olisi. Eli maanantaina töihin mentäessä et esim. tietäisi paljoko saisit palkkaa, olisiko kahvi- tai ruokataukoa, onko työpäiväsi pituus 2, 4, 8 vai 12 tuntia."

Minä en kuulu liittoon ja kun maanantaina "menen töihin" eli siirryn työhuoneeseeni niin tiedän noista vaan palkkani. Ihan itse päätän pidänkö kahvi- tai ruokataukoa ja syönkö kotona vai lähdenkö jonnekin valmiiseen pöytään. Työpäivän pituudenkin päätän itse koska neuvottelin itselleni kokonaan työajattoman sopimuksen. Eli saan tehdä maanantaina joko 2, 4, 8 tai 12 tuntia ihan riippuen siitä miten kauan huvittaa istua koneen ääressä. On minulla työhuone myös työpaikalla, mutta siellä tulee harvemmin käytyä kun neuvottelemani sopimus antaa minulle mahdollisuuden tehdä töitä missä vaan ja valitsen yleensä mieluummin kodin tai kesämökin. Viime keväänä tein hetken aikaa töitä Espanjasta käsin.

Vierailija
59/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman pikaruokapaikoissa töissä olevan nuoren joiden työpäivään kuuluu että töissä pitää olla tuntia ennen työajan alkua siivoomassa paikat ja työajalla ei saa syödä eväitä eikä käydä vessassa koska tiskiltä ei ole lupa poistua misään vaiheessa jos on yksin paikalla (on aina yksin paikalla) ja työajan jälkeen pitää vielä jäädä hoitamaan roskiksien sun muiden tyhjennys koska sitä ei ole lupa työajalla tehdä koska yksin paikkalla. Yrittäny sanoa et kyseleppä nyt liitosta onko tuo ihan ok, mutta ei kuulemma mitään liittoja kun ovat boomerin juttuja...

Vierailija
60/278 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toivon että jokainen miettii mikä olisi se tilanne jos sitä työehtosopimusta ei olisi. Eli maanantaina töihin mentäessä et esim. tietäisi paljoko saisit palkkaa, olisiko kahvi- tai ruokataukoa, onko työpäiväsi pituus 2, 4, 8 vai 12 tuntia."

Minä en kuulu liittoon ja kun maanantaina "menen töihin" eli siirryn työhuoneeseeni niin tiedän noista vaan palkkani. Ihan itse päätän pidänkö kahvi- tai ruokataukoa ja syönkö kotona vai lähdenkö jonnekin valmiiseen pöytään. Työpäivän pituudenkin päätän itse koska neuvottelin itselleni kokonaan työajattoman sopimuksen. Eli saan tehdä maanantaina joko 2, 4, 8 tai 12 tuntia ihan riippuen siitä miten kauan huvittaa istua koneen ääressä. On minulla työhuone myös työpaikalla, mutta siellä tulee harvemmin käytyä kun neuvottelemani sopimus antaa minulle mahdollisuuden tehdä töitä missä vaan ja valitsen yleensä mieluummin kodin tai kesämökin. Viime keväänä tein hetken aikaa töitä Espanja

Yritäppä kaupan kassalla tai lähihoitaja samaa :D