Pelastusoperaatio käynnissä Vantaan Kuusijärvellä IS:n tiedot: Paikalla elvytetty lapsia
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010590713.html
VANTAAN Kuusijärvellä on käynnissä pelastusoperaatio.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos sai ilmoituksen Kuusijärvelle hieman ennen iltakuutta. Kyseessä on ihmisen pelastaminen vedestä.
Pelastuslaitoksen mukaan kello seitsemän aikaan illalla tehtävä on edelleen käynnissä. Paikalla on palomestari ja kolme pelastusyksikköä.
Kommentit (849)
177: "Minun mummoni, toki jo kuollut, olisi nyt 103 vuotias. Hän kuuluu ikäpolveen, jolle lapsia vain tuli, ja joka myös menetti lapsia, muun muassa kolmevuotiaan ihan tavalliseen flunssaan. Tai kuumeeseen, mitä lie ollutkin. Lääkäriin vain oli liian pitkä matka, kun maalla asuivat.
Ei mummo tästä toipunut koskaan, eikä lastaan unohtanut. Myöhemmin syntyneet eivät tietenkään menetystä korvanneet.
Enkä usko, että kukaan suhtautuu lapsen kuolemaan noin kevyesti. Lisäksi, kun lapsia nyt vain syntyi, asiaan suhtauduttiin siten. Ei kuten nyt että on oikein epätoivottu. Toki sellaisiakin on ollut, on ollut aviottomia lapsia ja vaikka mitä elämänkohtaloa, mutta vedät silti vähän mutkia suoraksi nyt.
Kommenttisi on lähinnä inhottava tässä hyvin ilkeäksikin äityneessä ketjussa, jossa lasta ei pidetä lapsena etnisyytensä vuoksi"
Pyyydän anteeksi, jos koit kommenttini inhottavaksi ja ilkeäksi. Tarkoitukseni ei ollut tuo vaan tuoda esille se, että kun niitä lapsia siunaantuu koko ajan lisää, niin se on vaan normaalia - joskin toki surullista - että niitä myös menettää. Näin on ollut kautta ihmiskunnan historian ja vasta nyt, kun pystymme itse säätelemään, monestako lapsesta pystymme ihan oikeasti huolehtimaan - vaikkapa siellä uimarannalla - voimme alkaa ajatella toisin. Yksi aikuinen ei ihan oikeasti pysty vahtimaan kuin yhtä uimataidotonta. Varsinkaan jossain Kuusijärven tapaisessa paikassa, jossa se äkkisyvä tulee tosi nopeasti. Jos niitä uimataidottomia on kaksi tai useampia. niin on todella vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 143: "Ehkä sinua ei haittaa yhden lapsen menetys, tai vaikka kahden, mutta normaali ihminen kyllä rakastaa kaikkia lapsiaan, ja suree menetystä, eikä ajattele että jäihän noita.
Melkoinen möläytys sinulta. Usein ihmiset puhuvat omasta kokemuksesta tai ajatusmaailmastaan käsin. Sinäkin."
Minä puhun meidän suomalaisten historiasta, Sadan ja kahdensadan vuoden takaa. Lapsia syntyi, koska ei ollut ehkäisymenetelmiäkään. Niitä syntyi, vaikkei olisi haluttukaan. Niitä syntyi enemmän kuin mitä ehdittiin vahtia ja suojella maailman pahuudelta. Osa kuoli sairauksiin, joihin ei oltu vielä keksittykään mitään hoitomuotoa, osa erilaisiin tapaturmiin. Joskus saattoi perheelle olla jopa helpotus, että oli yksi suu vähemmän ruokittavana. Ainakin hetken aikaa ennenkuin maailmaan pyöräytettiin taas uusi.
On ihan turha kuvitella, että 100 tai
Jokainen historiaa tunteva tietää että ennen nainen saattoi olla raskaana tai synnyttänyt koko hedelmällisen ikänsä. 1800-luvun lopulla oli katovuodet siis eli tarpeeksi ravintoa säiden takia eli nälkävuodet. Lehmän kuolemaa saatettiin surra enemmän kuin lapsen kuolemaa. Noin sata vuotta sitten oli koronaakin tuhoisampi (suhteessa silloiseen väkimäärään) Espanjan tauti, johon kuoli paljon ihmisiä. Jossain vaiheessa ajateltiin että lapsia tarvitaan vanhuuden turvaksi, ja monta on parempi jos joku kuolee. Mutta nykyään, paitsi että terveydenhuolto on parempi, on sosiaaliturva eikä kukaan varmasti kuole ruoan puutteeseen. Ei tarvi varmuuden vuoksi pyöräyttää paria ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi kustantaa kaikille somaleille kumiveneet. Ja köysillä Tallinkin laivojen perään.
Nämä hukkuneet olivat kuitenkin suomalaisia lapsia ja miksi kumiveneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuusijärven vesi on nykyisin niin likaista kun jengi sinne kuseskelee. Ja toisella puolella ihmiset uittavat koiransa
Siitä huolimatta ettei koiria saa tuoda paikalle.
Kuusijärven koirakieltoa ei kukaan tottele. Koiria on terassillakin ja järveä kiertämässä varsinkin. Silti kyltit, että ei koiria. Pitäis kysellä kaupungilta, että miksi kiellot mutta ei valvontaa?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 143: "Ehkä sinua ei haittaa yhden lapsen menetys, tai vaikka kahden, mutta normaali ihminen kyllä rakastaa kaikkia lapsiaan, ja suree menetystä, eikä ajattele että jäihän noita.
Melkoinen möläytys sinulta. Usein ihmiset puhuvat omasta kokemuksesta tai ajatusmaailmastaan käsin. Sinäkin."
Minä puhun meidän suomalaisten historiasta, Sadan ja kahdensadan vuoden takaa. Lapsia syntyi, koska ei ollut ehkäisymenetelmiäkään. Niitä syntyi, vaikkei olisi haluttukaan. Niitä syntyi enemmän kuin mitä ehdittiin vahtia ja suojella maailman pahuudelta. Osa kuoli sairauksiin, joihin ei oltu vielä keksittykään mitään hoitomuotoa, osa erilaisiin tapaturmiin. Joskus saattoi perheelle olla jopa helpotus, että oli yksi suu vähemmän ruokittavana. Ainakin hetken aikaa ennenkuin maailmaan pyöräytettiin taas uusi.
On ihan turha kuvitella, että 100 tai 200 vuotta sitten jokainen syntynyt lapsi olisi ollut toivottu. Niitä
Ei kai kenenkään avioparin ole ollut pakko jatkuvasti harrastaa seksiä kuin kanit. On sitä tiedetty jo 200 vuotta sitten miten ne lapset tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasisimille ei ole nyt tilaa. Ihan yhtä kauheaa tuo on kaikille ja kaikenvärisille vanhemmille.
Unohdetaan rasismi. Samaa mieltä siitä. Kamalaa kun tällaista tapahtuu. Silti ihan neutraalisti, ei mitenkään rasistisessa mielessä, on ihan totta että aika yliedustettuja ulkomaalaistaustaiset tän tyyppisissä jutuissa on. Jostain syystä eivät ymmärrä valvoa uimataidottomia lapsiaan. Heti muistuu kieleen se pikkulapsi joka oli lähellä hukkua Mäkelänrinteen uimahallissa, ja se joka jokunen vuosi takaperin hukkui Pikkukosken uimarannalla. Sitten Vetokannaksella hukkui uimataidoton äiti. Kaikki nämä ma mu ja. Olen myös omin silmin todistanut miten omasta mielstäni vastuuttoman rohkeasti tummaihoiset vanhemmat antoivat uimarannalla pienten lastensa touhuta vedessä ollessaan itse huomattavan kaukana ja jutellessa keskenään.
On selvää, että uimataidottomat vanhemmat, jotka itse eivät koskaan ole vedessä olleet, eivät välttämättä tajua, kuinka vaarallinen elementti vesi on. Myös suomalaisia lapsia hukkui paljon vielä ennen sotia ja vielä 50- luvullakin. Valistus ja uimaopetus ovat oleellisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä luki, että eloton eli eikös se ole sama kuin kuollut?? Surullinen oli myös Suomisen Tapsan kohtalo 😢
Eloton eli sydän ja hengitys pysähtyneet. Joko saa elvytettyä tai ei. Minäkin olin eloton ja onnistuivat tuomaan takaisin.
Voi että. Näitä saa lukea joka kesä 😓
Siis onko he hukkuneet, menehtyneet, vai?
Vierailija kirjoitti:
Lasu.
Teeppäs ilmoitus niin saat koko opposition niskaasi ja rasistisyytökset.
Olisiko paikallaan opastus siitä, että lapsia täytyy valvoa rannalla koko ajan. Voi olla oikeasti tietämättömyyttäkin. Seurataan mitä muut tekee ja oma perhe tekee perässä.
Tietoiskuja pikku kakkosen "varokaa heikkoja jäitä" tyyppisesti.
Meillä suomalaisilla joiden juuret on Suomessa, perinteet ja lasten vahtiminen ovat ajan saatossa muuttuneet. Itse olen pyöräillyt kypärättä, uinut kavereiden kesken hyvin nuorina jne. Ehkä nykyiset Suomensomalit on vielä jollain tavalla 1980-luvulla ja lapset samaan tapaan varassa kuin itse olimme aikanamme.
Ei syyllistetä, vaan keksitään keinoja auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat vai uimavalvonta vastuussa tuosta asiasta? Vai molemmat?
Tietysti vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse lähietäisyydeltä paikalla ja kyseessä oli ma mut, olivat siis oletettavasti so ma li taustaisia
Mikä siinä on että ne ei vahdi lapsiaan?! Liittyykö kultturiin että olettavat että joku kyllä katsoo niiden mukeloiden perään? Eikä niiden maailamssa ole vähän niin että koko kylä yhteisvastuullisesti huolehtii? Kai ne luulee että sama toimii täälläkin.
Joissain kulttuureissa tiedetään että lapsia voi aina tehdä lisää. Ne ovat kuin kulutustavaraa.
En ole koskaan nähnyt sellaista kulttuuria, jossa lapset olisivat kuin kulutustavaraa.
Tule katsomaan tänne Helsingin lähiöön missä pikkukakarat riehuvat yötä myöten kaduilla..
Vierailija kirjoitti:
Lehdessä luki, että eloton eli eikös se ole sama kuin kuollut?? Surullinen oli myös Suomisen Tapsan kohtalo 😢
Eloton tarkoittaa, ettei ole normaaleja elintoimintoja. Eloton on kuitenkin siinä mielessä eri asia kuin kuollut, että elvyttämällä eloton saattaa virota. Jos on elottomana sen aikaa tai muuten siten, ettei enää elvyttämällä enää virkoa, muuttuu kuolleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eloton eli sydän ja hengitys pysähtyneet. Joko saa elvytettyä tai ei. Minäkin olin eloton ja onnistuivat tuomaan takaisin.
Oliko sinulla rajakokemus eli muistatko jotain elollisuuden toiselta puolelta?
"Poliisi ei tiedota asiasta enempää" tarkoittaa yleensä pahinta, tai toinen: Poliisit tiedottaa asiasta myöhemmin. Molemmat pahoja :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi täällä takerrutaan lasten mahdolliseen etniseen taustaan; luuleeko joku tosissaan, että kantasuomalaiset lapset eivät huku koskaan.
Kulttuurierot ovat todella suuret mitä lasten kasvattamiseen tulee samoin suhtautumisessa kuolemaan.
Sellaistakaan kulttuuria en ole koskaan nähnyt, jossa oman lapsen kuolemaan suhtauduttaisiin piittaamattomasti. Kyllä se on aina suuri suru.
Helsingin kouluissa on uimaopetusta 1 luokasta lähtien. Viime vuonna, kuudennella, lapseni luokalta muutama tietty lapsi ei osannut uida kun eivät tulleet yhdellekkään uimaopetuskerralle mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse lähietäisyydeltä paikalla ja kyseessä oli ma mut, olivat siis oletettavasti so ma li taustaisia
LOISTAVAA!!!! Niitä saisi kuolla enemmänkin.
Hyi olkoon. Häpeä itseäsi. Ei ole niiden lasten vika, jos vanhemmat viis veisaavat jälkikasvustaan.
Vanhempien pitäisi panostaa Uimaopetukseen.
Mun mielestä ekaluokalle mentäessä lasten tulisi osata uida vähintään 100m.
Alle kouluikäisiä tulisi muutenkin valvoa tarkasti. Alle kouluikäisten ei tulisi liikkua ulkona keskenään.