Pelastusoperaatio käynnissä Vantaan Kuusijärvellä IS:n tiedot: Paikalla elvytetty lapsia
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010590713.html
VANTAAN Kuusijärvellä on käynnissä pelastusoperaatio.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos sai ilmoituksen Kuusijärvelle hieman ennen iltakuutta. Kyseessä on ihmisen pelastaminen vedestä.
Pelastuslaitoksen mukaan kello seitsemän aikaan illalla tehtävä on edelleen käynnissä. Paikalla on palomestari ja kolme pelastusyksikköä.
Kommentit (849)
Viikko sitten seurasin julkisella uimarannalla Vantaalla, kuinka leväperäisesti osa vanehmmista suhtautui vedessä oleviin lapsiinsa. Kävi myös mielessä, ettei uimavalvonta pysty mitenkään seuraamaan sitä, milloin joku uppeluksissa oleva lapsi sattuisikin sukeltamaan sen viimeisen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen NIIN kiitollinen että päätettiin muuttaa pk-seudulta pois. Aivan hirveä paskaläpi koko seutu, kehä 3 on kuin tulehtuneen persereiän reunat, jonka tila pahenee koko ajan ennen kuin mätänee lopullisesri pois.
No huhhuh. Toivottavasti siellä mihin muutit on mt -palvelut riittävästi resursoitu..
Onko paha olla? Asuntovelkaa vielä satoja tuhansia maksamatta? Murtohälyttimet asennettu ja ovet ja ikkunat varmasti säpissä yöksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä se sama sorakuoppajärvi, jonne on ennenkin hukkunut (oliko viime kesänä?) lapsi?
Ei. Tämä on hieno uimaranta- ja ulkoilualue, sauna ja laiturit, ravintola ym. Kiva paikka kesällä (ja talvellakin).
Ei Vantaalla ole merta tai järviä.
Jaa. Uima-allasko se Kuusijärvi sitten on?
Sopii katsoa karttaa. Vantaalla EI OLE järviä tai merta. Silvolan tekijärvi on ainoa sininen piste.
Kuusijärvi on luonnon järvi metsässä. Ennenvanhaan olisi nimitetty lammeksi ja Järvi-Suomessa vieläkin. On aika tummavetinen jo luonnostaan.
Just katoin Lidlissä että puhallettavat uimarenkaat ei paljon maksa.
Näistä lapsista en tiedä, osaavatko uida. 10 vuotiashan on jo käynyt koulua useita vuosia, ja voinut vaikka koulussa oppia uimaan.
On hyvä muistaa, että myös uimataitoinen voi hukkua. Itseasiassa suurinosa hukkuneista nimenomaan on uimataitoisia.
Voi s**tana näitä henkilön syntyperään viittaavia viestejä. Kyllä mulla itse äitinä tulee välitön empatian tunne vanhempia kohtaan, toi on hirveintä mitä voit vanhempana kokea. Hukkuminen tapahtuu tosi nopeasti ja vastoin yleistä luuloa (huitominen ja hätähuudot) ihminen hukkuu yleensä hiljaa ja huomaamattomasti. Siellä on rannalla kuulutettu näitä lapsia eli huoli herännyt mihin ovat menneet. Sitten selviää että pahin on tapahtunut. Ihan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen NIIN kiitollinen että päätettiin muuttaa pk-seudulta pois. Aivan hirveä paskaläpi koko seutu, kehä 3 on kuin tulehtuneen persereiän reunat, jonka tila pahenee koko ajan ennen kuin mätänee lopullisesri pois.
Sama. Kyllä ottaisi päähän asua kauheat asuntovelat niskassa pääkaupunkiseudulla joka menee alamäkeä kovaa vauhtia.
Sehän vasta mahtavaa olisikin omistaa talo muuttotappiokunnasta. Siellä sitten jumittaa arvottaman kiinteistönsä kanssa, koska kukaan ei osta edes polkuhintaan. Mutta kui vaan.
Rasisimille ei ole nyt tilaa. Ihan yhtä kauheaa tuo on kaikille ja kaikenvärisille vanhemmille.
Kun lapseni olivat pieniä, olin aina heidän vieressä vedessä. Osasivat uida tai ei. Siinä sitten nostelin välillä omia, välillä toisten lapsia vedestä. Voi vaan sanoa, että jotkut vanhemmat piti jo silloin puhelinta tärkeämpänä kuin omaa lasta. Joitakin vuosia aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko somaleita? Heitä käy paljon kuusijärvellä. Surullista.
Jos on, niin pitäisikö tehdä asialle jotain, kun niin paljon sattuu ja tapahtuu heille?
Vaikea muuttaa kulttuuria jos esim. tapana ei ole valvoa lapsia vaan antaa niiden tehdä mitä haluavat. Luulen, että ohjeita ja uimakouluja on kyllä tarjolla kaikille jos vain niitä halutaan ottaa vastaan.
"Jos tarvitset uimapuvun väriä erottaaksesi lapsesi, vahdit liian kaukana. Uimataidotonta lasta vahditaan siten, että aikuinen on mukana vedessä ja lapsi rannan ja aikuisen välissä, käsivarren mitan päässä aikuisesta.
Ei sitä lasta kuulu tähyillä rannalta käsin."
Ja molempiahan ei voi olla? Meillä on AINA kirkkaat uimapuvut päällä, vaikka kaksi aikuista koko ajan vahtii.
Ongella alle 12v pelastusliiveissä (kallio ja laituri), kuten myös kaikki aina veneessä, myös aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimaopetukseen tässä tuhansien järvien maassa on pakko panostaa nyt enemmän.
Miten sä sen teet kun tietyt uskomukset estää sen kokonaan tai pitää olla kaapu päällä, kokeileppa ite. Vanhempien vastuu on opettaa uimaan, no miten nää tietyt tyypit sen tekee kun ei osaa itsekään. Aika mahdottomia vaadit.
Sen takia uimaopetus pitäisikin sisältyä ihan peruskoulun opetussuunnitelmaan, Mieluiten ihan sieltä ekalta luokalta alkaen. Ja ennenkuin se joku koronasta edelleen taraumatisoitunut alkaa vinkua mun kommenttejani, niin jo 1960-luvulla kansakoulussa meidät oppilaat vietiin uimahaliin opettelemaan uimista. Ainakin Helsingin Munkkivuoressa ja uimaopetus tapahtui Pirkkolan uimahallissa. Mä tosin osasin uida jo, koska vietin lapsuuteni kesät
Uinti kuuluu opetussuunnitelmaan, mutta toteutus voi olla tosi heikkoa resurssien puuttuessa. Oman lapsen luokassa eivät käyneet kaikkina vuosina ollenkaan ja jos niin ehkä kaksi kertaa/vuosi. Ei siinä opeteta uimaan. Onneksi itse kävimme ja lapsi oppi uimaan 5v. Koulun kanssa sitten kävi minkä kävi.
Kuusijärvi on joka kesä otsikoissa, ni ihme vänkytystä täällä et voiko Vantaalla uida.
Ja en ole Vantaalta, mutta tiedän paikan.
Vierailija kirjoitti:
Kuolivatko lapset? 😥
Uutiset eivät kerro. Lähetettiin sairaalaan. Mutta vesi oli lämmintä.
Järkyttävää. Eipä tähän voi muuta sanoa, kuin että vanhempien/ niiden aikuisten syytä kenen kanssa lapset rannalle olivat tulleet. Nämä lapset olisivat ansainneet parempaa huolenpitoa. Tuon ikäisiä ei voi jättää veteen valvomatta vaikka olisivat uimataitoisia.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 143: "Ehkä sinua ei haittaa yhden lapsen menetys, tai vaikka kahden, mutta normaali ihminen kyllä rakastaa kaikkia lapsiaan, ja suree menetystä, eikä ajattele että jäihän noita.
Melkoinen möläytys sinulta. Usein ihmiset puhuvat omasta kokemuksesta tai ajatusmaailmastaan käsin. Sinäkin."
Minä puhun meidän suomalaisten historiasta, Sadan ja kahdensadan vuoden takaa. Lapsia syntyi, koska ei ollut ehkäisymenetelmiäkään. Niitä syntyi, vaikkei olisi haluttukaan. Niitä syntyi enemmän kuin mitä ehdittiin vahtia ja suojella maailman pahuudelta. Osa kuoli sairauksiin, joihin ei oltu vielä keksittykään mitään hoitomuotoa, osa erilaisiin tapaturmiin. Joskus saattoi perheelle olla jopa helpotus, että oli yksi suu vähemmän ruokittavana. Ainakin hetken aikaa ennenkuin maailmaan pyöräytettiin taas uusi.
On ihan turha kuvitella, että 100 tai 200 vuotta sitten jokainen syntynyt lapsi olisi ollut toivottu. Niitä
Minun mummoni, toki jo kuollut, olisi nyt 103 vuotias. Hän kuuluu ikäpolveen, jolle lapsia vain tuli, ja joka myös menetti lapsia, muun muassa kolmevuotiaan ihan tavalliseen flunssaan. Tai kuumeeseen, mitä lie ollutkin. Lääkäriin vain oli liian pitkä matka, kun maalla asuivat.
Ei mummo tästä toipunut koskaan, eikä lastaan unohtanut. Myöhemmin syntyneet eivät tietenkään menetystä korvanneet.
Enkä usko, että kukaan suhtautuu lapsen kuolemaan noin kevyesti. Lisäksi, kun lapsia nyt vain syntyi, asiaan suhtauduttiin siten. Ei kuten nyt että on oikein epätoivottu. Toki sellaisiakin on ollut, on ollut aviottomia lapsia ja vaikka mitä elämänkohtaloa, mutta vedät silti vähän mutkia suoraksi nyt.
Kommenttisi on lähinnä inhottava tässä hyvin ilkeäksikin äityneessä ketjussa, jossa lasta ei pidetä lapsena etnisyytensä vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Kun lapseni olivat pieniä, olin aina heidän vieressä vedessä. Osasivat uida tai ei. Siinä sitten nostelin välillä omia, välillä toisten lapsia vedestä. Voi vaan sanoa, että jotkut vanhemmat piti jo silloin puhelinta tärkeämpänä kuin omaa lasta. Joitakin vuosia aikaa.
Tein saman huomion viimeksi viimekesänä.
Vanhemmat vai uimavalvonta vastuussa tuosta asiasta? Vai molemmat?
Koska sinä puhut jostain uimataidottomasta taaperosta.
Minä ajattelin kouluikäisiä, joita vaaditaan rannalla, vaikka he osaavatkin uida. Vai päästätkö sinä lapsesi yksin uimaan, kun he oppivat uimaan?
Nämä hukkuneet lapset olivat ilmeisesti 10-vuotiaita, tai niillämain. Ei kukaan, ihan oikeasti seiso sen ikäisten vieressä pitämässä kädestä. Toki olisi pitänyt, ja selvästi näitä lapsia ei ole vahdittu, jos olisi, heidät olisi komennettu rannemmas, olemaan pelleilemättä (esimerkiksi painamista toisiaan veteen) tai miten onnettomuus nyt onkaan tapahtunut.
Sinä toki voit pidellä uimataitoista 12-vuotiasta kädestä kiinni, mutta suurin osa ei pidä. He vahtivat silti.