Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisen oikeudet ja mustikkapaikkojen "varaaminen"

Vierailija
26.07.2024 |

Oletteko tietoisia tästä ilmiöstä? Että varaillaan toisten metsistä paikkoja, "koska olen käynyt tässä monta vuotta".

Voisi poistaa kolo oikeudet. Ei ne enää toimi.

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen ohje on, että pihapiiriin kuuluu kodin tai loma-asunnon välitön ympäristö ja alueen piharakennukset. Usein piha-alue erotetaan muusta ympäristöstä esimerkiksi aidalla tai nurmikolla. Pihapiiriä ei voi laajentaa omin luvin, vaan jokaisenoikeudet ovat voimassa aina välittömän pihapiirin ulkopuolella.

Kun täällä taas asiasta kiistellään, niin mitkään tontin rajat sun muut eivät varsinaisesti liity asiaan. Tontti voi olla vaikka hehtaarin, mutta tuskin on kokonaan pihapiiriä.

Aivan. Jokaisen oikeudet on ohjeen tasolla. Niitä ei ole laissa. Mitä vähemmän kunnioitatte ihmisten rauhaa ja omaisuutta sitä varmemmin poistuvat kokonaan. Ei tarvi edes muuttaa lakia että ne poistuu. Ne vaan... katoaa.

Oikeudet löytyy laista https://www.minilex.fi/a/jokamiehen-oikeudet-ja-rikoslaki

Vierailija
82/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, sitähän ne jotkut yrittää mutta metsästä on jokaisella oikeus poimia marjoja, vaikka joku olisi käynyt jollain paikalla aina. Jos ei siitä paikasta muille mustikoita halua jakaa, niin pitää ehtiä ensimmäiseksi keräämään. Kukaan ei siis varaa mitään paikkoja itselleen. Toki jos joku jostain mättäästä on jo keräämässä, niin en itse samaan kohtaan menisi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ainakaan viitisi olla edes puhe-etäisyydellä jonkun tuntemattoman keräilijän kanssa.

Vierailija
84/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen jokaisen oikeudella sinne minne se on sallittua. Sopii yrittää estää.

Vierailija
85/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?

Ei ole laillista, kunhan ei ihan pihalle tule tai sitten paikoille, joissa on jo poimijoita, joka sekaan ei taida olla laitonta, mutta hyvien tapojen vastaista. Lapissa on vuosikymmenet ollut hilla-aikaan kylttejä, joissa kielletään hillojen poimiminen tällä suolla *etesvastuun* uhalla, ihan Kätkäläisen tyyliin.

Vierailija
86/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?

Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata. 

Mistä tiedät sen olevan hyvä mustikkapaikkojakin, jos joku on kerännyt marjat ennen sinua? Onko niitä marjoja ollutkaan?

Vierailija
87/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen ohje on, että pihapiiriin kuuluu kodin tai loma-asunnon välitön ympäristö ja alueen piharakennukset. Usein piha-alue erotetaan muusta ympäristöstä esimerkiksi aidalla tai nurmikolla. Pihapiiriä ei voi laajentaa omin luvin, vaan jokaisenoikeudet ovat voimassa aina välittömän pihapiirin ulkopuolella.

Kun täällä taas asiasta kiistellään, niin mitkään tontin rajat sun muut eivät varsinaisesti liity asiaan. Tontti voi olla vaikka hehtaarin, mutta tuskin on kokonaan pihapiiriä.

Aivan. Jokaisen oikeudet on ohjeen tasolla. Niitä ei ole laissa. Mitä vähemmän kunnioitatte ihmisten rauhaa ja omaisuutta sitä varmemmin poistuvat kokonaan. Ei tarvi edes muuttaa lakia että ne poistuu. Ne vaan... katoaa.

Oikeudet löytyy laista https://www.minilex.fi/a/jokamiehen-oike

Ne oikeudet nimenomaan ei löydy laista vaan rikoslaista löytyy kielletyt teot. Oikeudet ei siis ole laissa.

Vierailija
88/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai niitä sieni ja marjapaikkoja kerrota toisille. Ne on nykyään kyllä netissä. 

Mutta meillä tulee poimijoita tontille. Tontti on luonnonmukainen ja rajoittuu metsään. Tontti on iso , mutta normaali omakotitalon tontti. Ja rajapyykit on selvästi näkyvissä.  Poimijat tulee usein tontin puolelle. Ja näkyvyys on hyvä. Mutta meillä on tontilla hyvät marjamaat, koska niitä hoidetaan. 

Meilläkin on, mutta se on myös koiran ja minun kusipaikka.

Vierailija
89/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontille tulevat. On joku käynyt omenoitakin poimimassa. laitoin kyltin myrkytyksistä

Vierailija
90/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin ulkkisstaustaiset poimii ahkerana marjoja myyntiin ja heillä omat reviirit. Olen kerran eksynyt apajilleen, ihan sovinnossa sovittiin, että siirryn toiseen metsään. Mm oma asuinalue erään vietnamilaisperheen keräysaluetta. Ja lähellä toisessa suunnassa ukrainalaisten. Sovinnolla nää jaetaan!

Vierailija
91/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, sitähän ne jotkut yrittää mutta metsästä on jokaisella oikeus poimia marjoja, vaikka joku olisi käynyt jollain paikalla aina. Jos ei siitä paikasta muille mustikoita halua jakaa, niin pitää ehtiä ensimmäiseksi keräämään. Kukaan ei siis varaa mitään paikkoja itselleen. Toki jos joku jostain mättäästä on jo keräämässä, niin en itse samaan kohtaan menisi

Sitten tullaan kerään raakileet pois että varmana ehditään.

Vierailija
92/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ens kerralla, kun kohtaan jonkun metsässä alan käyttäytymään uhkaavasti ja pyörittelen silmiäni. Eiköhän tajua, että NE ON MUN MARJAT :D

Kilisytä avaimia tai näytöt käsillä Stop-merkin, niin oppivatpahan olemaan.

Vierailija
93/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita paikkoja voi varata. Eri asia on, jos omassa pihassa kasvaa marjoja tai sieniä, sinne ei ole kellään oikeutta ängertää, koska piha on yksityisaluetta. 

Vierailija
94/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin ulkkisstaustaiset poimii ahkerana marjoja myyntiin ja heillä omat reviirit. Olen kerran eksynyt apajilleen, ihan sovinnossa sovittiin, että siirryn toiseen metsään. Mm oma asuinalue erään vietnamilaisperheen keräysaluetta. Ja lähellä toisessa suunnassa ukrainalaisten. Sovinnolla nää jaetaan!

Kummaa touhua, ihan urpoa suorastaan. Mulle tuli joku valittaa kun keräsin tölkkejä ja pulloja että ei ole sinu alue. Sanoin että soita prlk poliisit sitten. Tuo on mafiatouhua- Sitä ei pidä sallia.

Vierailija
95/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata. 

Tontilta ei saakaan kerätä. Selvitäpä itsellesi mitä tontti tarkoittaa.

Mitä tontti sitten tarkoittaa? Onko se siis vain se hoidettu piha-alue mikä on tonttia, ja miksi sitä loppuosaa omistamastasi maatilkusta kutsutaan, jos se ei enää ole ton

On kuitenkin suositus, ettei paria sataa metriä lähemmäs esim. mökkejä mennä. *Jos rakennus näkyy, olet liian lähellä* -periaate olisi ihan hyvä, mutta sitten on näitä * Meillä on oikeus* -tyyppejä.

Vierailija
96/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen viljelyksilläkään ei voi "jokamiehenoikeuksilla" (=jokaisenoikeuksilla) marjastaa. Eli pihapiirin lisäksi on muitakin alueita, joihin ei muilla ole asiaa.

Laitumet ja pellot eivät kuulu tosiaankaan jokaisenoikeuksiin ainakaan jos ne ovat käytössä. Näistä jutuista löytyy monia hyviä ohjeita, joita tulisi noudattaa. Jos on epävarma oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan niin kannattaa googlata. Ei kannata asioista riidellä jos ei oikeasti ole aihetta. Jos tulee meidän hevoshakaan, niin saattaahan siinä vaaraan joutua eikä sinne edes ole oikeutta mennä. Mutta kyllä tuohon talon takana olevaan metsään saa marjoja tulla keräämään kunhan ei liian lähelle änkeä.

Vierailija
97/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiäni tuli joku nainen ajamaan pois omasta metsästä. Oli kuulemma hänelle varattu vakipaikka. Hiljeni kummasti kun äiti sanoi, että minä sen sijaan omistan koko metsän enkä ole lähdössä mihinkään. 

Vierailija
98/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kahden hehtaarin tontti on kokonaan aidattu koiria varten ja on meidän pihapiiriä. Tervetuloa yrittämään kiivetä aidan yli, saat koirien hampaankuvat takalistoosi. 

Koirien kiinnipitoaika on 1.4. - 30.8.

Vierailija
99/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tontilta ei saakaan kerätä. Selvitäpä itsellesi mitä tontti tarkoittaa.

Mitä tontti sitten tarkoittaa? Onko se siis vain se hoidettu piha-alue mikä on tonttia, ja miksi sitä loppuosaa omistamas

Tuota suositusta kun kaikki noudattaisivat että taloihin pidetään pari sataa metriä etäisyyttä niin toimisi nämäkin oikeudet paremmin. Mutta ei. Osa ei noudata koska se on suositus. Noh, jokaisen oikeudetkin on pelkkä käytäntö että heikolla pohjalla lopulta.

Vierailija
100/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kahden hehtaarin tontti on kokonaan aidattu koiria varten ja on meidän pihapiiriä. Tervetuloa yrittämään kiivetä aidan yli, saat koirien hampaankuvat takalistoosi. 

Ja sinä joudut korvaamaan repeytyneet vaatteet ja joudut vastuuseen koirasi aiheuttamista vammoista.