Jokaisen oikeudet ja mustikkapaikkojen "varaaminen"
Oletteko tietoisia tästä ilmiöstä? Että varaillaan toisten metsistä paikkoja, "koska olen käynyt tässä monta vuotta".
Voisi poistaa kolo oikeudet. Ei ne enää toimi.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?
Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata.
Laita siihen joku leikkimökki tms. niin sitten se on "pihapiiriä", eikä siihen saa tulla.
Ei se välttämättä estä. Tuttujen mökillä jotkut on käyneet keräämässä marjoja jopa saunan takaa, ihan muutaman metrin päästä saunamökistä. Se on vähän varjoinen paikka, missä marjat kypsyvät vasta vähän myöhemmin ja siellä on myös kosteaa, että mustikat ovat isoja jopa vähän kuivemmillakin keleillä.
Mitä ihmettä ap oikein sössöttää?
Kai nyt naapurin sokeen reetan kuurosokea kissakin tietää, ettei mitään marjapaikkoja voi varailla, ei vaikka omistaisit itse kyseisen mustikkametsän.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?
Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata.
Laita siihen joku leikkimökki tms. niin sitten se on "pihapiiriä", eikä siihen saa tulla.
Ei se välttämättä estä. Tuttujen mökillä jotkut on käyneet keräämässä marjoja jopa saunan takaa, ihan muutaman metrin päästä saunamökistä. Se on vähän varjoinen paikka, missä marjat kypsyvät
Nää on taas näitä tututun siskonkaimanveljenpoikajuttuja. Tosiasiassa kukaan ei tule toisten pihoista marjoja keräilemään. Jos taas sauna on tontin rajalla ja sen tausta tontin ulkopuolella, niin kyllähän sieltä marjoja poimia saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä estä. Tuttujen mökillä jotkut on käyneet keräämässä marjoja jopa saunan takaa, ihan muutaman metrin päästä saunamökistä. Se o
Kyllä ne oikeasti tulee. On pieni osa ihmisiä jotka ei oikeasti osaa kunnioittaa muiden omaisuutta tai yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä estä. Tuttujen mökillä jotkut on käyneet keräämässä marjoja jopa saunan takaa, ihan muutaman metrin päästä saunamökistä. Se o
Säkin olet noita minulla on oikeus ihmisiä. On kyllä todella epäkohteliasta poimia toisen saunan takaa vaikka se olisi eri tontilla. Anna ihmisille asumisrauha.
Tällaista se nykyään on. Keksitään tekosyitä että voidaan kerätä jopa toisten saunan takaa eikä enää tarvitse noudattaa ikiaikaisia käyttäytymissääntöjä että pari sataa metriä pidetää taloihin.
Mitään varausoikeutta ei ole tietysti kenelläkään, koska on se jokamiehenoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin kyllä videon ja valokuvat poliisille tämmösestä. Laitonta.
Meillä on yksityistie, jossa moottoriajoneuvoilla ajo kielletty merkki. Tie on kapea ja pari levennystä on tehty maan/tontinomistajien ohittamistilanteita varten, mutta aina on vati pää, joka ei ymmärrä liikennemerkkiä ja jättää autonsa ohituspaikkaan ja lähtee marjaan.
Tietähän saa toki kulkea, muttei moottoriajoneuvolla. Marjastajat eivät vaan viitsi kävellä ylimääräistä. Tukkirekan vastaan tullessa olen joutunut peruuttamaan pitkän matkan mutkaista tietä, onneksi osaan, mutta ärräpäät ovat lennelleet, kun ohituspaikalle on parkkeerattu. Seuraavan kerran soitan poliisit sakottamaan
Kyllä onnistui vadelmien varaaminen kun alkoi tulla tungosta taimikolle. Laitettiin kiekonheitin kantoon kiinni ja alettiin harjoittelemaan kiekonammuntaa. Ei tullut enää autoja parkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään laissa ei lue mikä on sallittua, vaan se mikä on kiellettyä. Kaikki muu on siis sallittua lain näkökulmasta.
Kyllä oikeudet on yleensä lueteltu. Perusoikeudet, lasten oikeudet jne. Jokaisen oikeuksia ei ole.
Mitäköhän oikeudessa tapahtuisi jos veisi raastupaan liian läheltä taloa keräilevän? Jokaisen oikeudet on käytäntö kuten sekin ettei keräillä näköetäisyydeltä.
Mistä ihmeen hatusta sinä tuon "näköetäisyyden vetäsit? Itselläni se tarkottaisi noin kilometriä suuntaansa ja kylille päin liki paria kilsaa.
Oikeastihan pihapiiri käsittää vain asunnon välittömän ympäristön ja pihapiirillä tulee olla tunnusmerkit, joista marjastaja voi arvioida pihapiirin, mutta mitään erityisiä suojavyöhykkeitä ei ole. Et siis voi aitaamalla laajentaa pihapiiriäsi, ellei aidattu alue oikeasti täytä pihapiirin tunnusmerkkejä. Tästähän on ennakkotapauksiakin olemassa. Ainakin yksi miljonääri aitasi huvilansa ympäriltä huomattavasti paljon suuremman alueen kuin oli huvilan pihapiiri ja laittoi aitaan yksityisalue kylttejä. Aita todettiin alttomaksi samoin luonnollisesti kieltokyltitkin.
Haja-asutusalueella pihapiiri on 150 metrin säde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tuolla mökillä ollut monta kertaa ja uskon omistajien kertomukseen. Muutamana vuonna ovat säästelleet tuon saunantauksen meidän pienten lasten kerättäväksi, kun olemme olleet sopivaan aikaan kylässä. Ja ihan omalla mökkitontin alueella ovat, rajaan on matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mitään määriteltyä mittaa ei ole olemassa. Vain ja ainoastaan se ratkaisee, onko kyseessä pihapiiri, mitään suoja-aluetta ei ole olemassa.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/piha-puutarha/tunnetko-piha…
"Pihapiiri käsittää vain asunnon välittömän ympäristön ja pihapiirillä tulee olla tunnusmerkit, joista marjastaja voi arvioida pihapiirin, mutta mitään erityisiä suojavyöhykkeitä ei ole."
Vierailija kirjoitti:
Joskus maanomistaja tuli räyhäämään kun olin pomimassa punaherukoita. Soitin poliisit ja sai sakot uhkailusta kun kuvasin kännykällä
Vierailija kirjoitti:
No jumaleisson, oma pihapiirini laajeni juuri molempien naapureitteni pihaan. Saanko siis käydä poimimassa naapurin marjapuskista mehumarjat, jos ne kerran on omassa pihapiirissäni?
Jos olen metsässä marjassa tai sienessä, niin jos talo rupeaa metsän siimeksessä pilkistämään totean olevani aivan liian lähellä, oli sitten kuinka hyvä mustikka- tai sieniapaja tahansa. Aika röyhkeää mennä lähemmäs.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen metsässä marjassa tai sienessä, niin jos talo rupeaa metsän siimeksessä pilkistämään totean olevani aivan liian lähellä, oli sitten kuinka hyvä mustikka- tai sieniapaja tahansa. Aika röyhkeää mennä lähemmäs.
Se on ihan sinun oma päätöksesi, mitään laillista estettä ei lähemmäksi menolle ole, ellet mene talon pihapiiriin. Ainoastaan pihapiiriin meno on kiellletty.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin ulkkisstaustaiset poimii ahkerana marjoja myyntiin ja heillä omat reviirit. Olen kerran eksynyt apajilleen, ihan sovinnossa sovittiin, että siirryn toiseen metsään. Mm oma asuinalue erään vietnamilaisperheen keräysaluetta. Ja lähellä toisessa suunnassa ukrainalaisten. Sovinnolla nää jaetaan!
Jos joku tulisi minulle sanomaan tuollaista niin käskisin painumaan p+rseeseen. Marjastan töiden jälkeen ja olen pyörällä liikenteessä. Siinä on muutama tunti työaikaa, ei minulla ole aikaa sotkea ympäri metsiä etsimässä "vapaata" paikkaa, kun jo kotoa metsään tulo vie oman aikansa. Jokamiehen oikeudet tarkoittaa myös sitä, että samalla alueella jokaisella on samat oikeudet poimia. Toisten pihoista pysyn kaukana.
Kotirauhan rikkomisena nuo käsitellään ja tavoitteena on aina sovinto, koska ei haluta tilannetta, jossa oikeusasteet joutuisi oikeasti ottamaan kantaa metrimääriin. Tosin pian se on edessä, jos thaimaalaiset palkkapoimijat tulevat Suomeen, silloin on pakko tehdä selkeät tarkennukset siitä, miten lähellä asutusta saa toisen omaisuudella tienata. Se marjanpoimijoita palkkaava yritys on vastuussa siitä, että työntekijänsä eivät ole liian lähellä kotirauhaa nauttivia alueita.