Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisen oikeudet ja mustikkapaikkojen "varaaminen"

Vierailija
26.07.2024 |

Oletteko tietoisia tästä ilmiöstä? Että varaillaan toisten metsistä paikkoja, "koska olen käynyt tässä monta vuotta".

Voisi poistaa kolo oikeudet. Ei ne enää toimi.

Kommentit (158)

Vierailija
41/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun tehtiin vielä lentokoneella vesakkomyrkyn levityksiä, niin saattoi viedä kylttejä marjametsänsä reunamille, missä kiellettiin marjojen ja sienien poimiminen vesakkomyrkytyksen takia. Eihän ne kaupunkilaiset ainakaan tiennyt, ettei siinä metsässä ollut mitään myrkytyksiä tehty.

Vierailija
42/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on marjapaikat kartalla

https://marjahavainnot.fi/#/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?

On laillista, jos auto on ajettu metsän puolelle. Metsänomistajalla on oikeus kieltää maastossa ajaminen ja jos sen auton alle jää yksikin taimi, niin auto on siirrettävä muualle.

Vierailija
44/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?

Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata. 

No ihan samahan se on metsässä. Olet maksanut siitä metsästä, kasvatat siellä puita oman taloutesi turvaksi ja sitten joku tollo tulee sinne retkeilemään ja talloo taimet. Kyllä v*tuttaa.

Meillä kaadettiin keväällä alikasvuspuita poluille. Saatiin maastopyöräily ainakin vähäksi ajaksi loppumaan. Samalla pysyy marjastajat poissa.

Vierailija
45/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vedetään joka vuosi jonkun metsäalueen ympärille sähkönauhaa suunnilleen 1000 m ja naureskellaan sitten sitä, miten ihmisten on välttämättä päästävä sinne alueen sisäpuolelle, vaikka siellä ei kasvaisi marjan marjaa. Se lienee ihmisessä sisäänrakennettu asia, että kun joku jotain kieltää tai pyrkii estämään, niin on ihan välttämätöntä toimia toisin.

Vierailija
46/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jokainen tietää jokamiehen oikeudet marjastaa ja sienestää. Metsistä saa kerätä, mutta liian lähelle pihapiiriä ei saa mennä. Ei kukaan mitään voi varailla. Se kerää, joka ehtii. Valitettavasti osa ahnehtii jo raaat marjat. Se on törkeää, että pihastakin käydään viemässä esim. kantarellit, kun asukkaat ovat pois. Näin kävi mökkinaapurille, joka oli muutaman päivän pois kesäasunnoltaan. 

Hyvätapaiset ihmiset kunnioittavat asukkaiden marjamaita, eivätkä mene pihapiiriin. Itse esim. olen jättänyt naapurissa mökkeileville ja varsinkin heidän 80-vuotiaalle naiselle mustikat heidän mökkinsä lähistöltä keräämättä. Hänellä ei ole autoa, vaikea on kauaksi päästä marjaan. Silti joku ehkä tilanteen tuntevakin saattaa tulla ja kerätä marjat pois.

On se jännä ilmiö tämä marjojen ja sienien ahnehtiminen mistä sattuu!

Vierailija
47/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai jokainen tietää jokamiehen oikeudet marjastaa ja sienestää. Metsistä saa kerätä, mutta liian lähelle pihapiiriä ei saa mennä. Ei kukaan mitään voi varailla. Se kerää, joka ehtii. Valitettavasti osa ahnehtii jo raaat marjat. Se on törkeää, että pihastakin käydään viemässä esim. kantarellit, kun asukkaat ovat pois. Näin kävi mökkinaapurille, joka oli muutaman päivän pois kesäasunnoltaan. 

Hyvätapaiset ihmiset kunnioittavat asukkaiden marjamaita, eivätkä mene pihapiiriin. Itse esim. olen jättänyt naapurissa mökkeileville ja varsinkin heidän 80-vuotiaalle naiselle mustikat heidän mökkinsä lähistöltä keräämättä. Hänellä ei ole autoa, vaikea on kauaksi päästä marjaan. Silti joku ehkä tilanteen tuntevakin saattaa tulla ja kerätä marjat pois.

On se jännä ilmiö tämä marjojen ja sienien ahnehtiminen mistä sattuu!

Suomessa on niin paljon metsää että eiköhän jokainen voisi jättää talojen ja mökkien läheltä keräämättä. Vai onko asialla huonojalkaiset mummot jotka ei pysty kulkemaan kuin toisten pihoilla sienestämässä? Törkeää.

Vierailija
48/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata. 

Tontilta ei saakaan kerätä. Selvitäpä itsellesi mitä tontti tarkoittaa.

Mitä tontti sitten tarkoittaa? Onko se siis vain se hoidettu piha-alue mikä on tonttia, ja miksi sitä loppuosaa omistamastasi maatilkusta kutsutaan, jos se ei enää ole tonttia? 

Vierailija
49/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tontti sitten tarkoittaa? Onko se siis vain se hoidettu piha-alue mikä on tonttia, ja miksi sitä loppuosaa omistamastasi maatilkusta kutsutaan, jos se ei enää ole tonttia? 

En tiedä missä ja miten asut, mutta täällä maaseudulla talon ympärillä pihan jatkoksi voi olla satakin hehtaaria omaa metsää.  Valitse itse mihin tonttisi loppuu. Kyllä sana äkkiä kylillä kiertää, minne ei kannata mennä.

Vierailija
50/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan omalle mustikkapaikalleni karhun vahtimaan.

Tätä kutsutaan marjaskarhuksi. Niitä ilmestyy joka vuosi hyville marjapaikoille, erityisesti lakkasoille. Nykyään hoituu helposti paikkakunnan facessa, ennen piti mennä kylän kauppaan tai baariin saakka kertomaan kuinka siellä suolla on nähty karhu.

Vierailija
51/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tontti on koko maatilkku jolla on rakennus. Tontti ei ole metsämaata vaan tontti vaikka olisi metsäinen. Jokaisen oikeudet ei ulotu tonttimaalle.

Vierailija
52/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä yrittää varata, mutta ei sillä mitään merkitystä ole. 

Vierailija
53/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On laillista, jos auto on ajettu metsän puolelle. Metsänomistajalla on oikeus kieltää maastossa ajaminen ja jos sen auton alle jää yksikin taimi, niin auto on siirrettävä muualle.

Marjat saa silti poimia. Täällä on tapana ajaa joku traktori tai muu iso kone poikittain eteen, jos on menty autolla luvattomaan paikkaan. 

Vierailija
54/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä marjaa voi kylvää ja kasvattaa johonkin lähimetsään ettei tarvitse kauemmas lähteä etsimään? Siemenethän marjoissa on joten niitä vain paiskoisi metsään.

Vierailija
55/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännlssä varmaan tulee poistumaan nämä "jokamiehen oikeudet",koska ulkomailta tulloo porukkaa ja he eivät kunnoita näitä "olet liian lähellä" juttuja.

Kaupalliseen poimintaan pitäisi vaatia maanomistajan lupa. 

Vierailija
56/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää varata, mutta ei sillä mitään merkitystä ole. 

Kyllä sillä riitoja ja kyräilyjä aikaiseksi saadaan. En ihmettelis jos nämä marjavarkaudet liittyis tällaiseen.

Vierailija
57/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten mustikkapaikka varataan? 

Kerrotaan kuuluvasti siitä kaikille lähialueen asukkaille ja huolehditaan että ollaan itse mustikka-aikaan siellä

Ahaa. No eikös tuollaisen päsmärin voi antaa huudella ihan rauhassa ja käy itse mustikka aikaan missä haluaa. Jos päsmäri on ehtinyt ensin, niin sitten mennään toiseen paikkaan. Jos ehditään ennen sitä päsmäriä, niin kylmän viileästi kerätään ne marjat talteen. 

Alkaa uhriutuminen jos joku kerännyt hänen paikaltaan marjat kun vielä kertoi hyvät paikkansa.

Ketä kiinnostaa jonkun Sinikan ulina?

Vierailija
58/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on huippua että marjatkin varastetaan, kuten lehdessä oli. Sankot pitää pitää olla koko ajan näkyvillä että säästyy tälläisestä rumbasta.Käymme yleensä saarissa marjassa, joten muiden tulon kyllä kuulee moottorien äänestä, Harvemmin on tullut porukkaa samaan saareen, mutta joskus on tullut ja kyllä se meille sopii, emme omista marjoja maassa, joten se siitä.

Vierailija
59/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisi poistaa kolo oikeudet."

Jaa, että mitkä oikeudet?!?

Vierailija
60/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tontti on asemakaava-alueella oleva kiinteistö eli tila. Suurin osa kesämökeistä sekä maa- ja metsätiloista on ihan jossain muualla kuin asemakaavoitetulla alueella, joten ei niiden alue mitään TONTTIA ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme