Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jokaisen oikeudet ja mustikkapaikkojen "varaaminen"

Vierailija
26.07.2024 |

Oletteko tietoisia tästä ilmiöstä? Että varaillaan toisten metsistä paikkoja, "koska olen käynyt tässä monta vuotta".

Voisi poistaa kolo oikeudet. Ei ne enää toimi.

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristöministeriön mukaan pihapiirin voi osin määritellä näköyhteydellä. Jos pysyy tarpeeksi  kaukana talosta, eli taloa ei näy tai se näkyy vain hyvin vähän. 

Vierailija
142/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen metsässä marjassa tai sienessä, niin jos talo rupeaa metsän siimeksessä pilkistämään totean olevani aivan liian lähellä, oli sitten kuinka hyvä mustikka- tai sieniapaja tahansa. Aika röyhkeää mennä lähemmäs.

Se on ihan sinun oma päätöksesi, mitään laillista estettä ei lähemmäksi menolle ole, ellet mene talon pihapiiriin. Ainoastaan pihapiiriin meno on kiellletty.

Pihapiiriä ei ole määritelty laissa. Se on epämääräinen. Sen sijaan vanha käytäntö on että jos talo näkyy olet liian lähellä. Se on samanlainen käytäntö kuin ne jokamiehenoikeudet joita ei laissa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään laissa ei lue mikä on sallittua, vaan se mikä on kiellettyä. Kaikki muu on siis sallittua lain näkökulmasta. 

Kyllä oikeudet on yleensä lueteltu. Perusoikeudet, lasten oikeudet jne. Jokaisen oikeuksia ei ole.

Mitäköhän oikeudessa tapahtuisi jos veisi raastupaan liian läheltä taloa keräilevän? Jokaisen oikeudet on käytäntö kuten sekin ettei keräillä näköetäisyydeltä. 

Varmaan huokaisivat syvään ja pyytäisivät luopumaan syytteistä kaikkien ajan säästämiseksi. Varmaan olisi hankalaa saada todistettua ketään syylliseksi, jos nyt ei ihan oikeasti poimisi talon ja autotallin välissä. On niin häilyvä raja mikä on liian lähellä ja mikä ei. Ei varmaan näköetäisyydellekkään ole laissa metrimääriä, jos oikeasti poimii eikä esim tirkistele.

Vierailija
144/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään laissa ei lue mikä on sallittua, vaan se mikä on kiellettyä. Kaikki muu on siis sallittua lain näkökulmasta. 

Kyllä oikeudet on yleensä lueteltu. Perusoikeudet, lasten oikeudet jne. Jokaisen oikeuksia ei ole.

Mitäköhän oikeudessa tapahtuisi jos veisi raastupaan liian läheltä taloa keräilevän? Jokaisen oikeudet on käytäntö kuten sekin ettei keräillä näköetäisyydeltä. 

Varmaan huokaisivat syvään ja pyytäisivät luopumaan syytteistä kaikkien ajan säästämiseksi. Varmaan olisi hankalaa saada todistettua ketään syylliseksi, jos nyt ei ihan oikeasti poimisi talon ja autotallin välissä. On niin häilyvä raja mikä on liian lähellä ja mikä ei. Ei varmaan näköetäisyydellekkään ole laissa metrimäär

Huokaisisivat syvään koska joutuisivat viimein määrittelemään tarkasti että mikä on sallittua ja mikä ei. 

Vierailija
145/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kotiseudulla on selvää, että metsänomistajat poimivat mustikkansa omasta metsästä, eivätkä mene naapurin metsään poimimaan. Siksikin harmittaa, jos joku ulkopuolinen ehtii vetää välistä. 

Vierailija
146/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahans, se on taas marjastusaika, kun nämä samat jokavuotiset mussutukset alkoi taas.

Kenenkään pihapiiristä ei tietenkään marjoja saa tulla poimimaan, se on päivänselvä asia, mutta se sääntö koskee vain pihapiiriä, ei mitään kuviteltuja "suojavyöhykkeitä"

Ja kyllä, koska marjastajia on sadointuhansin, niin joku aina saattaa eksyä jonkun pihapiiriin, mutta se on oikeasti äärimmäisen harvinaista. Näitä legendojahan jaksetaan jauhaa joka vuosi, että muka "naapurin kaiman tutun terassiltakin tulivat poimimaan ja veivät vielä tuhkatkin pesästä". 

Itse asun maalla, asunut jo yli 40 vuotta ja minulla metsää kymmenkunta hehtaaria ja lisäksi pihametsä jossa sekä mustikkaa että puolukkaa. Koskaan milloinkaan ei pihametsääni ole kukaan tullut marjoja poimimaan, vaikka tämä on erittäin vilkasta marjastusaluetta. Sieltä varsinaisesta metsästäni (ei siis ole pihapiirini läheisyydessä) taas jokainen saa kerätä tietenkin niin paljon kuin jaksavat ja kiinnostusta riittää.

Kerran yksi mummo tuli pihaani kaksi ämpäriä täynnä puolukoita ja oli aivan märkä ja mudassa. Hän oli pudonnut metsässä syvään ojaan, mutta uskomatonta kyllä kumpikin ämpäri oli aivan piri pintaan puolukoita täynnä, eli mummo oli jotenkin onnistunut varjelemaan ämpärien kaatumisen vaikka itse oli kastunut läpikotaisin. Hän oli hädissään lähtenyt lampsimaan väärään suuntaan ja tullut pihaani. Kyseli vain että missähän hän tarkalleen on. No minä kerroin ja lupasin heittää mummon kotiinsa. Vuorasin autoni penkin muovisäkillä ja pyyhkeillä ja vein mummon kotiin noin 10 kilometrin päähän. Se on siis ainut kerta, kun marjastaja on pihapiiriini tullut, eikä hän tietenkään pihapiiristäni niitä marjoja poiminut, koska se valtaoja jonne oli pudonnut on pihapiiristäni melkein puolenkilometrin päässä.

Ihan oikeesti, miksi ihmiset kiristää hermojaan näin mitättömillä ja mariginaalisilla asioilla? Eläkää ja antakaa muidenkin elää, älkääkä nipottako joka asiasta.

t: maalainen metsänomistaja

Vierailija
147/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan omalle mustikkapaikalleni karhun vahtimaan.

Suomimies on vaarallisempi karhua, laita se

Vierailija
148/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahans, se on taas marjastusaika, kun nämä samat jokavuotiset mussutukset alkoi taas.

Kenenkään pihapiiristä ei tietenkään marjoja saa tulla poimimaan, se on päivänselvä asia, mutta se sääntö koskee vain pihapiiriä, ei mitään kuviteltuja "suojavyöhykkeitä"

Ja kyllä, koska marjastajia on sadointuhansin, niin joku aina saattaa eksyä jonkun pihapiiriin, mutta se on oikeasti äärimmäisen harvinaista. Näitä legendojahan jaksetaan jauhaa joka vuosi, että muka "naapurin kaiman tutun terassiltakin tulivat poimimaan ja veivät vielä tuhkatkin pesästä". 

Itse asun maalla, asunut jo yli 40 vuotta ja minulla metsää kymmenkunta hehtaaria ja lisäksi pihametsä jossa sekä mustikkaa että puolukkaa. Koskaan milloinkaan ei pihametsääni ole kukaan tullut marjoja poimimaan, vaikka tämä on erittäin vilkasta marjastusaluetta. Sieltä varsinaisesta metsästäni (ei siis ole pihapiirini läheisyydessä) taas jokainen

Anna kun arvaan, sulla on talo peltojen keskellä. Muilla voi olla metsän keskellä. Se riippuu täysin talon sijainnista tullaanko miten herkästi.se ettei sulle tulla ei tarkoita mitään.

Vierailija
149/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen metsässä marjassa tai sienessä, niin jos talo rupeaa metsän siimeksessä pilkistämään totean olevani aivan liian lähellä, oli sitten kuinka hyvä mustikka- tai sieniapaja tahansa. Aika röyhkeää mennä lähemmäs.

Se on ihan sinun oma päätöksesi, mitään laillista estettä ei lähemmäksi menolle ole, ellet mene talon pihapiiriin. Ainoastaan pihapiiriin meno on kiellletty.

Niinhän se tietty on. Mutta on myös kohteliasta olla menemättä lähemmäs. Kohteliaisuus ei riipu laista. Jos haluaa olla ääliö, niin ikävä kyllä sille ei ole myöskään lakia etteikö sellainen voi halutessaan olla. Tämä on näitä nykyajan koska minä haluan ja voin - juttuja.

Vierailija
150/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anna kun arvaan, sulla on talo peltojen keskellä. Muilla voi olla metsän keskellä. Se riippuu täysin talon sijainnista tullaanko miten herkästi.se ettei sulle tulla ei tarkoita mitään"

Arvaile ihan mitä haluat, mutta taloni ei ole peltojen keskellä, pellon laidassa kylläkin ja siis toisella puolella alkaa metsä, joka siis suosittua marjastusaluetta ja siis koskaan ei ole kukaan tullut pihametsästäni marjoja poimimaan.

Herkästi ei kukaan tule kenenkään pihoihin marjoja poimimaan, se on aivan pässinvarma asia, siitä on aivan turha jauhaa. Kuten jo sanoin, marjastajia on paljon ja aina joka vuosi joku voi eksyä jonkun pihaan ja jopa joku voi sinne pihaan mennä ihan tahallisestikin, mutta nämä on niin äärimmäisen mariginaalisia ja harvinaisia tapauksia, että ei sellaisesta nyt pitäisi yöuniaan menettää ja joka vuosi siitä mussuttaa.

Ihan oikeesti ihmiset, relatkaa ja löysätkää pipoanne! Maailmassa on paljon isompia ongelmia, kuin jonkun marjastajan pihaan eksyminen.

Vierailija
151/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan omalle mustikkapaikalleni karhun vahtimaan.

Karhu napostelee mustikat.

Ja paskoo metsään kiitokseksi.

Vierailija
152/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen ohje on, että pihapiiriin kuuluu kodin tai loma-asunnon välitön ympäristö ja alueen piharakennukset. Usein piha-alue erotetaan muusta ympäristöstä esimerkiksi aidalla tai nurmikolla. Pihapiiriä ei voi laajentaa omin luvin, vaan jokaisenoikeudet ovat voimassa aina välittömän pihapiirin ulkopuolella.

Kun täällä taas asiasta kiistellään, niin mitkään tontin rajat sun muut eivät varsinaisesti liity asiaan. Tontti voi olla vaikka hehtaarin, mutta tuskin on kokonaan pihapiiriä.

Meidän kahden hehtaarin tontti on kokonaan aidattu koiria varten ja on meidän pihapiiriä. Tervetuloa yrittämään kiivetä aidan yli, saat koirien hampaankuvat takalistoosi. 

Ja sinä joudut korvaamaan repeytyneet vaatteet

Ei murtovarkaallekaan saa ansoja asettaa, vaikka niistä ilmoittaisi. Yleinen oikeustaju on eri asia kuin laki.

Vierailija
153/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haja-asutusalueella pihapiiri on 150 metrin säde. 

No jumaleisson, oma pihapiirini laajeni juuri molempien naapureitteni pihaan. Saanko siis käydä poimimassa naapurin marjapuskista mehumarjat, jos ne kerran on omassa pihapiirissäni?

Jos uskallat. Olen kuullut, että joku kävi poimimassa marjat toisen pensaasta ja perusteli tekoaan, että nämä ovat kaupungin maita. Talo oli vuokratontilla. Mitä teki tämä vuokraaja? Ei mitään.

Vierailija
154/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Mut ku mulla on oikeus*. Mökkien pihoistakin käydään poimimassa marjat pensaasta jonkun edellisen omistajan antamalla ikiaikaisella luvalla.

Vierailija
155/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin ulkkisstaustaiset poimii ahkerana marjoja myyntiin ja heillä omat reviirit. Olen kerran eksynyt apajilleen, ihan sovinnossa sovittiin, että siirryn toiseen metsään. Mm oma asuinalue erään vietnamilaisperheen keräysaluetta. Ja lähellä toisessa suunnassa ukrainalaisten. Sovinnolla nää jaetaan!

Kummaa touhua, ihan urpoa suorastaan. Mulle tuli joku valittaa kun keräsin tölkkejä ja pulloja että ei ole sinu alue. Sanoin että soita prlk poliisit sitten. Tuo on mafiatouhua- Sitä ei pidä sallia.

Monella elanto kiinni tässä hommassa. Esim moni ukrainalainen saa vain tt-tukea ja marjastus hyvä lisätulo. Monesti myyvät etukäteen jo, että 20 ämpäriä mustikkaa tarjolla hintaan se ja se. Kyllä se ärsyttää, kun töihin metsään päästyä on joku tyhjännyt sen. Siksi jakavat nämä alueet. Heillä ei myöskään ole autoja kuten suomalaisilla, joten eivät pääse kauemmas etsimään uusia paikkoja 

Vierailija
156/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläpäin ulkkisstaustaiset poimii ahkerana marjoja myyntiin ja heillä omat reviirit. Olen kerran eksynyt apajilleen, ihan sovinnossa sovittiin, että siirryn toiseen metsään. Mm oma asuinalue erään vietnamilaisperheen keräysaluetta. Ja lähellä toisessa suunnassa ukrainalaisten. Sovinnolla nää jaetaan!

Kummaa touhua, ihan urpoa suorastaan. Mulle tuli joku valittaa kun keräsin tölkkejä ja pulloja että ei ole sinu alue. Sanoin että soita prlk poliisit sitten. Tuo on mafiatouhua- Sitä ei pidä sallia.

Monella elanto kiinni tässä hommassa. Esim moni ukrainalainen saa vain tt-tukea ja marjastus hyvä lisätulo. Monesti myyvät etukäteen jo, että 20 ämpäriä mustikkaa tarjolla hintaan se ja se. Kyllä se ärsyttää, kun töihin metsään päästyä on joku tyhjännyt sen. Siksi jakavat nämä alueet. Heillä ei myöskään ole autoja kuten suomalaisilla, joten eivät pääse kauemmas etsimään uusia paikkoja 

Vierailija
157/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on asioita, mitä jokaisen aikuisen pitäisi ymmärtää ja sietää että elämässä kaikki ei mene niin kuin itse haluaa eikä kaikkea voi omia itselleen.

Vierailija
158/158 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta välillä vähän huvittavia nämä tapaukset joissa luullaan että paikka missä on käynyt usein muut ei saisi käydä siellä. Kysehän on pettymyksestä ja sen käsittelystä että joku toinenkin on löytänyt saman paikan. Monesti käynyt niin, että on löytänyt hyvän marja paikan ja seuraavana päivänä joku on jo käynyt poimimassa marjat. Kyllä se saattaa harmittaa, mutta yhtälailla muillakin on oikeus käydä marjastamassa. Jokamiehenoikeuksia pitäisi osata kunnioittaa.

Sitä en ymmärrä, miksi jotkut menevät toisten pihapiirille poimimaan marjoja.