Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisen oikeudet ja mustikkapaikkojen "varaaminen"

Vierailija
26.07.2024 |

Oletteko tietoisia tästä ilmiöstä? Että varaillaan toisten metsistä paikkoja, "koska olen käynyt tässä monta vuotta".

Voisi poistaa kolo oikeudet. Ei ne enää toimi.

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä marjaa voi kylvää ja kasvattaa johonkin lähimetsään ettei tarvitse kauemmas lähteä etsimään? Siemenethän marjoissa on joten niitä vain paiskoisi metsään.

Eläimet kylvää marjojen siemeniä ulostamalla lähimetsiinkin eli kyllä, metsämarjoja kylvetään. Mutta "niitä vain paiskoisi metsään" toiminta ei vielä mustikkamaita tuota. Ja taajama-alueella varpuihin kohdistuu niin kova kulutus, ettei ne pysy hengissä. Kiitos kaikenlaisten ulkoilijoiden ja maastomopoilijoiden. Eli mustikkamaiden valmistus lähelle asutusta on aika vaikeaa ellei peräti mahdotonta.

Vierailija
62/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on huippua että marjatkin varastetaan, kuten lehdessä oli. Sankot pitää pitää olla koko ajan näkyvillä että säästyy tälläisestä rumbasta.Käymme yleensä saarissa marjassa, joten muiden tulon kyllä kuulee moottorien äänestä, Harvemmin on tullut porukkaa samaan saareen, mutta joskus on tullut ja kyllä se meille sopii, emme omista marjoja maassa, joten se siitä.

Mikä on sankko? (taivutettuna sankon) Onko sen käyttäjä sellainen, joka juo alkkohoolia ja siksi käyttää liikaa konsonantteja muuallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?

On laillista, jos auto on ajettu metsän puolelle. Metsänomistajalla on oikeus kieltää maastossa ajaminen ja jos sen auton alle jää yksikin taimi, niin auto on siirrettävä muualle.

Marjat saa silti poimia. Täällä on tapana ajaa joku traktori tai muu iso kone poikittain eteen, jos on menty autolla luvattomaan paikkaan. 

Kyllä, marjat saa poimia, mutta ensin on siirrettävä se auto pois maastosta.

Vierailija
64/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten mustikkapaikka varataan? 

Kerrotaan kuuluvasti siitä kaikille lähialueen asukkaille ja huolehditaan että ollaan itse mustikka-aikaan siellä

Ei kai tuo mitään varaamista ole. Ja yleensä niistä omista mustikkapaikoista ollaa pikemmin hipit hiljaa että sinne ei kukaan muu eksyisi.

Vierailija
65/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?

Riippuu tilanteesta. Ja siitä, minkälainen metsä todella on kyseessä. Mikä vain muutaman puun alue ei ole metsää eikä missä vain saa jokaisenoikeudella marjastaa!

Vierailija
66/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan omalle mustikkapaikalleni karhun vahtimaan.

Muuten hyvä idea, mutta Nalle kyllä syö ne mustikat. 

Vierailija
67/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On laillista, jos auto on ajettu metsän puolelle. Metsänomistajalla on oikeus kieltää maastossa ajaminen ja jos sen auton alle jää yksikin taimi, niin auto on siirrettävä muualle.

Auto on siirrettävä, mutta marjat saa silti poimia, ne eivät ole maanomistajan omaisuutta.

Vierailija
68/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata. 

Tontilta ei saakaan kerätä. Selvitäpä itsellesi mitä tontti tarkoittaa.

Mitä tontti sitten tarkoittaa? Onko se siis vain se hoidettu piha-alue mikä on tonttia, ja miksi sitä loppuosaa omistamastasi maatilkusta kutsutaan, jos se ei enää ole ton

Kyllä ne kesämökitkin tonteilla ovat.

Vierailija
69/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata. 

Tee siitä  tosiaan osa pihaasi, jos se on mahdollista. Tai aitaa se ja laita yksityisalue- ja kameravalvonta-kylttejä, vaikka vielä jollain hurjannäköisen koiran kuvalla varustettuja minä vartioin täällä -kylttejä (mutta ei humoristisia). 

Vierailija
70/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen ohje on, että pihapiiriin kuuluu kodin tai loma-asunnon välitön ympäristö ja alueen piharakennukset. Usein piha-alue erotetaan muusta ympäristöstä esimerkiksi aidalla tai nurmikolla. Pihapiiriä ei voi laajentaa omin luvin, vaan jokaisenoikeudet ovat voimassa aina välittömän pihapiirin ulkopuolella.

Kun täällä taas asiasta kiistellään, niin mitkään tontin rajat sun muut eivät varsinaisesti liity asiaan. Tontti voi olla vaikka hehtaarin, mutta tuskin on kokonaan pihapiiriä.

Vierailija
71/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee siitä  tosiaan osa pihaasi, jos se on mahdollista. Tai aitaa se ja laita yksityisalue- ja kameravalvonta-kylttejä, vaikka vielä jollain hurjannäköisen koiran kuvalla varustettuja minä vartioin täällä -kylttejä (mutta ei humoristisia). 

Ei näitä tarvitse noudattaa, jos kyse ei ole selkeästi pihapiiristä. Laajan metsäalueen aitaaminen ei poista jokamiehenoikeuksia eli aidan saa ylittää, eikä metsässä kulkemista voida kieltää aidalla, jonka ainoana tarkoituksena on estää jokamiehen oikeuksien käyttäminen.

https://yle.fi/a/3-8656893

Vierailija
72/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten mustikkapaikka varataan? 

Minä olen laittanut metsäautotien varten kylttejä että on myrkytettyä aluetta. Toki omistan nuo metsät enkä halua sinne muita poimimaan.

Vierailija
73/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko siellä liimaillaan käsiä maahan mustikkapaikoilla :D

Vierailija
74/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen ohje on, että pihapiiriin kuuluu kodin tai loma-asunnon välitön ympäristö ja alueen piharakennukset. Usein piha-alue erotetaan muusta ympäristöstä esimerkiksi aidalla tai nurmikolla. Pihapiiriä ei voi laajentaa omin luvin, vaan jokaisenoikeudet ovat voimassa aina välittömän pihapiirin ulkopuolella.

Kun täällä taas asiasta kiistellään, niin mitkään tontin rajat sun muut eivät varsinaisesti liity asiaan. Tontti voi olla vaikka hehtaarin, mutta tuskin on kokonaan pihapiiriä.

Meidän kahden hehtaarin tontti on kokonaan aidattu koiria varten ja on meidän pihapiiriä. Tervetuloa yrittämään kiivetä aidan yli, saat koirien hampaankuvat takalistoosi. 

Vierailija
75/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Jokaisen oikeudet on ohjeen tasolla. Niitä ei ole laissa. Mitä vähemmän kunnioitatte ihmisten rauhaa ja omaisuutta sitä varmemmin poistuvat kokonaan. Ei tarvi edes muuttaa lakia että ne poistuu. Ne vaan... katoaa.

Vierailija
76/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kahden hehtaarin tontti on kokonaan aidattu koiria varten ja on meidän pihapiiriä. Tervetuloa yrittämään kiivetä aidan yli, saat koirien hampaankuvat takalistoosi. 

Jos se on aidattu, niin se on pihapiiriä. Siitä vaan aitaamaan panssariaidalla tontti, jos halutaan. Meillä 3 hehtaarin tontti (tai määräala), josta ainoastaan 1/3 osa pihaa ja muualla saa marjastaa kuka vaan.

Vierailija
77/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Jokaisen oikeudet on ohjeen tasolla. Niitä ei ole laissa. Mitä vähemmän kunnioitatte ihmisten rauhaa ja omaisuutta sitä varmemmin poistuvat kokonaan. Ei tarvi edes muuttaa lakia että ne poistuu. Ne vaan... katoaa.

Jokaisen oikeudet perustuu käytäntöön. Käytäntö on sekin että taloista ei mennä näköetäisyydelle keräilemään koska se häiritsee. Molempia käytäntöjä tulee noudattaa. Muuten katoavat perätysten.

Vierailija
78/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tontilta ei saakaan kerätä. Selvitäpä itsellesi mitä tontti tarkoittaa.

Mitä tontti sitten tarkoittaa? Onko se siis vain se hoidettu piha-alue mikä on tonttia, ja miksi sitä loppuosaa omistamas

"Kyllä ne kesämökitkin tonteilla ovat."

Kesämökkikiinteistöt ovat yleensä tiloja, eivätkä tontteja. Toki välittäjät käyttävät tontti-nimitystä mistä vain kiinteistöstä, mutta se ei muuta sitä, minkälaista maa-aluetta tontti-sana oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
79/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen viljelyksilläkään ei voi "jokamiehenoikeuksilla" (=jokaisenoikeuksilla) marjastaa. Eli pihapiirin lisäksi on muitakin alueita, joihin ei muilla ole asiaa.

Vierailija
80/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit tehdä alueesta pihapiiriin kuuluvan myös istuttamalla sinne puutarhakasveja. Minä istutin omaan metsääni alppiruusuja ja tein sinne polkuja hakkeesta. Nyt tämä "rodometsä" on osa puutarhaa ja sinne ei enää kukaan marjastaja kehtaa tulla.