Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokaisen oikeudet ja mustikkapaikkojen "varaaminen"

Vierailija
26.07.2024 |

Oletteko tietoisia tästä ilmiöstä? Että varaillaan toisten metsistä paikkoja, "koska olen käynyt tässä monta vuotta".

Voisi poistaa kolo oikeudet. Ei ne enää toimi.

Kommentit (158)

Vierailija
1/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienipaikkojen varailu vielä pahempaa

Vierailija
2/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten mustikkapaikka varataan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan :O. Miten tää hoidetaan? Ajetaan muut pois, kun tullaan itse paikalle? Kyltillä?

Meinasi kyllä suu loksahtaa auki, kun kuulin tutulta, että oli verkon laittanut jonkun "paikalle". Eikä siis todellakaan kenenkään mökkipoukamaan tms., mihin nyt olisi ihan ymmärrettävää ettei lähdetä omaa viemään.

Vierailija
4/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?

Vierailija
5/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii-i. Tuskin siellä kylttiä, aitaa tai vartijoita on. 

Vierailija
6/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrotaan kuuluvasti siitä kaikille lähialueen asukkaille ja huolehditaan että ollaan itse mustikka-aikaan siellä

Vierailija
7/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on hyvä sienipaikka" "taas kävin mustikassa vakkaripaikallani. Menen huomenna myös". Paha tappava katse jos joku eksyy sinne. Itkeminen julkisesti että mustikat kerätty omalta paikaltani.

Vierailija
8/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotaan kuuluvasti siitä kaikille lähialueen asukkaille ja huolehditaan että ollaan itse mustikka-aikaan siellä

Ahaa. No eikös tuollaisen päsmärin voi antaa huudella ihan rauhassa ja käy itse mustikka aikaan missä haluaa. Jos päsmäri on ehtinyt ensin, niin sitten mennään toiseen paikkaan. Jos ehditään ennen sitä päsmäriä, niin kylmän viileästi kerätään ne marjat talteen. 

Vierailija
9/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on hyvä sienipaikka" "taas kävin mustikassa vakkaripaikallani. Menen huomenna myös". Paha tappava katse jos joku eksyy sinne. Itkeminen julkisesti että mustikat kerätty omalta paikaltani.

No cry me a river. Elämä on. Siinähän vonkuu. 

Vierailija
10/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se liiallinen tasa-arvo teettää, ne hyvätkin asiat otetaan kostona pois.

Vierailija
11/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. No eikös tuollaisen päsmärin voi antaa huudella ihan rauhassa ja käy itse mustikka aikaan missä haluaa. Jos päsmäri on ehtinyt ensin, niin sitten mennään toiseen paikkaan. Jos ehditään ennen sitä päsmäriä, niin kylmän viileästi kerätään ne marjat talteen. 

Alkaa uhriutuminen jos joku kerännyt hänen paikaltaan marjat kun vielä kertoi hyvät paikkansa.

Vierailija
12/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa uhriutuminen jos joku kerännyt hänen paikaltaan marjat kun vielä kertoi hyvät paikkansa.

No siinähän uhriutuu. 

Vierailija
13/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan omalle mustikkapaikalleni karhun vahtimaan.

Vierailija
14/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kyllä ahneita, jestas. 

Vierailija
15/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?

Ei ole laillista. T: Metsänomistaja

Vierailija
16/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata. 

Vierailija
17/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata. 

Laita siihen joku leikkimökki tms. niin sitten se on "pihapiiriä", eikä siihen saa tulla.

Vierailija
18/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat jokamiehenoikeudet

Vierailija
19/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh, olen maalla asuva. Enempikin asia on niin ettei siitä hyvästä mustikkapaikasta huudella ollenkaan. Tosin kyllä jokainen tietää, mistä niitä löytyy ja kaikki sinne on mahtunut poimimaan. Jos joku hyvä paikka on jo poimittu, niin mennään seuraavaan. Sitten taas tiedetään, että joku perhe on jo vuosia poiminut omasta lähimetsästään, vaikka ei se niinsanotusti ole heidän varaamansa paikka, niin sinne ei rynnätä ihan kohteliaisuussyistä, vaikka se jokaisenoikeudella onkin sallittua. Metsää riittää kyllä muuallakin ja muillekin.

Vierailija
20/158 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä sieni ja marjapaikkoja kerrota toisille. Ne on nykyään kyllä netissä. 

Mutta meillä tulee poimijoita tontille. Tontti on luonnonmukainen ja rajoittuu metsään. Tontti on iso , mutta normaali omakotitalon tontti. Ja rajapyykit on selvästi näkyvissä.  Poimijat tulee usein tontin puolelle. Ja näkyvyys on hyvä. Mutta meillä on tontilla hyvät marjamaat, koska niitä hoidetaan.