Jokaisen oikeudet ja mustikkapaikkojen "varaaminen"
Oletteko tietoisia tästä ilmiöstä? Että varaillaan toisten metsistä paikkoja, "koska olen käynyt tässä monta vuotta".
Voisi poistaa kolo oikeudet. Ei ne enää toimi.
Kommentit (158)
En ole kuullutkaan :O. Miten tää hoidetaan? Ajetaan muut pois, kun tullaan itse paikalle? Kyltillä?
Meinasi kyllä suu loksahtaa auki, kun kuulin tutulta, että oli verkon laittanut jonkun "paikalle". Eikä siis todellakaan kenenkään mökkipoukamaan tms., mihin nyt olisi ihan ymmärrettävää ettei lähdetä omaa viemään.
Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?
Vierailija kirjoitti:
Siis miten mustikkapaikka varataan?
Nii-i. Tuskin siellä kylttiä, aitaa tai vartijoita on.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotaan kuuluvasti siitä kaikille lähialueen asukkaille ja huolehditaan että ollaan itse mustikka-aikaan siellä
"Minulla on hyvä sienipaikka" "taas kävin mustikassa vakkaripaikallani. Menen huomenna myös". Paha tappava katse jos joku eksyy sinne. Itkeminen julkisesti että mustikat kerätty omalta paikaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotaan kuuluvasti siitä kaikille lähialueen asukkaille ja huolehditaan että ollaan itse mustikka-aikaan siellä
Ahaa. No eikös tuollaisen päsmärin voi antaa huudella ihan rauhassa ja käy itse mustikka aikaan missä haluaa. Jos päsmäri on ehtinyt ensin, niin sitten mennään toiseen paikkaan. Jos ehditään ennen sitä päsmäriä, niin kylmän viileästi kerätään ne marjat talteen.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on hyvä sienipaikka" "taas kävin mustikassa vakkaripaikallani. Menen huomenna myös". Paha tappava katse jos joku eksyy sinne. Itkeminen julkisesti että mustikat kerätty omalta paikaltani.
No cry me a river. Elämä on. Siinähän vonkuu.
Sitä se liiallinen tasa-arvo teettää, ne hyvätkin asiat otetaan kostona pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. No eikös tuollaisen päsmärin voi antaa huudella ihan rauhassa ja käy itse mustikka aikaan missä haluaa. Jos päsmäri on ehtinyt ensin, niin sitten mennään toiseen paikkaan. Jos ehditään ennen sitä päsmäriä, niin kylmän viileästi kerätään ne marjat talteen.
Alkaa uhriutuminen jos joku kerännyt hänen paikaltaan marjat kun vielä kertoi hyvät paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa uhriutuminen jos joku kerännyt hänen paikaltaan marjat kun vielä kertoi hyvät paikkansa.
No siinähän uhriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?
Ei ole laillista. T: Metsänomistaja
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata.
Laita siihen joku leikkimökki tms. niin sitten se on "pihapiiriä", eikä siihen saa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, olen maalla asuva. Enempikin asia on niin ettei siitä hyvästä mustikkapaikasta huudella ollenkaan. Tosin kyllä jokainen tietää, mistä niitä löytyy ja kaikki sinne on mahtunut poimimaan. Jos joku hyvä paikka on jo poimittu, niin mennään seuraavaan. Sitten taas tiedetään, että joku perhe on jo vuosia poiminut omasta lähimetsästään, vaikka ei se niinsanotusti ole heidän varaamansa paikka, niin sinne ei rynnätä ihan kohteliaisuussyistä, vaikka se jokaisenoikeudella onkin sallittua. Metsää riittää kyllä muuallakin ja muillekin.
Ei kai niitä sieni ja marjapaikkoja kerrota toisille. Ne on nykyään kyllä netissä.
Mutta meillä tulee poimijoita tontille. Tontti on luonnonmukainen ja rajoittuu metsään. Tontti on iso , mutta normaali omakotitalon tontti. Ja rajapyykit on selvästi näkyvissä. Poimijat tulee usein tontin puolelle. Ja näkyvyys on hyvä. Mutta meillä on tontilla hyvät marjamaat, koska niitä hoidetaan.
Sienipaikkojen varailu vielä pahempaa