Jokaisen oikeudet ja mustikkapaikkojen "varaaminen"
Oletteko tietoisia tästä ilmiöstä? Että varaillaan toisten metsistä paikkoja, "koska olen käynyt tässä monta vuotta".
Voisi poistaa kolo oikeudet. Ei ne enää toimi.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?
Meillä on se jokaisenoikeus, mutta jotkut poimisivat mielellään marjat omasta metsästään. Joten en ihmettele.
Tiiä, mutta ainakin asutuskeskusten lähimetsissä saisi olla litrarajat, paljonko yksitaho saa poimia, että useammalle riittää. Karhu valvomaan myös tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että omasta metsästä on metsänomistaja ajanut poimijoita pois. Ei taida olla laillista sekään?
Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata.
Tontilta ei saakaan kerätä. Selvitäpä itsellesi mitä tontti tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihan oikeasti harmittaa itseä, pihasta nousee kallion viertä portaat omaan metsään ihan loistavalle mustikkapaikalle, ja joku saat*na on ne kerinnyt joka vuosi keräämään ennen minua. Oikeasti vähän ärsyttää, ettei edes se että on maksanut omasta tontista tarkoita sitä, etteikö vieraat ihmiset saisi siellä hengata.
No ihan samahan se on metsässä. Olet maksanut siitä metsästä, kasvatat siellä puita oman taloutesi turvaksi ja sitten joku tollo tulee sinne retkeilemään ja talloo taimet. Kyllä v*tuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontilta ei saakaan kerätä. Selvitäpä itsellesi mitä tontti tarkoittaa.
No se on puolentoista hehtaarin tontti josta suuri osa on metsää, niin kyllä siellä metsässä käsittääkseni saa olla. Ihan talon ympäristössä ei saa. Ehkä minulla sitten on tontin käsite pielessä, mutta tarkoitan sitä maanpalaa millä taloni seisoo ja minkä ostin talon mukana.
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli se ongelma, että poimivat käytännössä pihapiirissä. Riistakameroiden asennuksen jälkeen eivät enää tulleet. Nämä oli ihan suomalaisia, jotka ei uskoneet puhetta. Jos keittiön ikkunasta näkee poimijan on liian lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli se ongelma, että poimivat käytännössä pihapiirissä. Riistakameroiden asennuksen jälkeen eivät enää tulleet. Nämä oli ihan suomalaisia, jotka ei uskoneet puhetta. Jos keittiön ikkunasta näkee poimijan on liian lähellä.
Meillä on ihan sama ongelma. Mä en ymmärrä eikö ihmisille ole opetettu että jos metsästä näet talon niin olet liian lähellä.
Yksi vuosi nuo häiritsevät poimijat kävivät keräämässä myös pihallemme istutetut pensasmustikat.
Vanhat jokamiehenoikeudet takaisin!
Minä käyn merkkaamassa parhaimmat mustikkapaikat kuten koirat merkkaa reviirejään...
Luulisi, että tässä maassa olisi riittävästi metsää, mistä poimia marjoja, ettei tarvitse kenenkään pihaan mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat jokamiehenoikeudet takaisin!
Oikeiksien mukana pitäisi olla käytöstavat ja velvollisuudet.
Käytännlssä varmaan tulee poistumaan nämä "jokamiehen oikeudet",koska ulkomailta tulloo porukkaa ja he eivät kunnoita näitä "olet liian lähellä" juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten mustikkapaikka varataan?
Kerrotaan kuuluvasti siitä kaikille lähialueen asukkaille ja huolehditaan että ollaan itse mustikka-aikaan siellä
Ahaa. No eikös tuollaisen päsmärin voi antaa huudella ihan rauhassa ja käy itse mustikka aikaan missä haluaa. Jos päsmäri on ehtinyt ensin, niin sitten mennään toiseen paikkaan. Jos ehditään ennen sitä päsmäriä, niin kylmän viileästi kerätään ne marjat talteen.
Päsmäri päsmäri
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn merkkaamassa parhaimmat mustikkapaikat kuten koirat merkkaa reviirejään...
Jaa senkö takia hyvällä marjapaikkaa oli kävelty, muttei poimittu!?
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että tässä maassa olisi riittävästi metsää, mistä poimia marjoja, ettei tarvitse kenenkään pihaan mennä.
Ei ne jaksa mennä yhtään kauemmas omalta alueeltaan niin menevät sitten ihmisten pihoille jos mustikat jatkuu sinne. Mitään normaalia kohteliaisuutta ei näytä olevan. Mustikoiden himo niin suurta.
Vierailija kirjoitti:
Käytännlssä varmaan tulee poistumaan nämä "jokamiehen oikeudet",koska ulkomailta tulloo porukkaa ja he eivät kunnoita näitä "olet liian lähellä" juttuja.
Ei niitä kunnioita nykyään osa kantiksistakaan. Oman navan ympärillä pyörii koko maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas - mene aiemmin! Oma saamattomuutesi on sinun mielestäsi muiden syytä. Istuta pihaasi mustikkapensas, jos haluat omasta pihapiiristä kerätä - se kallion päällä oleva mustikkapaikka on jokaisen vapaata aluetta, jos ei ole osa pihapiiriä.
Ens kerralla, kun kohtaan jonkun metsässä alan käyttäytymään uhkaavasti ja pyörittelen silmiäni. Eiköhän tajua, että NE ON MUN MARJAT :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas - mene aiemmin! Oma saamattomuutesi on sinun mielestäsi muiden syytä. Istuta pihaasi mustikkapensas, jos haluat omasta pihapiiristä kerätä - se kallion päällä oleva mustikkapaikka on jokaisen vapaata aluetta, jos ei ole osa pihapiiriä.
Tuskin kukaan haluaa raakoja kerätä. Ja ei kannata istuttaa mustikkaa pihaan tai saa ne hullut tontin vieressä pyörijät keräämään sinnekin.
Eihän sillä ole mitään väliä. Uhriutukoot rauhassa. Kaikki muut kyllä ymmärtävät, että ihan pöljää tuollainen käytös.