Miksi hoiva-alalla on paljon sairauspoissaoloja?
Kommentit (120)
Asiakkaiden kanssa jatkuvaa lähikontaktia, niin jos jotain tautia on tarjolla koko ajan.
Väite pitää paikkansa kyllä hoitajien kohdalla, muttei lääkärien, jotka eivät juuri sairaspoissaoloja harrasta. Ja niitä työterveyshuollon ylityöllistäjäsaikuttajia totisesti löytyy erityisesti julkisen puolen hoitoalan ammattilaisten keskuudesta, yksityiseltä ei niinkään.
Lääkäri tapaa potilaan kierrolla, tekee ehkä pikaisen tutkimuksen, mutta ei todellakaan hoida potilasta konkreettisesti eli altistuu potilaiden "pöpöille" huomattavasti vähemmän kuin hoitaja.
Itse ainakin olin hoitoalalla saikulla loppuvaiheessa paljon, koska skolioosiselkäni sanoi itsensä irti ja sain välilevyn pullistuman kaksvitosena.
Sairaalassa vielä pärjäsi joten kuten, kun pystyi suht ergonomisesti toimimaan ja monesti työparin kanssa, mutta kotihoidossa ja vammaispalveluissa se olikin sitten aivan mahdotonta monesti. Varmaan työkaverit ajatteli, että saikuttelen huvikseni, nuori ihminen.
Nyt muissa hommissa ja saikulla viimeksi 1,5 vuotta sitten.
Ensi vuonna leikataan hoitajien sairaslomarahoja, irtisanomissuojaa heikennetään ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Jos ensi vuonna sairastaa niin saa tilille vähemmän palkkaa.
Työvuorosuunnittelussa ei oteta palautumista huomioon. Ykkösvapailla voidaan mennä pari viikkoa. Moni tekee kevennettyä työaikaa ja -määrää joten muut työntekijät kuormittuvat lisää. Ei myöskään osata kunnioittaa toisen työtä vaan tartutaan lillukanvarsiin itseä korostaen. Jos ei ole kokenut työuupumusta ei ole varaa kettuilla niille jotka ovat. Ja missäpä ne räkätaudit tarttuu kun usein tulee joku töihin räkä poskella kertoen saaneensa pikku nuhan.
Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa ja sairaslomarahoja 60 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkaa sotesta 500 miljoonaa ja sairaslomarahoja 60 miljoonaa.
Hyvinvointialue ei jatka enää määräaikaisten työsopimuksia eikä ota eläkkeelle jäävien tilalle ketään. Ja keikkahoitajien käyttäminen loppuu. Lisäksi irtisanotaan väkeä tukipalveluista eli siivous, ruokahuolto ja ict-tuki.
Vanhusten ympärivuorokautisen hoivan paikkoja lopetetaan ja tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista missä ei ole hoitaja mitoitusta eli ei ole hoitajaa esim. yöllä. Lisäksi lopetetaan terveyskeskuksia.
Sairauslomien keskiarvoa lisää eläkeiän nosto. Meillä n40 hoitajaa osastollamme ä. 4 pitkällä saikulla(siis kuukausia, yksi vuoden). Syynä se, että jonotetaan lonkka leikkaukseen ja selkäleikkaukseen. Eläkkeelle eivät pääse.
Muutenkin meillä on aika paljon vanhoja työntekijöitä. Myös minä pääsen eläkkeelle parin vuoden päästä. Minulla on onni olla terve ja hyväkuntoinen ja tulen tekemään keikkaa eläkkeellä, jos ei mitään isompaa satu. Vuosien varrella on ollut meillä myös kaksi pitkää saikkua rintasyövän takia.
On toki niitäkin, jotka ottavat oma ilmoitus saikkua ihan muuten vain. Tämän tietää siitä, kun sanovat ottavansa vitutus saikkua ja ovat sen jälkeen kolme päivää pois.
Uskon, että paikoissa, missä on keskimäärin nuorempaa sakkia, on saikkuja vähemmän. Ikä tuo omat pitkäaikaissairaudet ja näiden vuoksi on pitkiä saikkuja. Sairauselälkeelle pääsy on melkein mahdotonta
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomien keskiarvoa lisää eläkeiän nosto. Meillä n40 hoitajaa osastollamme ä. 4 pitkällä saikulla(siis kuukausia, yksi vuoden). Syynä se, että jonotetaan lonkka leikkaukseen ja selkäleikkaukseen. Eläkkeelle eivät pääse.
Muutenkin meillä on aika paljon vanhoja työntekijöitä. Myös minä pääsen eläkkeelle parin vuoden päästä. Minulla on onni olla terve ja hyväkuntoinen ja tulen tekemään keikkaa eläkkeellä, jos ei mitään isompaa satu. Vuosien varrella on ollut meillä myös kaksi pitkää saikkua rintasyövän takia.
On toki niitäkin, jotka ottavat oma ilmoitus saikkua ihan muuten vain. Tämän tietää siitä, kun sanovat ottavansa vitutus saikkua ja ovat sen jälkeen kolme päivää pois.
Uskon, että paikoissa, missä on keskimäärin nuorempaa sakkia, on saikkuja vähemmän. Ikä tuo omat pitkäaikaissairaudet ja näiden vuoksi on pitkiä saikkuja. Sairauselälkeelle pääsy on melkein mahdotonta
Kohta saa vanhemmat työntekijät helposti irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että paikoissa, missä on keskimäärin nuorempaa sakkia, on saikkuja vähemmän. Ikä tuo omat pitkäaikaissairaudet ja näiden vuoksi on pitkiä saikkuja. Sairauselälkee
Minua ei haittaisi irtisanominen. Olen ollut saman työnantajan palveluksessa 43 vuotta. Nämä pari viimeistä vuotta voisin olla ihan hyvin työttömänä
Olen tehnyt hoitotyötä (vuorotyö), tällä hetkellä teen töitä asiantuntijana. Poissaolojen suhteen kaksi suurinta muutosta: nykyään on päivätyö, jonka ansiosta nukun paremmin (ja voin kokonaisuutena paremmin), joten sairastelen paljon vähemmän.
Jos saan flunssan tai lapsi on sairaana, pystyn pitämään etäpäivän, hoitotyössä taas etätyömahdollisuutta ei luonnollisesti ole.
Lisäksi hoitotyössä on huonosti korvaavia työtehtäviä jos esim selkä tai polvi oireilee, niin melkein ainoa vaihtoehto on olla sairauslomalla.
Lisäksi hoitotyössä on osastoja, joissa hoidetaan potilaita, joilla on ns nollasolutilanne (esim syöpäosastot) ja tällöin henkilökunta ei voi eikä saa olla töissä infektio-oireisena. Se, mikä terveelle ihmiselle on vain noro, voi olla kantasolusiirron saaneelle ihmiselle hengenlähtö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo pitkään on ollut tilanne, että työntekijöitä ei vaan saa mistään. Siitä on seurannut se, että ne jotka töissä vielä ovat, venytetään äärimmilleen. Ei kovin viisasta pitemmällä tähtäimellä, mutta näin se on mennyt ainakin niissä paikoissa, missä mä olen ollut.
Jatkokysymys 1: miksi niitä työntekijöitä ei saa, seuraava jatkokysymys miksi ne eivät tule. Huono palkka on väärä vastaus ja siitä saa miinuspisteitä.
Työntekijöitä ei saa, koska ala on raskas. Ala on raskas, koska sillä on työvoimapula. Otan miinuspisteen ja sanon, että palkkaus on sellainen, ettei se vaan riitä houkuttelemaan töihin kun tietää että sen jälkeen selkänahasta revitään viimeisetkin jaksamiset. Ei palkka huono varsinaisesti ole, mutta ei myöskään riittävän hyvä lisätäkseen vetovoimaa. Nytkin moni vastavalmistunut tai valmistumisen kynnyksellä oleva on meillä kesätyöntekijänä ja olen kuullut, kuinka puhuvat siitä että he ovat ihan loppu parin kuukauden jälkeen ja odottavat vaan että työt loppuu ja voi valita jatkossa jonkun vähän kevyemmän paikan, kuin erikoissairaanhoidon vuodeosaston. Terveyskeskuksia on kiinni ja osastot sairaalassa täynnä sellaisia potilaita, jotka ei sinne kuulu. Maksimikuormitus vuorosta toiseen viikkokaupalla, siinä alkaa kuka vaan väsyä ja vielä enemmän joku, joka vasta aloittelee uraansa. Osaston omat työntekijät on vähintään toinen jalka ovenvälissä menossa opiskelemaan muuta alaa, tai vaihtamassa työpaikkaa toisenlaiseen hoitotyöhön. Ei tarvitse ihmetellä, kun tulijoita ei ole ja ne jotka tulee ei pysy.
- sairaanhoitaja erikoissairaanhoidosta
Miehet aina väittävät (ja toki usein ovatkin) fyysisesti vahvempia kuin naiset. Miksi he eivät mene tuolle unelma-alalle kääntelemään 80-kiloisia vanhuksia, kiireen keskelle, äärimmäisen pienipalkkaiselle ja epäkiitolliselle paikalle? Heistähän tuo ei ole kuin juoruamista ja käsien heiluttelua vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Fyysistä,psyykkinen rasitus korkea ja jatkuva väkivallan uhka. Kyllä kun sitä tarpeeksi kolhuja saa henkisesti ja fyysisesti niin on sairausloman tarpeessa.
Lisäksi huonosti johdettua.
Ainakin yksi selitys on se, että kun on naisvaltainen ala, niin usein naiset tuppaavat jäämään herkemmin kotiin sairaan lapsen kanssa. Ja toinen on se, että on paljon eläkeikää lähestyvä työntekijöitä, jolloin on kaikkia TULES-vaivoja.
Minulle viimeinen tikki alalle oli henkisesti sairas esinainen vammaispuolella. Katsoin eukon touhuja vuoden ja se riitti. Vaihdoin alaa.
No, mä olen ainakin iloinen siitä, ettei kotihoito lähetä sairastunutta työntekijää ikääntyvää omaistani hoitamaan. Hoitajalle virus on muutaman päivän saikulla ohi, mutta jos se tarttuisi omaiseeni, se voisi olla kohtalokasta.
Miksiköhän. Laita sellaiset keskitason akat samaan työpaikkaan taistelemaan keskenään ja muun henkilökunnan sekä potilaiden kanssa ja katso mitä tapahtuu. Kaikki sairastuvat tai kuolevat pois.
Koska sh tekee todennäköisimmin lapsia ja koska sh ottaa todennäköisesti törppömies joka ei jää kotiin kun lapsi sairastaa.