Parisuhde, kun uusi kumppani vastaa aiheisiin asian ohi
Kokemuksia vastaavasta, kun kumppani vastaa tärkeisiin asioihin asian ohi.
Itselläni ainakin alkaa nopeasti luottamus kärsimään. Asiaa on nyt puitu hetki, eikä se ole vieläkään selvinnyt.
Ensin tulee tietysti mieleen salaako tahallaan, esim narsismi. Mutta kun ei siltäkään vaikuta.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä jankutat asiasta josta toinen ei halua/jaksa puhua. Voåisit seuraavaksi opetella kehittämään keskustelua kumpaakin kiinnostavista aiheista.
Eihän parisuhde toimi näin! Kukaan ei voi määrätä mistä saa puhua ja mistä ei. Jos asia on merkittävä ja ongelma.
Ja juuri siksi ap:n kumppanin ei tarvitse vastata asiaan, josta jo on kertonut mielipiteensä. Ei edes silloin, kun ap jankkaa ja jankkaa ja haluaa saada itselleen kelpaavan vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna pari esimerkkiä, joten tähän voi vastata.
Olemme puhuneet lapsuuden traumasta. Olen tehnyt joitain huomioita joiden pohjalta minun on usein vaikea luottaa ihmisiin.
Joten kysyin onko hänellä ollut näitä ongelmia, annoin myös esimerkin.
Ei vastausta. Kyse on asiasta josta minulla on huonoja kokemuksia, joten haluan selvittää sen pian.
Meillä on muuten hyvä yhteys ja voimme puhua mistä vaan. Nyt vaan huomasin että mies ei aina vastaakaan ja se on outoa.
ap
Siis sinä et ymmärrä, että hän ei halua puhua lapsuuden traumoista? Jos sinä olet valmis niistä puhumaan, niin miksi oletat, että toinen olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asia kummallekin tärkeä, vai pelkästään sinulle?
Kuinka pitkästä puintihetkestä on kyse? Tuo kuulostaa siltä, että olet jo saanut vastauksen, se ei kelpaa sinulle ja jankutat toiselta vastausta, joka kelpaa.
Niin jos asia on minulle tärkeä, sen pitäisi olla myös toiselle tärkeä. Ja selvästi hän ymmärtää tämän.
Hän kirjoittaa pitkästi, mutta ei vaan vastaa itse kysymykseen.
Olen huomauttanut että tuntuu kuin hän välttelisi, enkä tietenkään oleta tästä mitään.
Mutta hän ei vaan vastaa. Mietin mahdollisia syitä miksi joku käyttäytyisi näin.
ap
Vältit vastaamasta suoraan. Eli ymmärränkö tästä, että asia oikeasti on tärkeä vain sinulle?
Välttelit vastaamasta, kuinka pitkään olette puineet asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä olisi kiva saada.
Jos tilanne on sellainen että olet jo saanut vastauksen kysymykseesi mutta se ei kelpaa sinulle, ongelma on sinussa.
Jos taas tilanne on sellainen, että olet toistuvasti esittänyt saman kysymyksen ja saanut joka kerta vastaukseksi pitkän selostuksen, mutta et vastausta kysymykseesi, ongelma on vastapuolessa. Ja ongelman voi yrittää taklata jämäkkyydellä, esim. Vastaisitko tähän kysymykseen + kysymyksen suora esitys vielä kertaalleen. Jos tämäkään ei toimi, ongelma on iso.
Juuri näin ja näin minäkin ajattelen että ongelma on iso. En tiedä mitä tehdä jos hän ei nytkään vastaa.
Entä jos siihen kysymykseen ei voi vastata loukkaamatta ap:ta? On vaikea vastata, kun tietää, että rehellinen vastaus murskaa kysyjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä jankutat asiasta josta toinen ei halua/jaksa puhua. Voåisit seuraavaksi opetella kehittämään keskustelua kumpaakin kiinnostavista aiheista.
Eihän parisuhde toimi näin! Kukaan ei voi määrätä mistä saa puhua ja mistä ei. Jos asia on merkittävä ja ongelma.
Parisuhteessa eikä missään muussakaan tilanteessa kenenkään ei ole pakko puhua asiasta, josta ei halua puhua. Ihmisillä on oikeus omiin rajoihinsa. Myös parisuhteessa. Jos et voi hyväksyä toisen rajoja, et voi olla parisuhteessa hänen kanssaan.
Parisuhteen idea nimenomaan on se, että asioista puhutaan ihan asiasta riippumatta. Jos ei saa suuta auki, voi vaikka pysyä sinkkuna ettei pilaa muidenkin elämää, tai etsiä sellaisen kumppanin jolle pystyy puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on sellainen että olet jo saanut vastauksen kysymykseesi mutta se ei kelpaa sinulle, ongelma on sinussa.
Jos taas tilanne on sellainen, että olet toistuvasti esittänyt saman kysymyksen ja saanut joka kerta vastaukseksi pitkän selostuksen, mutta et vastausta kysymykseesi, ongelma on vastapuolessa. Ja ongelman voi yrittää taklata jämäkkyydellä, esim. Vastaisitko tähän kysymykseen + kysymyksen suora esitys vielä kertaalleen. Jos tämäkään ei toimi, ongelma on iso.
On sillä toisella osapuolella myös oikeus kieltäytyä vastaamasta. AP ja hänen kumppaninsa eivät ilmeisesti edes ole vielä seurustelleet kovin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa ei parisuhteessa myöskään ole hyvä pakottaa toista puhumaan. Ei se ole kumppania kunnioittavaa.
Hän on itse nimenomaan sanonut että voi puhua kaikesta.
Jos menneestä ei voi puhua, niin parisuhde ei tule toimimaan. Jokainen tajuaa tämän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ja näin minäkin ajattelen että ongelma on iso. En tiedä mitä tehdä jos hän ei nytkään vastaa.
Entä jos siihen kysymykseen ei voi vastata loukkaamatta ap:ta? On vaikea vastata, kun tietää, että rehellinen vastaus murskaa kysyjän.
Miksi pitää roikkua suhteessa sellaisen ihmisen kanssa, jolle rehellisenä oleminen loukkaa toista? Tuohan on ehkä selvin mahdollinen merkki siitä että on väärän ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme puhuneet lapsuuden traumasta. Olen tehnyt joitain huomioita joiden pohjalta minun on usein vaikea luottaa ihmisiin.
Ei vastausta. Kyse on asiasta josta minulla on huonoja kokemuksia, joten haluan selvittää sen pian.
Meillä on muuten hyvä yhteys ja voimme puhua mistä vaan. Nyt vaan huomasin että mies ei aina vastaakaan ja se on outoa.
ap
Siis sinä et ymmärrä, että hän ei halua puhua lapsuuden traumoista? Jos sinä olet valmis niistä puhumaan, niin miksi oletat, että toinen olisi?
Hän on sanonut niin!!!
Vastuullinen vuorovaikutus menee niin, että jos jostain asiasta ei halua puhua, niin sitten sanoo sen suoraan. Kaikenlainen kikkailu, väistely ja epämääräinen välttely ei kuulu hyvään parisuhteeseen.
Mistään ei ole pakko puhua, mutta kertoo sen sitten selkeästi jos ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa eikä missään muussakaan tilanteessa kenenkään ei ole pakko puhua asiasta, josta ei halua puhua. Ihmisillä on oikeus omiin rajoihinsa. Myös parisuhteessa. Jos et voi hyväksyä toisen rajoja, et voi olla parisuhteessa hänen kanssaan.
Parisuhteen idea nimenomaan on se, että asioista puhutaan ihan asiasta riippumatta. Jos ei saa suuta auki, voi vaikka pysyä sinkkuna ettei pilaa muidenkin elämää, tai etsiä sellaisen kumppanin jolle pystyy puhu
Niin sinä voit tehdä niin. Toiset voivat valita sellaisen parisuhteen, jossa ei ole pakko heti toisen vaatiessa ryhtyä puimaan esimerkiksi itselle traumaattisia asioita. Kuten sanoin, jos et voi hyväksyä toisen rajoja, et voi olla parisuhteessa hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa ei parisuhteessa myöskään ole hyvä pakottaa toista puhumaan. Ei se ole kumppania kunnioittavaa.
Jos menneestä ei voi puhua, niin parisuhde ei tule toimimaan. Jokainen tajuaa tämän.
ap
Kirjoitit, että hän ei KIRJOITTANUT vastausta. Eli olet kysynyt näin tärkeää asiaa häneltä viestillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko asia kummallekin tärkeä, vai pelkästään sinulle?
Kuinka pitkästä puintihetkestä on kyse? Tuo kuulostaa siltä, että olet jo saanut vastauksen, se ei kelpaa sinulle ja jankutat toiselta vastausta, joka kelpaa.
Niin jos asia on minulle tärkeä, sen pitäisi olla myös toiselle tärkeä. Ja selvästi hän ymmärtää tämän.
Hän kirjoittaa pitkästi, mutta ei vaan vastaa itse kysymykseen.
Olen huomauttanut että tuntuu kuin hän välttelisi, enkä tietenkään oleta tästä mitään.
Mutta hän ei vaan vastaa. Mietin mahdollisia syitä miksi joku käyttäytyisi näin.
ap
Vältit vastaamasta suoraan. Eli ymmärränkö tästä, että asia oikeasti on tärkeä vain sinulle?
Välttelit vastaamasta, kuinka pitkään olette puineet asiaa.
Todella kummalinen ajatuskin että parisuhteessa jokin asia joka vaikuttaa kumpaankin, olis tärkeä vain toiselle.
Ei meillä vain ole niin. Onneksi.
Vastaa aloituksen kysymykseen, tai ole vastaamatta. En ala kertomaan mitään liian henkilökohtaista tänne.
Kysymys oli syitä miksi joku käyttäytyisi näin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetat tietenkin suhteen ja kerrot miksi.
Yleisimmin terveet ja tasapainoiset ovat päässeet yli lapsuuden kipukohdista, eikä niitä haluta availla uudestaan ja uudestaan koska se raskas työ on jo tehty jos niitä kipukohtia edes on ollut.
Tulee aika ihmisen elämässä kun vastuu on itsellä, eikä voi piiloutua lapsuuden tapahtumien taakse. Tätä esimerkiksi epävakaat eivät millään meinaa tajuta ja uhriutuvat vielä 30-40v iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli sinä olet itsediagnosoitu mielenterveyspotilas, joten nyt haluat kumppanin kertovan asioita, joista voisit päätellä (ja joiden avulla voi myöhemmin kiristää) hänenkin olevan samanlainen.
Mies ei halua jatkuvasti kaivella asioita, tuollaista varten on terapeutti. Voit elää vain tänään ja jos käytät elämäsi menneiden tonkimiseen, et koskaan ole tyytyväinen. Todennäköisesti mies miettii tällä hetkellä vakavissaan suhteenne päättämistä, koska hän ei halua elää kokemisen ja tuntemisen höttöisessä muistelemisessa. Sinulla on huonoja kokemuksia, mutta kenenkään toisen ei tarvitse jakaa omia kokemuksiaan kanssasi, ei edes kumppanin. Jos et tätä hyväksy, on aivan oikein, että elät loppuelämäsi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos siihen kysymykseen ei voi vastata loukkaamatta ap:ta? On vaikea vastata, kun tietää, e
Aivan, tämän minä haluan selvittää. Ettei asia tule myöhemmin ilmi.
Olen sanonut etten tuomitse.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteen idea nimenomaan on se, että asioista puhutaan ihan asiasta riippumatta. Jos ei saa suuta auki, voi vaikka pysyä sinkkuna ettei pilaa muidenkin elämää, tai etsiä sellaisen kumppanin jolle pystyy puhu
Ei ole. Parisuhteessakin on oikeus asettaa rajat. Ei se mikään symbioosi ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja kun jää menneeseen, ei parisuhde toimi, koska tuo kumppani on ihan eri ihminen kuin menneisyytesi möröt.