Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri uhkasi väkivallalla jos en lopeta tupakointiani parvekkeellani...Vuokra-asunto, mutta tupakointia ei ole taloyhtiössä kielletty

Vierailija
24.07.2024 |

Naapurin 30+ ikäinen mies sanoi että jos vielä käyn hänen parvekkeensa vieressä tupakalla ja siitä tulee savua hänen asuntoonsa, niin hän "poistaa ongelman". Hän muuttui agressiiviseksi asian suhteen sen jälkeen kun hänen lapsensa alkoi vierailla hänen luonaan. hän sanoikin että ei koskaan tykännyt tupakoinnistani, mutta nyt asiaan vielä vaikuttaa hänen lapsensa. Tässä taloyhtiössä ei ole tupakointikieltoa, joten eihän tuolla uhkailulla ole mitään painoarvoa? Voin soittaa poliisit ja laki on puolellani. Miksi hän itse muuta jos asia on ongelma? 

Kenelläkään muulla kokemuksia vastaavasta? En minä sisälläkään voi polttaa.

Kommentit (262)

Vierailija
81/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruudessani olin kesätöissä yhden kroonikkosairaalan keuhko-osastolla. Siellä sitä näki kaikenlaista...

Ikimuistoinen kokemus ja vaikutti ammatinvalintaan. EN hakeutunut hoitoalalle.

- Mutta jatkakaa vaan ihan kaikessa rauhassa sitä röyhyämistä. Ei se keuhkosyöpä jokaiseen iske.

Vierailija
82/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lopettaisin röökin polton parvekkeella mutta ravaisin tietenkin sitten ulos tupakalle puolen tunnin välein niin että ovet paukkuu.

Niinpä, tupakointi edellyttääkin juuri tuommoista ääl iömäisyyttä, jota sinulta tuntuu löytyvän roppakaupalla. Tuopakoiville va jakeille pitäisi olla omat taloyhtiöt, sellaiset, joita ei rempata lainkaan, annetaan homehtua niille sijoilleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on täysi oikeus tupakoida parvekkeellasi ellei sitä ole kielletty. Naapurisovun vuoksi kannattaa kuitenkin miettiä missä tupakoit ja milloin. Suosittelen muiden tavoin käymään tupakalla pihalla - ainakin näin kesäaikaan.

Aiemmassa taloyhtiössäni rajattiin tupakointi katualueella tapahtuvaksi (meillä ei ollut parvekkeita), koska koko piha määriteltiin lasten leikkialueeksi ja siellä tupakointi on kielletty (taitaa jopa olla laissakin). Tätä sääntöä eivät kaikki noudattaneet ja tupakantumpit päätyivät maahan sekä hiekkalaatikkoon. Muutaman kerran oli läheltä piti tilanteita kun piltit olivat jo laittamassa tumppia suuhunsa. Eli ei aina se oma etu edellä vaan yhteinen, isompi etu.

Taloyhtiössä ei voida kieltää tupakointia kuin enemmistö päätöksellä (tai ehkä jopa yksimielisellä), joten vanhoihin taloyhtiöihin kieltoa on lähes mahdotonta saada. Uusissa taloyhtiöissä lähes järjestään kielletään tupakointi yhtiöjärjestyksessä ja/tai -säännöissä. Silloin tupakointi on sallittua vain merkityllä alueella.

Vierailija
84/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut menetelmä mikä sinuun toimii- Mummiäs nosti vastaavan pazkiaisen hissin seinälle. Kaasutus loppui ja nyt luikkii aina kauemmas jos vastaan tulee. Ei tarvinnut edes lyödä.

Vierailija
85/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napautus kaasuttajan turpaan kuuluu jokaisen oikeuteen.

Vierailija
86/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ootko kokeillu AP nyrkittää persvittuas niin että hampaat irtoaa siinä tohinassa?

Vierailija
87/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parvekkeella/asunnossa tupakoiva on kyllä aivan kaikkein kamalin naapuri. Sitä hajua ei pääse pakoon, se tunkeutuu kaikkialle ja saa omatkin tekstiilit haisemaan röökille. Tupakoivat eivät itse tajua, kuinka kamala se haju on muiden mielestä.

Vierailija
88/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lopettaisin röökin polton parvekkeella mutta ravaisin tietenkin sitten ulos tupakalle puolen tunnin välein niin että ovet paukkuu.

Kyllä täytyy elämän olla tyhjää, jos puolen tunnin välein on tupakalla. Eihän tuossa muuta ehdi tekemäänkään. 

Vierailija
89/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiatonta ja laitonta uhkailua 

Vierailija
90/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat tarvitsevan rautalangasta vääntämistä. Käyttäydyt ap itsekkäästi. Sinun addiktiaivojen vuoksi miellät tupakansavut mukavaksi tuoksuksi. Täysjärkiselle ihmiselle, joka ei polta, kämppään tunkeutuva tupakansavu on paska haju. Ilahtuisitko itse jatkuvasta pahasta hajusta asunnossasi? Se aiheuttaa vitutusta, kun tuuletat ja raikkaan ilman sijaan asuntosi haiseekin pian kamalalle. Sinun itsekäs asenteesi vituttaa naapuriasi varmaan hajujakin enemmän. Tuplavaikutus.

Vierailija
91/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus tulee VAIN silloin, jos tupakoitsija varmistaa ettei savunsa kulkeudu toisille ihmisille. VAIN silloin.  Jos kulkeutuu, niin tupakointikielto rapsahtaa. Aikaa siinä menee, mutta sen saa  helposti.

Vierailija
92/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiössä voidaan tupakointi kieltää yhdenkin ihmisen valituksesta. Tokikaan taloyhtiö ei ehkä kiellä silloin, mutta asumisterveystarkasta voi sen tehdä ja näin on monessa kohteessa jo tehtykin. Toki se on pidempi prosessi, mutta onnistuu kyllä.

itskein asun kohteessa, jonka myynti-ilmoituksessa luki, ett kohteeseen on asumisterveystarkastaja määrännyt tupakointikiellon.

Vierailija
93/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on verhot parvekkeella. Kukaan ei voi todistaa, että minä poltan. 

Sama. Ja talvella puhaltelen oven raosta savut parvekkeelle.

Vierailija
94/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saisi tupakoinnin, pössyttelyn, alkoholin juomisen ja narkkaamisen kiertää kaikilla parvekkeilla.. Ei kiinnosta nähdä, kuulla eikä haistella. Tehköön piilossa jossain muualla.

Vierailija
95/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa taloyhtiössämme on onneksi parvekkeilla tupakointi kielletty.

Nyt olen muutaman yön ollut ystävän luona  ja täällä joku helevetin mummo polttaa parvekkeella. 

Pakko yrittää nukkua ikkuna auki,kun on  kuuma.

Todella kiva herätä illalla/yöllä käryyn. Samaten aamulla heräsin kuudelta tupakanhajuun, nukahdin onneksi uudestaan. No seitsemältä taas sama juttu. 

Yöunta alle kuusi tuntia. Kiitos tupakoivan mummon. Huomenna onneksi kotia.

Ääniä voi peittää korvatulpilla, mutta hajua ei millään 

Sama ongelma. Taloyhtiössä jossa asun, parveketupakointi ei ole kielletty ja valitettavasti alapuolellani asuu ketjupolttaja. Ja taloyhtiössä parvekkeet ovat makuuhuoneen yhteydessä ja makuuhuoneesta on ikkuna parvekeelle. Tupakan savu tunnetusti nousee ylöspäin ja hormivaikutus imaisee savun avoimen parvekkeen oven tai ikkunan kautta asuntoon. Pahinta tämä on öisin jolloin useimmiten on tyyntä/tuuletonta. Päivisin pidän parvekeen oven ja makuuhuoneen ikkunan kiinni mutta olen tottunut nukkumaan ikkuna auki jotta saan raitista ilmaa makuuhuoneeseen. Valitettavasti raittiin ilman sijaan yöllä tulee kitkerä tupakanhaju makuuhuoneeseen koska alakerran naapuri käy tupakalla. Olen jopa pari kertaa herännyt painajaiseen tulipalosta ja herätessäni huomannut voimakkaan tupakanhajun. Asensin lehtipuhaltimen lasitetun parvekkeen avoimen ikkunalasin kohtaan, sähköjohdon siitä yöpöydälle eli napin painahduksella voin puhaltimen käynnistää suoraan sängystä kun huomaan alkavan tupakanhajun. Lisäksi asensin tupakansavu-hälyttimen parvekeelle eli voin reagoida nopeasti ennenkuin tupakanhaju tulee makuuhuoneeseen.On auttanut tosi paljon eikä minun tarvitse nousta vuoteesta sulkemaan ikkunaa tai tuulettamaan. Tiedän että puhaltimen ääni ärsyttää naapuria, kuulen hänen keskustelunsa avovaimonsa kanssa mutta minkäs teet? Minulla on oikeus omassa kodissani olla ilman tupakansavua -ja hajua.

Vierailija
96/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka naapurillasi ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa tupakointiisi parvekkeella riitatilanne ei sinullekaan mukavaa ole. Jos joudut joka röökin polttamaan miettimällä naapurin reaktiota en tiedä onko se enää ihan hirveän hauskaa sinullekaan. Jos et koe menettäväsi kasvojasi ja arvovaltaasi ihmisenä  kannattaisi miettiä jotakin sopuratkaisua naapurisi kanssa. Hän toimi typerästi ottamalla asian esille niin aggressiivisesti, mutta saat enemmän oikeuksia tupakoitsijana kun olet kohtelias ja sovit vaikka ajoista jolloin pyrit polttamaan vähemmän,

Mulla oli ihana, tupakoiva naapuri, joka otti huomioon oliko ikkunat asunnossani auki ja helteillä etenkin. Hän raahautui pihamaalle ja poltti kesäkautena sielläkin. Muistin häntä joka joulu hänen lempiherkuillaan suklaalla. Ei se tämän vaikeampaa ollut.

Siis hetkinen. Aapeetä uhkailtiin väkivallalla vaikkei hän tehnyt mitään väärää tai kiellettyä, ja nyt hänen pitäisi madella ja viedä suklaata uhkailijalle? :D

Enpä ole taas hetkeen typerämpää lukenut. Ei, ap ei tarvitse lisää oikeuksia, hänellä on oikeus tupakoida parvekkeella. Uhkailijsta on paras tehdä rikosilmoitus jo ennen kuin uhka konkretisoituu. Oikeudessa hyvä että kaikki on mustaa valkoisella.

Vierailija
97/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. 

Vierailija
98/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka naapurillasi ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa tupakointiisi parvekkeella riitatilanne ei sinullekaan mukavaa ole. Jos joudut joka röökin polttamaan miettimällä naapurin reaktiota en tiedä onko se enää ihan hirveän hauskaa sinullekaan. Jos et koe menettäväsi kasvojasi ja arvovaltaasi ihmisenä  kannattaisi miettiä jotakin sopuratkaisua naapurisi kanssa. Hän toimi typerästi ottamalla asian esille niin aggressiivisesti, mutta saat enemmän oikeuksia tupakoitsijana kun olet kohtelias ja sovit vaikka ajoista jolloin pyrit polttamaan vähemmän,

Mulla oli ihana, tupakoiva naapuri, joka otti huomioon oliko ikkunat asunnossani auki ja helteillä etenkin. Hän raahautui pihamaalle ja poltti kesäkautena sielläkin. Muistin häntä joka joulu hänen lempiherkuillaan suklaalla. Ei se tämän vaikeampaa ollut.

Siis hetkinen. Aapeetä uhkailtiin

ap on itse väkivaltainen tupakoidessaan niin, että aiheuttaa toisille tervyellistä vahinkoa.

En tajua miten tupakoitsijat ovat noin välinpitämättömiä

Vierailija
99/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten tule itselle mieleen olla saastuttamatta naapurin lapsen hengitysilmaa. Ihmiset on.  

Vierailija
100/262 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saisi tupakoinnin, pössyttelyn, alkoholin juomisen ja narkkaamisen kiertää kaikilla parvekkeilla.. Ei kiinnosta nähdä, kuulla eikä haistella. Tehköön piilossa jossain muualla.

V i tun n a tsi olet