Kuinka nopeasti rautatabletit auttavat
Verikokeissa huomattiin alhainen ferritiini (37) ja aloitin rautatabletit. Hemoglobiini 137. Miten nopeasti tabletit on teillä auttaneet oloon? Oireina väsymys, tokkuraisuus ja aivosumu. Ikään kuin verensokerit olisi alhaalla, mutta syöminen ei poista oireita. Myös hiustenlähtöä ja vähän yöheräilyä. Montako viikkoa pitää odottaa, että lisärauta auttaa?
Kommentit (61)
Mulla taisi mennä ihan Ekassa luurissa parikin kuukautta, mutta taustana että mulla oli vuosien ajan vielä matalampi ferritiini.
Otatko joka päivä rautaa? Mä otin viimeksi kuurin siten, että rautaa joka toinen päivä, ja nimenomaan aamulla pari tuntia ennen aamupalaa appelsiinimehun kanssa.
Pidä huolta, että otat sen erikseen muusta ruuasta kuin c-vitamiinista, ja aamua suositellaan yleensä.
Voiko hyvässä tapauksessa auttaa jo viikossa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli hemoglobiini 121 ja ferritiini 32, samat oireet hiustenlähtöä myöten. Lääkärin mukaan ei johtunut raudanpuutteesta, vaan oli stressiä tai masennusta. 🙂 Mulla auttoi silti rautakuuri, lisänä otin B-, C-, ja D-vitamiinia. Muistaakseni meni ainakin 3-4 viikkoa, ennen kuin huomasin heränneeni levänneenä ja olo alkoi virkistyä.
Sinkkipuute aiheuttaa myös hiustenlähtöä.
Ja liiallinen hirsutismia...
Vierailija kirjoitti:
Voiko hyvässä tapauksessa auttaa jo viikossa?
Ap
"
Mikäli raudanpuutteen syytä ei ole mahdollista hoitaa, raudanpuutetta hoidetaan rautalääkityksellä. Tyypillisesti suositellaan nauttimaan rautaa 100 mg kahdesti päivässä mieluiten C-vitamiinin kanssa, mutta uusimman tiedon mukaan yhdenkin tabletin ottaminen joka toinen päivä riittää.
Raudanpuute, anemia ja ferritiini - Mehiläinen
https://www.mehilainen.fi laboratorio raudanpuute-a..."
Ja pari jo kysynyt: en voi ottaa aamulla koska silloin pitää ottaa Thyroxin. Ei saa syödä sitrushedelmiä siinä samalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vuoden käytön jälkeen nyt ferritiini 43, lääkärin mielestä ihanteellinen.
Toki nousua siitä 11 mistä aloitettiin mutta ois kiva kun jaksais joskus jotain..
Naisen ihanteellinen ferritiiniarvo on 100, miehen 200 pintaan. Ei voi olla 43 ihanteellinen, kun WHO sanoo, että naisen minimiferritiini on 30 - tuo on vaan 13 yksikköä sen yläpuolella.
Sama, jos pitäis säästää 100 euroa ja pankki sanoo, että ei kun 43€ on oikein ihanteellinen summa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli hemoglobiini 121 ja ferritiini 32, samat oireet hiustenlähtöä myöten. Lääkärin mukaan ei johtunut raudanpuutteesta, vaan oli stressiä tai masennusta. 🙂 Mulla auttoi silti rautakuuri, lisänä otin B-, C-, ja D-vitamiinia. Muistaakseni meni ainakin 3-4 viikkoa, ennen kuin huomasin heränneeni levänneenä ja olo alkoi virkistyä.
Sinkkipuute aiheuttaa myös hiustenlähtöä.
Samoin D-vitamiininpuute.
Vierailija kirjoitti:
Söin monta vuotta, eivät auttaneet lainkaan. Haittana oli hirveät menkat. Rupesin syömään maksamakkaraa ja c-vitamiinipitoisia hedelmiä samalla aterialla ja muutamassa viikossa korjautui tilanne.
Ruokavalio ois hyvä olla rautapitoinen ja sen lisäksi voi ottaa purkista rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja pari jo kysynyt: en voi ottaa aamulla koska silloin pitää ottaa Thyroxin. Ei saa syödä sitrushedelmiä siinä samalla.
Ap
Vaihtoehdot ongelmaan ovat, että otat raudan yhdessä C-vitamiinivalmisteen kanssa tai siirryt Sideraliin, jota voi ottaa milloin tahansa ja mihin aikaan tahansa. Minulle lääkäri suositteli myös laktoferriiniä, joka auttaa rautaa imeytymään ja on 2022 tutkimuksissa todettu melkein rautalisää vastaavaksi teholtaan muutenkin. Laktoferriininkin saa ottaa milloin vain. Laktoferriinissä tulee mukana C-vitamiini.
Minulle ei valitettavasti sovi kuin Sideral ja Laktoferriini, joten on tullut tutuksi tämän kanssa kamppailu viimeisen 4 vuoden aikana, kun sopivaa tuotetta on etsitty.
T: Ferritiini 9
Vierailija kirjoitti:
Ap
Syö lounaaksi vaikka munakas ja hedelmää jälkiruoaksi. Kun minä olin lapsi, minulle tehtiin anemiaan tehosekoittimella pirtelö appelsiinista, kananmunasta ja lusikallisesta sokeria. Sitä join Ramavitin ja rautatablettien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Rautaa voi syödä c-vitamiinin kanssa, ei tarvitse siis sitrushedelmiä lisäksi.
mulla auttoi nopeasti
Nordic Health Iron spray
punainen ja viherä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Thyroxin otetaan tyhjää vatsaan. Puolen tunnin kuluttua saa ottaa aamupalaa.
Rautalääkkeet, sekä alumiinia tai magnesiumia sisältävät lääkkeet, kuten mahahappoa neutraloivat antasidit ja sukralfaatti voivat haitata lääkkeen imeytymistä, minkä vuoksi niiden ja Thyroxinin ottamisella tulee pitää useiden tuntien väli.
Toivottavasti auttaa nopeasti ! :)
Ap
Söin siis 2019 rautaa, mutta en yhtään muista kuinka nopeasti se vaikutti. En edes muista kontrolloitiinko ferritiiniä miten paljon tai pitkään. Hemoglobiini ainakin nousi.
Vierailija kirjoitti:
Söin siis 2019 rautaa, mutta en yhtään muista kuinka nopeasti se vaikutti. En edes muista kontrolloitiinko ferritiiniä miten paljon tai pitkään. Hemoglobiini ainakin nousi.
Ap
Olo voi alkuun pahentua, ei kannata pelästyä. Eli voi olla esim. kovaa väsymystä muutaman viikon ajan rautakuurin alussa.
Mulla oli ferritiini 15 ja hb 108. Kolme viikkoa oon syönyt rautaa ja ei oo ainakaan vielä auttanut mihinkään.
Epäilen että annos on liian pieni. Olen käyttänyt sideral rautavalmistetta 1 tabletti päivässä.
Ennen olen käyttänyt matalaan hemoglobiinin obsidan Fe valmistetta se sillä olen saanut arvot nousuun kun olen ottanut alkuun 2 tablettia päivässä. Mutta tuo obsidan vaan ärsyttää vatsaa todella paljon. Suosittelivat tuota sideralia apteekissa.. taidan vaihtaa valmistetta.
Siis 2-6kk jotta ferritiini nousee 50 tai yli riippuen syystä,runsaat menkat tai muu vuoto pitää pitkään alhaalla tai laskussa.
Oireet voi johtua muusta kuin ferritiinitasosta 37.