Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti rautatabletit auttavat

Vierailija
24.07.2024 |

Verikokeissa huomattiin alhainen ferritiini (37) ja aloitin rautatabletit. Hemoglobiini 137. Miten nopeasti tabletit on teillä auttaneet oloon? Oireina väsymys, tokkuraisuus ja aivosumu. Ikään kuin verensokerit olisi alhaalla,  mutta syöminen ei poista oireita. Myös hiustenlähtöä ja vähän yöheräilyä. Montako viikkoa pitää odottaa, että lisärauta auttaa?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaa ehkä eniten, että voiko rautakuuri vaikuttaa jo viikossa? Kokemuksia kellään? 

Ap

Vierailija
42/61 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen tämä uusittu palsta, näkyy muiden kommentit vasta kun laittaa uuden kommentin. Pelkkä sivun päivitys ei riitä....huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautavarastojen täyttyminen vie vuoden. Kannattaa kyllä selvittää muutkin syyt. Tuo ferritiini on aika hyvä. Mulla oli hb 117, ferritiini 4 ja kävin normaalisti töissä, kyllä väsytti jonkin verran, lihaksia hapotti hiuksua pestessä olkavarsissa ja porraskävelyssä reisiä, neuloessa käsien pikkulihaksia, ihoa kutitti, levottomat jalat eli oli oireita. Rautainfuusiolla helpotus, mutta kyllä tuo väsymys tuli taas muutaman kk jälkeen takaisin.. nyt ferritiini 14 ja syön rautaa.

Vierailija
44/61 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
45/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain muuta kiinnostaa, niin huomasin voinnin kohentumista noin viikon päästä. Muutamat ekat päivät otin rautaa joka toinen päivä,  sitten  kohta 2 tablettia päivässä. Tänään tuli 2 viikkoa siitä, kun aloitin ja sekava, hiekkainen, aivosumu on helpottanut ehkä 25%. Jatko tuntuu nyt toiveikkaalta. Kontrolliverikokeen ajattelin pyytää lähempänä loppuvuotta.

Ap

Vierailija
46/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 15 ja hb 108. Kolme viikkoa oon syönyt rautaa ja ei oo ainakaan vielä auttanut mihinkään.

Epäilen että annos on liian pieni. Olen käyttänyt sideral rautavalmistetta 1 tabletti päivässä. 

Ennen olen käyttänyt matalaan hemoglobiinin obsidan Fe valmistetta se sillä olen saanut arvot nousuun kun olen ottanut alkuun 2 tablettia päivässä. Mutta tuo obsidan vaan ärsyttää vatsaa todella paljon. Suosittelivat tuota sideralia apteekissa.. taidan vaihtaa valmistetta.

Rauta imeytyy paremmin, kun sitä ottaa pienemmän määrän, jopa niin että ottaa joka toinen päivä ja samalla syö jonkun hedelmän (c- vitamiini imeytyy paremmin hedelmästä kuin tabletista). 

Apteekista löytyy rautatavalmiste, jonka annostus on 25-50mg/vrk. Sillä nousi itsellä hemoglobiini parissa viikossa alarajoilta > 140, varastorauta vähän hitaammin. Ei ärsytä vatsaa, ja saa syödä maitotuotteiden kanssa, koska vapautuu myöhemmin suolistossa. Ei ollut sideral.

Toki yksilöllistä, mutta on ollut ainoa valmiste, joka sopii omalle vatsalle ja nosti arvoja. 

Vierailija
47/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän. Itse söin rautaa monta vuotta, eikä ferritiini noussut, koska kuukautisten takia vuosin sen raudan ulos joka kuussa. E-pillereillä otettiin sitten menkat kokonaan pois. Tuon jälkeen nousi vuodessa 30 -> 60. Romahti heti takaisin alas, kun lopetin pillerit muiden oireiden takia parin vuoden päästä. Eikä nouse raudalla.

Vierailija
48/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain muuta kiinnostaa, niin huomasin voinnin kohentumista noin viikon päästä. Muutamat ekat päivät otin rautaa joka toinen päivä,  sitten  kohta 2 tablettia päivässä. Tänään tuli 2 viikkoa siitä, kun aloitin ja sekava, hiekkainen, aivosumu on helpottanut ehkä 25%. Jatko tuntuu nyt toiveikkaalta. Kontrolliverikokeen ajattelin pyytää lähempänä loppuvuotta.

Ap

Lääkärin ohjeella rautaa kannattaisi ottaa vain joka toinen päivä. Muuten maksan erittämät hepsidiinit tms (en tiedä muistanko tämän nimen oikein enää) estävät sitä imeytymästä.

Vierailija
49/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi yksilöllistä ja riippuu myös valmisteesta. Itselläni Obsidan auttaa muutamassa viikossa oireisiin ja saan nostettua noin 10 yksikköä per kuukausi. Haittapuolena vatsa menee sekaisin. Sideralia siedän hyvin, mutta nousu hitaampaa.

Vierailija
50/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa ehkä eniten, että voiko rautakuuri vaikuttaa jo viikossa? Kokemuksia kellään? 

Ap

Harvemmin. Vointi voi hieman kohentua mutta parikin kuukautta voi mennä ennenkuin on oma itsensä.

Vierailija
51/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pierut tulevat tuhdimmiksi.

Vierailija
52/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sideralia ilman reseptiä?

Vierailija
53/61 |
04.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako sideralia ilman reseptiä?

En tiedä yhtään, ehkä googlaamalla löytyy tietoa

Vierailija
54/61 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pari jo kysynyt: en voi ottaa aamulla koska silloin pitää ottaa Thyroxin. Ei saa syödä sitrushedelmiä siinä samalla. 

Ap

Vanha ketju mutta thyroxinia ja rautaa (tai thyroxinia ja kalkkia) ei missään nimessä samaan aikaan! Estävät thyroxinin (myös medithyroxin) imeytymistä.

Kalkkia ja rautaa ei myöskään samaan aikaan vaan eri ajankohtina 

Vierailija
55/61 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta imeytyy yleensä hyvin huonosti ja naisilla sitä kuluu paljon, niin saattaa kestää vuosia ennenkuin lukeman saa nousemaan sinne yli sataan, joillakin oireet helpottaa vasta kun 150 ylittyy. Yleensä pillereillä saa sellaisen kymmenen pykälää max nousemaan per kk, riippuen miten isoa annosta oma suolisto kestää syödä ja miten imeytyy.

Vierailija
56/61 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei voi. Nopein konsti on vetää ihan ehtaa verta, eli verilättyjä jne. verestä tehtyjä ruokia päivittäin.

Vierailija
57/61 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin, ferritiini ja hemoglobiini, viitearvoissa. No jos lääkäri määrännyt, niin kaiketi tietää mitä tekee.

Ferritiini kolmessakympissä on liian alhainen, oli viitearvot mitä vaan. Aiheuttaa oireita.

Ei kaikilla aiheuta. Miksi viitearvot on edes olemassa?

Vierailija
58/61 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä tuo ferritiini. Minulla oli 17 pari vuotta sitten, eikä ollut oireita.

Niinhän se on, elimistö tottuu erilaisiin puutostiloihin, ja yrittää vaan pärjäillä sitten sillä mitä saa. Voihan se olla että olet ruuasta saanut sen verran kun tarvitsee hb:n toimintaan jne.

Varasto on tyhjä jos on alle 30.

Vierailija
59/61 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellisissä tutkimuksissa alhainen ferritiini korreloi ferritiinipuutoksen oireiden kanssa vasta kun ferritiini on 30 tai alle. Tämä siis väestötasolla, toki yksilötasolla vaihtelu on suurta. Mutta jos oma ferritiini on luokkaa 40 tai yli, lähtisin kyllä etsimään oireille syytä ensisijaisesti jostain muualta kuin ferritiinitasoista. 

Perusasiat kuntoon: mikä on elämäntilanteesi, onko lähiaikoina ollut paljon stressiä/surua? Nukutko ja syötkö riittävästi? Onko ollut muita sairauksia (esim. Sitkeitä hengitystieinfektioita)? Oletko muuttanut hormonaalista ehkäisyä viime kuukausina? 

Vierailija
60/61 |
29.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin pitkään. Jopa pahentavat ongelmia. Jos niistä aiheutuu ongelmia ruuansulatuksen kanssa.

Syökää ruokaa. Älkääkä nappeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi