Mitä voi tehdä kun unirytmi menny sekaisin ja saan unta vasta 5.00-6.00 aikoihin?
Sitten nukunkin tuonne 14.00 saakka.Töissä en käy. Koitin 3 viikkoa herätä joka aamu klo 8.00,mutta en silti saanut nukahdettua klo 23.00-03.00
Kommentit (127)
Valvot koko yön ja meet nukkumaan illalla ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tein tuota jo 3 viikko ei onnistunut
Rupea heräämään klo 5-6 ja lähde aamulla lenkille että saat luonnonvaloa ja elimistösi pystyy sopeutumaan päivärytmiin paremmin. Älä ota päivätorkkuja, vaan mene illalla nukkumaan aina samaan aikaan mielellään klo 21-22. Aluksi voi olla hankalaa, mutta kolmessa kuukaudessa sinulla pitäisi olla päivärytmi palautettu.
Valvo yksi kokonainen yö ja seuraava päivä, älä mene siinä aamulla tai päivällä edes sänkyyn lepäämään. Ulkoile siinä paljon. Ja mene sen jälkeen illalla klo 23 sänkyyn nukkumaa ilman kännykkää. Kyllä tulee uni ja rytmi korjaantuu.
Minulla käy aina kesäloman lopussa noin. Annan sulle siis hyvän vinkin kuinka käännät unirytmin helposti koska itse olen joka kesälomalla näin tehnyt.
Valvo yksi yö kokonaan ja käy sitten seuraavana päivänä ajoissa nukkumaan.
M32
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy aina kesäloman lopussa noin. Annan sulle siis hyvän vinkin kuinka käännät unirytmin helposti koska itse olen joka kesälomalla näin tehnyt.
M32
No mulla mennyt näin vuosia, niin voiko sitä enää korjata?
Älä mene nukkumaan enää tuohon aikaan, vaan valvo iltaan asti.
Tee koko päivän jotain fyysistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
M32
Ei toimi minulla tuo valvominen
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tämä ei toimi, kun väsyttää hirveästi valvomisen jälkeen nukun sitten vaan 15h-20h ja rytmi on edelleen sekaisin.
Onko sulla adhd tai vastaava? Siihen voi liittyä viivästynyt unirytmi. En tiedä mikä auttaa.
Otat melatoniinitabletin siihen aikaan, kun haluat mennä nukkumaan. Sitten alkaa nukuttaa.
Jossei ole pakkoherätyksiä niin nuku rauhassa silloin kun uni tulee. Pääasia että saat nukuttua. Pahinta on jossei saa nukuttua yhtään.
Nuku korkeintaan 4-5 tuntia. Herää viimeistään klo 10. Älä nuku päiväunia. Ulkoilu. Mene nukkumaan klo 23.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla adhd tai vastaava? Siihen voi liittyä viivästynyt unirytmi. En tiedä mikä auttaa.
Ei mutta oon aina ollut yökukkuja. Ja sitten olen ahdistunut ja stresaantunut. Jos päivällä on esim joku meno niin hups hei, saatankin nukkua päiväunet monta tuntia ja sitten en saakkaan yöllä unta. Jotenkin unirytmi menee aina helposti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jossei ole pakkoherätyksiä niin nuku rauhassa silloin kun uni tulee. Pääasia että saat nukuttua. Pahinta on jossei saa nukuttua yhtään.
Niin, mietin onko siitä haittaa että nukkuu juuri tähän aikaan
Moni on suositellut unien jättämistä kokonaan väliin yhden yön ajaksi ja sitten aikaisin sänkyyn illalla. Tämä kyllä yleensä toimii, jos ei sorru päiväunille. Hommaa voi tehostaa melatoniinilla, mutta se pitää ottaa noin kaksi tuntia ennen toivottua nukahtamishetkeä. Myöhemmin otettuna se siirtää nukahtamista myöhemmäksi. Kun sitten olet nukkunut eka yön ns. normaalirytmissä, lähde aamutoimet tehtyäsi ulos ja puuhaa siellä jotakin. Valo, ulkoilma ja fyysinen aktiviteetti auttavat vrk-rytmin ylläpidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tämä ei toimi, kun väsyttää hirveästi valvomisen jälkeen nukun sitten vaan 15h-20h ja rytmi on edelleen sekaisin.
Mulla on se, etten sit yliväsyneenä saakaan unta.Tuolle oli jokin selityskin kun luin. Elimistö koittaakin pitää sinut hereillä väkisin.
Tuo on sinulle luontainen rytmi. Sama itsellä. Menen nukkumaan joskus 04:00-06:00 välillä ja nukun pitkälle päivään. Töissä toki käyn, mutta koskaan en tee aamuvuoroa.
Unirytmin kääntäminen ottaa aikaa. Sinnikkäästi vain heräät joka päivä toivomaasi aikaan ja et ota mieluiten ollenkaan päiväunia, mutta ainakaan et koskaan yli 15 min. Päivällä kannattaa myös olla riittävän aktiivinen eli jonkin verran urheilua ja ei liikaa ruudun ääressä möllöttämistä. Jossain vaiheessa huomaat, että sinua väsyttää jo ajoissa.
Rytmiä on kuulemma helpompi muuttaa myöhentämällä. Eli jos tänään menet nukkumaan klo 5. Niin huomenna menet klo 6. Tätä jatkat, kunnes sinulla on toivomasi rytmi.