Seitsemän vuotta Suomen terveydenhuollon armoilla - ei diagnoosia, kertakäynti Virossa ja loppuelämäksi lääkitys.
Anteeksi nyt, mutta mitä vitunvittua Suomi ja "terveydenhuolto", kun siellä ei osata edes sairaudenhoitoa. En nyt rupea tarkemmin avaamaan diagnoosiani, mutta kysymyksessä on hermoihin ja lihaksiin liittyvä etenevä sairaus. Entisessä kotimaassani minut leimattiin hulluksi, kun taas nykyisessä asuinmaassani saan hoitoa lähes viikottain. Kiitos synnyinmaalleni, maksan jatkossa veroni mieluusti muualle.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittaja ei uskalla diagnoosiaan kertoa? Olisi kiva katsoa alan ihmisenä miten vaativasta tapauksesta on kysymys. Tosiasiahan on, että varsin suuri osa virolaisista lääkäreistä on saanut erikoistumiskoulutuksensa Suomesta.
Tässä on nyt vähän turhan paljon dataa jota jakaa, en ole edes missään somessa. Tai no, olen facessa väärällä nimellä ja jollain maisemakuvalla. DG, asuinpaikka ja vuosien takaiset asiat. Tuttavapiirini on laaja entisen työni takia, joten en halua edes huvikseni paljastaa itsestäni mitään.
Ap
Hiukan nyt epäilyttää tarinasi. Vähän niin kuin Neuvostoliiton aikaan ylistettiin sikäläisen terveydenhoidon tasoa, joka sittemmin paljastui täysin ala-arvoiseksi.
Ei minun tarvitse vakuuttaa yksittäistä anonyymiä keskustelijaa suomalaisten suosimalla ATK-kaatopaikalla. Vaihda keskustelua jos tämä aihe menee tunteisiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Suomessa taitaa olla niin, että reseptilääkkeitä saa ostaa kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Ja apteekki tosiaan valvoo sitä, että suurin osa siitä ajasta on kulunut, ennen kuin niitä reseptilääkkeitä myydään lisää. Ellei ole jokin poikkeussyy, esim. pidempi ulkomaankomennus edessä. Se perustellaan saatavuusongelman ehkäisynä. Ettei ihmiset hamstraa niitä säilöön. Joku voisi niin tehdä pysyväislääkityksen suhteen ihan vaan varautumisen nimissä. Poikkeusoloihin. Niin kuin kotivara ruoankin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittaja ei uskalla diagnoosiaan kertoa? Olisi kiva katsoa alan ihmisenä miten vaativasta tapauksesta on kysymys. Tosiasiahan on, että varsin suuri osa virolaisista lääkäreistä on saanut erikoistumiskoulutuksensa Suomesta.
Tässä on nyt vähän turhan paljon dataa jota jakaa, en ole edes missään somessa. Tai no, olen facessa väärällä nimellä ja jollain maisemakuvalla. DG, asuinpaikka ja vuosien takaiset asiat. Tuttavapiirini on laaja entisen työni takia, joten en halua edes huvikseni paljastaa itsestäni mitään.
Ap
Hiukan nyt epäilyttää tarinasi. Vähän niin kuin Neuvostoliiton aikaan ylistettiin sikäläisen terveydenhoidon tasoa, joka sittemmin paljastui täysin ala-arvoiseksi.
Saati neukkulan hammashoito! Kapellimestari Eri Klas joutui kerran konserttimatkallaan Japanissa hammaslääkäriin kovan hammassäryn takia, ja hammaslääkäri oli aivan kauhuissaan siitä, miten tökerösti hampaita oli paikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep itsellä ihan samat kokemukset Suomen terveydenhuollosta. Tämä oli myös itselleni sellainen käänteen tekevä hetki, että päätin, heti kun on opinnot tehty, en jää tänne vaan muutan pois ja maksan veroni muualle. :)
Mikä vakava sairaus sinulta on jäänyt Suomessa diagnosoimatta?
En kerro täällä.
Eli sinulla ei sellaista ole, koska ei mikään estäisi sinua siitä kertomasta.
Autoimmuunirustotulehdukseni oli närästystä ja paha mielenterveysongelma. Ihmettelin vuosia kuumeiluani ja väsymystä ni, nenä kipuani ja nenän sisälmysten irtoamista.
Paha päänsärkyni oli jännityspäänsärkyä. Minulla ei koskaan ole ollut vastaavaa eikä mitään päänsärkyä. Taas pari viikkoa sitten oksensin kun tuli "jännityspäänsärkyä".
Kävin vähän hammaslääkärissä seurauksena että puoli naamaani jäi mm. turvonneeksi ja kivut leukaluuhun...sitten ratkaisu: ei kaikkiin vaivoihin löydy ratkaisua? Sitten vielä valehdeltiin lääkärien toimesta papereihin, että puoli naamaani olisi ollut turvonnut jo ainakin 5 vuoden ajan? Että kävin tästä syystä jo vuosia sitten korva-, nenä-, kurkkutautien poliklinikalla. No enhän käynyt vaan sen takia kun nenäni oli niin kipeä, minulla oli kuumetta jo 10kk ja nenäni kuoriutui, mutta ihana lääkäri kieltäytyi tutkimasta minua siellä.... Että toi oli sitten papereissa syy käynnilleni että oikea piski olisikin ollut turvonnut jo ainakin 5 vuotta??? MITÄ VTTUA??? Silleen mä tulin hammaslääkäriin, tämä ei ole ok tilanne. Tästä lähti potilasvahinkoilmoitus, jota edelleen harkitsen vieväni eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Virossa lääkäriin pääsee samana tai seuraavana päivänä
kaikki mahdolliset kokeet otetaan. Potilas tutkitaan päästä
varpaisiin. Sairaalassa hoito ensiluokkaista.
Suomessa potilaaat jätetään heitteille.
Terveydenhuollon rahat ei riitä jos jokainen tutkitaan päästä varpaisiin. Se tarpeen arviointi on ensiarvoisen tärkeää. Ei ole kyse mistään mitä saisi olla palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Virosta varmaan saisi jonkun Panacod reseptinkin aika helposti. Suomessa yhtä helppo saada nykyisin kuin herska-resepti.
Miksi sen haluaisit??
Onpa jännä, olen 70 v, asun pikkupikkukaupungissa ja aina olen hoitoa saanut. Ja pikaisella aikataululla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Minä vähän luulen ettei sieltä Latviasta tyroksiiniloita oltu hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti sairas, niin yksityiselle tutkimuksiin. Julkisella EHKÄ tutkitaan, kun ensin löydetty tajuttamana kadulta ja viety lanssilla sairaalaan.
nim. Sydänvaivoja valitellut ja vasta kun heräsin sairaalasta, sain diagnoosin etenevästä sydänsairaudesta.
Verovaroilla tuetaan julkista terveydenhuoltoa, siksi sinne pitäisi päästä ja saada hoitoa. Muuten on pakko kysyä mihin meidän verot oikein menevät Ukrainan ja NATOn lisäksi? Ei ainakaan suomalaisille.
Todellakin meneea suomalaisillem ylipaisutettuun sosiaaliturvaan, asumistukiin, lapsiperheiden tukiin, toimeentulotukiin, ym, ym, ym.
Suomessa ei oikeasti ole mikään superhyvä toimeentulotuki, monessa Euroopan maassa se on parempi ja sillä tul
Suomen sosiaaliturva on todella hajanainen ja monimutkainen, ei kuitenkaan mitenkään erityisen huono. Jos tarkastellaan pelkkää perusturvaa, ei olla kovin korkealla, mutta kun erilaisia tukia on jäätävä määrä
Vierailija kirjoitti:
Onpa jännä, olen 70 v, asun pikkupikkukaupungissa ja aina olen hoitoa saanut. Ja pikaisella aikataululla.
Suomessa on hyvin eri tasoista hoitoa eri paikoissa. -6 kk hoitojonossa -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja koko sukuni pääsimme Intiassa heti hoitoon kun Suomessa emme ikinä. Kyllä vain intiassa oli niin hyvä olla ja lomailla. Lääkäri löysi paljon sairauksia joista en tiennytkään ja sain lääkkeitä joista Suomessa ei ole kuultukaan.
Ja sinä olit vakuuttunut, että sait oikeat dignoosit ja oikeat lääkkeet. Jospa tietäisit, miten paljon esim Intiassa ihmisiä näin huijataan.
Tuo viesti johon vastasit on trollin tuotos.
Mulla oli 90- luvulla 2 kk paniikikohtauksia. 2024 edelleen se otetaan esille joka anamneesissa ja kirjotetaan oisko syynä potilaan" perussairaus" ja " ei ole ollut halukas hoitosuhteeseen psykiatrille" . Näin näppärästi päästään eroon tutkittavasta sairastuneesta, ei tartte kato töitä tehä oikeesti, ja 7 000 tilille joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep itsellä ihan samat kokemukset Suomen terveydenhuollosta. Tämä oli myös itselleni sellainen käänteen tekevä hetki, että päätin, heti kun on opinnot tehty, en jää tänne vaan muutan pois ja maksan veroni muualle. :)
Mikä vakava sairaus sinulta on jäänyt Suomessa diagnosoimatta?
En kerro täällä.
Eli sinulla ei sellaista ole, koska ei mikään estäisi sinua siitä kertomasta.
Autoimmuunirustotulehdukseni oli närästystä ja paha mielenterveysongelma. Ihmettelin vuosia kuumeiluani ja väsymystä ni, nenä kipuani ja nenän sisälmysten irtoamista.
Paha päänsärkyni oli jännityspäänsärkyä. Minulla ei koskaan ole
Tästä kohtelusta vihastuneena iskin tinderistä ruotsalaisen sisätautilääkärin. Ettei vastaavia tapauksia enää tulisi. Hän heilasteli kanssani melkein 3 vuotta. :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Muutaman ison suomalaisen keskussairaalan ylilääkärinä sekä esimerkiksi ensiavun ylilääkärinä toimii nimenomaan Neuvostoliitossa koulutuksensa saaneita ihmisiä. Yksityisestä puolesta en jaksa edes mainita koska se ei liity aiheeseen. Olisiko se ala-arvoisuus nykyisessä palvelun tasossa sittenkin näiden syy?
Ap
Kannattaa muuttaa Vitnamiin. Kaikki on länsimaiselle ihmiselle tosi halpaa, terveydenhoito mukaan lukien.
Korkea-tasoisen asunnon kk-vuokra jotain 500-600 e/kk mutta sähkö usein sisältyy hintaan. Ihan peruskämppä selvästi halvempi.
Ulkona syöminen puoli-ilmaista.
Myös varsin turvallinen maa.
Jenkjejähän siellä asuu nykyään vakituisesti vaikka kuinka paljon. Niillä on melkeinpä ihan omia asuinalueita siellä.
Vielä 50 vuotta sitten sotivat siellä..
Olen miettinyt miksi kontrasti on niin suuri, kun soitat päivystykseen vs. vierailet siellä.
Muutaman kerran olen joutunut käymään ja kaikilla kerroilla, kun olen soittanut, vastassa on töykeää palvelua asenteella "miksi soitat tänne, ei sulla ole mitään oikeaa sairautta tai vaivaa" ja kerrotaan suurin pirten pysymään poissa. Sitten, kun menen päivystykseen, ottaa hoitaja tai lääkäri vastaan (jos ei nyt iloisena, niin aina asiallisena) kiireestä huolimatta.
Ja kyllä, päivystyksessä olo oli kuin ulkomailla. Minun lisäkseni oli kaksi muuta valkoista ja loput kymmenen oli kunniaporukkaa tai yleensäkin muilta mantereilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virosta varmaan saisi jonkun Panacod reseptinkin aika helposti. Suomessa yhtä helppo saada nykyisin kuin herska-resepti.
Miksi sen haluaisit??
Niillä tienaa hyvin katukaupassa (myös Tallinnassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Lähi-idässä, työnantajani maksaa koko perheelle sairasvakuutuksen. Lääkäriin, siis suoraan erikoislääkärille, pääsee aina samana päivänä oli vaiva kuin vaiva. Ja vakuutus maksaa lääkärikäynnit ja lääkkeet.
Ja tasohan on siellä tunnetusti valovuosia edellä suomalaista tasoa. Vai miten?
Itseasiassa on, siellä on varaa kouluttaa porukkaa ja vielä kaikenlisäksi hoitaa sairaita. Suomessa et pääse päänkuvaukseen tai mihinkään hoitoon, vaikka olisi puutuneet raajat, helvetillinen päänsärkysärky ja toinen silmä kierähtänyt ympäri luomen taakse.
T. Eri
Minäkin pääsin lopulta pään kuvaukseen oireillani: niskajäykkyys, helvetillinen päänsärky ja kuume, sekä toisen posken tuntopuutokset. Mutta en min
Minä pääsin magneettikuvaukseen kuuden vuoden päästä tapaturmasta. Kipu kroonistunut ja työkyky mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei minun tarvitse vaku
Miksi ylipäätään sitten tulit tänne ATK-kaatopaikalle?