Seitsemän vuotta Suomen terveydenhuollon armoilla - ei diagnoosia, kertakäynti Virossa ja loppuelämäksi lääkitys.
Anteeksi nyt, mutta mitä vitunvittua Suomi ja "terveydenhuolto", kun siellä ei osata edes sairaudenhoitoa. En nyt rupea tarkemmin avaamaan diagnoosiani, mutta kysymyksessä on hermoihin ja lihaksiin liittyvä etenevä sairaus. Entisessä kotimaassani minut leimattiin hulluksi, kun taas nykyisessä asuinmaassani saan hoitoa lähes viikottain. Kiitos synnyinmaalleni, maksan jatkossa veroni mieluusti muualle.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt yksityiselle Suomessa? Vai onko jokin syy miksi et mennyt?
Eivätkö ne suuret verot takaakaan enää mitään palveluita? Verot nyhdetään, mutta mitään ei tarjota vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
No eipä Suomessa ole toiminut mikään enää vuosikymmeniin. Minä muutin Portugaliin pari vuotta sitten, ja täällä on aivan eri systeemi terveydenhuollossa. Hoitoon pääsee heti, oli vaiva mikä tahansa. Lääkkeet on puoli-ilmaisia. "Maailman onnellisin kansa," "on lottovoitto syntyä Suomeen" sekä "oma maa mansikka, muu maa mustikka" on pelkkää paskaa ja sanahelinää.
Asut Portugalissa mutta päivystät Vauvan av-palstalla😆🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Samaa mietin. Viitisentoista vuotta ollut Thyroxin-lääkitys, enintään 3 kk:n annoksen saa apteekista kerralla. Kun lääkkeet loppuvat, todennäköisesti kuolen nopeasti tai ainakin tule todella sairaaksi, koska kilpirauhasta minulla ei enää ole. Oma kokemus suomen terveydenhuollosta on niin surkea, että jos tänne kirjoittelisi niin joku luulisi sketsiksi. En usko, että täällä saadaan mitään parannusta aikaan.
Ihanko vakavissasi olet sitä mieltä, että laadukkaan terveydenhoidon merkki on se, että annetaan monen vuoden lääkkeet kerralla. Esim kilpirauhaslääkityksen annokset usein myös muuttuvat ja lääkärin pitäisi tilannetta vähän seuratakin.
Useiden lääkkeiden saatavuudessa on ollut pitkään kestäneitä ongelmia ja Suomessa tilanne on ollut usein vielä pahempi kuin muualla. Tällöin olisi hyvä olla omassa varastossa lääkettä. Kilpirauhanen tuottaa hormoneita, joita ilman ei säily elossa. Mitäpä luulet käyvän jos kilpirauhanen on poistettu ja lääkettä ei saa mistään? Vieläkö ihmettelet miksi joku saattaa haluta yli 3 kk elintärkeät lääkkeet varastoon?
Annostuksia voidaan muuttaa ja seurantaa tehdä vaikka ihmisellä olisikin varastossa lääkettä kotonaan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti sairas, niin yksityiselle tutkimuksiin. Julkisella EHKÄ tutkitaan, kun ensin löydetty tajuttamana kadulta ja viety lanssilla sairaalaan.
nim. Sydänvaivoja valitellut ja vasta kun heräsin sairaalasta, sain diagnoosin etenevästä sydänsairaudesta.
Verovaroilla tuetaan julkista terveydenhuoltoa, siksi sinne pitäisi päästä ja saada hoitoa. Muuten on pakko kysyä mihin meidän verot oikein menevät Ukrainan ja NATOn lisäksi? Ei ainakaan suomalaisille.
Mitäs muuta Pietariin?
Pitäisiköhän sinun hakea apua tuohon sinun Pietaritrolli psykoosiisi? Tottahan se on, että Ukrainaan menee ihan liikaa rahaa, EU ja Nato myös vie meidän rahoja ja mitä me saadaan takaisin? Ei oikeastaan mitään ja edellinen hallitus romutti tervedenhuollon ja se syvenee jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
No eipä Suomessa ole toiminut mikään enää vuosikymmeniin. Minä muutin Portugaliin pari vuotta sitten, ja täällä on aivan eri systeemi terveydenhuollossa. Hoitoon pääsee heti, oli vaiva mikä tahansa. Lääkkeet on puoli-ilmaisia. "Maailman onnellisin kansa," "on lottovoitto syntyä Suomeen" sekä "oma maa mansikka, muu maa mustikka" on pelkkää paskaa ja sanahelinää.
Ei tää maa ole ollut paratiisi muulle kuin tuolle etuoikeutetulle vasemmistolaisporukalle joka tätä maata vääntää puoliväkisin aina vaan syvemmälle sontaan eri tavoin aina valtaan päästyään. Viimeksi nuo vei maan liki konkurssiin ja kansan palvelut huononi entisestään kun ei ole varaa. Toki leikkaukset ei kohdistu sen paremmin poliitikkojen jättimäisiin etuihin kuin ylipäänsä vasemmiston rahantekokoneeseen josta esim. ay-liike ei maksa miljardiomaisuutensa tuotoista mitään veroja.
Vierailija kirjoitti:
Teitte jo toisen "Suomi on paska maa"- aloituksen. Miksi hylkäsitte sen, kun huomautin asiasta, häh?
Jatkakaa nyt ihmeessä. Tänne sopii vaikka 100 lisää.
Hei nyt ihan oikeasti. Tämä on keskustelupalsta, jossa ihmiset ovat vapaita keskustelemaan. Ei täällä kaikki aloitukset koske munsalan kansallispukua, vanukkaita tai miehiä. Kaikki samantyyppiset aloitukset eivät myöskään ole samasta kynästä. Ihmisillä on oikeita ongelmia, se on hyvä jos sinun ainoa tehtävä on haukkua muita trolleiksi. Kasva aikuiseksi tai mene ylilaudalle, vai oletko kenties kuudenkympin ja kuoleman välissä oleva facessa päätä aukova tohloppi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten kummassa sairas voi muuttaa ulkomaille ja noin vain päästä ilmaisen tai edullisen terveydenhoidon piiriin?
Varsinkin toiseen EU-maahan voi muuttaa aika helposti esimerkiksi työn perässä. Sitten vain toimintaa paikallisen käytännön mukaan, esimerkiksi rekisteröidytään asukkaaksi jne. Sen jälkeen voi käyttää terveyspalveluita vaikka olisi syöpähoidot kesken (ja siinä tapauksessa niitä tietenkin jatketaan silloin tässä uudessa asuinmaassa). Itselläni kokemusta kolmessa eri maassa asumisesta mutta ei onneksi ole ollut tarvetta syöpähoidoille. Suomessa olen muuten joutunut odottamaan ja jonottamaan pisimpään silloin harvoin kun mitään terveydenhuoltoon liittyvää olen tarvinnut (pl. yksityinen puoli).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittaja ei uskalla diagnoosiaan kertoa? Olisi kiva katsoa alan ihmisenä miten vaativasta tapauksesta on kysymys. Tosiasiahan on, että varsin suuri osa virolaisista lääkäreistä on saanut erikoistumiskoulutuksensa Suomesta.
Tässä on nyt vähän turhan paljon dataa jota jakaa, en ole edes missään somessa. Tai no, olen facessa väärällä nimellä ja jollain maisemakuvalla. DG, asuinpaikka ja vuosien takaiset asiat. Tuttavapiirini on laaja entisen työni takia, joten en halua edes huvikseni paljastaa itsestäni mitään.
Ap
Hiukan nyt epäilyttää tarinasi. Vähän niin kuin Neuvostoliiton aikaan ylistettiin sikäläisen terveydenhoidon tasoa, joka sittemmin paljastui täysin ala-arvoiseksi.
Saati
Samaan tapaan Andyn leegojen perusteella voidaan vetää johtopäätös Suomen hammashoidosta :D
Minulle sattui viikonloppuna työtapaturma, joka vaati haavan tikkaamista. Soitin päivystykseen. Sieltä todettiin, että mene työterveyteen. Kysyin, että miten minä sinne menen, koska se ei ole viikonloppuan auki?
Puoliso yritti saada lääkäriaikaa julkiselta. Ensin tivattiin, että oletko työelämässä. Kyllä vastauksen saatuaan puolisolle todettiin, että mene työterveyteen. Puoliso oli kysynyt, että miten minä sieltä apua saan, koska vaivan hoitaminen ei kuulu työterveyssopimukseen?
Hammashoitoon ei pääse, koska hampaat ovat kuulemma liian hyvässä kunnossa, jos ainoa ongelma on hammaskivi. Se pitää käydä poistattamassa yksityisellä.
Ihan sama mitä yrittää, niin vastassa on aina betonimuuri, jonka ohittamiseksi pitää tehdä kaikki taikatemput. Aina nekään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on globaali ja palsta toimii kyllä ulkomaillakin. Onko se niin ihmeellistä, että ulkosuomalaiset seuraavat silloin tällöin äidinkielellään käytäviä keskusteluja entisestä kotimaastaan?
-toinen ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen aamuisin niin Suomen kuin muunkin maailman uutisotsikot, lisäksi katson kovimmat puheenaiheet esimerkiksi av:lta. Nyt on niin hikistä ettei tässä voi oikein muuta tehdä, kohta on siestan aika.
Kun mietitään sote-kriisiä, niin terveydenhuollon ammattilaiset voisivat miettiä myös hoitokäytäntöjään eli omaa työtään. Onko todellakin tarkoitus, että diagnoosin saa vasta vuosien tai jopa vuosikymmenten päästä? Miksei voida kerralla tutkia kunnolla? Nimittäin se potilas tulee kyllä yhä uudestaan ja uudestaan sinne terveyskeskukseen.
Itse aina saanut nopeasti hoitoa Suomessa ja erittäin laadukasta sellaista verrattuna muutamiin muihin Euroopan maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Eikö tyroksiineja saa ostaa ilman kela-korvausta?
Kyse ei ole Kelan korvauksista vaan siitä paljonko lääkettä saa ostaa kerralla omalla rahalla.
Kyllä siinä mielessä on kyse Kelan korvauksista, että tuo lääkkeiden toimitusväli koskee juuri korvattavuutta. Joitakin reseptilääkkeitä saa ostaa enemmänkin tai useammin, mutta silloin ei saa korvausta ja lääkkeet maksetaan kokonaan omalla rahalla. Mutta nyt siis selvisi, että se ei koske Thyroxinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa on erilainen perhelääkäri systeemi. Sama lääkäri hoitaa koko perheesi, eikä aina tarvi aloittaa selostusta alusta. Käynti maksaa 5 e jos siis olet kirjoilla Virossa. Lähetteen erikoislääkäriin saa helposti.
Ja sitten kun perhelääkäri ei olekaan mieluinen, on kiva. Senhän saa teoriassa vaihtaa - mutta lähistöllä ei välttämättä olekaan lääkäriä, jolla olisi tilaa ottaa uusia potilaita. Netistä näkee listan niistä joilla tilaa on.
Ja ne joilla on tilaa, eivät sitten ole niitä parhaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne Portugalissa saa omia metsäpalojaankaan sammutettua. Taas palaa, ja sammutisapua tarvitaan ympäri Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt yksityiselle Suomessa? Vai onko jokin syy miksi et mennyt?
Eivätkö ne suuret verot takaakaan enää mitään palveluita? Verot nyhdetään, mutta mitään ei tarjota vastineeksi.
Ei mitään???
Keinoäly onneksi tekee tuloaan.
ap ei ole käyttänyt vaihtoehtoisia hoitoja,koska on typerys
Vedit sitten mutkat suoriksi. Julkisen terveydenhuollon arvostelu ei ole sama, kun väitteesi, että Suomi on paska maa.