Seitsemän vuotta Suomen terveydenhuollon armoilla - ei diagnoosia, kertakäynti Virossa ja loppuelämäksi lääkitys.
Anteeksi nyt, mutta mitä vitunvittua Suomi ja "terveydenhuolto", kun siellä ei osata edes sairaudenhoitoa. En nyt rupea tarkemmin avaamaan diagnoosiani, mutta kysymyksessä on hermoihin ja lihaksiin liittyvä etenevä sairaus. Entisessä kotimaassani minut leimattiin hulluksi, kun taas nykyisessä asuinmaassani saan hoitoa lähes viikottain. Kiitos synnyinmaalleni, maksan jatkossa veroni mieluusti muualle.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Jouduin taannoin polvileikkaukseen, onneksi oli vakuutus leikattiin yksityiselle. Soitin huvikseni julkiselle ensin terkkariin, kommentti oli joo ei kannata tulla tänne :D En kertonut, että minulla oli vakuutus
Terkkarissa ei leikata polvia. Luomia kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen on perseestä..sinne kun meet niin mikään ei hoidu..pyöritetään paikasta toiseen..kukaan ei ota vastuuta jnee..terveisin hoitaja
Puhutko nyt perusterveydenhoidosta vaiko erikoissairaanhoidosta?
Diagnoosi on se mitä halusit, mutta oletko varma, että se on oikea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Lähi-idässä, työnantajani maksaa koko perheelle sairasvakuutuksen. Lääkäriin, siis suoraan erikoislääkärille, pääsee aina samana päivänä oli vaiva kuin vaiva. Ja vakuutus maksaa lääkärikäynnit ja lääkkeet.
Miten työnantajan maksama yksityinen vakuutus liittyy aiheeseen? Tässä taisi kuitenkin olla ideana puhua julkisesta terveydenhuollosta.
Olen eri, mutta esim. Turkissa jos yksi perheenjäsen on työssä on koko perheelle ilmainen lääkäri. Onhan tuo nyt melkoinen etu.
Riittääkö se mielestäsi takaamaan hyvän laadun, että lääkäri on ilmainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan positiivisia kokemuksia julkisesta sairauden hoidosta. Kävin hoitajan vastaanotolla ja hän sanoi, että minun tarvitsee mennä lääkärin vastaanotolle ja hän varaa ajan ja se ilmoitetaan minulle. Aika tulikin vajaan 2 viikon päähän vaikka käskettiin varautua kuukauden tai jopa kahdenkin odotukseen. Terveyskeskuslääkäri tutki ja sanoi, että tässä tarvitaan erikoislääkäriä ja hän varaa ajan ja se ilmoitetaan tekstiviestillä ja käski varautua jopa puolenkin vuoden odotukseen. Muutamien viikkojen päästä tulikin ilmoitus, että aika erikoislääkärille olisi jo 2 viikon kuluttua jolloin kävin erikoislääkärin vastaanotolla ja sain vaivani hoidettua.
Kivat sulle. Mulla kesti yli kymmenen vuotta ja 12 lääkärikäyntiä ennen kuin pääsin leikkaukseen jossa korjattiin synnytyksessä revennyt väliliha. Sen jälkeen en oikein ole enää uskonut tähän maailman paras t
No niin. Siinähän se sitten valkenee, mihin rahat menee. Luulisi, että olisi paljon halvempaa hoitaa asiat kolmella kuin 12 käynnillä. Nyt rahat kuluvat potilaiden seulomiseen niin pitkään, että lopulta se sitkein ehkä saa hoitoa. Paitsi että menee lottoamiseksi, keneen hoitopäätös osuu, koska kroonistuneet avunhakijat on helpointa katsoa ramppaajiksi.
Jep itsellä ihan samat kokemukset Suomen terveydenhuollosta. Tämä oli myös itselleni sellainen käänteen tekevä hetki, että päätin, heti kun on opinnot tehty, en jää tänne vaan muutan pois ja maksan veroni muualle. :)
Vierailija kirjoitti:
Virossa lääkäriin pääsee samana tai seuraavana päivänä
kaikki mahdolliset kokeet otetaan. Potilas tutkitaan päästä
varpaisiin. Sairaalassa hoito ensiluokkaista.
Suomessa potilaaat jätetään heitteille.
Mulla on vähän erilaiset omakohtaiset kokemukset Viron terveydenhuollosta. Virosta tuodaan myös Suomeen potilaita saamaan erikoissairaanhoitoa, kun Virossa ei hoito onnistu. Usein näitä hoitoja ei Tervisekassa suostu kustantamaan, joten potilaat tai heidän omaisensa joutuvat keräämään rahaa. Näitä ilmoituksia on usein virolaisessa mediassa ja somessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloittaja ei uskalla diagnoosiaan kertoa? Olisi kiva katsoa alan ihmisenä miten vaativasta tapauksesta on kysymys. Tosiasiahan on, että varsin suuri osa virolaisista lääkäreistä on saanut erikoistumiskoulutuksensa Suomesta.
Tässä on nyt vähän turhan paljon dataa jota jakaa, en ole edes missään somessa. Tai no, olen facessa väärällä nimellä ja jollain maisemakuvalla. DG, asuinpaikka ja vuosien takaiset asiat. Tuttavapiirini on laaja entisen työni takia, joten en halua edes huvikseni paljastaa itsestäni mitään.
Ap
Virossa on erilainen perhelääkäri systeemi. Sama lääkäri hoitaa koko perheesi, eikä aina tarvi aloittaa selostusta alusta. Käynti maksaa 5 e jos siis olet kirjoilla Virossa. Lähetteen erikoislääkäriin saa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja koko sukuni pääsimme Intiassa heti hoitoon kun Suomessa emme ikinä. Kyllä vain intiassa oli niin hyvä olla ja lomailla. Lääkäri löysi paljon sairauksia joista en tiennytkään ja sain lääkkeitä joista Suomessa ei ole kuultukaan.
Ja sinä olit vakuuttunut, että sait oikeat dignoosit ja oikeat lääkkeet. Jospa tietäisit, miten paljon esim Intiassa ihmisiä näin huijataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin taannoin polvileikkaukseen, onneksi oli vakuutus leikattiin yksityiselle. Soitin huvikseni julkiselle ensin terkkariin, kommentti oli joo ei kannata tulla tänne :D En kertonut, että minulla oli vakuutus
Terkkarista olis katsos tarkoitus saada tutkimuksia ja lähete eteenpäin.
Teitte jo toisen "Suomi on paska maa"- aloituksen. Miksi hylkäsitte sen, kun huomautin asiasta, häh?
Jatkakaa nyt ihmeessä. Tänne sopii vaikka 100 lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan positiivisia kokemuksia julkisesta sairauden hoidosta. Kävin hoitajan vastaanotolla ja hän sanoi, että minun tarvitsee mennä lääkärin vastaanotolle ja hän varaa ajan ja se ilmoitetaan minulle. Aika tulikin vajaan 2 viikon päähän vaikka käskettiin varautua kuukauden tai jopa kahdenkin odotukseen. Terveyskeskuslääkäri tutki ja sanoi, että tässä tarvitaan erikoislääkäriä ja hän varaa ajan ja se ilmoitetaan tekstiviestillä ja käski varautua jopa puolenkin vuoden odotukseen. Muutamien viikkojen päästä tulikin ilmoitus, että aika erikoislääkärille olisi jo 2 viikon kuluttua jolloin kävin erikoislääkärin vastaanotolla ja sain vaivani hoidettua.
Kivat sulle. Mulla kesti yli kymmenen vuotta ja 12 lääkärikäyntiä ennen kuin pääsin leikkaukseen jossa korjattiin synnytyksessä revennyt väliliha. Sen jälkeen e
tämä on juuri tapa priorisoida ihmiset hoitojonoihin julkisella puolella. Erikoissairaanhoito on todella kallista, ja sinne on pitkät jonot. Kun tarpeeksi kauan ja monesti tutkitaan, osa potilaista hoitaa itsensä yksityisellä. Ja Suomessa vielä yleensä ilman yksityisiä vakuutuksia, mikä on mielipuolista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Mun reseptitöntä hammastahnaa kytätään apteekissa kuin hitto jotain aseenostoa! Joka kerran joudun kertomaan, että ihan yhdessä mun hammaslääkärin kanssa päädyttiin, että tämä tahna olisi hyväksi mun hampaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Samaa mietin. Viitisentoista vuotta ollut Thyroxin-lääkitys, enintään 3 kk:n annoksen saa apteekista kerralla. Kun lääkkeet loppuvat, todennäköisesti kuolen nopeasti tai ainakin tule todella sairaaksi, koska kilpirauhasta minulla ei enää ole. Oma kokemus suomen terveydenhuollosta on niin surkea, että jos tänne kirjoittelisi niin joku luulisi sketsiksi. En usko, että täällä saadaan mitään parannusta aikaan.
Ihanko vakavissasi olet sitä mieltä, että laadukkaan terveydenhoidon merkki on se, että annetaan monen vuoden lääkkeet kerralla. Esim kilpirauhaslääkityksen annokset usein myös muuttuvat ja lääkärin pitäisi tilannetta vähän seuratakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun reseptitöntä hammastahnaa kytätään apteekissa kuin hitto jotain aseenostoa! Joka kerran joudun kertomaan, että ihan yhdessä mun hammaslääkärin kanssa päädyttiin, että tämä tahna olisi hyväksi mun hampaille.
Ja siis jos sama energia laitettaisiin vakavien sairauksien hoitoon, olisin kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Istuin pari viikkoa sitten 9 tuntia päivystyksessä, lasku 50€, lääkkeistä maksoin itse 60%
Ja diagnoosi oli varmaan arvaus ? .
Kuinkahan kalliiksi muuten tulee vuosittain turhat lääkkeet joita on määrätty väärään vaivaan.
Eikai sekään kauhean terveellistä ole turhaan käyttää väärää lääkettä vaivaan jota ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis meinaat, että pitäisi soittaa samantien leikkaavalle erikoislääkärille että olisin tulossa leikkaukseen :D Ensin mennään perusterveydenhuoltoon, josta joskus saadaan lähete jatkotutkimuksiin jne. Siinä sitä onkin oravanpyörässä nim. kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Jep itsellä ihan samat kokemukset Suomen terveydenhuollosta. Tämä oli myös itselleni sellainen käänteen tekevä hetki, että päätin, heti kun on opinnot tehty, en jää tänne vaan muutan pois ja maksan veroni muualle. :)
Mikä vakava sairaus sinulta on jäänyt Suomessa diagnosoimatta?
Ja tasohan on siellä tunnetusti valovuosia edellä suomalaista tasoa. Vai miten?