Seitsemän vuotta Suomen terveydenhuollon armoilla - ei diagnoosia, kertakäynti Virossa ja loppuelämäksi lääkitys.
Anteeksi nyt, mutta mitä vitunvittua Suomi ja "terveydenhuolto", kun siellä ei osata edes sairaudenhoitoa. En nyt rupea tarkemmin avaamaan diagnoosiani, mutta kysymyksessä on hermoihin ja lihaksiin liittyvä etenevä sairaus. Entisessä kotimaassani minut leimattiin hulluksi, kun taas nykyisessä asuinmaassani saan hoitoa lähes viikottain. Kiitos synnyinmaalleni, maksan jatkossa veroni mieluusti muualle.
Kommentit (230)
Aha. Olenkin odottanut, että milloin tulee päivän eka "Suomi on paska maa"- aloitus.
Ei tarvitse enää odottaa. Ja perässä tietysti monta sivua vertailua, miten "asun eri maassa, ja täällä on paljon parempaa".
Kummasti ne sattuu aina tulemaan tänne yhtä aikaa 😄
Minulla taas on oikeasti hyviä kokemuksia julkisesta terveydenhuollosta muutaman viimeisen vuoden ajalta. Ensin diagnosoitiin ja hoidettiin syöpä sutjakkaasti, sen jälkeen fyysinen vaiva, joka vaati fysiatrin tutkimukset. Pääsin sinne nopeasti, ihan parissa viikossa, sieltä ensin magneettikuvaukseen ostopalveluna Mehiläiseen, sitten vielä julkiselle puolelle enmg-tutkimukseen, ja käyntejä fysiatrilla ja fysioterapeutilla oli useita. Vaivaa hoidettiin todella tehokkaasti. Mun lapsi taas on päässyt käymään monella erikoislääkärillä monien erilaisten vaivojen takia. Aina on vaivat otettu tosissaan ja niihin on suhtauduttu asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti sairas, niin yksityiselle tutkimuksiin. Julkisella EHKÄ tutkitaan, kun ensin löydetty tajuttamana kadulta ja viety lanssilla sairaalaan.
nim. Sydänvaivoja valitellut ja vasta kun heräsin sairaalasta, sain diagnoosin etenevästä sydänsairaudesta.
Verovaroilla tuetaan julkista terveydenhuoltoa, siksi sinne pitäisi päästä ja saada hoitoa. Muuten on pakko kysyä mihin meidän verot oikein menevät Ukrainan ja NATOn lisäksi? Ei ainakaan suomalaisille.
Todellakin meneea suomalaisillem ylipaisutettuun sosiaaliturvaan, asumistukiin, lapsiperheiden tukiin, toimeentulotukiin, ym, ym, ym.
Suomessa ei oikeasti ole mikään superhyvä toimeentulotuki, monessa Euroopan maassa se on parempi ja sillä tulee paremmin toimeen kuin täällä. Onhan Suomi saanut noottiakin siitä. Mielestäni suurin ongelma on se, että kaikki on niin kallista täällä että toimeentulotuella ei makeasti elellä, vaikka jotkut haluaa niin kuvitella. Minäkin usein mietin, että mihin täällä rahat oikein menee, kun täällä on niin tajuttomat verot. Jonkun taskuihin ne menee...
Virossa lääkäriin pääsee samana tai seuraavana päivänä
kaikki mahdolliset kokeet otetaan. Potilas tutkitaan päästä
varpaisiin. Sairaalassa hoito ensiluokkaista.
Suomessa potilaaat jätetään heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Eikö tyroksiineja saa ostaa ilman kela-korvausta?
Vierailija kirjoitti:
Muuta Viroon. Minä en jäänyt Suomessa heitteille julkisella puolella vaan sain asiallisen ja nopean hoidon.
Minulla on ihan positiivisia kokemuksia julkisesta sairauden hoidosta. Kävin hoitajan vastaanotolla ja hän sanoi, että minun tarvitsee mennä lääkärin vastaanotolle ja hän varaa ajan ja se ilmoitetaan minulle. Aika tulikin vajaan 2 viikon päähän vaikka käskettiin varautua kuukauden tai jopa kahdenkin odotukseen. Terveyskeskuslääkäri tutki ja sanoi, että tässä tarvitaan erikoislääkäriä ja hän varaa ajan ja se ilmoitetaan tekstiviestillä ja käski varautua jopa puolenkin vuoden odotukseen. Muutamien viikkojen päästä tulikin ilmoitus, että aika erikoislääkärille olisi jo 2 viikon kuluttua jolloin kävin erikoislääkärin vastaanotolla ja sain vaivani hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Aha. Olenkin odottanut, että milloin tulee päivän eka "Suomi on paska maa"- aloitus.
Ei tarvitse enää odottaa. Ja perässä tietysti monta sivua vertailua, miten "asun eri maassa, ja täällä on paljon parempaa".
Kaikki maailman ihmiset haluaa suomeen!!
Eihän täällä meinaa edes saada apteekista tarvittavia lääkkäitäkään, kun jostain syystä ne ulkomailta rahdattavat lääkkeet menee muualle. Kuulkaas kun Suomi on varautumisen suurvalta. Juu juu, ihan muuten vain kaikki mahdollinen tuotanto on siirretty halpamaihin, eikä meillä taida olla edes niitä lääketehtaita omasta takaa. Persläpi tämä on. Menkää töihin huudetaan vaika kaikki työt on viety muualle.
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt yksityiselle Suomessa? Vai onko jokin syy miksi et mennyt?
On. En todellakaan maksa 200€ samalle lääkärille jolla on virka yliopisto sairaalassa ja joka ottaa yksityisenä kalliilla hinnalla esim. Mehiläisessä vastaan. Kaikkea tuetaan vielä verovaroin. Suomi on paska maa.
Vierailija kirjoitti:
Höpöjuttuja, ei pääse eikä voi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti sairas, niin yksityiselle tutkimuksiin. Julkisella EHKÄ tutkitaan, kun ensin löydetty tajuttamana kadulta ja viety lanssilla sairaalaan.
nim. Sydänvaivoja valitellut ja vasta kun heräsin sairaalasta, sain diagnoosin etenevästä sydänsairaudesta.
Verovaroilla tuetaan julkista terveydenhuoltoa, siksi sinne pitäisi päästä ja saada hoitoa. Muuten on pakko kysyä mihin meidän verot oikein menevät Ukrainan ja NATOn lisäksi? Ei ainakaan suomalaisille.
Mitäs muuta Pietariin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan positiivisia kokemuksia julkisesta sairauden hoidosta. Kävin hoitajan vastaanotolla ja hän sanoi, että minun tarvitsee mennä lääkärin vastaanotolle ja hän varaa ajan ja se ilmoitetaan minulle. Aika tulikin vajaan 2 viikon päähän vaikka käskettiin varautua kuukauden tai jopa kahdenkin odotukseen. Terveyskeskuslääkäri tutki ja sanoi, että tässä tarvitaan erikoislääkäriä ja hän varaa ajan ja se ilmoitetaan tekstiviestillä ja käski varautua jopa puolenkin vuoden odotukseen. Muutamien viikkojen päästä tulikin ilmoitus, että aika erikoislääkärille olisi jo 2 viikon kuluttua jolloin kävin erikoislääkärin vastaanotolla ja sain vaivani hoidettua.
Kivat sulle. Mulla kesti yli kymmenen vuotta ja 12 lääkärikäyntiä ennen kuin pääsin leikkaukseen jossa korjattiin synnytyksessä revennyt väliliha. Sen jälkeen en oikein ole enää uskonut tähän maailman paras terveydenhuolto shaisseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole paska maa, prioriteetit vain ovat päin skunkin persettä. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi ruoka, jos terveydenhuollon vertailu ei riitä. Kaikki paikallinen ruoka esimerkiksi täällä jossa nyt asun on käytännössä lähes ilmaista, kun taas muista maista tuodut elintarvikkeet maksaa aivan älyttömästi. Suomessa taasen tuontikama on edullista ja se kovin arvostettu "kotimainen" on tuplasti ellei triplasti kalliimpaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha se isoin ongelma, sairauteni vuoksi en saanut töitä. Kelan "kultakortilla", eli työmarkkinatuella ja toimeentulotuen hiluilla ei juoksennella yksityisellä.
Ap
Ja sitten sinulla oli varaa matkustaa Viroon ja käydä yksityisellä lääkärillä omalla kustannuksellasi (hinta ei paljon eroa Suomen yksityisestä) . Ei tuo nyt ole johdonmukaista. Suomessa olisit saanut kelakorvauksen yksityisellä käynnistäsi. Sehän ei kata kuin osan mutta silti.
Onnibus Hkiin alle 5e ja laivalippu Tallinnaan 8e, en nyt näe miten tämä on mahdoton yhtälö. Isäni täti asuu siellä, joten ei majoituskustannuksia. Aloituksessa ei ollut varsinaisesti kyse rahasta, vaan Suomen julkisen terveydenhuollon surkeasta tilasta. Miten voi olla mahdollista ettei Suomessa seitsemän vuoden, lukuisien lääkärikäyntien sekä kokeiden jälkeen ole mahdollista saada muuta kuin reseptiä apteekkiherskaan ilman diagnoosia?
Ap
Olen hankala asiakas . En usko lääkäriä että kipu jalkapohjassa on pelkästään mun korvien välissä,se tuska alkoi yli kymmenen vuotta sitten, hoidettiin silloin buranalla. Ei auttanut ja sitten nykyään ei edes buranaa saa. Tappaa jos nykyään kaikki.no jos kokeillaan taas mielpahalääkettä se kuulemma niin tehokasta? Tosin en ole muidenkaan saaneen apua kyseistä lääkkeestä mutta kokeillaan taas uudemman kerran. Tosin potilaan oma kokemus ei merkkaa mitään.ehkä kuolema korjaa ennen kuin saan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Eikö tyroksiineja saa ostaa ilman kela-korvausta?
Kyse ei ole Kelan korvauksista vaan siitä paljonko lääkettä saa ostaa kerralla omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Taitavimmat ja pisimmälle koulutetut kliinikot toimivat Suomessa pääsäääntöisesti julkisella puolella. Toki voivat tehdä muutaman tunnin yksityisvastaanotolla. Esim. huippukirurgit harvoin toimivat pelkästään privaatissa koska siellä ei pystytä vaativimpia operaatioita tekemään. Privaatissa ei ole mm tehohoitoa.
Miksi aloittaja ei uskalla diagnoosiaan kertoa? Olisi kiva katsoa alan ihmisenä miten vaativasta tapauksesta on kysymys. Tosiasiahan on, että varsin suuri osa virolaisista lääkäreistä on saanut erikoistumiskoulutuksensa Suomesta.
Edelleen on kyse julkisen puolen terveydenhuollosta, älkää sekoittako työnantajan maksamia etuja tähän.