Seitsemän vuotta Suomen terveydenhuollon armoilla - ei diagnoosia, kertakäynti Virossa ja loppuelämäksi lääkitys.
Anteeksi nyt, mutta mitä vitunvittua Suomi ja "terveydenhuolto", kun siellä ei osata edes sairaudenhoitoa. En nyt rupea tarkemmin avaamaan diagnoosiani, mutta kysymyksessä on hermoihin ja lihaksiin liittyvä etenevä sairaus. Entisessä kotimaassani minut leimattiin hulluksi, kun taas nykyisessä asuinmaassani saan hoitoa lähes viikottain. Kiitos synnyinmaalleni, maksan jatkossa veroni mieluusti muualle.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt yksityiselle Suomessa? Vai onko jokin syy miksi et mennyt?
Suomessa on lakisääteinen oikeus julkisernterveydenhuoltoon.
Tästä syystä en halua käyttää yksityistä omalla rahallani (no joo, toki tk maksaa myös mutta vähemmän)
Ja sitten menit Viroon maksamaan yksityiselle...jepjep
Vierailija kirjoitti:
Raha se isoin ongelma, sairauteni vuoksi en saanut töitä. Kelan "kultakortilla", eli työmarkkinatuella ja toimeentulotuen hiluilla ei juoksennella yksityisellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
eri, mutta eipä se yksityinenkään autuaaksi tee. Itse käyttänyt pelkkää työterveyshuoltoa viimeiset 20v..lähtökohta käynnissä kun käynnissä on melkein "ei sulla mitään oo" ennen kun kerkeet edes istua alas. Joskus harvoin yllättyy kun osuu sellainen lääkäri jota oikeasti kiinnostaa ottaa selvää mikä on. Enkä ravaa siellä alvariinsa. Päähomma tuntuu ainakin yleislääkäreillä olevan miten voi kuitata sen vartin käynnin alle 5min.
Vierailija kirjoitti:
No eipä Suomessa ole toiminut mikään enää vuosikymmeniin. Minä muutin Portugaliin pari vuotta sitten, ja täällä on aivan eri systeemi terveydenhuollossa. Hoitoon pääsee heti, oli vaiva mikä tahansa. Lääkkeet on puoli-ilmaisia. "Maailman onnellisin kansa," "on lottovoitto syntyä Suomeen" sekä "oma maa mansikka, muu maa mustikka" on pelkkää paskaa ja sanahelinää.
Se onnistuu maiss, joiss ei ole niin monipuolinen ja kattava sosiaaliturva. Valintoja valintoja.
Mullakin oli yks juttu mistä mää en voi kertoa, ja sitten Kanadassa kesäleirillä se yks juttu vaan hoitui tosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Lähi-idässä, työnantajani maksaa koko perheelle sairasvakuutuksen. Lääkäriin, siis suoraan erikoislääkärille, pääsee aina samana päivänä oli vaiva kuin vaiva. Ja vakuutus maksaa lääkärikäynnit ja lääkkeet.
Miten työnantajan maksama yksityinen vakuutus liittyy aiheeseen? Tässä taisi kuitenkin olla ideana puhua julkisesta terveydenhuollosta.
Eikä sitä varten tarvitse Suomesta lähteä, että työnantajalla on työntekijöille sairauskuluvakuutus, joka kattaa myös lääkkeet. Mutta eihän tässä siitä ollut kyse vaan julkisesta terveydenhoidosta. Toki aloitus tuntuu hiukan yliampuvalta ollakseen totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha se isoin ongelma, sairauteni vuoksi en saanut töitä. Kelan "kultakortilla", eli työmarkkinatuella ja toimeentulotuen hiluilla ei juoksennella yksityisellä.
Ap
Ja sitten sinulla oli varaa matkustaa Viroon ja käydä yksityisellä lääkärillä omalla kustannuksellasi (hinta ei paljon eroa Suomen yksityisestä) . Ei tuo nyt ole johdonmukaista. Suomessa olisit saanut kelakorvauksen yksityisellä käynnistäsi. Sehän ei kata kuin osan mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti sairas, niin yksityiselle tutkimuksiin. Julkisella EHKÄ tutkitaan, kun ensin löydetty tajuttamana kadulta ja viety lanssilla sairaalaan.
nim. Sydänvaivoja valitellut ja vasta kun heräsin sairaalasta, sain diagnoosin etenevästä sydänsairaudesta.
Verovaroilla tuetaan julkista terveydenhuoltoa, siksi sinne pitäisi päästä ja saada hoitoa. Muuten on pakko kysyä mihin meidän verot oikein menevät Ukrainan ja NATOn lisäksi? Ei ainakaan suomalaisille.
Todellakin meneea suomalaisillem ylipaisutettuun sosiaaliturvaan, asumistukiin, lapsiperheiden tukiin, toimeentulotukiin, ym, ym, ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sitten sinulla oli varaa matkustaa Viroon ja käydä yksityisellä lääkärillä omalla kustannuksellasi (hinta ei paljon eroa Suomen yksityisestä) . Ei tuo nyt ole johdonmukaista. Suomessa olisit saanut kelakorvauksen yksityisellä käynnistäsi. Sehän ei kata kuin osan mutta silti.
Pienen murto-osan!
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Suomessa pääsee todella hyvin julkiselle. Jos sinulla on kiire ja koet olevasi hoidon tarpeessa välittömästi ja olet tajuton niin pääset heti hoitoon. Jos olet luulosairas ja haluat lumehoitoa niin yksityinen on se sinun paikkasi. Siellä saat hoitoa vaikka mihin luulosairauksiin ihan niin paljon kuin rahaa riittää.
Ristiriitainen avaus.
Kertakäynti riitti mutta nyt kuitenkin asut toisessa maassa ja saat hoitoa viikoittain?
Ihan totta tuo on. Suomessa on joku outo ajatus, että kukaan ei voi muka olla oikeasti sairas. Luullaan ihmisiä luulo sairaaksi, saikuttajiksi tai mt potilaiksi. Ihmisarvoista hoitoa saa erittäin harvoin jopa ihan yksityisellä sama ongelma. . Lääkäri koulutuksessa varmasti joku vika tai ta saa joka neuvoo säästämään kuluissa. Yksikään normi ihminen ei todellakaan jaksa huvin ja urheilun vuoksi mennä päivystykseen odottelemaan puoleksi päiväksi jne..
Vierailija kirjoitti:
Istuin pari viikkoa sitten 9 tuntia päivystyksessä, lasku 50€, lääkkeistä maksoin itse 60%
Tätä on Suomi vuonna 2024
Minä ja koko sukuni pääsimme Intiassa heti hoitoon kun Suomessa emme ikinä. Kyllä vain intiassa oli niin hyvä olla ja lomailla. Lääkäri löysi paljon sairauksia joista en tiennytkään ja sain lääkkeitä joista Suomessa ei ole kuultukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä Suomessa ole toiminut mikään enää vuosikymmeniin. Minä muutin Portugaliin pari vuotta sitten, ja täällä on aivan eri systeemi terveydenhuollossa. Hoitoon pääsee heti, oli vaiva mikä tahansa. Lääkkeet on puoli-ilmaisia. "Maailman onnellisin kansa," "on lottovoitto syntyä Suomeen" sekä "oma maa mansikka, muu maa mustikka" on pelkkää paskaa ja sanahelinää.
Se onnistuu maiss, joiss ei ole niin monipuolinen ja kattava sosiaaliturva. Valintoja valintoja.
Portugali on EU-maa, täällä on suht samat tuet kuin siellä Suomessakin, toki summat ovat pienempiä. Lapsilisät, tökärit jne. toimii ihan moitteetta. Ja perhana, täällä toimii terveydenhuolto, vaikkei tämä maa olekaan "Maailman onnellisimmalla" kansalla höystetty.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun Lähi-idässä, työnantajani maksaa koko perheelle sairasvakuutuksen. Lääkäriin, siis suoraan erikoislääkärille, pääsee aina samana päivänä oli vaiva kuin vaiva. Ja vakuutus maksaa lääkärikäynnit ja lääkkeet.
Totta kai tälläinen toimii, mutta tämän tason terveyspalveluja on tarjolla vain harvoille ja valituille.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja koko sukuni pääsimme Intiassa heti hoitoon kun Suomessa emme ikinä. Kyllä vain intiassa oli niin hyvä olla ja lomailla. Lääkäri löysi paljon sairauksia joista en tiennytkään ja sain lääkkeitä joista Suomessa ei ole kuultukaan.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut Latviassa autoon mahtumaan kuin vuoden lääkityksen.
Suomessa kilpirauhaspotilaan tyroksiineja kytätään apteekissa. Lasketaan, että hait just niin ja niin paljon varastoon niin et saa nyt yhtään. Mitä jos tulisi yhteiskunnassa kriisi? Kilpirauhaspotilas joka ei pääse apteekkiin kärsisi ja hiipuisi sairaaksi nopeasti.
Samaa mietin. Viitisentoista vuotta ollut Thyroxin-lääkitys, enintään 3 kk:n annoksen saa apteekista kerralla. Kun lääkkeet loppuvat, todennäköisesti kuolen nopeasti tai ainakin tule todella sairaaksi, koska kilpirauhasta minulla ei enää ole. Oma kokemus suomen terveydenhuollosta on niin surkea, että jos tänne kirjoittelisi niin joku luulisi sketsiksi. En usko, että täällä saadaan mitään parannusta aikaan.
Eihän sillä voi olla mitään vaikutusta, kun tänne saapuu ulkkareita hoidattamaan itseään? Kun julkiselle menee, niin puolet asiakkaista on jostain muualta. Ei ole keltään pois??