Mietittekö koskaan esim pihviä syödessänne, että se on jostain eläimestä, joka eli vielä hetki sitten?
Vaikka pidänkin lihasta, olen alkanut säälimään tuotantoeläimiä. Se on nykyään pelkkää tehotuotantoa. Broilerit ovat ääriesimerkki. Aivan järkyttävää eläinten kiusaamista.
Kommentit (140)
Pihviliha ei ole hetki sitten ollut elävää
Pihvilihaa raakakypsytetään, ja se vie aina aikaa
Mantelimaidon juominen ja avokadojen syöminen on erittäin tuhoisaa ympäristön kannalta
kyllä, ja kiitetään eläintä ruhostaan, että pysytään hengissä. mutta ajatteletteko koskaan ruohoa ja ituja syödessänne, että ne eläimet kuolee teidän takia nälkään? ja samalla tuhoutuu luonnon monimuotoisuutta kun teille soijaa ja palmuöljyä viljellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavalion takia tap etaan paljon enemmän eläinyksilöitä kuin naudanlihaa tuotettaessa. Oikeastiko arvotatte eläimiä niiden koon mukaan?
Tuo nyt ei vaan pidä paikkaansa. Sekaruokavaliossa syödään ihan sama määrä kasviksia, plus niitä tapettuja tuotantoeläimiä siihen lisäksi.
Miksi toit keskusteluun mukaan sekaruokavalion? Ja miksi oletat, että sekaruokavaliossa syödään tuplamäärä ruokaa kasvisruokavalioon verrattuna?
Miksi toin keskusteluun sekaruokavalion? Varmaan kun viestissä, johon vastasin, mainittiin, että kasvisruokavalion takia tapetaan enemmän. Mihikäs sitä kasvisruokavaliota sitten vertaisi? Pelkkää lihaa syövät on niin harvassa, että se tuskin on oleellista minkään keskustelun kannalta.
En olettanut, että sekaruokavaliossa syödb tuplamäärät. Vaan kasviksia syödään sama määrä, ja viljojakin varmaan. Kasvissyöjät syö sitten sen lihaosion sijaan palkokasveja jne. kasvipohjaisia proteiininlähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan ottaneet käteenne sellaista hyönteismyrkyllä kyllästettyä kovakuoriaista, joka yrittää vimmalla selvittää päätään ja silti hiipuu hitaasti vainajaksi? Juuri sellaisia kasvissyönti meille tuottaa! Nautakarjaa varten ei laidunta tarvitse myrkytetellä, siellä elävät kaikki sovussa, myös inhat paarmat ja pistiäiset. Kasvisruuantuotanto edellyyttä laajamittaista ja toistuvaa hyönteisten myrkyttämistä, koska muuten sato jää vähäiseksi eikä ihmiselle riitä ruokaa. Jostain syystä hyönteisten joukkotuho on moraalisesti oikeutetumpaa kuin lihansyönti.
Nautakarjaa varten ei tehdä heinää? Ei viljellä rehua?
Mä en kyllä käytä mitään hyönteismyrkkyjä kasvimaallani.
niin siis edelleen ihminen tappaa kaiken ruokansa. oli se sitten kasvis- tai liharuokaa. jos ette sitä itse älynneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ok syödä eläintä, koska niin luonto toimii. Kaikki eliöt syövät toisia eliöitä kasveja lukuunottamatta. Olemme kuluttajia, joten jos emme söisi muita eliöitä kuolisimme itse.
Kuka alapeukuttaa? Eikös tämä ole faktaa?
Ei sun mielipide siitä, että on ok syödä eläintä ole faktaa. Puhut eka eläimistä, mutta sen jälkeen eliöistä, ja johdat siitä, että eliöitä on pakko syödä sen, että eläimiä on ok syödä - miksi eläimiä, miksei kasvit riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö kukaan olutta juodessaan, että sen tuopillisen takia on kuollut kymmeniä tuhansia hyönteisiä?
Kun syön naudanlihaa, tiedän auttaneeni pääskysiä pesimään Suomessa. Mitä vähemmän laitumia ja kovakuoriaisia, sitä vähemmän pääskysiä. Luonnon monimuotoisuuteen kuuluu sekin, että osaa eläimistä saalistetaan.
Lihan kohdalla kuolee sekä ne hyönteiset että itse se lihaksi tuleva eläin.
Miksi ne hyönteiset kuolisi, nehän elelee lannassa? Vai oletatko, että kun eläin teurastetaan, niin sen käyttämä laidun tulee käsitellä hyönteismyrkyllä?
Niin siis luuletko, että laiduntamisessa ja rehuntuotannossa ei kuole yhtään hyönteisiä? Että yhtään ei heinänteossa kuole hyönteisiä?
Sitte
No kun täällä jengi luulee, että niiden syömät eläimet saavat oman ruokansa suoraa laitumelta.
He eivät tiedä, että
- lypsykarja ulkoilee 60 vuorokautta vuodessa kun noudatetaan lain mukaista minimiä
- broilerit ja siat eivät ulkoile lainkaan
- Alle 20 % kulutetusta kotimaisesta naudanlihasta tulee vapaasti laitumella ulkoilevasta karjasta
- 80 % kulutetusta naudanlihasta tulee lypsykarjatilojen ylijäämävasikoista, jotka kasvatetaan nopeasti teuraspainoon, eivätkä nämä eläimet ulkole lyhyen elämänsä aikana laitumella lainkaa
Ja kun tuolta sulkee silmänsä, voi rauhassa keskittyä niihin kasvisyöjien takia kuoleviin hyönteisiin, kun omassa mielikuvitusmaailmassa eläimet syövät suoraa laitumelta.
Varmaan se on kuollut kuukausi sitten, sen verran varmaan vie aikaa että se saadaan teurastamolta kaupan hyllylle.
Tottakai. Lapsuudessa rapsuteltiin ja halailtiin seuraavan joulun joulukinkkua. Nähtiin teiurastus, hämmenneltiin verta ja syötiin verilettuja.
En halua ajatella. Mä olisin varmaan muuten vegaani tai ainakin kasvissyöjä, mutta suolistosairaus tekisi niin yksipuolisen ruokavalion ilman lihaa/kalaa että siinä ei olisi mitään järkeä. Olen jo nyt gluteeniton + maidoton + soijaton + fodmap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mietin. En itse syö teholihaa, vaan ainoastaan riistaa ja läheisen pientilan tuotteita. Pientilan tuotteista saan halutessani tietää, mistä nimenomaisesta eläimestä liha on peräisin, sillä on ollut nimi ja olen saattanut sitä rapsutellakin. Syön lihaa melko vähän, ja arvostan jokaista suupalaa.
Miks sä haluat tappaa ja syödä jonkun, jota oot kutsunut nimellä ja rapsutellut? 😮
Tästä tuli mieleen kun Amatsoni-lehmä löydettiin laitumelta paisuneena ja kuolleena. Hyvät lihat saatiin irti illalla grilliin. Kyllä oli hyvää Amatsonia kerrottiin toisilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mietin. En itse syö teholihaa, vaan ainoastaan riistaa ja läheisen pientilan tuotteita. Pientilan tuotteista saan halutessani tietää, mistä nimenomaisesta eläimestä liha on peräisin, sillä on ollut nimi ja olen saattanut sitä rapsutellakin. Syön lihaa melko vähän, ja arvostan jokaista suupalaa.
Miks sä haluat tappaa ja syödä jonkun, jota oot kutsunut nimellä ja rapsutellut? 😮
Kysymys on vähän huonosti aseteltu, mutta vastaan silti. En minä _halua_ tappaa ketään tai mitään, en siis saa siitä mitään iloa. Minulle on kuitenkin tärkeää tietää varmasti, että syömäni eläin on elänyt hyvää ja lajityypillistä elämää, ja näillä pientiloilla eläimiä on niin vähän, että ne ovat mitä suurimmassa määrin yksilöitä, eivät tuotantoyksikköjä. Ei minulle synny syvää tunnesidettä näihin eläimiin, enkä haluaisi tai pystyisi myöskään itse kasvattamaan niitä ruuakseni. Ostan tilalta myös kasviksia, jotka viljellään biodynaamisesti ja mahdollisimman omavaraisesti eläinten lantaa hyödyntäen. Tällainen pienellä maantieteellisellä alueella varsin ekologisesti toimiva kokonaisuus edellyttää sitä, että kaikki kasveista kaikenlajisiin eläimiin ihminen mukaanlukien elävät harmoniassa ja tasapainossa. Itselleni tämä tapa tuntuu parhaalta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavalion takia tap etaan paljon enemmän eläinyksilöitä kuin naudanlihaa tuotettaessa. Oikeastiko arvotatte eläimiä niiden koon mukaan?
Väitteesi ei toki pidä paikkaansa, mutta jos unohdetaan se nyt hetkeksi.
Pidätkö sinä hyönteisyksilöiden henkeä yhtä arvokkaana kuin vaikka koiran? Minä en nimittäin ole ikinä tavannut yhtään sekasyöjää, joka arvottaisi kaikkien eläinten hengen yhtä arvokkaaksi. Eli virkistävä poikkeus, jos näin on.
Vai pidätkö sä nisäkkäitä kuitenkin hyönteisiä arvokkaampina siinä mielessä, ja vaadit vaan, että kasvissyöjien pitäisi pistää kaikki eläimet samalle viivalle?
Terveisin kasvissyöjä, joka ei suoraan tarkoituksella tapa muita hyönteisiä kuin punkkeja.
Mietittekö koskaan sitä valtavaa määrää pieniä eläimiä jotka tapetaan kasvisruokanne vuoksi ja joita ette edes vaivaudu syömään? Mietittekö sitä kokonaisten ekosysteemien täydellistä tuhoamista, joka on tarpeen peltojen raivaamiseksi teidän kasvisruokavalionne vuoksi?
https://consumerfreedom.com/2023/01/peta-admits-vegan-diets-kill-animal…
Ote artikkelista:
"One study from Australia confirms this stark dynamic: it found that producing wheat and other grains resulted in at least 25 times more animals being killed per kilogram of usable protein than farming red meat did."
Syön itse vain kotimaista lammasta ja nautaa, koska niille ei syötetä brasilialaista soijarehua, jonka vuoksi ei ainoastaan kaadu sademetsää, vaan myös tapetaan ihmisiä, niitä sademetsien hakkuita vastustavia aktivisteja.
Pihattonavettanauta muuten päättää itse milloin ulkoilee ja menetelmän alettua kasvattajat huomasivat hämmästyksekseen, että lyhytkarvaiset lypsylehmät ulkoilevat innolla jopa 25 asteen pakkasessa. Olen pohtinut onko se lehmän ihmeellinen vatsasysteemi myös suuri lämmöntuottaja.
En muuten syö myöskään viljeltyä kalaa, koska niillekin sitä Suomeen tuotavaa soijarehua syötetään.
Ja syön enimmäkseen niitä eläimen osia, jotka eivät muille kelpaa, luita luuliemikeittoon, kieltä, häntää jne. Eläin pitäisi syödä kuonosta hännäpäähän saakka, jotta sen syöminen olisi terveellistä. Minulle riittäisi ihan vain se kuono ja häntä. =)
Paistit ja fileet ovat tavattoman tylsää ja aivan liian vähärasvaista syötävää.
Jos kaikki lihantuotanto on pahasta, miksi WWF:llä, siis Maailman Luonnonsäätiöllä, on laidunlihaprojekti?
https://wwf.fi/tiedotteet/2001/02/wwf-panostaa-laidunlihan-tuottamiseen…
No minua ahdistaa vähän sekin, että entä jos kasvitkin tuntee kipua ja kärsimystä. Eläimiä en tietenkään syö, koska se on varmaa, että eläimet kokee kipua ja kärsimystä, ja eläimiä on helppo olla syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on vähän huonosti aseteltu, mutta vastaan silti. En minä _halua_ tappaa ketään tai mitään, en siis saa siitä mitään iloa. Minulle on kuitenkin tärkeää tietää varmasti, että syömäni eläin on elänyt hyvää ja lajityypillistä elämää, ja näillä pientiloilla eläimiä on niin vähän, että ne ovat mitä suurimmassa määrin yksilöitä, eivät tuotantoyksikköjä. Ei minulle synny syvää tu
Mitä luonnonmukaista saati lajityypillistä siinä on, että luonnollisesti liki 20 vuotiaaksi elävä eläin tapetaan 16 -20 kk iässä?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ok syödä eläintä, koska niin luonto toimii. Kaikki eliöt syövät toisia eliöitä kasveja lukuunottamatta. Olemme kuluttajia, joten jos emme söisi muita eliöitä kuolisimme itse.
Jos itse pyydystäisin ja tappaisit eläimen, toimisit kuten luonto toimii.
En mieti. En myöskään mieti älypuhelinta ostaessa onkohan joku lapsi Afrikassa kuollut kobolttikaivoksessa sen materiaaleja varten. Jos eläinten kuolema vaivaa oletteko valmiita luopumaan akkuteknologiaa käyttävistä älylaitteista joiden taustalla lapsityövoima? Sama kysymys vaateteollisuuden suhteen. Kiinasta tilataan roinaa joka valmistettu kyseenalaisissa olosuhteissa. Eettisyys pätee vain eläimiin?
Vierailija kirjoitti:
Mietittekö koskaan sitä valtavaa määrää pieniä eläimiä jotka tapetaan kasvisruokanne vuoksi ja joita ette edes vaivaudu syömään? Mietittekö sitä kokonaisten ekosysteemien täydellistä tuhoamista, joka on tarpeen peltojen raivaamiseksi teidän kasvisruokavalionne vuoksi?
https://consumerfreedom.com/2023/01/peta-admits-vegan-diets-kill-animal…
Ote artikkelista:
"One study from Australia confirms this stark dynamic: it found that producing wheat and other grains resulted in at least 25 times more animals being killed per kilogram of usable protein than farming red meat did."
Syön itse vain kotimaista lammasta ja nautaa, koska niille ei syötetä brasilialaista soijarehua, jonka vuoksi ei ainoastaan kaadu sademetsää, vaan myös tapetaan ihmisiä, niitä sademetsien hakkuita vastustavia aktivisteja.
Pihattonavettanauta muuten päättää itse milloin ulkoilee ja menetelmän alettua kasvattajat huo
Yksi tutkimus Australiastahan on ehdoton fakta joka pätee kaikkialla maailmassa 🙄.
Ja kyseinen tutkimus, jos edes oli todellinen ja pätevä, on näköjään vehnän viljelystä - ja koski vain proteiinikilon tuottamista, ei siis vehnäkilon. Sekasyöjäthän ei varmaan syö vehnää sen naudan lisäksi?
Oletteko koskaan ottaneet käteenne sellaista hyönteismyrkyllä kyllästettyä kovakuoriaista, joka yrittää vimmalla selvittää päätään ja silti hiipuu hitaasti vainajaksi? Juuri sellaisia kasvissyönti meille tuottaa! Nautakarjaa varten ei laidunta tarvitse myrkytetellä, siellä elävät kaikki sovussa, myös inhat paarmat ja pistiäiset. Kasvisruuantuotanto edellyyttä laajamittaista ja toistuvaa hyönteisten myrkyttämistä, koska muuten sato jää vähäiseksi eikä ihmiselle riitä ruokaa. Jostain syystä hyönteisten joukkotuho on moraalisesti oikeutetumpaa kuin lihansyönti.