Mietittekö koskaan esim pihviä syödessänne, että se on jostain eläimestä, joka eli vielä hetki sitten?
Vaikka pidänkin lihasta, olen alkanut säälimään tuotantoeläimiä. Se on nykyään pelkkää tehotuotantoa. Broilerit ovat ääriesimerkki. Aivan järkyttävää eläinten kiusaamista.
Kommentit (140)
Kaikki kuolee joskus kuitenkin.Yleensä teuraaksi menee eläimet vanhemmasta päästä.Pitäisikö niitä ruokkia vaikka eivät enään tuota mitään.Sairastuvat kuitenkin ja kuolevat sairauteen.Vasikat ovat eri asia.En edes tiedä kuka niiden lihaa haluaa syödä.
En mieti. Totuin jo kotona maalla siihen, että eläimet ensin hoidetaan ja ruokitaan ja sitten lihoiksi. Ne kyllä elivät hyvän elämän.
Mietin kyllä.Fronerin jäätelöä lipoessani, että se firma tukee Venäjää.[
Mietin, ja siksi ryhdyinkin kasvissyöjäksi muutama vuosi sitten. No, sen jälkeen tapasin miehen, joka metsästää ja kalastaa, ja olen nykyään hänen seurassaan päätynyt syömään riistaa ja kalaa silloin kun sitä on tarjolla.
Välttelen myös mahdollisuuksien mukaan maitotaloustuotteita ja kananmunia, koska en halua tukea tehomaataloutta. Toisinaan ostan leipomiseen luomumunia ja leivän päälle juustoa. Etenkin juuston korvaaminen vegaanisilla vaihtoehdoilla tuntuu hankalalta, koska maku ja koostumus ei vaan ole lähellekään sama.
Vierailija kirjoitti:
kyllä, ja kiitetään eläintä ruhostaan, että pysytään hengissä. mutta ajatteletteko koskaan ruohoa ja ituja syödessänne, että ne eläimet kuolee teidän takia nälkään? ja samalla tuhoutuu luonnon monimuotoisuutta kun teille soijaa ja palmuöljyä viljellään.
Suomeen tuotavasta soijasta 95% menee eläinrehuun (broileri ja sika). Se tuodaan pääasiassa Brasiliasta. Se soija mitä käytetään esim tofun valmistukseen tulee sen sijaan Euroopasta.
Sitä kyllä ihmettelen, miten lihantuottajat voivat elää itsensä kanssa. Tai sitten he ovat vain sadisteja. Ostajilta kyllä piilotetaan mahdollisimman hyvin todellisuus, jotta se ei vähennä ostohalukkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Eläinhän on elänyt hyvän elämän ja kuollut luonnollisesti. Syödään liha sitten niin ei mene hukkaan
Et vissiin ole tutustunut kysynnän ja tarjonnan lakiin 🙄
Ihmiset kyllä osaavat olla empaattisia lemmikkejään kohtaan, mutta yhtäkkiä se loppuu kun kyse on lehmistä, kanoista jne.
Kyllä mietin jo lapsena. Tiukkaa teki syödä silloinkin lihaa.
Parikymppisenä lihaa syödessä alkoi ihan tulla oksennusrefleksiä melkein, kun ajattelin syödessä sitä faktaa, että mitä mä tässä oikeasti pureskelen. Sen jälkeen tajusin, ettei mun hampaat irvessä tarvi lihaa syödä. Lopetin lihan syömisen oikeestaan sit siihen. Koska just omien estojen ja kammojen takia. Välillä yritin väkipakolla purra ja niellä sitä lihaa, kun täytyyhän sitä proteiinia saada.
Mietin. En ole syönyt punaista lihaa 18 vuoteen. Lopetin punaisen lihan syömisen ollessani 14-vuotias.
Kyllä. Meillä metsästetään ja kunnioitetaan lihaa. Lapsetkin osallistuvat lihan pakkaamiseen ja heille on pienestä asti näytetty, mistä ruoka tulee. Aina kerron, että nyt syödään hirveä/peuraa/kaurista/rusakkoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joskus. Ja sitten tulen hyvälle mielelle, koska tiedän sen eläimen juosseen vapaana metsässä vielä hetki ennen kuolemaansa. Syön vain puolisoni ampumaa riistalihaa.
Mä en ymmärrä, miksi tulet hyvälle mielelle siitä, että vapaan ja onnellisen eläimen elämä, joka olisi voinut jatkua vuosikausia vapaana ja onnellisena, päättyy 🤔.
Ei tarvitsekaan ymmärtää. Syön riistalihaa ihan hyvillä mielin, koska se on puhdasta ja ne eläimet elää vapaana luonnossa, kunnes eivät enää elä. Lautaselleni päätynyt eläin olisi saattanut elää vielä vuosia tai yhtä hyvin joutua seuraavana päivänä ilveksen ruuaksi tai kuolla jonkun huono-onnisen konepellille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä, ja kiitetään eläintä ruhostaan, että pysytään hengissä. mutta ajatteletteko koskaan ruohoa ja ituja syödessänne, että ne eläimet kuolee teidän takia nälkään? ja samalla tuhoutuu luonnon monimuotoisuutta kun teille soijaa ja palmuöljyä viljellään.
Suomeen tuotavasta soijasta 95% menee eläinrehuun (broileri ja sika). Se tuodaan pääasiassa Brasiliasta. Se soija mitä käytetään esim tofun valmistukseen tulee sen sijaan Euroopasta.
Ja Suomeen tuotavasta soijasta 60% lähtee maasta pois rehuna eli sitä ei syötetä kotimaisille eläimille.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, ja siksi ryhdyinkin kasvissyöjäksi muutama vuosi sitten. No, sen jälkeen tapasin miehen, joka metsästää ja kalastaa, ja olen nykyään hänen seurassaan päätynyt syömään riistaa ja kalaa silloin kun sitä on tarjolla.
Välttelen myös mahdollisuuksien mukaan maitotaloustuotteita ja kananmunia, koska en halua tukea tehomaataloutta. Toisinaan ostan leipomiseen luomumunia ja leivän päälle juustoa. Etenkin juuston korvaaminen vegaanisilla vaihtoehdoilla tuntuu hankalalta, koska maku ja koostumus ei vaan ole lähellekään sama.
Katselen tuossa laitumella löhöileviä nautoja, reppanat ovat tehomaatalouden kurimuksessa vallan huonossa jamassa. Välillä käyvät robotilla lypsyllä ja taas palaavat viettämään aikaansa nurmella. On niillä huonot oltavat verrattuna vaikka kerrostalossa asuvaan koiraan, joka ei pääse hiekkakentälle kuin kerran viikossa jos silloinkaan.
Mä en ymmärrä, miksi tulet hyvälle mielelle siitä, että vapaan ja onnellisen eläimen elämä, joka olisi voinut jatkua vuosikausia vapaana ja onnellisena, päättyy 🤔.