Mietittekö koskaan esim pihviä syödessänne, että se on jostain eläimestä, joka eli vielä hetki sitten?
Vaikka pidänkin lihasta, olen alkanut säälimään tuotantoeläimiä. Se on nykyään pelkkää tehotuotantoa. Broilerit ovat ääriesimerkki. Aivan järkyttävää eläinten kiusaamista.
Kommentit (140)
En mieti eläinten lihasta niinkään, mutta viljatuotteita syödessäni suren usein sitä kuinka monta ennen elänyttä kasvin vauvaa puuroon tai leipään onkaan jauhettu samalla kun se äitivilja raakasti murskataan koneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavalion takia tap etaan paljon enemmän eläinyksilöitä kuin naudanlihaa tuotettaessa. Oikeastiko arvotatte eläimiä niiden koon mukaan?
Jos tarkoitat hyönteisiä niin onhan se totta ettei ihmisillä ole samaa empatiaa hyönteisiä kohtaan kuin muita eläimiä. Paitsi ehkä kimalaisia/mehiläisiä, kun ne on kivannäköisiä ja niitä on lastenkirjoissakin. Vai kuoleeko jyrsijöitäkin? En ole kauheasti perehtynyt kasvistuotantoon.
Tätä hyönteisjuttua olen kieltämättä joskus miettinyt. Jotkut buddhalaiset munkit varoo myös tappamasta hyönteisiä.
Jainalaiset on niitä, jotka kategorisesti välttää hyönteistenkin tappamista. Ja jotkut myös kasvien tappamista, eli syövät vaan hedelmiä ym. joissa itse kasvi jää henkiin, mutta eivät esim. porkkanoita.
Mutta kai nyt monet muutkin välttää hyönteisten tappamista silloin kuin se ei ole välttämätöntä. Minä ainakin.
Joo joskus. Ja sitten tulen hyvälle mielelle, koska tiedän sen eläimen juosseen vapaana metsässä vielä hetki ennen kuolemaansa. Syön vain puolisoni ampumaa riistalihaa.
Vierailija kirjoitti:
No minua ahdistaa vähän sekin, että entä jos kasvitkin tuntee kipua ja kärsimystä. Eläimiä en tietenkään syö, koska se on varmaa, että eläimet kokee kipua ja kärsimystä, ja eläimiä on helppo olla syömättä.
Tähän mennessä ainoastaan tiedetään tutkimusten perusteella että kasvit tiedostavat kun niitä syödään. Monilla kasveilla on myös keinoja yrittää välttää syötäväksi joutumista.
Minä ymmärrän jos ei halua syödä lihaa oli syy mikä hyvänsä. Mutta ihmettelen kuinka monella vegaanilla on kissa tai koira? Mistä luulette että se kissanruoka tehdään, no siitä mitä jää lihantuotannosta.
En sano tätä veetuillakseni, välillä vaan käy mielessä.
Maalaistalon lapsena tiesin usein syömäni eläimen nimenkin. Ruokapöydässä saatettiin muistella että nämä lihapullat on Mansikista.
Minäkin monesti muistin minkä näköinen eläin oli ollut ja muistelin kuinka olin taluttanut sitä vasikkana ja kuinka ihmisrakas se oli laitumella kun tuli aina luokseni rapsuteltavaksi. Ja siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi minulle ei ollut ongelma syödä sitä eläintä. Tiesin että se oli elänyt maitotilallamme ihan hyvää elämää. Meillä oli tuohon aikaan noin 50 lehmää ja nuorikarja päälle.
Minulle kävi niin, kun perheeseen tuli koira. Sen jälkeen en lihaa ole kyennyt syömään. En söisi omaa, rakasta lemmikkiä.
Vierailija kirjoitti:
En mieti. En myöskään mieti älypuhelinta ostaessa onkohan joku lapsi Afrikassa kuollut kobolttikaivoksessa sen materiaaleja varten. Jos eläinten kuolema vaivaa oletteko valmiita luopumaan akkuteknologiaa käyttävistä älylaitteista joiden taustalla lapsityövoima? Sama kysymys vaateteollisuuden suhteen. Kiinasta tilataan roinaa joka valmistettu kyseenalaisissa olosuhteissa. Eettisyys pätee vain eläimiin?
Joo... muistan lukeneeni artikkelin jossa puhuttiin mitä paljon haittaa avokadon viljelystä oli paikalliselle väestölle, myrkyt meni vesiin yms. ja ihmiset sairastu, plus ympäristön tuhoa. Ja h&m ynnä muiden isojen ketjujen vaatteiden eettisyydestä (eli sen olemattomuudesta) on ollut paljon puhetta viime aikoina.
On kurjaa miten kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos meitä olisi paljon vähemmän, ongelmiakin olisi paljon vähemmän. Itse yritän toimia mahdollisimman eettisesti aina kun pystyn. Esim. Ostan vaatteita enemmän kierrätyskeskuksista, ostan ruoassa enemmän luomua.
Entä ajatteletteko koskaan että syötte raatoa? Olette raadonsyöjiä!
Tuski kukaan elävältä niitä syö?
Kyllä ajattelen ja kiitän sitä eläintä/kalaa siitä, että se antaa meille erinomaista ravintoa, ja käsittelen sitä arvostavasti.
Itse en pystyisi tap.pamaan eläintä kuin ehkä pakon edessä, mutta olen myös kiitollinen siitä, että jotkut kasvattavat lihaa, kalastavat myyntiin jne.
Lihansyönti on luonnollista eikä siinä ole itsessään mitään pahaa. Sen sijaan tuotantoa pitäisi muuttaa eettisemmäksi. Tuet pitäisi kohdistaa pien- ja luomutiloille eikä päinvastoin. Yritän valita kokonaisuuden kannalta eettisintä, mutta nykyhinnoilla se on kohta todella vaikeaa. Myös tarjonta on ongelma, kun ei niitä pientiloja ja suoramyyntiä enää oikein ole.
Kunnollista kanaa ei ole enää yleisesti saatavilla, joten sitä emme syö. Emme syö myöskään gm-rehuilla ruokittuja eläimiä. Emme syö soijaa tai avokadoa, riisiä ja maissiakin vain erittäin harvoin. Lähinnä kotimaassa tuotettuja viljatuotteita ja kasviksia, talvikaudella myös ulkomaisia kasviksia ja hedelmiä, pääosin eurooppalaisia.
Kannattaa myös muistaa, että ilman lihantuotantoa moni eläinlaji kuolisi sukupuuttoon. Se että ne saavat elää edes sen lyhyen elämän johtuu vain siitä, että niitä kasvatetaan ruuaksi. Kylmää ehkä, mutta se on totuus. Jos tuotanto lopetettaisiin, niin niitä ehkä pidettäisiin muutamia lemmikkeinä ja eläintarhoissa korkeintaan parikymmentä vuotta, lampaat ja vuohet ehkä saisivat jäädä maidon ja villan takia, kuten tietysti maitolehmät ja munivat kanat. Sitten niitä ei enää olisi. Broilerin kohdalla tämä toki olisi ihan toivottavakin kehityskulku, koska eihän niillä mitään elämisen edellytyksiä enää edes ole.
Kiitän ruuaksi muuntunutta eläintä.
No eipä ole tullut enää yli 70 vuoteen tuota asiaa mietittyä. Asia tuli minulle selväksi jo lapsukaisena!
Ajattelen kyllä, ja hyvää on. 😅
On hyvä että eläin on elänyt ennen teurastamista. On myös hyvä että se on kuollut ennen syöntiä.
Nämä on ihan elämän perusasioita. Paitsi Helsingin Vegehipille.
Kyllä, mutta mietin samaa myös kaikkia kasviksia syödessäni. Nekin ovat olleet eläviä.
Kyllä mietin ja on se kieltämättä kutkuttava ajatus. Hyvä pihvi on jo sinällään elämys ja nautinto mutta kun tajuaa, että sekin eläin on päättänyt maallisen vaelluksensa, jotta saisin tuon elämyksen kokea, niin vielä parempi. Jos pihvin kanssa on hyvää viiniä, niin sekin on samalla tavalla luonnontuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minua ahdistaa vähän sekin, että entä jos kasvitkin tuntee kipua ja kärsimystä. Eläimiä en tietenkään syö, koska se on varmaa, että eläimet kokee kipua ja kärsimystä, ja eläimiä on helppo olla syömättä.
Tähän mennessä ainoastaan tiedetään tutkimusten perusteella että kasvit tiedostavat kun niitä syödään. Monilla kasveilla on myös keinoja yrittää välttää syötäväksi joutumista.
Kyllä. No, kasvissyöjänä aiheuttaa vähemmän kasvien kuolemaa kuin jos söisi lisäksi lihaa, että on tää silti kärsimyksen ja kuoleman aiheuttamisen minimoimista.
Vierailija kirjoitti:
En.
Yhtä lailla siihen porkkanaan sattuu kun haukkaan sitä tai tomaattiin.
Leijonakin elää lihalla. Käytkö niitäkin syyllistämässä?
Luonnossa elävä leijona ei varmaankaan syö tehotuotettua lihaa? On järjetöntä perustella ihmisten lihansyöntiä sillä että se on luonnollista. En näe tehotuotantoa millään tavalla luonnollisena vaihtoehtona. Uskomatonta että joku nykyaikana näkee. Tiedostin ap:n esittämän kysymyksen jo teini-ikäisenä enkä ole siitä lähtien syönyt lihaa.
Jos tarkoitat hyönteisiä niin onhan se totta ettei ihmisillä ole samaa empatiaa hyönteisiä kohtaan kuin muita eläimiä. Paitsi ehkä kimalaisia/mehiläisiä, kun ne on kivannäköisiä ja niitä on lastenkirjoissakin. Vai kuoleeko jyrsijöitäkin? En ole kauheasti perehtynyt kasvistuotantoon.
Tätä hyönteisjuttua olen kieltämättä joskus miettinyt. Jotkut buddhalaiset munkit varoo myös tappamasta hyönteisiä.