Mietittekö koskaan esim pihviä syödessänne, että se on jostain eläimestä, joka eli vielä hetki sitten?
Vaikka pidänkin lihasta, olen alkanut säälimään tuotantoeläimiä. Se on nykyään pelkkää tehotuotantoa. Broilerit ovat ääriesimerkki. Aivan järkyttävää eläinten kiusaamista.
Kommentit (140)
Kyllä mietin ja niin on ollut lapsesta saakka. Syön nykyään todella harvoin lihaa ja kohta olen kokonaan kasvissyöjä.
Broilerin ja kanan syönnin lopetin sen vuoksi kun tajusin miten kurjissa oloissa ne kasvavat ja miten sadistinen loppu niillä on teurastamoissa. Ns. punaista lihaa en syö muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mietitkö koskaan että mietit tällaisia koska olet nainen?
Minä mietin asiaa ja mitä enemmän sitä mietin, sen enemmän aloin kokemaan asian epäeettiseksi. Lopulta luovuin kokonaan lihansyönnistä.
Mietin näitä asioita ensisijaisesti sen takia, että olen empaattinen ja eläinrakas ihminen ja tämä on se syy miksi muutkin asiaa miettivät näin tekevät sukupuolesta riippumatta.
T. Mies ja vegaani vuodesta 2015
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ok syödä eläintä, koska niin luonto toimii. Kaikki eliöt syövät toisia eliöitä kasveja lukuunottamatta. Olemme kuluttajia, joten jos emme söisi muita eliöitä kuolisimme itse.
On aina vähän älyllisesti epäreilua perustella luonnolla täysin luonnotonta eläintuotantoa.
Paitsi av:lle se tietenkin on ok, koska täällähän ei tunnetusti ole muita kuin riistaa ja lähitilan luomunautaa syöviä mammoja ;)
En.
Yhtä lailla siihen porkkanaan sattuu kun haukkaan sitä tai tomaattiin.
Leijonakin elää lihalla. Käytkö niitäkin syyllistämässä?
Miettiikö kukaan olutta juodessaan, että sen tuopillisen takia on kuollut kymmeniä tuhansia hyönteisiä?
Kun syön naudanlihaa, tiedän auttaneeni pääskysiä pesimään Suomessa. Mitä vähemmän laitumia ja kovakuoriaisia, sitä vähemmän pääskysiä. Luonnon monimuotoisuuteen kuuluu sekin, että osaa eläimistä saalistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ok syödä eläintä, koska niin luonto toimii. Kaikki eliöt syövät toisia eliöitä kasveja lukuunottamatta. Olemme kuluttajia, joten jos emme söisi muita eliöitä kuolisimme itse.
On aina vähän älyllisesti epäreilua perustella luonnolla täysin luonnotonta eläintuotantoa.
Paitsi av:lle se tietenkin on ok, koska täällähän ei tunnetusti ole muita kuin riistaa ja lähitilan luomunautaa syöviä mammoja ;)
Miten sen luomunaudan elämä poikkeaa muista nautaeläimistä paitsi siinä, että luomunauta syö luomuruokaa ja päätyy nuorempana teurastamolle lääkintäsäädösten takia.
Syön tosi harvoin lihaa. Punaista siis. Silloin en mieti. Broilerin jätän syömättä koska niiden elinolot ovat todella epäinhimilliset. En myöskään osta muuta kuin vapaan kanan munia. Sellaisen jolla tilaa ja mahdollisuus ulkoilla ympäri vuoden.
Minä ajattelin tätä juuri, kun meinasin ostaa kananmunia. Joidenkin mukaan solut kantavat muistoja, esim. sydäntransplantin saanut saattaa saada myös sydämen entisen omistajan muistot. Tämä tarkoittaa sitä, että se kinkku, pihvi ja kananmuna kantavat sen tuotantolehmän ja -kanan muistoja. Ja koska olet mitä syöt, muutut koko ajan enemmän sen kaltaiseksi
En ostanut kananmunia
Ymmärrän, että moni ei halua luopua lihasta, mutta sitä minun on vaikeaa käsittää, etteivät jotkut ihmiset koskaan lihaa syödessään mieti eläimen kohtaloa.
Kasvisruokavalion takia tap etaan paljon enemmän eläinyksilöitä kuin naudanlihaa tuotettaessa. Oikeastiko arvotatte eläimiä niiden koon mukaan?
En kun en syö. Mutta joskus kaupassa tulee mietittyä. Että mitä minä tässä tuijotan? Tuossa on sika, tuossa lehmä, hevonen... monta sataa kiloa kuollutta eläintä makaa altaissa. Osa on pilkottu seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että moni ei halua luopua lihasta, mutta sitä minun on vaikeaa käsittää, etteivät jotkut ihmiset koskaan lihaa syödessään mieti eläimen kohtaloa.
Miten paljon mietit tofua syödessäsi niitä hyönteisiä, joiden raajoja nautiskelet mukavegaanina ruokana?
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin tätä juuri, kun meinasin ostaa kananmunia. Joidenkin mukaan solut kantavat muistoja, esim. sydäntransplantin saanut saattaa saada myös sydämen entisen omistajan muistot. Tämä tarkoittaa sitä, että se kinkku, pihvi ja kananmuna kantavat sen tuotantolehmän ja -kanan muistoja. Ja koska olet mitä syöt, muutut koko ajan enemmän sen kaltaiseksi
En ostanut kananmunia
Oikeastiko? No eipä ole ihme, että on tullut hypeltyä iloisesti 6 kk ajan, silloin vietiin teuraaksi meidän Uppis, joka oli lievästi villi lehmä. Sen pakastettu liha aiheuttaa nyt hyvää oloa ja hassuttelumieltä.
Kulunut argumentin yritys. Nykyään on yleisessä tiedossa, että mm. nautojen saamaa kasvisravintoa tuottaessa tuo määrä moninkertaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavalion takia tap etaan paljon enemmän eläinyksilöitä kuin naudanlihaa tuotettaessa. Oikeastiko arvotatte eläimiä niiden koon mukaan?
Ei pidä paikkansa. Meillä levitellään tällaisia juttuja, millä nostatetaan lihantuottajia. Haukutaan kasvissyöjät ja kasvien viljely, kun argumentit on vähän vähissä. Lihantuotantoa ei pysty puolustamaan MILLÄÄN. Se ei kestä mitään tarkastelua, miltään kantilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa. Meillä levitellään tällaisia juttuja, millä nostatetaan lihantuottajia. Haukutaan kasvissyöjät ja kasvien viljely, kun argumentit on vähän vähissä. Lihantuotantoa ei pysty puolustamaan MILLÄÄN. Se ei kestä mitään tarkastelua, miltään kantilta.
Yksilöitä! Voi pitää paikkansa, kun kaikki lutikat ja pörriäiset lasketaan.