Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittekö koskaan esim pihviä syödessänne, että se on jostain eläimestä, joka eli vielä hetki sitten?

Vierailija
24.07.2024 |

Vaikka pidänkin lihasta, olen alkanut säälimään tuotantoeläimiä. Se on nykyään pelkkää tehotuotantoa. Broilerit ovat ääriesimerkki. Aivan järkyttävää eläinten kiusaamista. 

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihminen on petoeläin ja koska meitä on liikaa, niin joudumme tuottamaan ruokaa itsellemme.

Pras ratkaisu olisi tiputtaa ihmisten kokoonaismäärää vähintään 50 prosenttia....

Vierailija
42/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietitkö koskaan että mietit tällaisia koska olet nainen?

Miehiltäkö puuttuu kokonaan empatiakyky? Olen pahoillani vajavaisuudestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mietin. En itse syö teholihaa, vaan ainoastaan riistaa ja läheisen pientilan tuotteita. Pientilan tuotteista saan halutessani tietää, mistä nimenomaisesta eläimestä liha on peräisin, sillä on ollut nimi ja olen saattanut sitä rapsutellakin. Syön lihaa melko vähän, ja arvostan jokaista suupalaa. 

Miks sä haluat tappaa ja syödä jonkun, jota oot kutsunut nimellä ja rapsutellut? 😮

Vierailija
44/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihminen on petoeläin ja koska meitä on liikaa, niin joudumme tuottamaan ruokaa itsellemme.

Pras ratkaisu olisi tiputtaa ihmisten kokoonaismäärää vähintään 50 prosenttia....

Ihminen petoeläin? 🤣

Ei ihminen ole petoeläin, kato nyt kynsiäsi ja hampaitasi. 

Ihminen on sekasyöjä. Ja saaliseläin. 

Vierailija
45/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti, sillä eläimet ovat ruokaa.

Vierailija
46/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.

Yhtä lailla siihen porkkanaan sattuu kun haukkaan sitä tai tomaattiin.

Leijonakin elää lihalla. Käytkö niitäkin syyllistämässä?

En toki kiistä mahdollisuutta siihen, että kasvitkin voivat kokea kipua. Tämänhetkisellä tieteellisellä tiedolla meillä ei kuitenkaan vielä ole mitään todisteita kasvien kyvystä tuntea kipua. Eläimistä taas tiedetään, että tuntevat muutkin kipua ihan niin kuin mekin. 

Niin mietin vaan, mihin sä perustat näkemyksesi siitä, et porkkana ja tomaatti kokevat yhtälailla kärsimystä kuin tuotantoeläimet?

Leijonauros tappaa edellisen urosleijonan pennut ottaessaan sen paikan. Onko nyt sun mielestä niin, että jos en käy syyllistämässä leijonaa tästä käytöksestä, niin en sais syyllistää myöskään samoin toimivaa ihmistä? 

Vierailija
47/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska se eläin ei ole elänyt "vielä hetki sitten". Se kuoli jo päiviä, viikkoja tai kuukausia aiemmin.

Vierailija
48/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokavalion takia tap etaan paljon enemmän eläinyksilöitä kuin naudanlihaa tuotettaessa. Oikeastiko arvotatte eläimiä niiden koon mukaan?

Ei pidä paikkansa. Meillä levitellään tällaisia juttuja, millä nostatetaan lihantuottajia. Haukutaan kasvissyöjät ja kasvien viljely, kun argumentit on vähän vähissä. Lihantuotantoa ei pysty puolustamaan MILLÄÄN. Se ei kestä mitään tarkastelua, miltään kantilta. 

En puolustanut lihantuotantoa. Kunhan kerroin sen faktan, että kasvisruoka ei ole mahdollinen, jos kasvisten tuotannon takia ei tuhota miljardeja hyönteisiä. Nautakarja syö laitumella nurmea ja talvella säilörehua. Sen tuotannon takia ei tarvita samanlaista määrää kasvinsuojeluaineita kuin vaikka porkkananviljelyssä soijasta puhumattakaan. Aasiassa ei edes ole mitään raja-arvoja hyönteismyrkyille.

Vai miten ihmeessä kuvittelet, että soijan luontaiset tuholaiset (eläimet) pidetääm kurissa? ne nypitään yksitellen ja siirretään muualle?

Vierailija
49/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettiikö kukaan olutta juodessaan, että sen tuopillisen takia on kuollut kymmeniä tuhansia hyönteisiä?

Kun syön naudanlihaa, tiedän auttaneeni pääskysiä pesimään Suomessa. Mitä vähemmän laitumia ja kovakuoriaisia, sitä vähemmän pääskysiä. Luonnon monimuotoisuuteen kuuluu sekin, että osaa eläimistä saalistetaan.

Lihan kohdalla kuolee sekä ne hyönteiset että itse se lihaksi tuleva eläin. 

Vierailija
50/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska se eläin ei ole elänyt "vielä hetki sitten". Se kuoli jo päiviä, viikkoja tai kuukausia aiemmin.

No sit sitä ei lasketa kuolemaksi, jos kerta on noin kauan aikaa.

Vierailija
51/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mietin. En itse syö teholihaa, vaan ainoastaan riistaa ja läheisen pientilan tuotteita. Pientilan tuotteista saan halutessani tietää, mistä nimenomaisesta eläimestä liha on peräisin, sillä on ollut nimi ja olen saattanut sitä rapsutellakin. Syön lihaa melko vähän, ja arvostan jokaista suupalaa. 

Miks sä haluat tappaa ja syödä jonkun, jota oot kutsunut nimellä ja rapsutellut? 😮

Miksi sinä haluat syödä ruokaa, jonka alkuperää et tunne?

Vierailija
52/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mietin jo lapsena, enkä suostunut syömään lihaa silloin enkä syö nyt aikuisenakaan. 

Vierailija
53/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettiikö kukaan olutta juodessaan, että sen tuopillisen takia on kuollut kymmeniä tuhansia hyönteisiä?

Kun syön naudanlihaa, tiedän auttaneeni pääskysiä pesimään Suomessa. Mitä vähemmän laitumia ja kovakuoriaisia, sitä vähemmän pääskysiä. Luonnon monimuotoisuuteen kuuluu sekin, että osaa eläimistä saalistetaan.

Miksi ne hyönteiset kuolisi, nehän elelee lannassa? Vai oletatko, että kun eläin teurastetaan, niin sen käyttämä laidun tulee käsitellä hyönteismyrkyllä?

Vierailija
54/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruokavalion takia tap etaan paljon enemmän eläinyksilöitä kuin naudanlihaa tuotettaessa. Oikeastiko arvotatte eläimiä niiden koon mukaan?

Tuo nyt ei vaan pidä paikkaansa. Sekaruokavaliossa syödään ihan sama määrä kasviksia, plus niitä tapettuja tuotantoeläimiä siihen lisäksi. 

Vierailija
55/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat syödä ruokaa, jonka alkuperää et tunne?

Mistä ihmeestä päättelet, että haluaisin?

Mulle joku, jota rapsuttelen ja kutsun nimeltä ei ole ruokaa. 

Vierailija
56/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt ei vaan pidä paikkaansa. Sekaruokavaliossa syödään ihan sama määrä kasviksia, plus niitä tapettuja tuotantoeläimiä siihen lisäksi. 

Miksi toit keskusteluun mukaan sekaruokavalion? Ja miksi oletat, että sekaruokavaliossa syödään tuplamäärä ruokaa kasvisruokavalioon verrattuna?

Vierailija
57/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella se on pitkään kuolleena ollutta. Ei ihan tuoreelta tunnu. Osa on vielä ylikäsitelty sen jälkeen "tuotteeksi".

Vierailija
58/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on ok syödä eläintä, koska niin luonto toimii. Kaikki eliöt syövät toisia eliöitä kasveja lukuunottamatta. Olemme kuluttajia, joten jos emme söisi muita eliöitä kuolisimme itse.

Kuka alapeukuttaa? Eikös tämä ole faktaa?

Vierailija
59/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne hyönteiset kuolisi, nehän elelee lannassa? Vai oletatko, että kun eläin teurastetaan, niin sen käyttämä laidun tulee käsitellä hyönteismyrkyllä?

Niin siis luuletko, että laiduntamisessa ja rehuntuotannossa ei kuole yhtään hyönteisiä? Että yhtään ei heinänteossa kuole hyönteisiä? 

Sitten on viljelypinta-alojen ero suoraan ihmisravinnoksi vs. eläinten ravinnoksi viljelyssä joka vaikuttaa sekin toki kuolevien hyönteisten kokonaismäärään.

Ja aika harva syö pelkästään lihaa, joten tietenkin tulee sitten sekä kasvien että lihantuotannon takia kuolleiden hyönteisten määrä plus se lihaksi tapettu eläin. 

Ei tää vaan mitenkään päin kääntämällä ja vääntämällä voi päätyä siihen, että kasviksien syönnillä se kuolleiden määrä ois suurempi. 

Vierailija
60/140 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sit sitä ei lasketa kuolemaksi, jos kerta on noin kauan aikaa.

Miksi sitä ei lasketa kuolemaksi? Pitäisikö se eläin omin käsin "päästää päiviltä" jotta se lasketaan?