USA:ssa naisten yleisin vaatekoko on 44, Suomessa 42
Miten ihmeessä ihmiset ovat noin lihavia? Ajatelkaa että koko S ja M ovat vähemmistössä kun suurin osa on kokoa L ja XL, XXL.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Itse muistelen kauhulla kuinka joskus nollarilla hehkutettiin, että naisen pitää olla nollakokoinen. Siis jenkkimitoituksella. Ostettiin Jenkeissä lomalla ollessa 11-vuotiaalle tyttärelle jenkkikkokoa 2 enkä voinut kuin pyöritellä silmiäni vanhoille kauneusihanteille. Tyttäreni on siis laiha ja urheilullinen lapsi, eikä silti menisi siihen vanhaan kauneusihanteeseen. Itse olen jenkkikoossa 6-8 ja nykymittapuulla hoikka/laiha keski-ikäinen.
Mutta on ihmisten koko mennyt kyllä toiseen ääripäähän. Jos nollarilla piti olla laiha, nyt välillä näyttää, että on enemmän normaalipainon ylärajoilla ja ylipainon puolella olevia kuin hoikkia ja urheilullisia. Ehkä joskus vielä päästään terveelliseen ihanteeseen tässä asiassa.
Vaikka nykyään onkin paljon ylipainoisia ja lihavia, ei se tarkoita että nuo olisivat mitään tämän hetken "ihanteita" :D Arvioisin että valtaosan unelmakoko on XS, S tai M jos kysyttäisiin minkä kokoisia he kaikkein mieluiten olisivat. Moni kuitenkin pysyy ylipainoisena, koska se on helpompaa.
T. elämäntaparempan puolivälissä oleva 164/72-kokoinen
Suomalaiset naiset ovat kuitenkin obesity by country tilastojen mukaan vasta sijalla #124, kun taas amerikkalaiset naiset ovat sijalla #36. Jonkun verran on vielä kirimistä jenkkeihin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
34 on koko XS
36 on koko S
38 on koko M
40-42 on koko L
44 on koko XL
46 on koko XXL
48 on koko XXXL
Olen töissä kierrätyskeskuksessa ja laittelen vaatteita myyntiin, meillä on isompien naisten vaatteet tietyssä kohtaa. Mulle annettiin ohjeeksi että jos paidassa on numerokoko, niin 44 koko on ensimmäinen mikä laitetaan isompien naisten osioon, ja siitä ylöspäin olevat koot. Joten luulisin että olet oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
42 ei minusta ole iso. Mun painoindeksi on alle 20 ja käytän housukokoa 40..
Leveät lanteet tarvii enemmän numeroa mitä housukokoihin tulee. Eipä se nyt automaattisesti tarkoita että on lihava. Kroppia on erimallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kokoa 34-36, lihoin Korona vuosina kokoon 40- 42 ja todellakin olen lihava!! Koko L nyt. Vitut****taa olla näin läski. Kyllä L- koko on selkeästi lihavan koko. Joten pötypuheet seis. L on iso koko.
Riippuu paljon ruumiinrakenteesta ja vaatemerkistä mikä on kellekin iso koko. Minun pitäisi olla alipainoinen mahtuakseni koon 34 alaosiin.
Ja mulle ei alipainoisenakaan olisi mennyt edes 36.
Vierailija kirjoitti:
Menkääpä joskus ulos, niin näette totuuden omin silmin. Normaalipainoiset ihmiset ovat nykyään harvinaisuuksia, ylipainoisia silmin kantamattomiin. Suomalaisista on tullut läskejä.
"FinTerveys 2017 -tutkimuksessa yli 30-vuotiaista miehistä 72 prosenttia ja naisista 63 prosenttia oli vähintään ylipainoisia. Miehistä 26 prosenttia ja naisista 28 prosenttia oli lihavia. Lähes joka toinen aikuinen oli vyötärölihava. Vyötärölihavuus on erityisen haitallista terveydelle."
Hmm, vai olen minä vähemmistössä (32-vuotias nainen, 170 cm ja 63 kg). Kyllähän nuo lukemat yllättävän korkeat on.
Ei se pituus vaan luuston koko.