USA:ssa naisten yleisin vaatekoko on 44, Suomessa 42
Miten ihmeessä ihmiset ovat noin lihavia? Ajatelkaa että koko S ja M ovat vähemmistössä kun suurin osa on kokoa L ja XL, XXL.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Noi mitoitukset ovat muuttuneet myös.
Ostin ysärin lopussa ja 2000-luvun alussa H&M:stä vaatteita, olin parikymppinen silloin.
Olin kokoa 168 cm ja 56 kg ja kuvista päätellen todella hoikka mielestäni. Ja vaatekokoni oli poikkeuksetta L. Löysin noita vanhoja vaatteita ja pieniähän ne on.
Nykyinen L H&M:stä mahtuu mulle yhä, vaikka painan miltei 20 kiloa enemmän.
Silloin ysärin lopussa tämän kokoisena kokoni olisi varmaankin ollut XXL.
Niin ovat. Olen itsekin edelleen koko S tai M, vaikka olen kyllä lihonut tässä välissä. Vanhat vaatteet eivät mahdu päälle, mutta uusia voi ostaa samoilla kokomerkinnöillä.
Vierailija kirjoitti:
42 ei minusta ole iso. Mun painoindeksi on alle 20 ja käytän housukokoa 40..
Minun bmi on 20-21 ja käytän 36 tai 38 housuja. 40 on aivan liian iso.
Itse muistelen kauhulla kuinka joskus nollarilla hehkutettiin, että naisen pitää olla nollakokoinen. Siis jenkkimitoituksella. Ostettiin Jenkeissä lomalla ollessa 11-vuotiaalle tyttärelle jenkkikkokoa 2 enkä voinut kuin pyöritellä silmiäni vanhoille kauneusihanteille. Tyttäreni on siis laiha ja urheilullinen lapsi, eikä silti menisi siihen vanhaan kauneusihanteeseen. Itse olen jenkkikoossa 6-8 ja nykymittapuulla hoikka/laiha keski-ikäinen.
Mutta on ihmisten koko mennyt kyllä toiseen ääripäähän. Jos nollarilla piti olla laiha, nyt välillä näyttää, että on enemmän normaalipainon ylärajoilla ja ylipainon puolella olevia kuin hoikkia ja urheilullisia. Ehkä joskus vielä päästään terveelliseen ihanteeseen tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
42 ei minusta ole iso. Mun painoindeksi on alle 20 ja käytän housukokoa 40..
Minun bmi on 20-21 ja käytän 36 tai 38 housuja. 40 on aivan liian iso.
Housujen koko riippuu myös lantion leveydestä. Siihen ei voi laihduttamalla loputtomasti vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Incel itkee, kuka niitä kitkee?
Kun ei saa naista, niin ei haista.
Ei myöskään maista
Kuka keksii jatkoa?
Ja joku lihava triggeröi ja alkaa ulista. Ulina on merkki siitä, että nyt osui ja upposi. Hoikalla ihmisellä ei olisi tarvetta vit****tuilla takaisin.
Melko yksinkertaista ajattelua.
42 on iso koko. Vaikka suurin osa naisista on kokoa 42, ei se muuta asiaa mitenkään.
Kaunis kesäpäivä. Pian olen perillä kaverin mökillä. Sitten uimaan 🤩
Vierailija kirjoitti:
42 on iso koko. Vaikka suurin osa naisista on kokoa 42, ei se muuta asiaa mitenkään.
Itse lihoin korona-aikana kokoon 42. Järkytyin, kun näin kuvissa miten valtava olin. Laihdutin takaisin kokoon 38. Nyt olen m-kokoinen, joka on hyvä koko, kun minulla on myös lihaksia. Jos laihduttaisin enemmän, menettäisin lihakset.
Muistaako kukaan sellaista sanontaa, että vain itseään voi muuttaa? Jos joku kirjoittaja nyt on oikeasti huolissaan nimenomaan naisten läskeistä, mitä hän aikoo asialle tehdä? Tämä vauvapalstalla haukkuminen ei toimi.
171/62 ja koko housuissa aina 40 eli L näköjään. Pituus vaikuttaa paljon.
Paidoissa myös 40 lähes poikkeuksetta, koska leveä selkä.
Kun painoin 62-65kg, juhlamekko ja farkkutakki HM:ltä kokoa 44, flanellipaitoja 36 ja 38, kauluspaidat 40, jne.
Vierailija kirjoitti:
Hei herätys nyt!!
180 cm pituinen malli painaa max 55 kg. Ja on kokoa XS-S. Joten ihan pas***kapuhetta, että pitkän naisen kuuluisi olla kokoa 42. Tämä on itsevalehtelua kun ette halua myöntää, että painatte liikaa.
Vaikka painaa enemmän kuin alipainoinen, ei silti vielä paina liikaa. Sellainenkin asia on olemassa kuin normaalipaino, ja mallit eivät ole normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän olisi mielenkiintoista tietää mikä oli keskikoko suomessa 80- ja 90 luvuilla.
Oli M-koko (38).
Minulla on sen aikaisia vaatteita kaapissa. Se on nykyinen 42-44. Tuo ero tuli, kun vaatteiden valmistus siirtyi Kiinaan ja muualle Aasiaan. Samalla aluksi vaihtui jyrkästi esimerkiksi hartialinjamitoitus. "Pullonkaulahartioille". Y-vartaloisena hoikkana naisena oli hankala ostaa paitoja ja muita yläosia. Ne, mitkä oli hartioista ok, oli ihan telttoja alempaa. Se on hieman kohentunut. Ei kuitenkaan entiselleen. Aasian mitoitus eurooppalaisille on vieläkin vääristynyt. Yläosissa on "orankipituiset" hihat ja housuissakin lahkeiden pituus ihan reilusti ylimitoitettu.
Katsokaa esim. Lindex.
Koot menee siten, että
XS 34
S 36-38
M 40-42
L 44-46
XL 48-50
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa esim. Lindex.
Koot menee siten, että
XS 34
S 36-38
M 40-42
L 44-46
XL 48-50
Ketjuliikkeet siirtyivät tähän asteikkoon ehkä kymmenisen vuotta sitten.
Kalleilla merkeillä voi olla eri tavalla. Otse ostan nykyään lähes kaikki vaatteet näistä perusketjuliikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa naiset ovat hoikkia ja kauniita S-kokoisia.
Norjassa on kaiken kokoisia naisia. Melko pitkiä ja lihaksikkaita ovat hoikatkin norjalaiset, joten uskon, että suurin osa sielläkin käyttää M-kokoa.
No ei kyllä mene noin. 38-40 on M.