Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

USA:ssa naisten yleisin vaatekoko on 44, Suomessa 42

Vierailija
23.07.2024 |

Miten ihmeessä ihmiset ovat noin lihavia? Ajatelkaa että koko S ja M ovat vähemmistössä kun suurin osa on kokoa L ja XL, XXL. 

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin normaalipainoinen silloin, kun käytin kokoa 42 eli ei se nyt ihan valtava koko ole.

Vierailija
42/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi mitoitukset ovat muuttuneet myös.

Ostin ysärin lopussa ja 2000-luvun alussa H&M:stä vaatteita, olin parikymppinen silloin.

Olin kokoa 168 cm ja 56 kg ja kuvista päätellen todella hoikka mielestäni. Ja vaatekokoni oli poikkeuksetta L. Löysin noita vanhoja vaatteita ja pieniähän ne on.

Nykyinen L H&M:stä mahtuu mulle yhä, vaikka painan miltei 20 kiloa enemmän.

Silloin ysärin lopussa tämän kokoisena kokoni olisi varmaankin ollut XXL.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Onneksi koko 42 ei ole vielä mitenkään hurjan iso. Juuri ja juuri vastaa L-kokoa. Suomalaiset on myös keskimäärin pidempiä kuin amerikkalaiset. Jenkeissä asuu paljon pikkuruisia meksikolaisia.

Vierailija
44/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi mitoitukset ovat muuttuneet myös.

Ostin ysärin lopussa ja 2000-luvun alussa H&M:stä vaatteita, olin parikymppinen silloin.

Olin kokoa 168 cm ja 56 kg ja kuvista päätellen todella hoikka mielestäni. Ja vaatekokoni oli poikkeuksetta L. Löysin noita vanhoja vaatteita ja pieniähän ne on.

Nykyinen L H&M:stä mahtuu mulle yhä, vaikka painan miltei 20 kiloa enemmän.

Silloin ysärin lopussa tämän kokoisena kokoni olisi varmaankin ollut XXL.

Olin myös parikymppinen 2000-luvun alussa. Mitat 168 cm ja 56 kg ja H&M-kokoni oli S.

Vierailija
45/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kokoa 34-36, lihoin Korona vuosina kokoon 40- 42 ja todellakin olen lihava!! Koko L nyt. Vitut****taa olla näin läski. Kyllä L- koko on selkeästi lihavan koko. Joten pötypuheet seis. L on iso koko. 

Hiukan se nyt kuitenkin riippuu siitä, oletko 150-senttinen vai 180-senttinen vai jotain siltä väliltä.

Vierailija
46/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin normaalipainoinen silloin, kun käytin kokoa 42 eli ei se nyt ihan valtava koko ole.

Sama. 168/66 on mitat ja käytän monesti kokoa 42.

Vierailija
47/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori ja xs-kokoa, muistan kun alemyynneistä en koskaan löytänyt mitään kun oli vaan l ja xl-kokoja jäljellä. Nyt aikuisena kun olen sitä l/xl-kokoa, löytyy alemyynneistä vaan sitä xs:sää ja kaikki tankkien koot jo myyty.

Vierailija
48/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori ja xs-kokoa, muistan kun alemyynneistä en koskaan löytänyt mitään kun oli vaan l ja xl-kokoja jäljellä. Nyt aikuisena kun olen sitä l/xl-kokoa, löytyy alemyynneistä vaan sitä xs:sää ja kaikki tankkien koot jo myyty.

Minä taas en löydä M-kokoa. Tuntuu että vaan ääripääkokoja on jäljellä.

Vierailija
49/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin Texasissa, mutta ei ollut kyseessä mikään lomamatka. Mutta lähes kaikki ihmiset olivat lihavia, niin miehet kuin naiset. Ja heille kaupataan kokoa S, vaikka todellinen koko olisi 3 xxl tai enemmän kokoa 4- tai 5 xxxl. Tulevat siitä onnelliseksi, kun ei tarvitse laihduttaa? Ravintolasta ei saanut tilattua edes salaattia tai mitään terveellistä ruokaa lainkaan. Tilasin sitten sipulikeiton, joka oli kuorrutettu täysin rasvaisella juustolla, jäi syömättä. Aika moni liikkui sähköisellä pyörätuolilla? Näitä näkee harvemmin Suomessa. Kouluruokailussa täällä tarjotaan aika terveellistä ruokaa toisin kuin Yhdysvalloissa joltain osin. Vain hampurilaisia koulu ruokana? Mutta valitettavasti tämä hamppari ja pizza kulttuuri pesityi tännekin. 

Itse hämmästyin siitä, katsoessani Hengenvaarallisesti lihava-ohjelmaa, miten jossakin perusmarketissa myytiin Halloweenin alla järkyttävän isokokoisia naamiaisvaatteita. Usein niin isot koot ovat "kiven alla" löytää, mutta siellä näköjään normi.  

Vierailija
50/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kokoa 34-36, lihoin Korona vuosina kokoon 40- 42 ja todellakin olen lihava!! Koko L nyt. Vitut****taa olla näin läski. Kyllä L- koko on selkeästi lihavan koko. Joten pötypuheet seis. L on iso koko. 

Hiukan se nyt kuitenkin riippuu siitä, oletko 150-senttinen vai 180-senttinen vai jotain siltä väliltä.

Niin koska pitkä on tyypillisesti isoluisempi kuin lyhyt. Lyhytkin voi kuitenkin olla isoluinen tai pitkä pieniluinen.

Vierailija
51/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle M on yleensä iso enkä ole laiha. 38 sopii paremmin. 

mutta 38: han on M koko.  Mitä höpäjät? 36 ja 38 ovat medium kokoisia. 40 on L koko, onko 42 L vai XL, en tiedä. Itse olen kokoa 36, mutta välillä otan kokoa 38, kun haluan väljempää.

Niinhän se pitäisi olla mutta tehdään isommaksi. On tästä ollut juttuakin että kokoja on isonnettu. Ostin juuri pari paitaa ja S oli sopiva vaikka vanhoissa M. 

Vierailija
52/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle M on yleensä iso enkä ole laiha. 38 sopii paremmin. 

mutta 38: han on M koko.  Mitä höpäjät? 36 ja 38 ovat medium kokoisia. 40 on L koko, onko 42 L vai XL, en tiedä. Itse olen kokoa 36, mutta välillä otan kokoa 38, kun haluan väljempää.

Niinhän se pitäisi olla mutta tehdään isommaksi. On tästä ollut juttuakin että kokoja on isonnettu. Ostin juuri pari paitaa ja S oli sopiva vaikka vanhoissa M. 

Noissa nyt on vaihtelua jopa saman vaatemerkin sisällä. Joku tuote pitää ostaa S:nä ja toinen koossa 42.

Vierailija
53/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei herätys nyt!! 

180 cm pituinen malli painaa max 55 kg. Ja on kokoa XS-S. Joten ihan pas***kapuhetta, että pitkän naisen kuuluisi olla kokoa 42. Tämä on itsevalehtelua kun ette halua myöntää, että painatte liikaa. 

Vierailija
54/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Amerikassa niin huomaat että suomalaiset eivät olekaan kovin lihavia 😄

Vierailija
55/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei herätys nyt!! 

180 cm pituinen malli painaa max 55 kg. Ja on kokoa XS-S. Joten ihan pas***kapuhetta, että pitkän naisen kuuluisi olla kokoa 42. Tämä on itsevalehtelua kun ette halua myöntää, että painatte liikaa. 

Ei kenenkään kuulu olla mitään, mutta 55 kg on liian vähän 180-senttiselle. Ei ole terveellistä.

Vierailija
56/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

42 on M.

Nykyään 32-34 xs (tai 34)

36-38 s

40-42 m

44-46 l

48-50 xl

Eihän ole. 32 on XXS, 34 XS, 36 S, 38 M, 40-42 L jne.

Vierailija
57/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei herätys nyt!! 

Voi kuule, kun painoindeksi sanoo, että normaalipaino ja vaatekoko on 42.

Vierailija
58/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoko voi vaihdella paljon merkistä ja vaatteesta riippuen. Eri ruumiinosat voivat myös olla eri kokoa. Multa löytyy vaatteita väliltä 34-42. Jossain perus kireässä paidassakin välillä 36 on sopiva vyötäröltä, toisella merkillä se on liian iso. Alaosa mulla aina isompi, kuin yläosa.

Vierailija
59/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin USA:sta yhden M-koon paidan. Jumal-auta, se oli isompi kuin XL suomessa.

Nuo ns. koot, niillä voi pyyhkiä pyllyä. Ne vaihtelevat markkina-alueittain, ettei isoille ihmisille tule paha mieli, kun 42 olisikin oikeasti 62.

Vierailija
60/88 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mikä kirjain/numero, kunhan on sopiva. Mitoitukset (ja väljyydet) muuttuvat ajan myötä mukaan. Kaapissa on vaatteita koosta xs-xxl. Osa on väljää ja osa nuolee vartaloa niin ikävästi ettei kiinnosta käyttää. Virheostoksia, koska tykkään väljästä.