No just. Nykynuorten pukeutuminen kirkossa (konfirmaatio). Voi jestas.
Vanhassa kauniissa kirkossa villkui paljas pinta kuin uimarannalla. Vanhemmilla asiallista päällä, mutta nuorilla minipituutta, napamittaa, spagettiolkainta, tennareita...
Hävetkää.
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Missä miesten pukeutumisen vapautusliike?"
Sitä odotellessa mutta en oikein usko että miehet saisi sellaista aikaiseksi. Mieluummin miehet tekee niinkun joku muu sanoo tai on aikaisemmin tehnyt. Ei tarvitse käyttää aikaansa ajattelemiseen tai sen miettimiseen mistä tykkäisi itse.
Mitä vielä. Miehet ovat tunnetusti kuuluisia muotisuunnittelijoita...hm... hekö naiset laittavat niukkouhin mekkoihinsa;) ja takuulla innostuisivat tekemään miehille vaikka mitä luomuksia. Aika olisi siihen kypsä. Ja ajatelkaa jotain miesten bisnespukeutumista, ihan kuin univormut. Aika on tullut murtaa myös tätä.
Ei muotisuunnittelijat sitä valitse kuka mitäkin laittaa päällensä. Kyllä se pukeutuja valitsee ihan itse kuten myös sen tilaako puvun suunnittelijalta vai käykö ostoksilla marketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästäväisyys syynä. Ei ole rahaa.
UFFlta ja kierrätysryhmistä saa jokusella eurolla siistin vaatteen tollaseen yhden kerran käyttötarkoitukseen. Voi myös peräänkuuluttaa sukulais- ja tuttavapiirissä lainaksi vaatetta.
Kirkon ovet ovat kaikille nykyään avoimia, yhteiskuntaluokasta, pukeutumisesta tai säädystä riippumatta. Myös kirkko elää tässä ajassa.
Ja miksi juuri tyttölapsilta ja nuorilta naisilta vaadittaisiin erityistä pukukoodia, kun sitä ei vaadita aikuisilta naisilta tai miehiltä.
Ei siitä niin kauaa ole, kun synnyttäneet tai raskaana olevat naiset eivät päässeet kirkkoon tai jumalanpalvelukseen, ennen kun oli synnytyksen jälkeen ripittäytyneet. Äitini kävi synnytyksen jälkeen ripittäytymässä vielä 40-luvulla, kun hän oli "syntinen ja saasteinen" raskauden ja synnytyksen jälkeen. Ja taas isoäidilläni oli erikseen iso ja paksu musta kirkkohuivi, jota hän käytti kirkossa hiukset peitettynä ja leuan alle tiukasti solmittuna, ettei kasvot näy.
Miksi täällä ei vaadita kaikkien naisten huivipakkoa tai ripittäytymistä raskauden jälkeen?
Myös miesten pukukoodi on kirkossa muuttunut, en enää vuosikymmeniin ole kirkossa nähnyt miehiä, jotka olisivat pukeutuneet pitkään mustaan takkiin ja silinterihattuun ja mustiin/valkoisiin hanskoihin. Nykyään miehet käyttävät talvella jopa toppatakkia ja pipo päässä. Ja käsineistä ei ole tietoakaan.
Onhan se säästöä materiaalikustannuksissa, kun tehdään muodista minikittanaa ja käytetään läpikuultavan ohutta kangasta. Ja kun näin ei tehdä, säästetään työvaiheissa, eli ne peittävät vaatteet ovat muodottomia laatikoita suorilla saumoilla ja ilman yksityiskohtia.
Suomessa voitaisiin pukeutua enemmän elegantisti, klassisesti.
Muistan kyllä samaa ilmiötä silloin kun itse olin ripari-ikäinen 2000-luvun puolivälissä. Luokan pissikset (mitä he sitten nykyään ovat) pukeutuivat vesirajamekkoihin ja naruolkaimiin, meikkiä naamassa koko Tikkurilan värikartan edestä. Että osattiin sitä ihan yhtä lailla reilu 15v sitten.
Kirkkoon ei pukeuduta kuin yökerhoon. Jos kuvailisit asuasi "seksikkääksi", se ei ole sopiva kirkonmenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöjäkö siellä vain konfirmoitiin? Poikien vaatetuksesta et puhu mitään.
Pojat harvemmin napapaidassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Missä miesten pukeutumisen vapautusliike?"
Sitä odotellessa mutta en oikein usko että miehet saisi sellaista aikaiseksi. Mieluummin miehet tekee niinkun joku muu sanoo tai on aikaisemmin tehnyt. Ei tarvitse käyttää aikaansa ajattelemiseen tai sen miettimiseen mistä tykkäisi itse.
Mitä vielä. Miehet ovat tunnetusti kuuluisia muotisuunnittelijoita...hm... hekö naiset laittavat niukkouhin mekkoihinsa;) ja takuulla innostuisivat tekemään miehille vaikka mitä luomuksia. Aika olisi siihen kypsä. Ja ajatelkaa jotain miesten bisnespukeutumista, ihan kuin univormut. Aika on tullut murtaa myös tätä.
Ei muotisuunnittelijat sitä valitse kuka mitäkin laittaa päällensä. Kyllä se pukeutuja valitsee ihan itse kuten myös sen tilaako puvun suunnittelijalta vai käykö ostoksilla marketissa.
Miehet usein valitsee sen ikivanhan rippipuvun jos se vain vielä mahtuu päälle. Mitä turhaa sitä nyt mitään uutta hankkimaan kun edellinenkin vielä on käyttökelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksikö teinitytöt pukeutuu noin? Näyttääkseen kehittyneitä muotojaan, harjoitellaakseen seksuaalisuuttaan, niin kuin ovat aina tehneet. He haluavat näyttää seksuaalisesti haluttavalta.
Siitä, kun olin teini, on aikaa kulunut, mutta en silloin, enkä vieläkään, ole koskaan ajatellut, että haluaisin pukeutua seksikkääksi tai paljastella pukeutumisellani. Aina on vaatteitani kehuttu. Vähiten seksikäs on se, joka eniten näyttää. Onko muka seksikäs se Westin vaimo joka kulkee naamaperulukemilla tissit ja perce paljaana? 🤢🤮😉
Oon 40 v, harmittaa että nuorena ujona hoikkana teininä pukeuduin aina tosi peittävästi. Olisi silloin pitänyt kulkea pienissä vaatteissa kun se olisi vielä näyttänyt hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö teinitytöt pukeutuu noin? Näyttääkseen kehittyneitä muotojaan, harjoitellaakseen seksuaalisuuttaan, niin kuin ovat aina tehneet. He haluavat näyttää seksuaalisesti haluttavalta.
Siitä, kun olin teini, on aikaa kulunut, mutta en silloin, enkä vieläkään, ole koskaan ajatellut, että haluaisin pukeutua seksikkääksi tai paljastella pukeutumisellani. Aina on vaatteitani kehuttu. Vähiten seksikäs on se, joka eniten näyttää. Onko muka seksikäs se Westin vaimo joka kulkee naamaperulukemilla tissit ja perce paljaana? 🤢🤮😉
No nykynuoret on seksuaalisempaa porukkaa. Murrosikä alkaa aiemmin, seksikokeilut myös. Aikuistuvat aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nykynuoret on seksuaalisempaa porukkaa. Murrosikä alkaa aiemmin, seksikokeilut myös. Aikuistuvat aiemmin.
Ja harrastavat vähemmän seksiä kuin vanhempansa. Omituinen ristiriita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö albat olleet käytössä?
Oli. Tässä oli nyt kyse vieraiden ja isosten vaatetuksesta.
ap
Myös isoset käyttävät kirkossa albaa.
Ei ainakaan meidän lasten konfirmaatiotilaisuuksissa ole käyttäneet. Täytyy sanoa, että oli hieman vaivaannuttavan näköistä, kun isoistyttö oli mukana lyhyessä olkaimettomassa mekossa ja nyki sitä mekkoaan kokoajan ylöspäin. Samaan juttuun olen törmännyt muissakin juhlissa. Miksi pitää valita mekko, mikä ei tunnu pysyvän ylhäällä sitä jatkuvasti nykimättä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voitaisiin pukeutua enemmän elegantisti, klassisesti.
Miksi ihmeessä? Suomi on vapaa maa ja jokainen saa pukeutua kuten haluaa. Sinä voit pukeutua klassisesti, jos haluat. Se ei ole minulta pois.
No onhan nyt aika lämmin, joten kevyt vaatetus on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä asiallista keskustelua? Aloittaja sanoi mielipiteensä. Toiset saavat olla eri mieltä ja sanoa oman mielipiteensä asiasta. Mutta eihän se näin mene tällä palstalla! Porukalla hyökätään heti aloittajan kimppuun ja aletaan haukkua häntä. Ja nyt varmaan minua?
Ei ole mutta mitä muuta se voisi olla. Kovin asiallisesti edes aloittaja ei sitä mielipidettään ole tässä esittänyt. Provosoiviin viesteihin hyvinkin usein vastataan provosoivasti. Sitä saa mitä tilaa.
Provosoiva viesti = naisten/ tyttöjen asiattoman pukeutumisen kritisointi, epämiellyttävän/vahingollisen/toksisen käytöksen kritisointi, seksuaalipalveluiden myynnin kritisointi, kenen tahansa naispoliitikon/virantoimittajan törttöilyistä puhuminen, ovatko esimerkiksi tällaiset viestit provokaatiota..anteeksi, provosointia? Eli sanotaan vaikka tiimin tai ryhmittymän kieltämiä?
Vastaavasti on sallittua jonkun muun, sanotaan ihmisryhmän kritisointi tai nimittely. En nimeä sitäkään ryhmää, koetan välttää provosoimasta mielipiteillä tai näkemyksillä.
Olisi helpompaa jos sanottaisiin suoraan, mitä saa puhua ja miten. Ne kirjoittamattomat säännöt. Jos yritän olla mieliksi ja kompata oikeita mielipiteitä ja vastata vääriin "asiallisesti ja kohteliaasti", saanko vielä palstailla teidän kanssa?
Onko tämä hyvä viesti, enhän provosoi? *heiluttaa häntää*
Buahhahhaa. Ei onnistu. Keisarinnalla ei ole vaatteita 😂
Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja harrastavat vähemmän seksiä kuin vanhempansa. Omituinen ristiriita.
Niin 20 + harrastaa seksiä vähemmän, mutta teinit aloittaa seksielämän aiempaa varhaisemmin.
Miksi kirkko olisi joku syy pukeutua peittävästi nykypäivänä? Ja en näe siinä mitään väärää, että jollain näkyy olkapäät... Toki alapään tai tissien ei ehkä tarvitsisi näkyä missään julkisesti.
Monet jättävät rippikoulun väliin täällä ruotsissa.
En tiedä kuinka tavallista vielä suomessa.
En paheksu nuorten pukeutumista. Olen itsekin ollut nuorena juhliinmentäessä useasti pukeutunut paljastavasti.
Se oli vaan sitä sen ajan muotia. Olkatoppaukset, pyöräilysortsit, lyhyitä hameita.
Mitä näitä nyt oli 80 luvun lopulla, 90 luvun alussa.
Paheksujille neuvoksi että katselkaa niitä vanhoja valokuvia niin muistuu oma pukeutuminen mieleen. Jos alkaa muisti heittää.
Ajat muuttuvat. Onhan kirkossa pappeina naiseksi pukeutuneita miehiä. Ja pidetään pride iltoja. Miksi siis paheksut pukeutumista?