Onko teistä mautonta, että isovanhemmat vahtii toisen sisaruksen lapsia koko ajan ja toisen lapsia ei näe edes päivää kerran kesässä?
Miehelläni on näin. Meidän lapsia ei isovanhemmat (miehen!) näe edes kertaa kesässä siten että tekisivät lasten kanssa edes jotain.
Miehen sisaruksen lapsia vahditaan koko ajan. Sitten tulee päivityksiä että ihanaa, kun lapset ovat hoidossa. Mitä tuollaiseen pitäisi vastata, että on kohtelias? Kiva, kun teidän lapsianne vahditaan ja pääsette hotelliin, mutta meidän lapsia ei edes tavata kahta tuntia puistossa.
Jotenkin paha olo että tuota pitää erikseen hehkuttaa someen ym. Ja paha olo että isovanhempi on niin tyhmä; että kohtelee lapsiaan ja lapsenlapsiaan epätasaisesti.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa olet noille tehnyt?
Tai lapset eivät käyttäydy.
Kyllä tuohon nyt joku syy on, mitä et täällä kertonut.
Isovanhempien narsismi.
Mä olen täti ja tuon toisen puolen esille. Toisen veljeni lapset viettää paljon aikaa mun luona ja toisen ei. Tähän on syynä se, että toisella on niin raskaita sääntöjä mitä lapsen kanssa saa tehdä ja syödä jne. Toinen taas toteaa, että jos teet parhaas hengissä pitämiseksi, niin se riittää. Olen kuitenki ihan normaalilla maalaisjärjellä varustettu ja pidän lapsien kanssa ajan viettämisestä. Tää aiheuttaa sen, että mun nähdään suosivan toista veljeäni ja tiedän, että hän kertoo sitä tarinaa kaikille.
Jos ootte ihan normaaleja, eikä lapsenne ole ihana todella raskas viettää aikaa, niin olen pahoillani.
Mä olen täti ja tuon toisen puolen esille. Toisen veljeni lapset viettää paljon aikaa mun luona ja toisen ei. Tähän on syynä se, että toisella on niin raskaita sääntöjä mitä lapsen kanssa saa tehdä ja syödä jne. Toinen taas toteaa, että jos teet parhaas hengissä pitämiseksi, niin se riittää. Olen kuitenki ihan normaalilla maalaisjärjellä varustettu ja pidän lapsien kanssa ajan viettämisestä. Tää aiheuttaa sen, että mun nähdään suosivan toista veljeäni ja tiedän, että hän kertoo sitä tarinaa kaikille.
Jos ootte ihan normaaleja, eikä lapsenne ole ihana todella raskas viettää aikaa, niin olen pahoillani.
Raskaita sääntöjä? Kuten: älä anna pähkinää, lapsi on allerginen, pidä kiinni aikatauluista, hanskat käteen ulos mennessä talvella?
Ja sinä siis suosit noin surkeaa vanhemmuutta? Että riittää että joten kuten hengissä säilyy?
Vierailija kirjoitti:
Raskaita sääntöjä? Kuten: älä anna pähkinää, lapsi on allerginen, pidä kiinni aikatauluista, hanskat käteen ulos mennessä talvella?
Ja sinä siis suosit noin surkeaa vanhemmuutta? Että riittää että joten kuten hengissä säilyy?
Öööö, eikö se olis lapsen hengissä pitämistä etten anna sille pähkinää, jos se on allerginen?
Jokainen vähäkään järjellä ajatteleva tietää, kyseessä ei ole mistään tollaisesta "ei laita hanskoja".
Mun molemmat veljet näyttää olevan hyviä vanhempia, tosi erilaisia vaan.
-täti
Öööö, eikö se olis lapsen hengissä pitämistä etten anna sille pähkinää, jos se on allerginen?
Jokainen vähäkään järjellä ajatteleva tietää, kyseessä ei ole mistään tollaisesta "ei laita hanskoja".
Mistä sitten on kyse? Miksi sinun pitää saada olla laiska ja tyhmä ja epäkunnioittava?
Vierailija kirjoitti:
Muistathan sitten kehkuttaa vain näitä lapsia ja kehua someen, liuta sydämiä ja kuinka ihanaa oli taas? Eikö niin? Suosikille punainen sydän jne. ja inhokille peukku jos hyvälle päälle satut.
Yllättävän yleistä näköjään.
Minulle on tulossa vasta eka lapsenlapsi. Lapsia minulla on kaksi. Yritän olla tasapuolinen ja on vaikea kuvitella että suosisin toisen lapsia.
Veikkaan, että yksipuolisuuteen ja toisen auttamiseen on syy. Ekana tulee mieleen henkilökemiat. Kuten joku täti aiemmin kirjoitti, joidenkin kanssa on helpompi olla.
Myös välimatka vaikuttaa.
Jos toiset vanhemmat tekevät työtä, opiskelevat jne, heidän lapsia lienee mukava hoitaa. Jos toinen lapsi pyytää toistuvasti hoitoapua baarireissun ajaksi, en suostuisi. Baarireissuissa ei ole mitään vikaa mutta vanhemmuus muuttaa elämää
Tätille sellainen news flash, että lapset voi olla ihan samassa perheessäkin - saati sitten suvussa - hyvin erilaisia.
Joku lapsi tarvitsee oikeasti hyvin selkeän rytmin, ruokavalion, säännöllisyyttä jne.
Joku toinen taas tosiaan pärjää, vaikka välillä söisi, joisi ja nukkuisi ihan miten sattuu.
Minun kaksi tytärtäni ovat noita jälkimmäisiä, veljeni poika repeää täysin, jos rytminsä sekoaa. Jos nukkuu liian pitkät päikkärit, kukkuu aamuyölle jne.
Jos lasteni serkku on meillä, me eletään kaikki hänen tavallaan, koska minä ja lapseni pystytään siihen sopeutumaan. Toisinpäin se ei onnistu ja minä aikuisena ymmärrän tämän.
t. äiti ja ope
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten on kyse? Miksi sinun pitää saada olla laiska ja tyhmä ja epäkunnioittava?
Nääh mä vietän lasten kanssa aikaa, mutta mä en ala noudattaa sun ideologiaa kasvatuksesta tai helpota sun ahdistusta, että lapsen kanssa ei saisi mennä ulos, koska kaikkea voi sattua.
Mä olen lapseton, niin mä saan valita vapaa-aikani, mun ei ole pakko kehenkään väkisin mitään suhdetta luoda. Jos sä et maksa mulle lapsenvahtimisesta, niin se on vähän niin et joko sä hyväksyt mun vahtimismetodit tai sä et lasta tuo mun luo.
-täti
Nääh mä vietän lasten kanssa aikaa, mutta mä en ala noudattaa sun ideologiaa kasvatuksesta tai helpota sun ahdistusta, että lapsen kanssa ei saisi mennä ulos, koska kaikkea voi sattua.
Mä olen lapseton, niin mä saan valita vapaa-aikani, mun ei ole pakko kehenkään väkisin mitään suhdetta luoda. Jos sä et maksa mulle lapsenvahtimisesta, niin se on vähän niin et joko sä hyväksyt mun vahtimismetodit tai sä et lasta tuo mun luo.
Eli et pysty edes sanomaan mistä on kyse.
Jos sinua on kielletty menemästä lapsen kanssa ulos, taustalla on selkeästi se, että et ole turvallinen lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Tätille sellainen news flash, että lapset voi olla ihan samassa perheessäkin - saati sitten suvussa - hyvin erilaisia.
Joku lapsi tarvitsee oikeasti hyvin selkeän rytmin, ruokavalion, säännöllisyyttä jne.
Joku toinen taas tosiaan pärjää, vaikka välillä söisi, joisi ja nukkuisi ihan miten sattuu.
Minun kaksi tytärtäni ovat noita jälkimmäisiä, veljeni poika repeää täysin, jos rytminsä sekoaa. Jos nukkuu liian pitkät päikkärit, kukkuu aamuyölle jne.
Jos lasteni serkku on meillä, me eletään kaikki hänen tavallaan, koska minä ja lapseni pystytään siihen sopeutumaan. Toisinpäin se ei onnistu ja minä aikuisena ymmärrän tämän.
t. äiti ja ope
Sä voit sopetua ja tehdä niin, se on ok. Mä olen lapseton ja teen sulle palveluksen, mä en ala sille lapselle mitään opettavaista matematiikka tuokiota pitämään.
Mä haluan nyt korostaa, että kyse ei ole mistään ihan normaaleista asioista esim.älä venytä nukkumaanmenoaikoja, koska se on hankalaa vaan kello 17.00 lapselle tulee pitää opettavainen satutuokio. Mä en tohon taivu, ellet sä maksa mulle. Ja jos te tollasia vaaditte ihmisiltä niin yksin ja tulette olemaan aina ellette maksa ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Someen päivityksiä että lapsia hoidossa ja aivan upeaa elämää. Esim. monien satojen eurojen matkoilta.
Meillä lapsi olisi aivan onnessaan jos isovanhempi kävisi pari tuntia tekemässä legoilla, tai veisi leikkipuistoon.
Tekisi mieli vastata että hei, mahtaisiko meidän XX päästä serkkujen kanssa porukkaan vaikka huomenna, tai että ehtisikö isovanhempi esim seuraavana päivänä edes käydä meillä kylässä, kun on toisilla vahtinut monta päivää?
Mutta ei olla vastattu mitään, kun ollaan myös täysin sanattomia tästä typeryydestä Kun isovanhempi vanhenee, emme käy kertaakaan häntäkään sitten katsomassa.
No, miksi ihmeessä et kysy? Kyllä minun lapseni kysyvät, hoidan toisen lapsia enemmän koska olen ainoa isovanhempi kohtuullisen lähellä. Toisilla lapsenlapsilla on toisen puolen isoäiti myös lähellä.
Isovanhemmat hoitaa koko heinäkuun suosikki lapsenlapsiaan kun päiväkoti kiinni. Meidän lapset olisivat halunneet mennä mökille, mutta ei sopinut kun "pienet" on nyt siellä. Elokuussa kuulemma voi sopi. Meidän lapset on elokuussa koulussa!!
Ja tätä tämä muutenkin on ollut suosikkeja on hoidettu 1-2vko jotta ei tarvii heidän maksaa täyttä hoitomaksua. Meille ei voi tulla viikonlopun viettoon, koska perjantai ja maanantai on nämä hoitopäivät. Eikä meille ole tullut sitten rahallisenakaan tätä hoitomaksun hyvitystä, mikä on tärkeä taata serkkuperheelle.
Sä voit sopetua ja tehdä niin, se on ok. Mä olen lapseton ja teen sulle palveluksen, mä en ala sille lapselle mitään opettavaista matematiikka tuokiota pitämään.
Mä haluan nyt korostaa, että kyse ei ole mistään ihan normaaleista asioista esim.älä venytä nukkumaanmenoaikoja, koska se on hankalaa vaan kello 17.00 lapselle tulee pitää opettavainen satutuokio. Mä en tohon taivu, ellet sä maksa mulle. Ja jos te tollasia vaaditte ihmisiltä niin yksin ja tulette olemaan aina ellette maksa ihmisille.
Sinä et todellakaan ole minun lapsiani nähnytkään.
Se satutuokio voi hyvin liittyä lapsen kielenkehitykseen ja olla ptikänkin väännön tulos, että sitä on päästy toteuttamaan. Voi olla myös ihan neuvolan ja/tai koulun kanssa sovittu, että lasta ohjataan noin.
En tajua mitähän vastenmielistä tuossakin on.
Meillä on takkahuoneessa valtava kirjahyllyllinen lastenkirjoja ja tosiaan on joka helkutin päivä ollut satutuokio - päivän kohokohtia.
Mauton on adjektiivi, jota käytetään asiattomasta pukeutumisesta ja huonosta käytöksestä.
Perheesi tuskin on isovanhempien suosikkiperhe.
Tiedä sitten, johtuuko enemmän miehestäsi vai sinusta vai ovatko lapsenne huonokäytöksisiä ja raskaita olentoja.
Marinataipumuksesi kertoo, että syy voi olla nimenomaan sinussa. Ja miehesi tietysti kaltaisesi. Lika barn leka best.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa olet noille tehnyt?
Tai lapset eivät käyttäydy.
Kyllä tuohon nyt joku syy on, mitä et täällä kertonut.
Isovanhempien narsismi.
Haha, narsisti. Peilissäsi on syy. Aloituksesta välittyi inhottavan ihmisen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Eli et pysty edes sanomaan mistä on kyse.
Jos sinua on kielletty menemästä lapsen kanssa ulos, taustalla on selkeästi se, että et ole turvallinen lapselle.
Sovitaan sit näin, etten ole turvallinen. Tää ongelma ratkaistu sillä, etten vahdi sitä lasta. Eihän siinä sen kummempaa.
Toisen mielestä olen ja voin mennä ulos sen kanssa ja tehdä asioita, joten sen lasta voin vahtia.
Tämä on yksinkertaista. Jos sä päätät, joku nyt ei ole vaikka turvallinen, niin sä et vie lasta sinne. Toisen mielestä on ja hän voi silloin viedä lapsen sinne.
Minun appivanhemmillani on suosittu aina tyttäriä. Heille on ostettu, maksettu, kustannettu kaikki.
Kun vielä kävimme appivanhemmilla, tyttärille oli hyvät makuuhuoneet, meidät majoitettiin iana olohuoneen lattialle ohuille patjoille. Aina.
Tyttärien lapsia on hoidettu ja hyysätty loputtomiin. Meiltä on ruinattu myös heille ties mitä. Molempien perheet pitäisi lomilla majoittaa meille ilmaiseksi. Riehuva läski perhe päiväkausiksi söisi ja asuisi ilmaiseksi, ei kiitos.
Kun me oltiin menossa sen ainoan kerran esikoisen kanssa kylään, appivanhemmat teki oharit. Olivat toisella puolella Suomea, eivätkä ilmoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et todellakaan ole minun lapsiani nähnytkään.
Se satutuokio voi hyvin liittyä lapsen kielenkehitykseen ja olla ptikänkin väännön tulos, että sitä on päästy toteuttamaan. Voi olla myös ihan neuvolan ja/tai koulun kanssa sovittu, että lasta ohjataan noin.
En tajua mitähän vastenmielistä tuossakin on.
Meillä on takkahuoneessa valtava kirjahyllyllinen lastenkirjoja ja tosiaan on jok
Mä koen tuon kasvatusvastuuna, jota en aio ottaa, sen takia mulla ei ole lapsia. Mulla ei ole takkahuoneessa lastenkirjoja, eikä koskaan tule olemaankaan.
Kuten sanoin. Sä voit tehdä mitä haluat lapsen kanssa, mutta jos sä haluat multa palveluksen, mä määrittelen omat rajani ja jos ne ei kuulosta hyvältä, ei sitä lasta ole pakko tuoda.
-täti
Tämä on tabu, josta ei puhuta. Monessa lapsiperheessä on hankalat ja narsistiset isovanhemmat, jotka pitävät lapsenlapsia eri arvoisina. Samalla he kohtelevat aikuisia lapsiaan eri tavalla ja suosivat usein yhtä sisarusta räikeästi.
Anopit vihaavat miniöitään. Tämä on se juurisyy, miksi isovanhemmat suosivat yhtä tai useampaa lastenlasta.
Aikuista tytärtä ja tyttäriä kehutaan, rahoitetaan ja autetaan. Aikuiselle lapselle annetaan rahaa ja kotiapua. Miniöitä haukutaan ja arvostellaan miniän lastenhoitoa, lastenkasvatusta, kodinhoitoa ja kaikkea mahdollista. Anopit ovat yleensä pahimpia, mutta kyllä appiukot osaavat myös. Joskus anoppi on nössö hissukka ja appiukko määräilee anoppia miten tahtoo.
On parempi, että tällaiset narsistiset hirviöt pysyvät kaukana lapsenlapsistaan! Parasta on, jos ei tarvitse pyytää anopin ja appiukon apuja koskaan mihinkään. Pysykööt kaukana ja vanhetkoon rauhassa! Välimatka on aina hyvä - noin 500 kilometriä ja siitä ylöspäin toimii hyvin. Ei tule anoppi ja appiukko häiriköimään kotirauhaa ja pilaamaan lastenhoitoa ja lastenkasvatusta!
Älä pyydä appivanhempia lastenhoitajaksi, älä pyydä heiltä apua kotitöihin ja vähennä kaikki yhteydenpito minimiin. Muista, että oma apu on paras apu. Tutustu naapureihisi. Sieltä voi löytyä luotettavia ihmisiä, joilta voi tarvittaessa pyytää tilapäistä apua. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa tarvittaessa lastenhoitajan kotiin.