Voi apua. Lääkärin ja ravitsemusterapeutin ristiriitaiset ohjeet
Mulla on ollut pitkään suolistovaivoja ja iho-ongelmia. Lääkäreissä käyty ja saatu lääkkeitä ja voiteita. Keliakia on testattu, ei ole.
Sitten yks lääkäri kehotti kokeilemaan täysin viljatonta ruokavaliota. Sanoin sitten, että mitä mä sitten syön?
Lääkäri laittoi lähetteen ravitsemusterapeutille. Terapeutin kanssa sitten pähkäiltiin syömisiä ja hän sanoi, että nylyisin on paljon gluteenittomia tuotteita saatavilla, joten ei se vaikeaa ole.
Sanoin, että lääkäri puhui viljattomasta, ei gluteenittomasta. No, hän sanoi, että se on sama asia ja kaivoi esitteitä gluteenittomista leivistä ja leivonnaisista.
Mitä ihmettä mä nyt teen?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siirry leijonadietiille, et syö mitään mikä ei kelpaa leijonille.
Liha, kananmunat. Pois kaikki muu.
Ja mistä ajattelit sitten ap:n saavan c-vitamiinia? Jos keho ei saa c-vitamiinia, niin sitten tulee keripukki ja luut vääntyvät.
Vanhan ajan naparetkeilijät söivät hylkeitä ja pingviinejä ja saivat niistä c-vitamiiniakin. Luin yhden kirjan tuollaisesta retkestä, missä jäivät laivoineen jäähän kiinni ja mukana olleet hedeldäjutut eivät olleetkaan niin vitamiinipitoisia kuin olettivat. Olivat jotain eri lajiketta kuin aikaisemmin riittäväksi todetut. Laivan lääkäri oli eskimoiden luona tutkinut heidän ruokavalioonsa ja etelänavan tietämissä sitten päätyi pingviineiden syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä ajattelit sitten ap:n saavan c-vitamiinia? Jos keho ei saa c-vitamiinia, niin sitten tulee keripukki ja luut vääntyvät.
Yksi parhaista c-vitamiinin lähteistä: parsakaali, broccoli. Moninkertainen esim. appelsiiniin verrattuna. Paljon muitakin vihreitä vitamiinin lähteitä on.
Joillekin vihreiden kanssa tulee haasteeksi niiden sisältämä selluloosa (joka, vähän samoin kuin gluteeni, tai tarkemmin sen sisältämä gliadiini, on kompleksi molekyyli ruoansulatukselle) jolloin voi olla perusteltua ottaa esim. C-vitamiini ravintolisästä.
Enpä tiennyt, että savannilla kasvaa parsakaalia, ja vieläpä niin, ett
Leijonat syö parsakaalimunakkaita silloin kun lihaa ei ole jemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljat ja puhdas sokeri pois, jo sillä helpottaisi todella monen vatsavaivat.
Ihmetyttää kyllä, ettei pahoista ongelmista kärsinyt AP ole jo kokeillut tätä.
Tosin, minulla oli vuosia jatkuvaa,äkillistä ripulia. Saatoin syödä kutakuinkin perunaa ja kanaa. Suurin osa kaikesta syötävästä teki äkillisen, rajun ripulin. Pahimpina viljat, maitotuotteet, rasva,sokeri ja mausteet. (Ja kaikki muu mahdollinen)
Lääkäri ei asiaan sanonut juuta eikä jaata, naureskeli lähinnä. Söin ripuli lääkkeitä jatkuvasti.
Sitten minulla todettiin diabetes. Kun verensokeri laski, loppui ripulikin siihen. Vatsa kestää taas normaalia ruokaa, kivut ja ripuli on kadonnut kokonaan.
Eli AP.llä voi olla myös jotain vastaavaa siellä taustalla. Eli toinen autoimmuunisairaus esimerkiksi.
Mulla on myös ollut jo vuosien ajan tuollaista kausittaista ripulointia. Välillä oikein tuntee, miten koko ruoansulatuselimistö on jonkinlaisen leimahtaneen tulehduksen kourissa. Lääkäriä tuo ripulointiasia lähinnä naurattaa kun siitä sanoo, on kuulemma parempi ripuloidan kuin olla ummetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti ei ymmärrä mitä puhuu. Viljaton ei tietenkään ole sama kuin gluteeniton.
Mutta nyrkkisääntönä voidaan sanoa että iho heijastelee suoliston kuntoa. Jos on iho-oireita, niin niiden syy on todennäköisesti suolistossa, jolloin esim. kaikenlaiset ihorasvat ja -voiteet ovat turhia.
Atooppinen ihottuma on perinnöllistä ja usein sen laukaisee kova ja pitkäkestoinen stressi. Siihen nimenomaan auttaa omat voiteensa ja joillakin auringon otto kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin, minulla oli vuosia jatkuvaa,äkillistä ripulia. Saatoin syödä kutakuinkin perunaa ja kanaa. Suurin osa kaikesta syötävästä teki äkillisen, rajun ripulin. Pahimpina viljat, maitotuotteet, rasva,sokeri ja mausteet. (Ja kaikki muu mahdollinen)
Lääkäri ei asiaan sanonut juuta eikä jaata, naureskeli lähinnä. Söin ripuli lääkkeitä jatkuvasti.
Sitten minulla todettiin diabetes. Kun verensokeri laski, loppui ripulikin siihen. Vatsa kestää taas normaalia ruokaa, kivut ja ripuli on kadonnut kokonaan.
Eli AP.llä voi olla myös jotain vastaavaa siellä taustalla. Eli toinen autoimmuunisairaus esimerkiksi.
Lääkärit ovat kuitenkin vähän puun ja kuoren välissä. Monet tietää, mikä auttaa, mutta kun potilaita on hoidettava käypähoitosuositusten mukaan.
Sama homma sairaanhoitajilla ja esim. ravitsemusterapeuteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti ei ymmärrä mitä puhuu. Viljaton ei tietenkään ole sama kuin gluteeniton.
Mutta nyrkkisääntönä voidaan sanoa että iho heijastelee suoliston kuntoa. Jos on iho-oireita, niin niiden syy on todennäköisesti suolistossa, jolloin esim. kaikenlaiset ihorasvat ja -voiteet ovat turhia.
Atooppinen ihottuma on perinnöllistä ja usein sen laukaisee kova ja pitkäkestoinen stressi. Siihen nimenomaan auttaa omat voiteensa ja joillakin auringon otto kohtuullisesti.
Ei suinkaan, vaan ravinto auttaa atopiaan.
Ehkä voit kokeilla molempia ja katsoa, kummasta on enemmän hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhan ajan naparetkeilijät söivät hylkeitä ja pingviinejä ja saivat niistä c-vitamiiniakin. Luin yhden kirjan tuollaisesta retkestä, missä jäivät laivoineen jäähän kiinni ja mukana olleet hedeldäjutut eivät olleetkaan niin vitamiinipitoisia kuin olettivat. Olivat jotain eri lajiketta kuin aikaisemmin riittäväksi todetut. Laivan lääkäri oli eskimoiden luona tutkinut heidän ruokavalioonsa ja etelänavan tietämissä sitten päätyi pingviineiden syömiseen.
Olen kuullut, että eskimot saavat c-vitamiinia imemällä valaan nahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei viljaton ole sama kuin gluteeniton. Voit olla alleginen viljan proteiineille ja siksi lääkäri kehottanut noudattamaan viljatonta ruokavaliota. Kokeile sitä riittävän kauan niin näet laantuuko oieet.
Jos viljaton ei tehoa ei niin kokele seuraavaksi gluteenitonta ruokavaliota. Monella se kin toimii vaikkei varsinaista keliakiaa ole kokeissa todennettu.
Viljaton on myös gluteeniton. Eli jos viljaton ei auta niin ei gluteenitonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ripuloin kun oli kilpirauhasen vajaatoiminta jo niin paha että taju meinasi lähteä. Kuulemma olen väärässä, vajis aiheuttaa vain ummetusta. Parissa viikossa loppui kun sain hormonilääkkeen. Vuosikymmeniä kärsin.