Voi apua. Lääkärin ja ravitsemusterapeutin ristiriitaiset ohjeet
Mulla on ollut pitkään suolistovaivoja ja iho-ongelmia. Lääkäreissä käyty ja saatu lääkkeitä ja voiteita. Keliakia on testattu, ei ole.
Sitten yks lääkäri kehotti kokeilemaan täysin viljatonta ruokavaliota. Sanoin sitten, että mitä mä sitten syön?
Lääkäri laittoi lähetteen ravitsemusterapeutille. Terapeutin kanssa sitten pähkäiltiin syömisiä ja hän sanoi, että nylyisin on paljon gluteenittomia tuotteita saatavilla, joten ei se vaikeaa ole.
Sanoin, että lääkäri puhui viljattomasta, ei gluteenittomasta. No, hän sanoi, että se on sama asia ja kaivoi esitteitä gluteenittomista leivistä ja leivonnaisista.
Mitä ihmettä mä nyt teen?
Kommentit (51)
Taritsemusterapeuttisi ei vaikuta pätevältä ammattiinsa.
Ei viljaton ole sama kuin gluteeniton. Voit olla alleginen viljan proteiineille ja siksi lääkäri kehottanut noudattamaan viljatonta ruokavaliota. Kokeile sitä riittävän kauan niin näet laantuuko oieet.
Jos viljaton ei tehoa ei niin kokele seuraavaksi gluteenitonta ruokavaliota. Monella se kin toimii vaikkei varsinaista keliakiaa ole kokeissa todennettu.
Terapeutti ei ymmärrä mitä puhuu. Viljaton ei tietenkään ole sama kuin gluteeniton.
Mutta nyrkkisääntönä voidaan sanoa että iho heijastelee suoliston kuntoa. Jos on iho-oireita, niin niiden syy on todennäköisesti suolistossa, jolloin esim. kaikenlaiset ihorasvat ja -voiteet ovat turhia.
Viljaton on tottakai gluteeniton, koska gluteenia on viljoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on silkkaa puppua.
Vierailija kirjoitti:
Viljaton on gluteeniton, mutta gluteeniton ei ole viljaton. Kaikki viljat eivät suinkaan sisällä gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti ei ymmärrä mitä puhuu. Viljaton ei tietenkään ole sama kuin gluteeniton.
Mutta nyrkkisääntönä voidaan sanoa että iho heijastelee suoliston kuntoa. Jos on iho-oireita, niin niiden syy on todennäköisesti suolistossa, jolloin esim. kaikenlaiset ihorasvat ja -voiteet ovat turhia.
Tuo alempi kappaöe nyt on ihan höpöhöpöä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan noin suoraviivaista, kun puhutaan prosessoiduista elintarvikkeista. Jotkin viljattomat tuotteet voivat sisältää gluteenia tai jäämiä vehnästä ja gluteenista, tuotantoprosessista johtuen.
Omat iho-oireeni loppuivat aikoinaan, kun siirryin täysin gluteenittomaan ruokavalioon. Ihoni oli todella pahana, ja keliakiatestin mukaan minulla ei ollut keliakiaa. Tein tämän kokeilun ihan itse ja ihotulehdukset paranivat. Joskus, kun vahingossa (varsinkin alkuaikoina) söin gluteenia sisältäviä tuotteita, rakkulat, kutina, hilseily ja ihotulehdukset palasivat.
Tee kuten itse parhaaksi näet. Minun kohdallani se auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Maissi ja riisikin ovat viljoja ja niissä ei ole gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljaton on gluteeniton, mutta gluteeniton ei ole viljaton. Kaikki viljat eivät suinkaan sisällä gluteenia.
Niin. Niinhän minä sanoin. Ja ap väittää että viljaton muka ei olisi gluteeniton. Onko ihmisillä jotain tiedon prosessoinnin ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Esimerkiksi atooppisesta ihosta kärsivät saavat parhaat hoitovasteet ruokavaliomuutoksista, eikä paikallisista voiteista ole parhaimmillaan kuin oireiden hetkelliseen helpotukseen (kuivan ihon pinnallinen kostuttaminen, joka ei millään lailla vaikuta itse kuivuuden aiheuttajaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan noin suoraviivaista, kun puhutaan prosessoiduista elintarvikkeista. Jotkin viljattomat tuotteet voivat sisältää gluteenia tai jäämiä vehnästä ja gluteenista, tuotantoprosessista johtuen.
Omat iho-oireeni loppuivat aikoinaan, kun siirryin täysin gluteenittomaan ruokavalioon. Ihoni oli todella pahana, ja keliakiatestin mukaan minulla ei ollut keliakiaa. Tein tämän kokeilun ihan itse ja ihotulehdukset paranivat. Joskus, kun vahingossa (varsinkin alkuaikoina) söin gluteenia sisältäviä tuotteita, rakkulat, kutina, hilseily ja ihotulehdukset palasivat.
Se on toki totta, että esimerkiksi keliaakikot joutuvat syynäämään tosi tarkkaan kaikki elintarvikkeiden ainesosaluettelot, jos ostavat jotain prosessoitua. Ap:lla ei varmaan ole siihen tarvetta, kun hänellä ei ole keliakiaa.
Ehdottomasti olisin ensin joku 6kk viljattomalla ja jos siitä on apua, kokeilisin ottaa gluteenittomat viljat mukaan että saisi vähän vaihtelua ruokavalioon. T. IBS-vaivainen
Siis mikä se sinun ongelmasi nyt on?
Et voi muuta, kuin koettaa jättää joitain todennäköisesti allergisoivia ruoka-aineita pois ruokavaliosta. Esimerkiksi ne viljat. Tosin ehkä on helpompi kokeilla kokonaan gluteenitonta, ja jos se auttaa, kokeilla, kestääkö jotain viljoja. Eli onko syyllinen joku tietty aines vai gluteeni yleensä.
Jos jollekin ei vielä auennut, niin viljat on suurempi kategoria kuin gluteeniset viljat. Viljaton ruokavalio on lähtökohtaisesti gluuteenitonta ruokavaliota rajallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se prosessoiduisssa elintarvikkeissa oleva gluteeni on peräisin, jos ei viljasta? Käsittääkseni gluteenia on luontaisesti vain tietyissä viljoissa, ja jos prosessoidussa tuotteessa on viljasta peräisin olevaa ainetta, se ei ole viljaton.
Vai valmistetaanko gluteeniakin nykyisin keinotekoisesti?
siirry leijonadietiille, et syö mitään mikä ei kelpaa leijonille.
Liha, kananmunat. Pois kaikki muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se prosessoiduisssa elintarvikkeissa oleva gluteeni on peräisin, jos ei viljasta? Käsittääkseni gluteenia on luontaisesti vain tietyissä viljoissa, ja jos prosessoidussa tuotteessa on viljasta peräisin olevaa ainetta, se ei ole viljaton.
Vai valmistetaanko gluteeniakin nykyisin keinotekoisesti?
Viljasta (yleensä vehnästä koska se on edullista ja sitä tuotetaan paljon) se gluuteni on peräisin. Moni ei ehkä miellä jotain seitania viljatuotteeksi, kun ei ole leivos, mutta tietysti kyse on viljatuotteesta kun raaka-aine on viljasta peräisin.
Vierailija kirjoitti:
siirry leijonadietiille, et syö mitään mikä ei kelpaa leijonille.
Liha, kananmunat. Pois kaikki muu.
Ja mistä ajattelit sitten ap:n saavan c-vitamiinia? Jos keho ei saa c-vitamiinia, niin sitten tulee keripukki ja luut vääntyvät.
No jätät huomiotta ne ravitsemusterapeutin ehdotukset, jotka sisältävät kauraa ja muutoin kokeilet tarjottuja vaihtoehtoja.