Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi apua. Lääkärin ja ravitsemusterapeutin ristiriitaiset ohjeet

Vierailija
20.07.2024 |

Mulla on ollut pitkään suolistovaivoja ja iho-ongelmia. Lääkäreissä käyty ja saatu lääkkeitä ja voiteita. Keliakia on testattu, ei ole.

Sitten yks lääkäri kehotti kokeilemaan täysin viljatonta ruokavaliota. Sanoin sitten, että mitä mä sitten syön?

Lääkäri laittoi lähetteen ravitsemusterapeutille. Terapeutin kanssa sitten pähkäiltiin syömisiä ja hän sanoi, että nylyisin on paljon gluteenittomia tuotteita saatavilla, joten ei se vaikeaa ole.

Sanoin, että lääkäri puhui viljattomasta, ei gluteenittomasta. No, hän sanoi, että se on sama asia ja kaivoi esitteitä gluteenittomista leivistä ja leivonnaisista.

Mitä ihmettä mä nyt teen?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani oli pienenä suolisto rikki, ja nimenomaan alkuun piti noudattaa täysin viljatonta ruokavaliota kunnes alkoi rauhoittumaan. Sen jälkeen vasta aloitettiin kokeilut varovasti puhtaasta kaurasta edeten. Gluteeniton ei useimmiten käynyt, koska valmistetaan usein gluteeni poistaen joten tein ruuat alusta asti itse. 

Vierailija
22/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele lääkäriä jos ristiriidassa, ei voi mennä vikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siirry leijonadietiille, et syö mitään mikä ei kelpaa leijonille.

Liha, kananmunat. Pois kaikki muu.

Ja mistä ajattelit sitten ap:n saavan c-vitamiinia? Jos keho ei saa c-vitamiinia, niin sitten tulee keripukki ja luut vääntyvät.

Yksi parhaista c-vitamiinin lähteistä: parsakaali, broccoli. Moninkertainen esim. appelsiiniin verrattuna. Paljon muitakin vihreitä vitamiinin lähteitä on.

Joillekin vihreiden kanssa tulee haasteeksi niiden sisältämä selluloosa (joka, vähän samoin kuin gluteeni, tai tarkemmin sen sisältämä gliadiini, on kompleksi molekyyli ruoansulatukselle) jolloin voi olla perusteltua ottaa esim. C-vitamiini ravintolisästä.

Vierailija
24/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö teille muillekkin niin, että kun samaa sanaa toistetaan paljon, se alkaa kuulostaa tosi oudolle. Nyt mulle kävin näin ton vilja sanan kanssa. Vilja. Vilja.

Vierailija
25/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä ajattelit sitten ap:n saavan c-vitamiinia? Jos keho ei saa c-vitamiinia, niin sitten tulee keripukki ja luut vääntyvät.

Slsäelimissä on c-vitamiinia, leijonat syö myös ne. Toisin kuin suomalaiset nirsoilijat :)

Vierailija
26/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohra, psyllium tmv? 

Vierailija
27/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohra, psyllium tmv? 

Mitä haluat sanoa tällä viestillä?

Vierailija
28/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks lääkäri? Lääkäreissä käyty? Aika epäselvät ovat antamasi taustatiedot, eivätkä asiat sellaiselta pohjalta selkiydy. Mieti vielä ja lue sairauskertomustekstisi uudelleen ajatuksella. 

Vierailija
29/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään kuuntele ravitsemusterapeuttia, joka ei edes tiedä, mitä on vilja.

Vierailija
30/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

En tiennyt, että leijonat syövät kananmunia.

Vierailija
31/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista päätellen mun kannattaa kokeilla syömistä ilman viljoja.

Ok, kiitos teille. Ap.

Vierailija
32/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat ja puhdas sokeri pois, jo sillä helpottaisi todella monen vatsavaivat. 

Vierailija
33/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

En tiennyt, että leijonat syövät kananmunia.

Ei välttis ole kanoja siellä, missä leijonat asuu :)

Vierailija
34/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taritsemusterapeuttisi ei vaikuta pätevältä ammattiinsa.

Harva niistä edes välittää tietää mitään. Palkka juoksee ja työ on syojatyöpaikka, ihan sama mitä suustaan suoltaa. Siis julkisella. Kannattaa kääntyä yksityisen puoleen, hänellä palkka riippuu lähinnä asiakaskokemuksista joten perehtynyt paremmin.

Vierailija
35/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle rt sanoi, että näläntunne on merkki aineenvaihdunnan aktivoitumisesta. Näläntunne tuli kun lisättiin hiilaria. Olen itse ollut käsityksessä, että hiilari nimenomaan pitää sitä näläntunnetta yllä kun insuliini nousee ja laskee. Olin yrittänyt välttää kaikkia hiilareita. Mulla on nimittäin metabolinen oireyhtymä, rr-lääkitys, ylipainoa jne. ja olen käsittänyt, että vhh -tyyppinen ratkaisu olisi paras yhdistettynä pätkäpaastoon. Ei suositellut sitä missään nimessä vaan hiilarilisää ja ruokakertojen lisäystä. No aion joka tapauksessa siirtyä vhh:lle, koska n. 10 vuotta sitten kun elin siten, olin parhaassa mahd. kunnossa ja voin hyvin. Sitten tapahtui asioita, jonka jälkeen ruokavalio ei pahemmin kiinnostanut ja tuli lihottua ja masennuttua ym.

Vierailija
36/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljaton on tottakai gluteeniton, koska gluteenia on viljoissa. 

Ei ihan noin suoraviivaista, kun puhutaan prosessoiduista elintarvikkeista. Jotkin viljattomat tuotteet voivat sisältää gluteenia tai jäämiä vehnästä ja gluteenista, tuotantoprosessista johtuen. 

Omat iho-oireeni loppuivat aikoinaan, kun siirryin täysin gluteenittomaan ruokavalioon. Ihoni oli todella pahana, ja keliakiatestin mukaan minulla ei ollut keliakiaa. Tein tämän kokeilun ihan itse ja ihotulehdukset paranivat. Joskus, kun vahingossa (varsinkin alkuaikoina) söin gluteenia sisältäviä tuotteita, rakkulat, kutina, hilseily ja ihotulehdukset palasivat.

Tee kuten itse parhaaksi näet. Minun kohdallani se auttoi.

Ei prosessoitu tuote ole viljaton, jos se sisältää viljaa tai sen jäämiä. Asia on varsin suoraviivainen. 

Vierailija
37/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle rt sanoi, että näläntunne on merkki aineenvaihdunnan aktivoitumisesta. Näläntunne tuli kun lisättiin hiilaria. Olen itse ollut käsityksessä, että hiilari nimenomaan pitää sitä näläntunnetta yllä kun insuliini nousee ja laskee. Olin yrittänyt välttää kaikkia hiilareita. Mulla on nimittäin metabolinen oireyhtymä, rr-lääkitys, ylipainoa jne. ja olen käsittänyt, että vhh -tyyppinen ratkaisu olisi paras yhdistettynä pätkäpaastoon. Ei suositellut sitä missään nimessä vaan hiilarilisää ja ruokakertojen lisäystä. No aion joka tapauksessa siirtyä vhh:lle, koska n. 10 vuotta sitten kun elin siten, olin parhaassa mahd. kunnossa ja voin hyvin. Sitten tapahtui asioita, jonka jälkeen ruokavalio ei pahemmin kiinnostanut ja tuli lihottua ja masennuttua ym.

Tee ihmeessä juuri niin kuin sulle on parasta ja millä voit hyvin. Vhh on Suomessa kirosana ilman mitään perusteita.

Vierailija
38/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sittenhän ap:lle kasvaa turkki ja häntä.Onko se sitten hyvä?

Vierailija
39/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen terapeutti, en uskoisi mitään mitä hän sanoo jos ei erota viljatonta gluteenittomasta... 

Aplle suosittelen ihan itse asian opiskelua. Viljatonta ruokavaliota ei ole kotioloissa ollenkaan hankala koostaa, kun yksinkertaistaen korvaa viljat vihanneksilla, siemenillä ja pähkinöillä. Saa enemmän kuituja ja vitamiineja kuin viljatuotteista ikinä. Ravintolassa on hankalampaa maasta riippuen, mutta useimmiten aina löytyy jokin "liha ja kasviksia" vaihtoehto. 

Vierailija
40/51 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi parhaista c-vitamiinin lähteistä: parsakaali, broccoli. Moninkertainen esim. appelsiiniin verrattuna. Paljon muitakin vihreitä vitamiinin lähteitä on.

Joillekin vihreiden kanssa tulee haasteeksi niiden sisältämä selluloosa (joka, vähän samoin kuin gluteeni, tai tarkemmin sen sisältämä gliadiini, on kompleksi molekyyli ruoansulatukselle) jolloin voi olla perusteltua ottaa esim. C-vitamiini ravintolisästä.

Enpä tiennyt, että savannilla  kasvaa parsakaalia, ja vieläpä niin, että leijonat syövät sitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi