50+ ikäiset: mitkä olivat parhaita valintoja elämässäsi?
Minulla ne olivat:
1. Oikea puolisovalinta (elämä on ollut onnellista ja hyvää)
2. Päätös jäädä kotirouvaksi 45+ iässä (terveys, parisuhde ja ulkonäkö ovat säilyneet hyvinä)
3. Lapsiluku (äitiys alle 30v. ja ei liikaa lapsia liian pienillä ikäeroilla)
Raskaiden ihmisten jättäminen pois elämästä (2 kpl, toinen noista sukulainen)
Voit kertoa myös asioista, jotka olivat vääriä valintoja. Minulla sellainen ehkä oli se, että luotin liikaa työasiassa henkilöön, johon ei olisi kannattanut luottaa. Se viivästi omaa ammatillista kehitystä.
Kommentit (200)
Naisettomuus. Elämä on lopultakin uomillaan, kun lopetti naisten kanssa yhteiselämisen. Naisia on tarjolla jatkuvasti, ei tarvitse kuin valita päältä parhaat. Siis ihan aktiivisia, jopa nuoria naisia. Asema ja julkisuus takaa sen. Ikääntyvän naisen kiukkuilut ja oikkuilut, ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se itselläni on ollut Suomesta lähtö.
Lähdin 1996, laman syvetessä. En jäänyt odottelemaan ja olen niin miljoona kertaa pistänyt käteni kyynärpäitä myöten ristiin että sen päätöksen tein.
Siinä mielessä helppoakin että olin vakitöissä kunnalla, sairaanhoitaja, ja hain vuoden virkavapaan. Ajatuksissa oli
pitää takaportti auki, ja lähdin Norjaan töihin. Aika pian tiesin että jään. Sanouduin irti työpaikastani Suomessa, ja mahdollistinhan siinä yhdelle ihmiselle työpaikan sijaisenani. tosin en tiedä saiko enää 100% työaikaa, alettiin nimittäin ottaa sijaisia vain 75% työajalle.
Koska kaikki alkoi mennä päin p-tä koko maassa, halusin ajoissa pois. Eikä totisesti kaduta! Kauhistuttaa jos olisin jäänyt, yhtään ei tiedä miten olisi voinut käydä. Tilanne siellä ei ole suinkaan parantunut, kurjistuu kurjistumistaan. Olen onnellinen
Hyvä päätös. Tässä kerätään rohkeutta samaan. Kielitaitoa onneksi löytyy tuo ruotsi, joten helpottanee. Tai sitten olen vain auttamatta liian vanha.
Avioliittoni on epäonnistunut alunperinkin.
Mutta olen onnellinen että sain 3 lasta.
Ja nyt on jo lapsenlapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Naisettomuus. Elämä on lopultakin uomillaan, kun lopetti naisten kanssa yhteiselämisen. Naisia on tarjolla jatkuvasti, ei tarvitse kuin valita päältä parhaat. Siis ihan aktiivisia, jopa nuoria naisia. Asema ja julkisuus takaa sen. Ikääntyvän naisen kiukkuilut ja oikkuilut, ei kiitos.
Naisia koko ajan tarjolla, mutta et silti onnistunut sitoutumaan yhdenkään kanssa? Tai sitoutumaan pysyvästi yhden kanssa? Kiukuttelet setämiehenä ihan yksin?
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä vastauksia katsoo, herää ensimmäisenä mieleen kysymys, tiesittekö valintanne oikeaksi silloin kuin valinnan teitte, vai vasta (vuosia) jälkikäteen? Entäpä mitä olisi tullut toisin valitsemalla? Millaisesta valintojen avaruudesta pystyitte valintanne poimimaan? Oliko edes valintoja paikoissa, jotka nykytilanteeseenne kuitenkin vaikuttivat?
Näistä sitten seuraakin mielenkiintoista pohdittavaa miten valintahetkellä tulisi toimia. Huom., valintahetkellä, eikä "olisi pitänyt"
Hyvää viikonloppua
Hyviä kysymyksiä. Olen tehnyt kaikki valintani intuitiopohjalta eli sen pohjalta mikä tuntuu hyvältä. Siihen on myös kotona kannustettu, että tee asioita joissa olet hyvä ja joista nautit. Tuollaisilla ajatusmalleilla on iso merkitys kuten jo keskusteltiinkin. Tarvitaan muiden apua hahmottamaan sitä työuraankin, ystävät peilaavat seurusteluja ja yksityiselämää.
Ihmisillä jotka ovat vierellä on iso merkitys. Tuovatko he hyvää jotka vierellä ovat? Mitä annettavaa mulla on heille?
Aito valinta edellyttää myös tietoa siitä mitä voi valita ja että valintoja ylipäätään on eikä olla automaattiphjauksella.
Aika harvoin olen miettinyt sitä mitä elämästä olisi tullut toisenlaisilla valinnoilla. Joskus olen mietttinyt miten osasinkaan lopettaa uhteen ensirakkauteeni, vaikka rakkaus ei ollut loppunut ja teki hirvittävän kipeää. Koska emme jälkikäteen ajatellen olisi yhtään sopineet yhteen. Kiitän isääni ja vanhempieni hyvää avioliittoa hyvästä miesmaustani. Se ei ole oma valinta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika moni nainenkin tekee saman valinnan kuin sinä ja on tyytyväinen. Sukupuolta vaihtamalla voisi olla naisen kirjoittama yhtä hyvin, joten voisiko tiivistää, että ikä kertoo totuuden siitä mitä vastakkaisesta sukupuolesta oikeasti haluaa. Kaikille parisuhde ei vain sovi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Elää näköistäni elämää, vaikka se ei kaikkia ehkä miellytäkään.
En jahtaa saavutuksia. Pyrin vain onnellisuuteen.
Tämän allekirjoitan minäkin. Olen ihan lapsesta asti saanut elää tuon periaatteen varassa, mutta tiedostan, että siinä on huonojakin puolia (omassa elämässäni siis on ollut). Se etten ole saavuttanut täyttä potentiaaliani.
Mutta vähempikin riittää mulle. Ap
Tärkein on hengellisyys. Usko Jeesukseen on kantanut läpi tuulten ja tuiskujen. Ystävyyssuhteiden ylläpito, osa heistä on myös uskovia.
Itselle tärkeän harrastuksen jatkaminen.
Mies, alan vaihto 40+ ikäisenä ja muutto isommalle paikkakunnalle työn perässä.
1. avioero lasten äidistä
2. irtisanoutuminen pitkäaikaisesta työpaikasta
3. lähtö Savosta
4. asunnon osto pk-seudulta
5. lasten lähivanhemmuus
T: setämies
Rohkeus elää omannäköistä elämää muita ihmisiä arvostaen. Kyky olla onnellinen arjen pienistä iloista ja asioista eikä haikailla jotain muuta ja kaukaista kuuta.
Vierailija kirjoitti:
1. avioero lasten äidistä
2. irtisanoutuminen pitkäaikaisesta työpaikasta
3. lähtö Savosta
4. asunnon osto pk-seudulta
5. lasten lähivanhemmuus
T: setämies
Komea ja kompakti lista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Rohkeus elää omannäköistä elämää muita ihmisiä arvostaen. Kyky olla onnellinen arjen pienistä iloista ja asioista eikä haikailla jotain muuta ja kaukaista kuuta.
Hyvin kiteytetty. Tasapainoisen ihmisen tekstiä.
Kaukaisten kuiden tavoittelijat monesti saavuttavat paljon ja tuntevat tyydytystä paöjon, toisaalta tavoittelu tekee välillä onnettomaksi. Omassa luonteessa on kyllä virvatulienkin tavoittelua. Siksi on välillä vituttanutkin huolella, töihini liittyen siis. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia koko ajan tarjolla, mutta et silti onnistunut sitoutumaan yhdenkään kanssa? Tai sitoutumaan pysyvästi yhden kanssa? Kiukuttelet setämiehenä ihan yksin?
Sitoutumaan? Kuka mies sitä tarvitsee!
Vierailija kirjoitti:
Tärkein on hengellisyys. Usko Jeesukseen on kantanut läpi tuulten ja tuiskujen. Ystävyyssuhteiden ylläpito, osa heistä on myös uskovia.
Itselle tärkeän harrastuksen jatkaminen.
Olen joskus vähän kadehtinutkin uskovaisia, jotka ovat kaltaisiasi. Eli uskonnollisuus on kannatteleva voima elämässä. Mutta en valitettavasti pysty uskomaan että olisi jokin persoonallinen voima olemassa. Luonnon kietokulku on kyllä lohdullinen ajatus ja se, että olemme vain maan tomua jokainen, riippumatta "suurista" saavutuksista. Ja parissa sukupolvessa kukaan ei edes muista meitä. Ap
Lasten saaminen (toki tätä ei voi valia itse saako vai eikö). Avioero. Heittäytyminen "tuntemattomaan" työelämässä (alanvaihto/opiskelu). Ystävyyssuhteiden inventointi. Oman tien kulkeminen. Onhan näitä, ihan kuin niitä huonojakin valintoja.
Sekalaisessa järjestyksessä:
1. Se, että uskalsin lähteä pitkästä avioliitosta lasten kanssa, kun mies petti.
2. Kolmannella kerralla onnistunut ammatinvalinta, kun löysin omimman alan.
3. Lapset ja heille omistautuminen eron jälkeisinä vuosina.
4. Uskallus uuteen parisuhteeseen, joka on ihan eri tasoa kuin aiemmat suhteet.
5. Työpaikka
N54
Vierailija kirjoitti:
Sekalaisessa järjestyksessä:
1. Se, että uskalsin lähteä pitkästä avioliitosta lasten kanssa, kun mies petti.
2. Kolmannella kerralla onnistunut ammatinvalinta, kun löysin omimman alan.
3. Lapset ja heille omistautuminen eron jälkeisinä vuosina.
4. Uskallus uuteen parisuhteeseen, joka on ihan eri tasoa kuin aiemmat suhteet.
5. Työpaikka
N54
Wow, tuo kaikki on vaatinut oaljon uskallusta ja älliä myös. Ap
Vierailija kirjoitti:
Dannykö se siellä?
Opiskelu, ulkomailla asuminen ja reissaaminen niin että tukikohta kuitenkin Suomessa.